Edyta Jantos Jak samodzielnie przygotować się do matury ustnej, czyli … jak odnieść sukces ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
MATURA.
W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ TEMATYCZNE WYSZUKIWANIE LITERATURY W KATALOGU ONLINE.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
Autor: Adrianna Dzikielewska
CZY ZNASZ JĘZYK OJCZYSTY?
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Programowanie i planowanie pracy nauczyciela polonisty
Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
PREZENTACJA - krok po kroku
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
MATURA Wypowiedź pisemna
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
Tworzenie listy tematów na ustnym egzaminie maturalnym
Korzystanie z literatury
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Edyta Jantos. Jak samodzielnie
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
ROZPRAWKA.
Samotność i osamotnienie a mitologizacja życia małżeńskiego
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Jak napisać dobry tekst?
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Metodologia badań empirycznych
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Różnorodność tematyczna sonetu.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Logika i argumentacja dla prawników
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Pomysł na promocję książki.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Temat pracy dyplomowej
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Edyta Jantos Jak samodzielnie przygotować się do matury ustnej, czyli … jak odnieść sukces ?

Podaruj sobie Maturę! Jeśli zamówisz materiały do matury, opracujemy Twój temat GRATIS ! Załatwimy za Ciebie czarną robotę! Tobie pozostawimy przyjemność imprezowania ze swoją paczką. (Cytat z Internetu)

Dlaczego warto samodzielnie przygotować się do matury? Bo tylko w ten sposób zdasz ją na pewno. Bo przygotowując prezentację zdobędziesz i udoskonalisz bardzo ważne w życiu umiejętności, takie jak: formułowanie dłuższej wypowiedzi, właściwe jej komponowanie, gromadzenie argumentów, formułowanie wniosków, branie udziału w dyskusji. Bo wybierając interesujący Cię temat przeżyjesz świetną intelektualną przygodę. Bo będziesz miał satysfakcję, że zrobiłeś to sam!

SAMODZIELNOŚĆ = SUKCES

Kryteria oceniania odpowiedzi 3 zna i rozumie wybrany materiał, wnikliwie go interpretuje, przywołując różnorodne konteksty wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał (selekcjonuje materiał) prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat) formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, hierarchizuje argumenty; III 2 zna i rozumie materiał rzeczowy, poprawnie go interpretuje, wykorzystując podstawowe konteksty (o ile temat tego wymaga), wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał rzeczowy (selekcjonuje materiał), prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat); II 1 zna, rozumie i na ogół poprawnie interpretuje materiał rzeczowy, prezentuje podstawowe zagadnienia w związku z tematem (rozumie temat), podejmuje częściowo udaną argumentację; I Punkty SPOSÓB REALIZACJI TEMATU Po - ziom

Kryteria oceniania odpowiedzi 2 buduje wypowiedź zorganizowaną, tzn. z wyraźnym punktem wyjścia, uporządkowaną argumentacją i logicznym wnioskiem (zakończeniem) buduje wypowiedź spójną, o właściwych proporcjach; umiejętnie gospodaruje czasem II 1 buduje wypowiedź na ogół uporządkowaną i spójną (dopuszczalne zachwiania logicznego ciągu lub proporcji poszczególnych części wypowiedzi) I PunktyKOMPOZYCJA WYPOWIEDZI Po- ziom

Kryteria oceniania odpowiedzi 7 formułuje poprawne merytorycznie odpowiedzi (rozumie pytania), wykorzystuje celowo przygotowaną bibliografię, przekonująco broni własnego stanowiska (rozumie stanowisko nadawcy; III 5 formułuje poprawne merytorycznie odpowiedzi (rozumie pytania), wykorzystując przygotowaną bibliografię broni własnego stanowiska (rozumie stanowisko nadawcy); II 2 formułuje poprawne merytorycznie odpowiedzi (na ogół rozumie pytania), wykorzystując przygotowaną bibliografię; I PunktyROZMOWA Po- ziom

Kryteria oceniania odpowiedzi 8 przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii (wymowy), fleksji, leksyki, frazeologii, składni; posługuje się stylem stosownym do sytuacji, przestrzega zasad etykiety językowej; posługuje się bogatym słownictwem, komunikatywnym stylem, o wyraźnych cechach indywidualnych; III 6 przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii (wymowy), fleksji, leksyki, frazeologii, składni, posługuje się stylem stosownym do sytuacji, posługuje się bogatym słownictwem i komunikatywnym stylem; II 2 przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii (wymowy), fleksji, leksyki, frazeologii, składni; dopuszczalne usterki językowe; posługuje się komunikatywnym stylem (dopuszczalna schematyczność), wystarczającym słownictwem; I Punkty JĘZYK Poziom

Krok 1. Wybierz temat: ciekawy, dotyczący interesujących Cię zagadnień, upewniając się, że dobrze go rozumiesz, czyli potrafisz precyzyjnie określić problem, który ma być przedmiotem badań. Różne sposoby kreowania obrazu wsi w literaturze polskiej. Porównaj je, analizując wybrane utwory.

Krok 2. Sporządź listę lektur, które można wykorzystać do przygotowania prezentacji; zwróć uwagę na: ich ścisły związek z tematem, ich różnorodność, by nie powielały tego samego ujęcia interesującego nas zagadnienia; mit o Arkadii, Satyra na leniwych chłopów, J. Kochanowski Pieśń świętojańska o sobótce, F. Karpiński Laura i Filon, A. Mickiewicz Pan Tadeusz, E. Orzeszkowa Nad Niemnem, W.S. Reymont, Chłopi, S. Wyspiański, Wesele, J. Czechowicz Na wsi W. Gombrowicz Ferdydurke, M. Dąbrowska Noce i dnie, S. Żeromski Przedwiośnie, E.Redliński Konopielka, W. Myśliwski Kamień na kamieniu

Krok 3. Zdecyduj, które utwory wykorzystasz w prezentacji i uwzględnisz w literaturze podmiotu, a następnie: uważnie je przeczytaj, czytając, zwróć szczególną uwagę na sposoby kreowania obrazu wsi w utworach (zaznacz fragmenty, które poddasz wnikliwej analizie), zastanów się, na czym polegają różnice w obrazowaniu wsi na przestrzeni epok oraz z czego one wynikają;

Krok 4. Sięgnij po literaturę przedmiotu, to znaczy: wybierz teksty krytycznoliterackie, dotyczące utworów, które postanowiłeś wykorzystać w swojej prezentacji (znajdziesz je we wstępach lub posłowiach do wydań tych utworów, pozycjach poświęconych historii literatury, artykułach prasowych itd), uważnie je przeczytaj, zwróć uwagę na obrane przez autorów kierunki interpretacji.

Literatura przedmiotu Stanisław Grzeszczuk Szczęśliwość ziemiańska, Jerzy Ziomek Renesans, Andrzej Borowski Literatura polska i powszechna. Starożytność - Oświecenie Marian Tatara O kojącej roli Pana Tadeusza, Tomasz Weiss Chłopi Władysława Stanisława Reymonta, Tomasz Weiss Wesele Stanisława Wyspiańskiego, Włodzimierz Maciąg Noce i dnie Marii Dąbrowskiej, Włodzimierz Maciąg Ferdydurke Witolda Gombrowicza, Józef Kwiatkowski Literatura dwudziestolecia Piotr Popielarz Kamień na kamieniu Wiesława Myśliwskiego

Krok 5. Uporządkuj materiał literacki według przyjętego kryterium, np. chronologicznego, tematycznego, problemowego;

Kierunki interpretacji Wieś - Arkadia ( Pieśn świętojańska o Sobótce, Pan Tadeusz). Wieś – sceneria dla miłosnych wyznań (Laura i Filon). Wieś – życie uwznioślone przez pracę (Nad Niemnem). Wieś – diagnoza stanu świadomości narodowej (Wesele). Wieś – życie wpisane w mityczny porządek (Chłopi). Wieś – miejsce rażących różnic społecznych (Przedwiośnie). Wieś – różne koncepcje ludzkiego losu (Noce i dnie). Wieś – drogie sercu wspomnienie (Na wsi). Wieś – ukształtowane przez tradycję i stosunki społeczne pozy (Ferdydurke). Wieś – kres chłopskiej kultury (Kamień na kamieniu).

Krok 6. Sformułuj pytanie (jedno lub kilka), na które będziesz chciał odpowiedzieć w swojej prezentacji lub postaw tezę. Umieść je (ją) we wstępie.

Pytania, np: Jak zmieniały się na przestrzeni wieków sposoby przedstawiania wsi w literaturze polskiej? Jakie były przyczyny tych zmian? Jaką funkcję pełnił sposób ukazywania wsi w poszczególnych utworach? Jakie motywy i toposy są stale obecne w literaturze kreującej obrazy wsi?

Teza, np: Różnorodność sposobów kreowania wsi w literaturze polskiej na przestrzeni wieków odzwierciedla: światopogląd oraz postawy charakterystyczne dla danej epoki, społeczne i kulturowe przemiany zachodzące na wsi, artystyczne poszukiwania twórców, ich indywidualne przeżycia i doświadczenia.

Krok 7. Poddaj analizie i interpretacji wybrane utwory.

Krok 8. Wykorzystaj w interpretacji utworów istotne konteksty, np.: historyczny, biograficzny, kulturowy, psychologiczny, filozoficzny, literacki, itp.

Krok 9. Sformułuj wnioski wynikające z porównania różnych ujęć tematu oraz analizy i interpretacji utworów.

Krok 10. Sporządź plan prezentacji i bibliografię.

Teraz jesteś dobrze przygotowany i możesz bez żadnych obaw przystąpić do matury!

Czego pod żadnym pozorem robić nie należy! § Korzystać z gotowego, cudzego materiału. § Uczyć się na pamięć, słowo w słowo tekstu prezentacji. § Odwoływać się do utworów literackich oraz tekstów krytycznoliterackich, których nie znamy lub znamy powierzchownie. § Streszczać utworów. § Uwzględniać zbyt dużej ilości tekstów (ograniczenie czasu wymusi bardzo powierzchowną analizę). § Tworzyć literatury przedmiotu wyłącznie z tzw. sciąg, haseł ze słowników, oraz pojedynczych stron z artykułów krytycznoliterackich lub podręczników. § Czynić prezentacji bardziej atrakcyjną poprzez użycie niefunkcjonalnych ozdobników.

Powodzenia!