POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
OŚWIATA W GMINIE STOSZOWICE DANE DEMOGRAFICZNE ORAZ INFORMACJE O WYNIKACH SPRAWDZIANÓW I EGZAMINÓW W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH NA TERENIE GMINY STOSZOWICE.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
INFORMACJA O PLANOWANYM NABORZE DO PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ GIMNAZJÓW W PROJEKTOWANYM ROKU 2012/2013.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Wdrożenie rządowej reformy systemu oświaty na terenie Miasta Szczecin – mapa drogowa Szczecin, 14 listopada 2016 r.
aula Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego
Spotkanie z pracownikami puckich szkół
Projektowane zmiany w polskim systemie oświaty - gimnazja
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Kształcenie dualne.
Podsumowanie roku szkolnego 2016/2017 Jak planować wdrażanie reformy od czerwca? LESZEK ZALEŚNY.
Szkoła Podstawowa Nr 12 - zmiany w systemie oświaty

Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018

Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Ruch kadrowy w szkołach w okresie reformy oświaty
REFORMA OŚWIATY Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
Projekt sieci elbląskich szkół po reformie edukacji.
Funkcjonowania placówek w roku szkolnym 2017/2018
Reforma oświaty 2017 Analiza sieci oraz propozycje zmian.
SIEĆ SZKÓŁ W GMINIE NOWE OD 1 WRZEŚNIA 2017 ROKU
Niektóre skutki zmian w oświacie
Regulacje prawne wynikające z przepisów wprowadzających zmiany w systemie edukacji Wspomaganie dyrektorów w zakresie zarządzania jednostkami oświatowymi.
Zmiany w prawie oświatowym
Reforma oświaty Plan dostosowania sieci szkół prowadzonych przez Miasto Łódź z rejonu dawnej dzielnicy Bałuty do projektu nowego ustroju szkolnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.

Struktura samorządowych szkół ogólnodostępnych
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe

REFORMA OŚWIATY Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Sześciolatek idzie do szkoły
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji
Podwójny rocznik w algorytmie podziału OGÓLNEJ W 2019 R.
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Problemy powiatów ziemskich w związku z wprowadzeniem z dniem 1.09.2017 r. projektowych zmian w systemie oświaty POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Skrócenie nauki ogólnej o rok Większe trudności z trafnym wyborem dalszej ścieżki kształcenia w związku z wcześniejszym podejmowaniem nauki w kl. I szkół ponadpodstawowych (15-latkowie zamiast 16-latków) - pogłębienie aktualnie występujących problemów w tym zakresie. Wcześniejsze podejmowanie kształcenia zawodowego może niekorzystnie wpłynąć na poziom wiedzy ogólnej. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Podwójny rocznik - podwójne problemy ... Założenie: struktura szkół w kolejnych latach na podstawie struktury w roku szkolnym 2016/2017 (LO – 34%, T – 42%, ZSZ – 24%) LICEA OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W latach 2019/20 – 2021/22 dwie podstawy programowe.

Podwójny rocznik - podwójne problemy ... Założenie: struktura szkół w kolejnych latach na podstawie struktury w roku szkolnym 2016/2017 TECHNIKA W latach 2019/20 – 2021/22 dwie podstawy programowe.

Podwójny rocznik - podwójne problemy ... Założenie: struktura szkół w kolejnych latach na podstawie struktury w roku szkolnym 2016/2017 ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE (SZKOŁY BRANŻOWE I-STOPNIA) W latach 2019/20 – 2021/22 dwie podstawy programowe.

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Reglamentacja godzin ponadwymiarowych ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Art. 116 ust. 4 "liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach oraz ich zespołach prowadzonych przez daną jest, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadająca na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy zatrudnionych w przedszkolach, szkołach oraz ich zespołach prowadzonych przez tę jst, w roku szkolnym 2016/2017". Art. 117 ust. 1 pkt 1 "W roku szkolnym 2019/2020 w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel zatrudniony w szkole ponadpodstawowej prowadzonej przez jst może być zobowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością; średnia liczba godzin ponadwymiarowych przypadająca na etat nauczyciela w danej szkole nie może przekroczyć średniej liczby godzin ponadwymiarowych przypadających na etat nauczyciela w tej szkole w roku szkolnym 2016/2017". POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Podwójny rocznik - podwójne problemy ... Podwójny rocznik w niewielkim stopniu poprawi sytuację kadrową nauczycieli powiatowych szkół (tylko w przypadku nielicznych – aktualnie realizujących zajęcia przy zmniejszonym pensum lub uzupełniających etat  na podstawie art. 22 ust. 1 KN). W większości przypadków spowoduje konieczność zatrudnienia nowych nauczycieli na okres 3 latach szkolnych, a po ich upływie rozwiązanie z nimi umowy o pracę z obowiązkiem wypłacenia odpraw w wysokości 6 miesięcznych wynagrodzeń zasadniczych. Podwojenie liczby uczniów i oddziałów w części szkół spowoduje dwuzmianowość. Późne godziny odbywania się zajęć szkolnych spowodują problemy z wieczornym powrotem do domu uczniów mieszkających poza miejscowością, w której znajduje się szkoła (problemy z połączeniami komunikacyjnymi).​ POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Organizacja kształcenia zawodowego – jaki zawód dla jakich absolwentów ??? Zakłada się, że "kumulacja podwójnego rocznika" będzie rozwiązana w ten sposób, że uczniowie (absolwenci gimnazjów i szkół podstawowych) będą uczęszczać do odrębnych klas. Skutki niepożądane: podwójne klasy w określonym zawodzie – bez uzasadnienia płynącego z rynku pracy                       lub brak dostępności do zawodów dla określonych absolwentów Absolwent gimnazjum technik elektronik Absolwent szkoły podstawowej technik papiernictwa POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Chaos organizacyjny, obniżenie jakości kształcenia zawodowego 1 września 2017 r. – brak naboru do klas I zasadniczej szkoły zawodowej, wprowadzenie szkoły branżowej I stopnia (niezrozumiały termin zmiany: brak podstawy programowej i ramowych planów nauczania). Dwa typy szkół i dwie podstawy programowe w latach 2017/2018 – 2018/2019 Dwie podstawy programowe w szkołach branżowych I stopnia w roku szkolnym 2019/2020 SZKOŁA BRANŻOWA 2017/2018 kl. II – III zsz (abs. gim.) kl. I branż. I st. (abs. gim.) SZKOŁA BRANŻOWA 2018/2019 kl. III zsz (abs. gim.) kl. I - II branż. I st. (abs. gim.) SZKOŁA BRANŻOWA kl. I – III branż. I st. (abs. gim.) kl. I branż I st. (abs. szk. podst.)

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Subwencja oświatowa, ale w jakiej wysokości ? - brak informacji/ projektu ustawy o finansowaniu oświaty W wyniku reformy w szkołach ponadgimnazjalnych (ponadpodstawowych) przybędzie jeden rocznik: brak gwarancji dla powiatów, że wraz z dodatkowym rocznikiem nastąpi adekwatne finansowanie. Pozostawienie aktualnego poziomu subwencji i standardu zatrudnienia w szkołach gminnych oznacza, iż gminy z subwencji otrzymają więcej, tym samym powiaty z własnych środków będą musiały dołożyć do kształcenia dodatkowego rocznika w szkołach ponadgimnazjalnych (ponadpodstawowych). POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Problemy z finansowaniem kształcenia zawodowego Jednolita waga w subwencji – niezależna od kierunku kształcenia, jego kosztochłonności i wymogów podstawy programowej. Zapowiadane zmiany w finansowaniu oświaty uzależniają wysokość subwencji od zapotrzebowania rynku pracy na dany zawód, w którym kształcić będzie szkoła. Problemy: Nie ma kompleksowego systemu prognozowania zapotrzebowania na pracę w kilkuletniej perspektywie. Do analiz wykorzystuje się ograniczony zasób danych, np. metodyka zbierania danych na temat zawodów deficytowych oparta jest głównie na informacjach o rejestrowanych bezrobotnych przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy. Koszty dostosowania bazy techniczno-dydaktycznej do nowych zawodów lub nowej podstawy programowej, w tym stanowisk egzaminacyjnych. Koszty przekwalifikowania nauczycieli zawodu. CZY SUBWENCJA OŚWIATOWA UWZGLĘDNI TE ZMIANY, CZY BĘDZIE TO KŁOPOT SAMORZĄDU ?

Szybkie tempo zmian bez przygotowania niezbędnych aktów prawnych Brak podstaw programowych dla szkół ponadpodstawowych. Brak ramowych planów nauczania dla 5-letnich techników oraz szkół branżowych I i II stopnia. W projektowanym ramowym planie nauczania dla 4-letnich liceów ogólnokształcących można zaobserwować: częściowe odejście od klas profilowanych - przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym: 25 godz. tyg. w cyklu kształcenia (aktualnie)  20 godz. tyg. w cyklu kształcenia (projekt), marginalizacja przedmiotów przyrodniczych, przy jednoczesnym dużym akcencie położonym na naukę historii. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Mniej kompetencji ORGANU PROWADZĄCEGO, więcej dla kuratora oświaty Decyzja samorządu dotycząca sieci szkół uzależniona od zgody kuratora oświaty, który nie ponosi w tym zakresie żadnej odpowiedzialności, w tym finansowej za realizację zadań dotyczących prowadzenia szkół. Mniejszy wpływ samorządu na wybór dyrektora szkoły, ale zobowiązanie organu prowadzącego do wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Brak aktów prawnych związanych z finansowaniem zadań oświatowych uniemożliwia oszacowanie skutków finansowych projektowanych zmian. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Dziękuję za uwagę POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.