Analizator słuchowy to:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Advertisements

Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
WADY WYMOWY.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Czytanie ze zrozumieniem
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Percepcja słuchowa.
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Podsumowanie z realizacji projektu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Co warto wiedzieć o sprawdzianie w szkole podstawowej ? – informacje dla ucznia.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
POLSKA GRA JĘZYKOWA „MÓJ PIERWSZY QUIZ”. PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich.
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
wykonała Edyta Gagracz
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
wzrokowo - przestrzenne
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
FONETYKA.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Np. Powiedz, o czym myślę: Stoją przy drogach na długich nogach wcale nie ptaki. Nauczyć mogą, jak jeździć drogą, drogowe
Wady wymowy.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
GLOTTODYDAKTYKA.
METODY PRACY KOREKCYJNEJ Z DZIEĆMI Z TRUDNOŚCIAMI W CZYTANIU I PISANIU
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Rozwój mowy dziecka.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Percepcja słuchowa.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Analizator słuchowy to: ucho, czyli receptor bodźców nerwy słuchowe doprowadzające bodźce do części korowej, gdzie dokonują się procesy analizy i syntezy impulsów dźwiękowych

Percepcja słuchowa Słuch fizjologiczny Słuch fonematyczny Pamięć słuchowa Umiejętność kojarzenia bodźców

Nieprawidłowe funkcjonowanie słuchu Fizjologicznego powoduje, że źle są słyszane dźwięki odległe, ciche. Jednak, gdy dziecko je usłyszy jest w stanie dokonać ich prawidłowej analizy i syntezy. Tym problemem zajmuje się lekarz. Fonematycznego jest spowodowane nieprawidłowościami niektórych funkcji kory mózgowej. Powoduje to problemy w różnicowaniu dźwięków mowy ludzkiej.

Symptomy zaburzonej percepcji słuchowej w pisaniu: Opuszczanie liter i sylab Gubienie liter w zbitkach spółgłoskowych Opuszczanie końcówek wyrazów Mylenie zestawów głosek „om”, „on”, „em”, „en” Trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność Nieprawidłowe różnicowanie głosek „i”, „j” Przestawianie szyku dyktowanych wyrazów Liczne skreślenia i poprawki Brak znaków interpunkcyjnych lub ich niewłaściwe zastosowanie Wolne tempo pisania

Symptomy zaburzonej percepcji słuchowej w czytaniu: U młodszych dzieci długo utrzymujące się literowanie utrudniające syntezę sylabową i wyrazową Przekręcanie wyrazów, zmienianie lub opuszczanie pojedynczych głosek, sylab Pomijanie części lub całych wyrazów Dodawanie innych, podobnie brzmiących części lub całych wyrazów Zastępowanie wyrazów słowami zbliżonymi artykulacyjnie Mylenie znaczenia wyrazów o podobnym brzmieniu Zaburzona intonacja i akcent zdaniowy, nierytmiczne czytanie Bardzo spowolnione tempo czytania Częste trudności w zrozumieniu przeczytanych treści

Symptomy zaburzonej percepcji słuchowej występujące w wypowiadaniu się Ubogi zasób słownictwa Budowanie wypowiedzi błędnych pod względem gramatycznym Utrzymujące się wady wymowy Przekręcanie wymowy mało znanych wyrazów

Zaburzona percepcja słuchowa może powodować trudności w nauce innych przedmiotów szkolnych: Języków obcych, przyrody, historii, Kłopoty w uczeniu się pamięciowym, np. Tabliczki mnożenia, wierszy, ciągów słownych spowodowane słabszą pamięcią słuchową Mogą występować trudności ze zrozumieniem instrukcji nauczyciela

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-uwrażliwienie na bodźce dźwiękowe Rozróżnianie i nazywanie dźwięków z najbliższego otoczenia

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-uwrażliwienie na bodźce dźwiękowe Rozróżnianie dźwięków instrumentów muzycznych

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-uwrażliwienie na bodźce dźwiękowe Rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków wydawanych przez przedmioty, zwierzęta

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-uwrażliwienie na bodźce dźwiękowe Określanie strony, z której dochodzi dźwięk

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-uwrażliwienie na bodźce dźwiękowe Porównywanie melodii znanych piosenek pod względem tempa

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-uwrażliwienie na bodźce dźwiękowe Przetwarzanie dźwięków na układy barwne, np.: kolor biały - dźwięki wysokie, kolor czarny - dźwięki niskie. Zastępowanie poleceń słownych przez sygnał dźwiękowy

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-uwrażliwienie na bodźce dźwiękowe odszukiwanie par grzechotek wydających taki sam dźwięk

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-ćwiczenie koordynacji słuchowo - wzrokowej i słuchowo - ruchowej. Odtwarzanie przez dziecko usłyszanego rytmu - najpierw dziecko obserwuje, jak nauczyciel wystukuje rytm (klaszcze, uderza ołówkiem w ławkę, itp.). Później ma utrudnione zadanie– nie może patrzeć na ruchy nauczyciela. Rytm odtwarza np. podskakując, klaszcząc (z uwzględnieniem następstwa czasowego).

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-ćwiczenie koordynacji słuchowo – wzrokowej. Odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych – dziecko ma to zrobić stukając np. pałeczką w bębenek. Liczbie klocków powinna odpowiadać odpowiednia liczba stuknięć. Odległość między klockami dziecko odtwarza za pomocą przerw między stuknięciami.

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-ćwiczenie koordynacji słuchowo – wzrokowej. Tworzenie układów przestrzennych na podstawie struktur dźwiękowych (prowadzący wystukuje układ dźwięków, a dziecko ma na tej podstawie ułożyć klocki)

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-ćwiczenie koordynacji słuchowo – wzrokowej. Graficzne odtwarzanie wysłuchanego układu dźwięków za pomocą kresek (początkowo dziecko rysuje kreski w toku wysłuchiwania rytmu, później dokonuje zapisu po wysłuchaniu wystukiwanego rytmu).

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-ćwiczenie koordynacji słuchowo – wzrokowej. Przyporządkowywanie danemu dźwiękowi określonego symbolu graficznego, odgadywanie, który układ obrazuje daną sekwencję dźwięków, np.: • – – • – – – • • •

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową Wyodrębnianie zdań w mowie– dziecko słucha wypowiedzi nauczyciela na temat rysunku o ubogiej treści. Potem rysuje tyle kresek, ile usłyszało zdań, np. To jest kot. Kot pije mleko.

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza zdań. Wyodrębnianie słów w zdaniach: dziecko ma narysować tyle kresek, ile wyodrębniło słów w zdaniu wypowiedzianym przez nauczyciela dziecko ma wypowiedzieć zdanie z taką ilością słów, ile kresek jest narysowanych przed nim na kartce wskazywanie słowa rozpoczynającego, kończącego zdanie i znajdującego się w środku

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza zdań. Konstruowanie zdania z danym wyrazem Układanie zdań o danej liczbie wyrazów Kończenie rozpoczętego zdania Układanie zdań z rozsypanek wyrazowych Układanie zdań w formie podpisów do obrazków Uzupełnianie tekstów z lukami

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową. Wyodrębnianie sylab w słowach-prowadzący podaje dziecku obrazek i wypowiada pierwszą część wyrazu, którego desygnat jest na obrazku. Dziecko kończy wyraz. Następnie wprowadzamy wyrazy wielosylabowe. Rzucając dziecku piłkę można rozpoczynać wyraz, dziecko łapiąc piłkę ma wyraz dokończyć. pił-ka ba-nan pa-jac

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa. Wyodrębnianie sylab w słowach

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa. Poszukiwanie wyrazów, które zaczynają się od danej sylaby (sylaba występuje w nagłosie wyrazu), np.w tym przypadku 4 wyrazy zaczynają się na: „pa”. Można poszukiwać wyrazów z daną sylabą w środku (śródgłosie) lub na końcu (wygłosie) wyrazu.

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa. Przykład ćwiczenia dla dzieci starszych-co łączy poniższe wyrazy?

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa. W nazwie którego obrazka ukrywa się ta sylaba?

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa. Dziecko otrzymuje koperty z narysowanymi kropkami. W każdej kopercie są obrazki. Zadaniem dziecka jest sprawdzenie, czy dany obrazek jest w odpowiedniej kopercie-liczba sylab wyrazu musi być równa liczbie kropek narysowanych na kopercie.

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa. Tworzenie wyrazów z sylab-suwak prosty lub zegarowy. Do stałej sylaby początkowej podstawiamy różne sylaby końcowe tworząc nowe wyrazy, np. ka- sa,ra,wa,py Liczenie sylab w wyrazach, wyklaskiwanie ich Odgadywanie przez dziecko, jaki wyraz został wypowiedziany sylabami, synteza sylabowa z utrudnieniami – po wypowiedzeniu każdej sylaby nauczyciel klaszcze.

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa. Rebusy obrazkowo-sylabowe wica

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa. Utwórz znany Ci wyraz.

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa (ćwiczenia dla dzieci starszych). Posłuchaj uważnie wyrazów, w których poprzestawiano sylaby. Powiedz, jakie to wyrazy: pa-lam da-bu na-mi

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa (ćwiczenia dla dzieci starszych). Posłuchaj uważnie. Jaki wyraz ukrył się w innym? serweta koperta baran balet

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa (ćwiczenia dla dzieci starszych). Posłuchaj uważnie ciągów wyrazów. Powiedz, który wyraz nie pasuje: serce,synek,ser,serdak baran, bar, basen, barszcz, barak

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa (ćwiczenia dla dzieci starszych). Do każdej sylaby w wyrazach została dodana sylaba „ka”. Posłuchaj uważnie i rozszyfruj wyrazy. (na początku zapisuję dzieciom cały ciąg liter i wykreślam zbędne sylaby, by mogły wspomóc się analizatorem wzrokowym), Kasakala,

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa (ćwiczenia dla dzieci starszych). Posłuchaj uważnie wyrazów z języka mieszkańców Atlantydy. Powiedz, jaką sylaba różnią się pary wyrazów. pagoda-paloda tybufad-tybufud semira-femira

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-rozpoznawanie głoski w nagłosie wyrazu. Dziecko odgaduje, jaką głoską zaczyna się wypowiedziany przez nauczyciela wyraz. Dziecko ma za zadanie wyszukać w sali przedmioty zaczynające się na daną głoskę. Segregowanie obrazków według głoski rozpoczynającej wyraz.

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie wyrazów dobieranie obrazków, w których nazwa kolejnego obrazka rozpoczyna się taką samą głoską, jaką kończy się nazwa poprzedniego.

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-rozpoznawanie głoski w nagłosie wyrazu. Dziecko ma z pierwszych głosek nazw kolejnych obrazków ułożyć słowo. ____ ____ ____

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-rozpoznawanie głoski w nagłosie wyrazu. Przekreśl w każdym szeregu literę lub obrazek, który nie pasuje do pozostałych.

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-rozpoznawanie danej głoski i określanie jej miejsca położenia w wyrazie. Dziecko ma przed sobą obrazek podpisany taką liczbą kresek, z ilu głosek składa się dany wyraz. Nauczyciel wypowiada poszczególne głoski, a uczeń zgłasza się , gdy uzna, że głoska wypowiedziana przez nauczyciela znajduje się w jego wyrazie. Otrzymuje literę i kładzie ją w odpowiednim miejscu. _ _ _ _ _

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową Wpisz pierwsze litery: ...odówka, ...azon, ...unel, ...edal Uzupełnij luki w wyrazach odpowiednimi literami: z...oże, sza...as, o...ryzek, g...az Przeczytaj po cichu kawałki wyrazów. Uzupełnij je dwiema samogłoskami i wpisz brakujące litery: błk, ftl, wgn

Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową Posłuchaj uważnie par wyrazów. Powiedz, jaką głoską różnią się te wyrazy: kotek-kołek zebra-żebra Posłuchaj uważnie par wyrazów. Powtarza się w nich jedna głoska. Wypowiedz ją: noc-sos kotek-fartuch

Wykorzystane w prezentacji ćwiczenia pochodzą z pozycji: