Program Erasmus+ Czas trwania Zakres Podstawa prawna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Wyjazdy zagraniczne studentów GWSP w ramach programu LLP-Erasmus.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Leonardo da Vinci. Program Leonardo da Vinci propaguje działania zmierzające do poprawy jakości systemów kształcenia i szkolnictwa zawodowego.
1 stycznia 2014 roku ruszy nowy program Unii Europejskiej ERASMUS+.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Połączy w jedną całość 7 dotychczasowych programów:
Erasmus+ 1 stycznia 2014 roku ruszył nowy program Unii Europejskiej ERASMUS+. Wspiera on edukację, szkolenia, inicjatywy młodzieżowe oraz sportowe w całej.
1 stycznia 2014 roku ruszy nowy program Unii Europejskiej ERASMUS+.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Erasmus+ Edukacja szkolna
Sport Erasmus+ : Sport Michał RynkowskiDG Edukacji i Kultury Sport Unit Komisja Europejska.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Erasmus+ KA 2 cechy projektów: elastyczność różnorodność innowacja, rozwój i modernizacja działania: innowacja - programy, materiały, narzędzia, metody.
Pytania studentów dotyczące uczestnictwa w Programie LLP Erasmus.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
MIĘDZYNARODOWE PROJEKTY EDUKACYJNE W LATACH DZIAŁ DS. OBCOKRAJOWCÓW I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ.
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Erasmus Nowe perspektywy dla współpracy międzynarodowej w obszarze edukacji, szkolenia, młodzieży i sportu Ewelina Miłoń, Agata Nowacka Fundacja.
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
PROGRAM ERASMUS+ STUDENCI NIEPEŁNOSPRAWNI 28 kwietnia 2015 Joanna Kalka, Aniela Bekier-Jasińska.
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Zmienia życie, otwiera umysły
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Erasmus + Anna Kaminska-Abram.
HORYZONT 2020.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Projekty zrealizowane w ZS1
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Młodzież wiejska w PO Wiedza Edukacja Rozwój
Zapis prezentacji:

Program Erasmus+ Czas trwania Zakres Podstawa prawna 2014-2020 Wszystkie sektory/ obszary i formy edukacji Zakres Rozporządzenie 1288/2013 z 11 grudnia 2013 r. Podstawa prawna

Instytucje zarządzające Program Erasmus+ 14,7 mld euro (40-procentowy wzrost) Budżet Komisja Europejska/ Agencja Wykonawcza Narodowe Agencje Instytucje zarządzające

Cele programu Erasmus+ Europa 2020 Edukacja i szkolenia 2020 Zrównoważony rozwój Polityka młodzieżowa Edukacyjny wymiar sportu Traktatowe wartości europejskie

Cele i ważne cechy programu Erasmus+ Zasadniczym celem programu jest przyczynienie się do: spełnienia celów strategii europejskich w obszarze edukacji, w tym zwłaszcza strategii „Edukacja i szkolenia 2020” (ET 2020), rozwoju krajów partnerskich w obszarze edukacji na poziomie wyższym, spełnienia celów współpracy europejskiej w obszarze młodzieży, spełnienia celów związanych z rozwojem europejskiego wymiaru sportu, promowania wartości europejskich takich jak godność ludzka, wolność, demokracja, równość, respektowanie prawa i praw obywatelskich. Program zwraca szczególną uwagę na: uznawanie nabytych umiejętności i kwalifikacji, upowszechnienie i wykorzystanie rezultatów projektów, otwarty dostęp do materiałów edukacyjnych, dokumentów i mediów wyprodukowanych w programie, międzynarodowy wymiar, wielojęzyczność, równe szanse i włączenie (dostęp do programu wszelkich grup z mniejszymi możliwościami i wymagających szczególnego wsparcia) ochronę i bezpieczeństwo uczestników programu

Cele - Europa 2020 Zatrudnienie 75 proc. osób w wieku 20-64 lat powinno mieć pracę (w PL 71%) Badania i rozwój na inwestycje w badania i rozwój powinniśmy przeznaczać 3 proc. PKB Unii  (w PL 1,7%) Zmiany klimatu i zrównoważone wykorzystanie energii należy ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o 20 proc. w stosunku do poziomu z 1990 r. (lub nawet o 30 proc., jeśli warunki będą sprzyjające)

Cele – Edukacja i szkolenia 2020 Realizacja koncepcji uczenia się przez całe życie i mobilności; poprawa jakości i skuteczności kształcenia i szkolenia; promowanie równości, spójności społecznej i aktywności obywatelskiej; zwiększanie kreatywności i innowacyjności, w tym przedsiębiorczości, na wszystkich poziomach kształcenia i szkolenia.

Edukacja i szkolenia 2020 – wskaźniki odniesienia Udział dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie – średnio co najmniej 15% dorosłych (w PL 10%). Osiąganie słabych wyników w zakresie podstawowych umiejętności – odsetek 15-latków osiągających słabe wyniki w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych powinien wynosić poniżej 15% (w PL 5%). Wykształcenie wyższe - odsetek osób w wieku 30–34 lat posiadających wykształcenie wyższe powinien wynosić co najmniej 40% (w PL 45%). Przedwczesne kończenie nauki - odsetek osób przedwcześnie kończących naukę powinien wynosić poniżej 10% (w PL 4,5%). Edukacja przedszkolna – co najmniej 95 % dzieci w przedziale wiekowym od 4 lat do wieku podjęcia obowiązku szkolnego powinno być objętych edukacją przedszkolną (w PL 90 %).

Efektywność i skuteczność programu Bardzo ważny jest wpływ działań na osoby uczestniczące, organizacje, grupy docelowe oraz rozwój europejskich i krajowych strategii i polityk w obszarze edukacji; Wartość dodana UE: projekty/inwestycje na poziomie europejskim przynoszące efekty dla wszystkich państw uczestniczących; Większy nacisk położony na mobilność i jej wpływ na osoby, instytucje, systemy oraz wspieranie zatrudnienia; Synergia z innymi narzędziami finansowania.

Priorytety programu Erasmus+ [Przewodnik programu – strona 27] Rozwój umiejętności ogólnych i horyzontalnych, w szczególności związanych z przedsiębiorczością, ICT, wielojęzycznością. Lepsze wykorzystanie ICT i OZE (Otwartych zasobów edukacyjnych) w edukacji. Osiągnięcie spójności pomiędzy europejskimi i krajowymi narzędziami dotyczącymi uznawalności kwalifikacji i kompetencji. Inwestowanie w poprawę wykształcenia społeczeństwa. Dla szkolnictwa wyższego - realizacja agendy modernizacji szkolnictwa wyższego (2011 EU Modernisation Agenda).

Kraje uczestniczące (programme countries) Kraje partnerskie (partner countries) Kraje uczestniczące w programie (programme countries) 28 państw członkowskich UE Islandia, Liechtenstein, Norwegia Szwajcaria Turcja Była republika Jugosławii Macedonia (FYROM) Kraje partnerskie (partner countries) Kraje sąsiadujące z UE (podzielone na 4 regiony) Partnerstwo Wschodnie, Basen Morza Śródziemnego, Bałkany Zachodnie, Rosja Pozostałe kraje – udział uzależniony od akcji i obszaru (sektora)

Struktura programu Erasmus+ Edukacja szkolna, szkolnictwo i kształcenie zawodowe, szkolnictwo wyższe, edukacja dorosłych, młodzież AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3 Mobilność edukacyjna (wyjazdy w celach edukacyjnych) Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk Wsparcie dla reform w obszarze edukacji oraz 2 akcje „specjalne” : Jean Monnet Sport

Akcja 1 – Mobilność edukacyjna, szkolnictwo wyższe Działania wymienione w „Przewodniku programu”: Mobilność studentów i pracowników uczelni (Mobility for learners and staff) (credit mobility). Wniosek do Narodowej Agencji programu Erasmus+. Termin 17 marca 2014 r. Wspólne studia magisterskie (Joint Master Degrees); udział w innowacyjnych programach wspólnych studiów drugiego stopnia z możliwością uzyskania stypendium na pokrycie kosztów kształcenia i utrzymania podczas pobytu w innym kraju (degree mobility). Student wnioskuje do konsorcjum realizującego JMD. Konsorcjum składa wniosek do EACEA (Bruksela). Termin 27 marca 2014 r. System gwarancji spłaty pożyczek zaciągniętych w celu zrealizowania studiów drugiego stopnia za granicą i zdobycia dyplomu ich ukończenia (Master Student Loan Guarantee) (degree mobility). Student składa wniosek w banku–korespondencie Europejskiego Banku Inwestycyjnego;

Akcja 2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, szkolnictwo wyższe Partnerstwa strategiczne (Transnational Strategic Partnerships) (Narodowe Agencje programu Erasmus+ działanie zdecentralizowane; termin 30 kwietnia 2014 r.) Sojusze na rzecz wiedzy (Knowlegde Alliances) (EACEA, działanie centralne). Wniosek do EACEA (Bruksela). Termin 3 kwietnia 2014 r. Sojusze na rzecz umiejętności (sektorowych) (Sector Skills Alliances) (EACEA, działanie centralne). Wniosek do EACEA (Bruksela). Termin 3 kwietnia 2014 r. Projekty wspierające modernizację/reformy w obszarze Młodzieży i szkolnictwa wyższego w krajach partnerskich (Capacity Building) (EACEA działanie centralne) UWAGA! W 2014 – tylko w obszarze Młodzieży. Platformy internetowe (ETwinning, EPALE, EYP)

Mobilność edukacyjna w programie Erasmus + Dorota Rytwińska, Zespół Erasmus+: Szkolnictwo wyższe

Szkolnictwo wyższe – Akcja 1 Mobilność studentów i pracowników Rodzaje mobilności: Wyjazdy studentów, SM Wyjazdy pracowników, ST (od 2 dni do 2 miesięcy) Na studia (3-12 miesięcy); Na praktykę (2-12 miesięcy), w tym wyjazdy absolwentów - rekrutacja na ostatnim roku studiów. W celu prowadzenia zajęć dydaktycznych dla studentów zagranicznej uczelni partnerskiej oraz przyjazdy specjalistów z zagranicznych przedsiębiorstw w celu prowadzenia zajęć dla studentów polskich uczelni; W celach szkoleniowych. Mobilność „międzynarodowa” z wybranymi krajami partnerskimi (opóźniony start) Erasmus+ Programme Guide, str. 35-46

Wysokość dofinansowania: studenci Kraje należące do danej grupy Studia (€/m-c)* Praktyka (€/m-c) Grupa 1 – Austria, Dania, Finlandia, Francja, Irlandia, Lichtenstein, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy 500 * 600 Grupa 2 – Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Słowenia, Turcja 400 * 500 Grupa 3 – Bułgaria, Estonia, Litwa, Łotwa, FYROM, Malta, Rumunia, Słowacja, Węgry 300 * 400 * Osoby uprawnione do stypendium socjalnego - dodatkowo 200 euro miesięcznie – Uwaga! Tylko przy wyjazdach na studia!

Wysokość dofinansowania: pracownicy Kraje należące do danej grupy Dzienna wartość stypendium w euro przy wyjazdach trwających nie dłużej niż 14 dni* Grupa 1 – Dania, Holandia, Irlandia, Szwecja, Wielka Brytania 130 Grupa 2 – Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Czechy, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Lichtenstein, Luksemburg, Norwegia, Polska, Rumunia, Szwajcaria, Turcja, Węgry, Włochy 110 Grupa 3 – Hiszpania, Łotwa, Malta, FYROM, Niemcy, Portugalia, Słowacja 100 Grupa 4 – Chorwacja, Estonia, Litwa, Słowenia 80

Termin składania wniosków upływa KA1: mobilność studentów i pracowników szkół wyższych - konkurs wniosków 2014 r. Szkoła wyższa: wniosek o dofinansowanie Konsorcjum: wniosek o akredytację wniosek o dofinansowanie wniosek o akredytację Termin składania wniosków upływa 17 marca 2014 r. o godz. 12.00

Partnerstwa strategiczne (KA2) Sektor szkolnictwa wyższego

Cele partnerstw strategicznych: opracowanie (rozwój), transfer i/lub wdrożenie innowacyjnych rozwiązań Wzmocnienie jakości i adekwatności oferty dydaktycznej Kompetencje kluczowe, w tym przedsiębiorczość, języki, ICT Oferta dydaktyczna i kwalifikacje a potrzeby rynku pracy Indywidualizacja procesu kształcenia Współpraca regionalna, transgraniczna, współpraca na rzecz regionu Kompetencje pracowników sektora edukacji

Cele partnerstw strategicznych: opracowanie (rozwój), transfer i/lub wdrożenie innowacyjnych rozwiązań (2) Poprawa potencjału instytucji/organizacji działających w obszarze edukacji i szkolenia Poprawa dostępności edukacji, jej wymiar społeczny Kształcenie na rzecz przedsiębiorczości, aktywnego obywatelstwa, zatrudnialności Większe uczestnictwo w kształceniu i lepsze szanse na zatrudnienie Uznawalność kwalifikacji, mobilność pomiędzy poziomami, formami elastyczność, różne ścieżki zdobywania wykształcenia

Skład partnerstwa strategicznego (minimalny) Programme country A – instytucja 1 Programme country B – instytucja 2 Programme country C – instytucja 3

Zasady finansowania Zastosowanie kwot ryczałtowych i jednostkowych Dofinansowanie z innych źródeł – wkalkulowane w wysokość kwot ryczałtowych i jednostkowych (poza kategorią „koszty wyjątkowe”) Proste wyliczenie budżetu Uproszczona sprawozdawczość

Kategorie działań i związanych z nimi kosztów Zarządzanie Max. 2750 euro/miesiąc Spotkania międzynarodowe 575 lub 760 euro na uczestnika; max. 23000 euro na rok Produkty (edukacyjne) koszty pracy x dni pracy Spotkania upowszechniające „produkty” 100 lub 200 euro na uczestnika

Kategorie działań i powiązanych z nimi kosztów (2) Koszty „wyjątkowe” 75% kosztów rzeczywistych Specjalne potrzeby osób niepełnosprawnych 100% kosztów rzeczywistych

Przykładowe działania/ ich efekty Programy kształcenia (przedmiot, moduł, kierunek) w tym wspólne studia Materiały, metody, narzędzia dydaktyczne Projekty, warsztaty, współpraca koleżeńska (w tym wirtualna) Wzmocnienie potencjału, rozwój sieci Opracowanie i wdrożenie strategii Poradnictwo, doradztwo Badania, analizy, studia przypadku Wypracowywanie standardów Narzędzia służące uznawalności i porównywaniu kwalifikacji

Przykłady partnerstw (Przewodnik) Promotion of flexible learning pathways Kształcenie na bazie projektów we współpracy z przedsiębiorstwem Opracowanie wspólnego programu studiów Testowanie wspólnego programu studiów (mobilność studentów) Rezultat końcowy – wdrożenie wspólnego programu studiów we wszystkich uczelniach konsorcjum, możliwość wykorzystania modelu przez inne uczelnie

Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe Oferta programu Erasmus+ dla sektora Kształcenia i szkoleń zawodowych

KSZTAŁCENIE I SZKOLENIE ZAWODOWE AKCJA 1 - Wyjazdy w celach edukacyjnych Mobilność uczniów i kadry Główne działania: staże zawodowe za granicą dla osób kształcących się zawodowo wyjazdy kadry odpowiedzialnej za kształcenie i szkolenie zawodowe

Mobilność uczniów Uczestnicy uczniowie szkół zawodowych, praktykanci (jak LdV-IVT) absolwenci (staż ma się rozpocząć w ciągu 1 roku po zakończeniu nauki) UWAGA: brak możliwości udziału osób bezrobotnych Czas trwania wyjazdu od 2 tygodni do 12 miesięcy Działania staże w placówkach kształcenia lub szkolenia zawodowego staże w przedsiębiorstwach Kto może wnioskować o dofinansowanie? organizacje kształcenia i szkolenia zawodowego bądź koordynator konsorcjum organizacji wysyłających z kraju uczestniczącego w programie

Mobilność kadry Uczestnicy osoby zatrudnione w instytucjach działających w obszarze VET zajmujące się kształceniem i szkoleniem zawodowym (nauczyciele, trenerzy, instruktorzy, opiekunowie praktyk, doradcy zawodowi, osoby zajmujące się organizacją mobilności) osoby z przedsiębiorstw, sektora publicznego i pozarządowego (w przypadku wyjazdów na staże trenerskie) Czas trwania wyjazdu od 2 dni do 2 miesięcy Działania szkolenie zawodowe lub obserwacja (job shadowing) w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego (jak LdV -VETPRO) prowadzenie zajęć/szkoleń w zagranicznych instytucjach partnerskich (np. uczenie w innej szkole zawodowej zagranicą) Kto może wnioskować o dofinansowanie? organizacje kształcenia i szkolenia zawodowego bądź koordynator konsorcjum organizacji wysyłających z kraju uczestniczącego w programie

Mobilność uczniów i kadry (1) Czas trwania projektu: 1 rok lub 2 lata (należy wybrać na etapie składania wniosku) Organizacje uczestniczące: Organizacja wysyłająca (lub konsorcjum org. wysyłających) oraz organizacja przyjmująca Przynajmniej 2 instytucje i 2 kraje Konsorcjum VET: min. 3 organizacje VET Termin składania wniosków: 17 marca 2014 (godz. 12:00 czasu brukselskiego)

Mobilność uczniów i kadry (2) Zasady finansowania: Koszty podróży – koszty jednostkowe (różne w zależności od odległości w km) Wsparcie indywidualne – koszty utrzymania – ryczałt wg określonych stawek Wsparcie organizacyjne – ryczałt 350 EUR/1 uczestnika Wsparcie językowe – 150 EUR/uczestnika (tylko dla staży od 1 miesiąca; tylko inne języki niż EN, DE, IT, ES, FR) EN, DE, IT, ES, FR - możliwość skorzystania z kursu online poprzez portal KE Wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami – koszty dodatkowe związane z udziałem osób niepełnosprawnych (wg kosztów rzeczywistych) Dodatkowe koszty wynikające ze specyfiki projektu – określane wg indywidualnych, specyficznych potrzeb (wg kosztów rzeczywistych)

Akredytacja dla instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego Accreditation of VET organisation zagwarantowanie środków finansowych na okres kilku lat oferta dla instytucji doświadczonych w organizowaniu mobilności zachęcenie do tworzenia i rozwijania strategii „internacjonalizacji” trwałość działań mobilnościowych, większe oddziaływanie mobilności na rozwój instytucji Maj 2014 – ogłoszenie konkursu dla akredytacji Wrzesień 2014 – termin składania wniosków Grudzień 2014 – ogłoszenie wyników

Priorytety Programu Erasmus + Rozwój umiejętności ogólnych i horyzontalnych, w szczególności związanych z przedsiębiorczością, TIK, wielojęzycznością 2. Lepsze wykorzystanie TIK i OZE (Otwartych zasobów edukacyjnych) w edukacji 3. Osiągnięcie spójności pomiędzy europejskimi i krajowymi narzędziami dotyczącymi uznawalności kwalifikacji i kompetencji 4. Inwestowanie w poprawę wykształcenia społeczeństwa oraz dla sektora kształcenia i szkolenia zawodowego 5. Rozwijanie współpracy partnerskiej pomiędzy instytucjami edukacyjnymi a pracodawcami (w szczególności firmami i partnerami społecznymi)

Priorytety Programu Erasmus + 6. Rozwijanie kwalifikacji na poziomie ponadpodstawowym i wyższym zgodnie z Europejską Ramą Kwalifikacji 7. Usystematyzowanie polityki dotyczącej kształcenia i szkolenia zawodowego w celu tworzenia spójnej strategii rozwoju ekonomicznego na poziomie lokalnym, regionalnym i narodowym skupionej na obszarach potencjalnego rozwoju oraz związanych z brakiem kompetencji zawodowych

Partnerstwa Strategiczne – Kształcenie i szkolenie zawodowe Możliwe działania Wymiana doświadczeń, dobrych praktyk i innowacji Wspieranie długoterminowej współpracy między instytucjami VET a przedsiębiorstwami, władzami lokalnymi, organizacjami pozarządowymi, a także uczelniami Opracowywanie programów nauczania w odpowiedzi na potrzeby rynku pracy Rozwój, testowanie i wdrażanie innowacyjnych metod w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego Projekty promujące uczenie się w oparciu o pracę oraz promujące uczenie się w miejscu pracy Projekty mające na celu ułatwienia uznawania kwalifikacji na poziomie UE Nacisk na wspieranie współpracy międzysektorowej, zwłaszcza sektora kształcenia i szkolenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz kształcenia dorosłych

Instytucja wnioskująca Partnerstwa Strategiczne – Kształcenie i szkolenie zawodowe Partnerstwo Obejmuje co najmniej 3 instytucje z 3 różnych krajów uczestniczących w programie. Instytucje z krajów partnerskich mogą być partnerami w projektach, o ile ich udział wnosi istotną wartość dodaną. Instytucja wnioskująca Jeden z członków partnerstwa (zarejestrowany w kraju uczestniczącym w programie) wnioskuje w imieniu całego partnerstwa P3 P 5 P1 P4 P2

Partnerstwa Strategiczne – Kształcenie i szkolenie zawodowe Czas trwania i dofinansowanie Czas trwania projektu 2 lub 3 lata Kwota dofinansowania max. do 150 000 euro rocznie (uwaga: koszty inne – 75% dofinansowania) €

Partnerstwa Strategiczne – Kształcenie i szkolenie zawodowe Kategorie kosztów dofinansowania Koszty zarządzania i wdrażania: koordynator 500€ oraz partnerzy 250€ – maks.2 750€/miesiąc Koszty spotkań partnerskich: wyliczone wg dystansu: 575€ dla 100-1999 km oraz 760€ powyżej 2000 km – maks. 23 000€/rok Koszty przygotowania rezultatu/-ów (intellectual outputs): w podziale na 4 kategorie kosztów osobowych tj. kierownik, badacz/nauczyciel, personel techniczny i administracyjny Koszty upowszechniania (mulitplier events): 100€ uczestnik krajowy, 200€ uczestnik zagraniczny – maks. 30 000€/projekt

Partnerstwa Strategiczne – Kształcenie i szkolenie zawodowe Kategorie kosztów dofinansowania cd. Koszty udziału w szkoleniach/kursach/współpracy: w podziale na 3 kategorie kosztów (podróż, utrzymanie, wsparcie językowe) wysokość kosztów w zależności od kraju i długości szkolenia/zgodnie ze stawkami Koszty inne niezbędne do realizacji projektu (exceptional costs): koszty usług zewnętrznych na zasadach podwykonawstwa i towarów wysokość kosztów do 75% koszów do uprawnionych do 50 tys. € na projekt – koszty rzeczywiste Koszty związane z potrzebami specjalnymi: 100% kosztów rzeczywistych

Termin składania wniosków – do 30 kwietnia 2014 Partnerstwa Strategiczne – Kształcenie i szkolenie zawodowe Harmonogram konkursu Termin składania wniosków – do 30 kwietnia 2014 (do godz. 12:00 czasu „brukselskiego”) Ocena wniosków (formalna i jakościowa) – maj/czerwiec 2014 Ogłoszenie wyników konkursu – lipiec/sierpień 2014 Rozpoczęcie działań – 1 września 2014

Gdzie szukać informacji? Partnerstwa Strategiczne – Kształcenie i szkolenie zawodowe Dokumenty konkursowe Zaproszenie do składania wniosków Przewodnik programowy Wniosek Instrukcja wypełniania wniosku Stawki na wyjazdy zagraniczne-jeśli dotyczy Kalkulator odległości-jeśli dotyczy Gdzie szukać informacji? http://erasmusplus.org.pl/ http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm

Partnerstwa Strategiczne – Sojusze na rzecz umiejętności Możliwe działania: Identyfikowanie potrzeb i wypełnianie luk w zakresie umiejętności w poszczególnych branżach zbliżanie kształcenia do potrzeb rynku pracy tworzenie innowacyjnych programów kształcenia Istotne! jedynie sektory ukonstytuowane przez European Sector Skills Council takie jak tekstylny, skórny i handlowy sektory zgodne z polityką Komisji Europejskiej odnośnie zaawansowanych produkcji, technologii informatyczno-komputerowych (TIK), technologie związane z rozwojem środowiska, a także sektor kultury i tzw. zawody kreatywne Dla kogo? Instytucje zajmujące się kształceniem lub szkoleniem zawodowym, (szkoły zawodowe, techniczne, uczelnie, centra kształcenia i doskonalenia zawodowego, działy szkoleń w przedsiębiorstwach itp.) Instytucje posiadające wiedzę ekspercką z zakresu danego sektora ekonomicznego (organizacje branżowe, zawodowe, stowarzyszenia pracodawców, izby gospodarcze, handlowe, rzemieślnicze, ośrodki badawcze, centra doskonalenia umiejętności, agencje rozwoju) Instytucje mające funkcje regulacyjne w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (władze lokalne/regionalne, instytucje uznawania kwalifikacji, certyfikujące, a także ośrodki doradztwa itp.)

Partnerstwa Strategiczne – Sojusze na rzecz umiejętności Partnerstwo Partnerstwo musi obejmować min. 9 instytucji z 3 różnych krajów uczestniczących w programie. Instytucje z krajów partnerskich mogą być partnerami w projektach, o ile ich udział wnosi istotną wartość dodaną. Czas trwania projektu? 2 lub 3 lata Kto wnioskuje o dofinansowanie? Jeden z członków partnerstwa (zarejestrowany w kraju uczestniczącym w programie) wnioskuje w imieniu całego partnerstwa. Termin składania wniosków: 3 kwietnia 2014 (godz. 12:00 czasu brukselskiego) Rozpoczęcie działań od 1 listopada

Partnerstwa Strategiczne Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk Działania, które są nastawione na: kreatywność, innowację i modernizację użycie metodologii TIK i współpracę w „wirtualnym świecie” tworzenie i wykorzystywanie otwartych źródeł edukacyjnych jakość w edukacji i szkoleniach edukację przedsiębiorczości równość i włączenie zawodowe, społeczne, kulturowe itp. kompetencje kluczowe (językowe, informatyczne, przedsiębiorczość) promocję elastycznych ścieżek kształcenia uznawanie i potwierdzanie kwalifikacji (efektów uczenia się) nabytych w drodze uczenia formalnego, nieformalnego i pozaformalnego oraz inne (przewodnik dla wnioskodawców, str. 239)

Erasmus+ Edukacja dorosłych Oferta programu Erasmus+ dla sektora edukacji dorosłych

EDUKACJA DOROSŁYCH Najistotniejsze dla sektora edukacji dorosłych cele akcji programu: Podnoszenie kompetencji kluczowych i umiejętności, zwłaszcza tych niezbędnych do bycia aktywnym członkiem społeczeństwa i na rynku pracy Wspieranie działań na rzecz podnoszenia jakości, innowacji i nadawania wymiaru międzynarodowego w organizacjach edukacyjnych Promowanie idei uczenia się przez całe życie w kontekście wspierania strategii krajowych, w tym uznawania efektów uczenia się Działania na rzecz poprawy nauczania i uczenia się języków obcych oraz promowania wielojęzyczności i świadomości międzykulturowej

EDUKACJA DOROSŁYCH Najistotniejsze dla sektora edukacji dorosłych priorytety strategiczne programu: rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych, takich jak kompetencje językowe, informatyczne, przedsiębiorczość rozszerzanie wykorzystania TIK w nauczaniu i uczeniu się promowanie narzędzi uznawania kwalifikacji przystosowanie zasad finansowania i inwestowania w edukację do nowych potrzeb i rozwijanie nowych podejść w tym zakresie Priorytety specyficzne dla obszaru edukacji dorosłych: przyczynienie się do zmniejszenia liczby osób dorosłych niskowykwalifikowanych (re-skilling, up-skilling), m.in. poprzez: - motywowanie do uczenia się (tworzenie systemu zachęt), - zapewnianie informacji o dostępie do uczenia się przez całe życie, w tym informacji o uznawaniu efektów uczenia się i doradztwo w rozwoju, - tworzenie ofert edukacyjnych dostosowanych do poszczególnych dorosłych słuchaczy

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 1 Mobilność kadry edukacji dorosłych Cele akcji: Wspieranie mobilności kadry edukacji dorosłych Wspieranie profesjonalnego rozwoju kadry edukacji dorosłych Rozwijanie kompetencji językowych kadry edukacji dorosłych Podnoszenie świadomości międzykulturowej i rozwijanie współpracy międzynarodowej Zwiększanie możliwości, atrakcyjności i wymiaru międzynarodowego organizacji działających w obszarze edukacji dorosłych – lepsze dostosowanie do potrzeb osób zaangażowanych w proces edukacji dorosłych Wzmacnianie synergii i wymiany między edukacją formalną, pozaformalną i nieformalną, edukacją w kierunku zatrudnienia i przedsiębiorczości Zapewnianie uznawania umiejętności i kompetencji nabytych podczas wyjazdu

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 1 Mobilność kadry edukacji dorosłych Założenia ogólne Działania wspierane w ramach akcji: Wyjazdy w celu prowadzenia zajęć edukacyjnych / szkoleń w obszarze edukacji dorosłych w zagranicznej organizacji partnerskiej Wyjazdy w celu udziału w kursach i innego typu formach szkoleniowych oraz pobytach typu job shadowing/obserwacja pracy w organizacji zajmującej się edukacją dorosłych Organizacje uczestniczące w projekcie (min. 2): Organizacja wysyłająca – odpowiada za selekcję uczestników projektu i ich wysłanie Organizacja/e goszcząca – odpowiada za goszczenie uczestników i zapewnienie im programu szkolenia (opcjonalnie) Koordynator konsorcjum – kieruje krajowym konsorcjum min. 3 partnerskich organizacji wysyłających

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 1 Mobilność kadry edukacji dorosłych Podstawowe różnice między mobilnościami w programie Erasmus+ Edukacja dorosłych i Grundtvig: Podejście instytucjonalne - brak możliwości składania wniosków przez osoby indywidualne Brak konieczności identyfikacji organizacji goszczącej/organizatora kursu na etapie wnioskowania Dłuższy czas trwania projektu (do 2 lat) Brak długich wyjazdów (powyżej 2 miesięcy) Jeden termin składania wniosków w roku Brak europejskiej bazy kursów – prawdopodobnie zastąpi ją EPALE (European Platform for Adult Learning) Wniosek składany wyłącznie w wersji elektronicznej Brak możliwości wyznaczania krajowych kryteriów formalnych i priorytetów.

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Cele akcji (1/2) Poprawa jakości oferty edukacyjnej i jej właściwe odniesienie do potrzeb sektora edukacji dorosłych, Zwiększenie oferty dot. umiejętności kluczowych, w szczególności językowych, informatycznych i przedsiębiorczości, Promowanie innowacyjnych praktyk w edukacji dorosłych (TIK, Otwartych Zasobów Edukacyjnych, uczenie i mobilność tradycyjna i z użyciem TIK), Wspieranie współpracy między instytucjami z sektora edukacji dorosłych a władzami lokalnymi i regionalnymi, Rozwój profesjonalistów i organizacji działających w obszarze edukacji dorosłych, Zapewnianie równości i włączania w edukację dorosłych w odniesieniu do każdej grupy osób z mniejszymi możliwościami i wymagających szczególnego wsparcia,

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Cele akcji (2/2) Zwiększanie dostępu do edukacji dorosłych i w konsekwencji do zatrudnienia, w tym poprzez właściwe doradztwo, Promowanie edukacji na rzecz aktywnego obywatelstwa i zatrudnienia (w tym przedsiębiorczości społecznej) Zwiększenia udziału w uczeniu się osób dorosłych i zatrudnienia przez rozwój usług doradczych i konsultacyjnych Rozpoznawanie i uznawanie kompetencji zdobytych drogą pozaformalną i nieformalną. Powyższe cele mają być osiągnięte poprzez odniesienie się do strategicznych wyzwań, potrzeb i celów sektora edukacji dorosłych i innych sektorów

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Założenia ogólne (1/2) Czas trwania projektu: 2 lub 3 lata (określany na etapie wnioskowania) Kraje uprawnione: kraje programu (kraje UE, FYROM, Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Turcja, Szwajcaria) oraz kraje partnerskie (w szczególnie uzasadnionych przypadkach) Skład partnerski: organizacje z minimum 3 krajów programu Uczestnicy: organizacje prywatne lub publiczne aktywne w obszarze edukacji dorosłych, np. stowarzyszenia, fundacje, instytucje kultury, władze lokalne Kto składa wniosek: organizacja wnioskująca (koordynator) w imieniu całego partnerstwa, należy załączyć upoważnienia, tzw. „mandates” do wniosku Liczba możliwych wniosków: jedno konsorcjum może złożyć jeden wniosek, jedna organizacja może być w różnych projektach (te same działania mogą być dofinansowane tylko raz)

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Założenia ogólne (2/2) Język projektu: język jednego z krajów programu Procedura wnioskowania: do Narodowej Agencji w kraju, w którym organizacja wnioskująca ma siedzibę Grupy docelowe: kadra edukacji dorosłych, dorośli słuchacze Termin składania wniosków: 30 kwietnia 2014 (do 12:00 czasu brukselskiego UTC+1) Termin rozpoczęcia projektu: 1 września 2014 Kto podpisuje umowę finansową: organizacja wnioskująca (koordynator) Miejsce realizacji działań: kraje uczestniczące w projekcie

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Przykładowe działania wspierane w ramach akcji Wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk między organizacjami z sektora edukacji dorosłych, Rozwój, testowanie i zatwierdzanie nowych programów nauczania, metod nauczania oraz innowacyjnych podejść do nauczania, Rozpoznawanie i uznawanie kompetencji zdobytych drogą pozaformalną i nieformalną. Rozwijanie współpracy między instytucjami z sektora edukacji dorosłych a władzami lokalnymi i regionalnymi Międzynarodowe działania wspierające rozwój przedsiębiorczości jako cechy umysłu oraz rozwój umiejętności w celu pobudzania aktywnego obywatelstwa i przedsiębiorczości, w tym społecznej Spotkania międzynarodowe partnerów dotyczące koordynacji i wdrażania projektu.

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Podstawowe różnice między projektami międzynarodowymi w programie Erasmus+ Edukacja dorosłych i Grundtvig: Zmiana skali możliwych do zrealizowania projektów – od stosunkowo prostych (ok. 30 000 EUR) do nastawionych na innowacje i trwałe wdrożenie rezultatów (do 450 000 EUR) Wniosek składa tylko organizacja koordynująca projekt w imieniu wszystkich partnerów i tylko ona podpisuje umowę z NA - znaczenie zwiększona odpowiedzialność i rola koordynatora ze realizację projektu Wniosek może być albo złożony do sektora edukacji dorosłych albo międzysektorowy ale ze wskazaniem wiodącego sektora edukacji dorosłych Wniosek składany wyłącznie w wersji elektronicznej Brak jednej kwoty zryczałtowanej (lump sum) – wprowadzono stawki kosztów jednostkowych (unit costs) w ramach różnych kategorii budżetowych Możliwość realizacji różnych typów wyjazdów zagranicznych Brak określenia minimalnej liczby mobilności do wykonania Czas trwania projektu 2 lub 3 lata zamiast dotychczasowych 2 lat Dla wysokobudżetowych projektów zmiana podejścia od „work packages” do „intellectual outputs” Brak możliwości wyznaczania krajowych kryteriów formalnych i priorytetów.

Gdzie szukać informacji o E+? http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm www.erasmusplus.org.pl:

WIĘCEJ INFORMACJI www.erasmusplus.org.pl www.ec.europa.eu/education/erasmus-plus/index_en.htm