Malowanie spontaniczne Terapia zajęciowa Malowanie spontaniczne
Malowanie spontaniczne to swobodna ekspresja plastyczna, pozwalająca dzieciom w sposób niekontrolowany wyrazić swój nastrój i emocje. Dzieci malują bez użycia pędzli, nabierając farbę bezpośrednio dłonią. Zarówno dobór kolorystyki, jak i zakres wykonywanych ruchów ręki będzie odzwierciedlał temperament dziecka jak i stopień satysfakcji z własnego działania.
Adresat zajęć: Dzieci przedszkolne i szkolne. Grupy integracyjne. Dzieci ze świetlic socjoterapeutycznych. Grupy kolonijne.
Cel zajęć: Wykorzystanie różnych sposobów aktywności. Utrwalanie świadomości własnego ciała i kontroli nad nim. Zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa psychofizycznego. Zaspokojenie potrzeby poczucia sprawstwa. Tworzenie bodźców estetycznych.
Środki dydaktyczne: Duże arkusze papieru. Farby wodne w tubach. Folia malarska do zabezpieczenia podłogi. Gruby marker. Płyta z podkładem muzycznym.
Przebieg zajęć: Zajęcia rozwijające ekspresję plastyczną, proponuję poprzedzić zabawą ruchową. Zabawa ta pobudzi u dzieci świadomość własnego ciała i kontroli nad nim.
Aby zapewnić dzieciom większy komfort i swobodę działania oraz wyeliminować ewentualne ograniczenia, można zajęcia zorganizować w plenerze (ogródek przedszkolny, plac zabaw). Po wyschnięciu prac proponuję zrobienie wystawy w szatni lub korytarzu przedszkola, tak by rodzice mogli rozpoznać która kolorowa sylwetka należy do ich dziecka. Życzę miłej zabawy!