ROLA PORADNICTWA ZAWODOWEGO W MODELOWANIU ŚCIEŻKI KARIERY EDUKACYJNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Rodzic jako doradca zawodowy
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Szkolny Ośrodek Kariery w ZSZ Nr 2 w Białymstoku BIZNES PRZY TABLICY.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Poradnictwo Zawodowe II
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Ogólnopolski Tydzień Kariery w ZSHE. Co to jest OTK? Ogólnopolski Tydzień Kariery, czyli OTK, to coroczne działanie inicjowane przez Stowarzyszenia Doradców.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Program edukacyjny Dzień przedsiębiorczości XIII edycja 20 kwietnia 2016 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Dzień przedsiębiorczości
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
Przykłady dobrych praktyk
Dzień przedsiębiorczości
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Program edukacyjny Dzień przedsiębiorczości
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

ROLA PORADNICTWA ZAWODOWEGO W MODELOWANIU ŚCIEŻKI KARIERY EDUKACYJNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY Z NAMI BUDUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ!

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA WYBÓR SZKOŁY I ZAWODU - Rodzina w której dzieci uczą się pełnienia ról społecznych i zawodowych, tworzą hierarchię wartości związanych z pracą i życiem osobistym. - Cechy osobowości, indywidualne predyspozycje i zainteresowania ściśle związane z aktywnością poznawczą młodego człowieka. -Grupa rówieśnicza, w której rozwijają się umiejętności komunikacji i współpracy w zespole, kształtują się role grupowe. -Kultura –sposób widzenia i wartości ról zawodowych, stereotypy na temat zawodów dających prestiż społeczny lub nieatrakcyjnych czy niemodnych, -Czynniki społeczno-polityczne i ekonomiczne. Stosunek do edukacji, kształcenia, formułowania celów i planowania kariery zależy np. polityki społecznej w zakresie zatrudnienia, funkcjonowania prawa pracy czy możliwości podnoszenia kwalifikacji. - Szkoła, nauczyciele i doradca zawodowy, których zadaniem jest wspieranie i przygotowanie uczniów począwszy od szkoły podstawowej, poprzez gimnazjum i szkołę średnią do podejmowania właściwych decyzji edukacyjno-zawodowych.

PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ Wybór zawodu nie jest traktowany jako jednorazowa decyzja, ale jako konsekwencja działań rozpoczynających się już w dzieciństwie i trwająca przez całe życie. Pierwszą ważną decyzję edukacyjną podejmuje uczeń kończący szkołę gimnazjalną. Jak wskazują naukowe badania i potoczne obserwacje, młodzież jest najczęściej niezdecydowana, niedoinformowana, a przez to nieprzygotowana do podjęcia tak istotnej decyzji. W naszym społeczeństwie nie ma tradycji korzystania z pomocy profesjonalisty, tak jak to dzieje się w krajach europejskich. Utrzymuje się tendencja do powstawania nowych zawodów, zatem ważną zdolnością jest umiejętność dostosowania się do nowych warunków, śledzenie trendów na rynku pracy, świadome planowanie kariery, i przede wszystkim, umiejętność wykorzystania posiadanych umiejętności.

ROLA I ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO Zespół Szkół Zawodowych w Janowie Lubelskim Na etapie kształcenia gimnazjalnego: pogłębianie wiedzy ucznia o zawodach i sytuacji na rynku pracy /zajęcia zawodoznawcze, spotkania z rodzicami/, zapoznanie uczniów z ofertą edukacyjną szkół ponadgimnazjalnych, wsparcie w decyzjach edukacyjno-zawodowych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Na etapie kształcenia ponadgimnazjalnego: systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kariery zawodowej. gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu i kier. kształcenia. wskazywanie uczniom źródeł rzetelnej informacji na temat: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy, współpraca z pracodawcami i uczelniami wyższymi, organizacja dni otwartych, targów edukacyjnych, wycieczek itd..

„ZGINIEMY BEZ ZAWODOWCÓW” alarmują eksperci szkolnictwa zawodowego!       ¨  Prof. Stefan Kwiatkowski, autorytet kształcenia zawodowego, stwierdza, że rynek pracy domaga się wykwalifikowanych robotników i techników, zdolnych do szybkiego podjęcia zadań na bardzo konkretnych stanowiskach pracy. Przed 1990 r. blisko 80 proc. młodych Polaków kończyło edukację z dyplomami szkół zawodowych lub techników. Po ’90 r. coraz więcej absolwentów tych szkół zaczęło rejestrować się jako bezrobotni. To spowodowało spadek zainteresowania kształceniem zawodowym na rzecz edukacji ogólnokształcącej. Pojawił się nawet pomysł, żeby zupełnie wyeliminować technika. Jak się okazuje, niesłusznie, bo właśnie tego rodzaju specjaliści znaleźli się na trzeciej pozycji wśród najbardziej poszukiwanych pracowników.

NAJBARDZIEJ POSZUKIWANE ZAWODY 2013       ¨  Jak pokazują wyniki 8. edycji globalnego badania „Niedobór talentów”, opublikowanego przez agencję doradztwa personalnego ManpowerGroup, grupą zawodową, którą najtrudniej znaleźć na rynku pracy, podobnie jak w poprzednich latach, są wykwalifikowani pracownicy fizyczni m.in. elektrycy, cieśle, stolarze, murarze, hydraulicy czy spawacze. Na podstawie analizy danych z portalu pracuj.pl. najbardziej poszukiwaną grupą zawodową zarówno w Polsce i w całej Europie są inżynierowie.

NAJBARDZIEJ POSZUKIWANE ZAWODY 2013       ¨  Wprost.pl stworzył ranking najbardziej poszukiwanych zawodów. Na szczycie znaleźli się inżynierowie, zamknęli go szefowie kuchni. Inżynierowie: mechanik, elektryk, inżynier lądowy (to najgorętsze profesje na rynku). Branża budowlana zgłasza zapotrzebowanie na inżynierów we wszystkich dziedzinach. Pracowników z tymi kwalifikacjami brakuje nieustannie od 5 lat i wszystko wskazuje na to, że problem będzie się pogłębiał. Wykwalifikowani pracownicy fizyczni - uplasowali się na drugim miejscu listy. Okazuje się, że na rynku brakuje tych najbardziej wykwalifikowanych: murarzy, spawaczy, operatorów maszyn CNC, i hydraulików. Na braki w tych dziedzinach narzeka prawie każdy kraj w UE. Technicy - poszukiwani są technicy takich specjalizacji jak: budownictwo, farmaceutyka, informatyka, mechanika, automatyka. Na rynku jest również spore zapotrzebowanie na pracowników weterynarii, czy ochrony środowiska. 

DZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI- Program Jednodniowych Praktyk Dobre praktyki poradnictwa zawodowego w szkole: Współpraca ze środowiskiem lokalnym DZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI- Program Jednodniowych Praktyk Korzyści dla ucznia: • uświadomienie sobie związku między wykształceniem a karierą zawodową, • wspieranie uczniów w podejmowaniu trafnych decyzji przy planowaniu dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej, • możliwość porównania wyobrażenia o danym zawodzie z rzeczywistością, • zapoznanie się z organizacją i zarządzaniem firmą, • bezpośrednie poznanie wymagań stawianych pracownikom na różnych stanowiskach w danej branży, Korzyści dla szkoły: • otrzymuje narzędzie do motywowania uczniów do zainteresowania nauką • przygotowuje młodzież do podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, • zyskuje partnerów do realizacji zadania w zakresie przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracy. Korzyści dla firm: •zdobycie uznania dla osiągnięć firmy i budowanie relacji ze środowiskiem, •pozyskanie potencjalnych pracowników i partnerów w biznesie, •satysfakcja z pomocy młodym ludziom w podjęciu właściwego wyboru.

Dobre praktyki poradnictwa zawodowego w szkole: Współpraca ze środowiskiem lokalnym

Dobre praktyki poradnictwa zawodowego w szkole: Współpraca ze środowiskiem lokalnym

Dobre praktyki poradnictwa zawodowego w szkole: Współpraca ze środowiskiem lokalnym OTK, to coroczne działanie Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej mające na celu inspirowanie ogólnopolskich i lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego – wspomagania drogi młodego człowieka do edukacji, zawodu, pracy i kariery.

Dobre praktyki poradnictwa zawodowego w szkole: Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym, z uczelniami wyższymi Przedsięwzięcia organizowane w ramach ŚTP - wzmacniają praktyczną stronę edukacji ekonomicznej, pozwalając przyjrzeć się działalności firm z bliska i zrozumieć, na czym polega istota biznesu. Dla przedsiębiorców są one znakomitą okazją do zbudowania pozytywnego wizerunku wśród młodzieży oraz nawiązania nowych kontaktów w środowisku lokalnym. Szkoła natomiast ma możliwość wzbogacenia swojej oferty edukacyjnej o ciekawe zajęcia / konferencje, spotkania z przedsiębiorcami, wykłady z zakresu przedsiębiorczości/ przygotowujące uczniów do wejścia na rynek pracy

Dobre praktyki poradnictwa zawodowego w szkole: Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym, z uczelniami wyższymi Przedsięwzięcia organizowane w ramach ŚTP - wzmacniają praktyczną stronę edukacji ekonomicznej, pozwalając przyjrzeć się działalności firm z bliska i zrozumieć, na czym polega istota biznesu. Dla przedsiębiorców są one znakomitą okazją do zbudowania pozytywnego wizerunku wśród młodzieży oraz nawiązania nowych kontaktów w środowisku lokalnym. Szkoła natomiast ma możliwość wzbogacenia swojej oferty edukacyjnej o ciekawe zajęcia / konferencje, spotkania z przedsiębiorcami, wykłady z zakresu przedsiębiorczości/ przygotowujące uczniów do wejścia na rynek pracy

Dobre praktyki poradnictwa zawodowego w szkole: Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym, z uczelniami wyższymi

Dziękuję za uwagę