Konsekwencje nadwagi i otyłości?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
psychospołeczny aspekt otyłości
Advertisements

B. Analiza jakościowa posiłków
dr n. med.JUSTYNA MATULEWICZ –GILEWICZ
"Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz,
DIETOPROFILAKTYKA OTYŁOŚCI Centrum Rozwoju i Terapii HARMONIA Poradnia Dietetyczna BeneTe.
Michał Pelczar Studenckie Koło Naukowe
Lubuski Program Prewencji Pierwotnej Nowotworów
Skutki złego odżywiania.
Co oznacza BMI ? Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI; inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy.
Częstość rozpoznawania nadciśnienia tętniczego różni się istotnie w grupie 18-latków w zależności od zastosowanych kryteriów Paweł Dziliński, Łukasz Artyszuk,
Człowiek żyje nie po to aby jeść, tylko je po to aby żyć!
Znaczenie analizy składu ciała w treningu sportowym
G Wiek gimnazjalny trwa od 13 do 16 roku życia.
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Zanim zjem pomyślę....
Sprawność fizyczna By zdrowym być!.
Wyników sprawdzianu szóstoklasistów z dn r. Analiza.
NADWAGA Anna Dziedzic.
ZAPOTRZEBOWANIE ENERGETYCZNE ORGANIZMU
ZAPOBIEGANIE NADWADZE
Nie jedz za dużo ani za mało, zawsze dbaj o swoje ciało!
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZDROWIE CZŁOWIEKA
1.
Czy zdrowo odżywiamy sie?
POLACY a problemy z masą ciała
Trzymaj formę... Trzymaj formę....
Body Mass Index -wskaźnik masy ciała
Jakub Szota Częstochowa 2012
Otyłości, chorób serca i układu krążenia
Nadwaga Szymon Strzykała.
Dbaj o zdrowie, jak bogowie.
IDEALNA WAGA Ile powinien ważyć człowiek? Nie ma na to pytanie jednej, gotowej odpowiedzi. Są za to przeróżne wzorce i internetowe kalkulatory, podające.
Matematyka i fizyka sportu!
Krzysztof Skuza Mikołaj Sarzyński
Szkoła Podstawowa nr 137 im. A. Kamińskiego w Łodzi
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
Jak powinniśmy się odżywiać?
Trzymaj formę!!! Projekt wykonali: Aleksandra Auguścik Marcin Grzegrzak Bartosz Koryś Weronika Kiraga.
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
* Praca powstała w ramach projektu Fundacji Badawczej Nutricia RG1/05
RUCH TO ZDROWIE.
KIK 34 - Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Żywienie a zdrowie Żywienie dzieci Mgr inż. Iwonna Niegowska
Zalecenia żywieniowe w prewencji chorób układu krążenia. dr n. med
Większość ludzi zapomina, że wygląd, samopoczucie i zdrowie zależy od codziennej diety. Niewłaściwa dieta jest przyczyną nadwagi i otyłości powodującej.
Kinga Szymczykowska kl. IIc Katarzyna Kopczyńska kl. Iic Kewin Drapała kl. IIc Filip Jasiukiewicz kl. IIg Bartosz Barański kl. IIg Maksym Kujawa kl. IIg.
Czy chcesz utrzymać zdrowie? OBLICZ SWÓJ
Prawidłowa waga człowieka
Zaburzenia odżywiania otyłość i nadwaga –współczesny problem cywilizacyjny w populacji dzieci i młodzieży Dr Ewa Starostecka Klinika Endokrynologii i.
„W zdrowym ciele, zdrowy duch”
Podstawy fizjologii i ergonomii pracy
Zaburzenia odżywiania
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Młodzieży zdrowie się należy!
 Odchudzanie wpływa na zdrowie negatywnie i jest bardzo niebezpieczne, jeżeli stosuje się diety rygorystyczne i szybko traci się wadze.
Światowy Dzień Walki z Otyłością
Miejsca realizacji Programu Wykaz szkół podstawowych: Szkoła Podstawowa nr 1 Szkoła Podstawowa nr 4 Szkoła Podstawowa nr 5 Szkoła Podstawowa nr 6 Szkoła.
Co rozumiemy przez zdrowy tryb życia i odżywiania się?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Uczniowie klasy VI.
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Projekt edukacyjny wykonany przez uczniów klasy II gimnazjum z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Sątocznie.
Badanie masy ciała SZKOŁA PODSTAWOWA NR 314 IM. PRZYJACIÓŁ ZIEMI PORAJÓW 3, WARSZAWA EWELINA KUCHARSKA.
ROZWÓJ FIZYCZNY BIALSKICH PIĘCIOLATKÓW HELENA POPŁAWSKA, AGNIESZKA DMITRUK, WOJCIECH HOŁUB.
Dlaczego nie chcemy aby nasi uczniowie byli otyli?
BMI.
WSKAŹNIK BMI. Wskaźnik BMI (z angielskiego Body Mass Index) To współczynnik, który pozwala obliczyć, czy proporcje naszej masy ciała w stosunku do wzrostu.
Problem otyłości w Polsce Problem otyłości w Polsce Przygotowała Małgorzata Orłowska.
Zapis prezentacji:

Ocena prawidłowości masy ciała i wyliczanie zapotrzebowania na energię.

Konsekwencje nadwagi i otyłości?

Czy mam odpowiednią masę ciała?

Wzór na obliczanie BMI Wskaźnik BMI – (Body Mass Index) oddaje relację pomiędzy masą ciała a wzrostem. Wskaźnik BMI jest łatwy do obliczenia i wykazuje wysoka korelację z masą tkanki tłuszczowej.

Interpretacja: < 18,5 - niedowaga 18,5-24,9 – zakres normy 25-29,9 – I stopień otyłości 30-39,9 – II stopień otyłości > 40 – III stopień otyłości

BMI i siatka centylowa U dzieci i młodzieży zaleca się rozpoznawanie otyłości na podstawie masy, wieku i płci w odniesieniu do siatek centylowych opracowanych dla danej populacji. Zgodnie z zaleceniami ekspertów obecnie przyjmuje się, że wartości pomiędzy 90 a 97 centylem oznaczają nadwagę, a powyżej 97 centyla – otyłość.

Siatka centylowa dziewcząt

Siatka centylowa dla chłopców

Interpretacja <3 centyl – znaczny niedobór masy ciała • <10-3 centyl – niedobór masy ciała • <25-10 centyl – szczupłość • 25-75 centyl – prawidłowa masa ciała (zakres wąskiej normy) • >75-90 centyl – tendencja do nadwagi • >90-97 centyl – nadwaga • >97 centyl - otyłość

Kryteria oceny wskaźnika masy ciała BMI Dla dzieci i młodzieży do lat 18 z wykorzystaniem siatek centylowych BMI (według OLAF) kryteria według WHO, gdzie: • <3 centyl – znaczny niedobór masy ciała • <10-3 centyl – niedobór masy ciała • <25-10 centyl – szczupłość • 25-75 centyl – prawidłowa masa ciała (zakres wąskiej normy) • >75-90 centyl – tendencja do nadwagi • >90-97 centyl – nadwaga • >97 centyl – otyłość

Kryteria oceny wskaźnika masy ciała BMI Dla dzieci i młodzieży do lat 18 z wykorzystaniem siatek centylowych BMI (według OLAF) kryteria według WHO, gdzie: • <3 centyl – znaczny niedobór masy ciała • <10-3 centyl – niedobór masy ciała • <25-10 centyl – szczupłość • 25-75 centyl – prawidłowa masa ciała (zakres wąskiej normy) • >75-90 centyl – tendencja do nadwagi • >90-97 centyl – nadwaga • >97 centyl – otyłość

Bilans energetyczny organizmu

Podstawowa przemiana materii to ilość energii niezbędna do utrzymania takich procesów życiowych jak: utrzymanie temperatury ciała, aktywności mózgu, wątroby, serca, nerek, mięśni, pracy jelit, krążenia krwi i limfy itp. Wielkość przemiany podstawowej zależy od wieku, płci, wzrostu, wagi i klimatu oraz zmienia swoją wartość w ciągu doby. Podczas snu wielkość jej jest najniższa.

PPM dla dzieci i młodzieży 10-18 lat według FAO/WHO/UNU • dla dziewcząt: 13,384 x M+692,6 • dla chłopców: 17,686 x M+658,2 gdzie: M - masa ciała w kilogramach PPM dla młodych dorosłych > 18 lat według wzoru Harrisa-Benedicta • dla kobiet: 665,1 + (9,567 x M) + (1,85 x W) - (4,68 x L) • dla mężczyzn: 66,47 + (13,7 x M) + (5,0 x W) – (6,76 x L) W - wzrost w centymetrach L - wiek w latach

Ponadpodstawowa przemiana materii to wydatki energetyczne organizmu ludzkiego związane z wykonywaniem niezbędnych, codziennych czynności, rodzajem wykonywanej pracy i indywidualnymi energetycznymi kosztami trawienia pokarmów.

Całkowita przemiana materii Całkowita Przemiana Materii (CMP) – oznacza ilość energii jaką potrzebujesz. w ciągu dnia. Na CMP składają się zarówno podstawowa przemiana materii, jak i wydatki energetyczne związane z twoją praca zawodowa, aktywnością fizyczną i zmieniającymi się warunkami środowiska. Dostarczanie swojemu organizmowi wraz z pożywieniem ilość energii równą CMP gwarantuje zrównoważony bilans energetyczny, a więc również utrzymanie stałej masy ciała.

Całkowite dzienne zapotrzebowanie na energię (z ang Całkowite dzienne zapotrzebowanie na energię (z ang. Estimated Energy Requirement, EER) wyliczane jest na podstawie trzech komponentów, według wzoru jak niżej: EER (kcal/dobę) = podstawowa przemiana materii (PPM) + termogeneza indukowana pożywieniem + wydatek energetyczny związany z aktywnością fizyczną W praktyce, w obliczeniach termogeneza jest najczęściej pomijana, wtedy wzór wygląda jak niżej: EER (kcal/dobę) = PPM x współczynnik aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna dla dzieci i młodzieży do 18 lat według współczynników: • mała – 1,4 • umiarkowana – 1,7 • duża – 2,0 Aktywność fizyczna dla młodych dorosłych > 18 lat według współczynników: • umiarkowana – 1,75 • duża - 2,2

Rozkład energii na posiłki

Tabela wydatku energetycznego podczas różnych przykładowych form aktywności fizycznej