KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ALGORYTM Co to jest algorytm?
Advertisements

Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Katalog komputerowy WebPac
Google – sposoby wyszukiwania
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Algorytmy Opracowanie: Maria Skalska na podstawie „Informatyka 2000” wydawnictwa Czarny Kruk.
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Inżynieria Oprogramowania
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
Powtórka z polskiego dla klas 5-6
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Prosty Projekt Portfolio -Strona Internetowa-. Projekt strony portfolio został wykonany w programie Adobe Photoshop CS3. Zaczynam od stworzenia nowego.
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Przedszkolanka.
Wzorce slajdów programu microsoft powerpoint
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Metody alternatywne w komunikacji
Opracowała: mgr Joanna Pastuszka Szkoła Podstawowa w LipowcuKościelnym
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Podstawy projektowania i grafika inżynierska Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2009 r.
Komunikacja międzyludzka
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
Części mowy Edyta Sawicka.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Rzeczownik przyimek powtórzenie. Rzeczownik Napisz zdanie z rzeczownikami:  wróg – Mianownik, l.p.  oko - Celownik l.m.  człowiek – Narzędnik l.m.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ O7_Cz ęści mowy Autor: Škola: Mgr.Beta Tomanek Základní 3kola a Mateřská škola s polským jaz. vyuč. Předmět: Polský jazyk.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Zmienne typy danych w VBA. MS Excel – typy danych w języku programowania VBA.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Charakterystyka metody Glenna Domana
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Czy znasz znaki drogowe?
Rozwój mowy dziecka.
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Nauka czytania. Metoda Glenna Domana.
Zapis prezentacji:

Elementy metody komunikacji alternatywnej w porozumiewaniu się z osobami niemówiącymi - piktogramy

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY Piktogramy to graficzny system komunikacyjny. Zasadą konstrukcji znaków tego systemu jest: czarne tło i biała figura. Każdy piktogram zawiera słowny jednowyrazowy opis.

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY System Piktogramy ulegał przez kilka lat przekształceniom formalnym i udoskonaleniom. Podstawą pracy były znaki kanadyjskiego programu PIC- system. Przetłumaczone zostały one na szwedzki w 1980 r. przez logopedę Subhas Maharaj. Pierwsza szwedzka wersja piktogramów ukazała się w 1985 roku. Obecnie system zawiera ok. 1000 piktogramów symboli i w takiej postaci rozpowszechniany jest na świecie.

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY Do Polski trafił poprzez Centrum Metod Alternatywnych w Szczecinie - gdzie podobnie jak wcześniej w Szwecji - próbowano zastosować w pracy z niemówiącymi dziećmi znaki szwedzkiej wersji piktogramów. W 1991 r. Maria Podeszewska- Mateńko po wcześniejszej kilkuletniej pracy logopedycznej z zastosowaniem tych znaków – w imieniu Centrum Metod Alternatywnych w Szczecinie podpisała cesję praw autorskich piktogramów.

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY Cele wprowadzania piktogramów: dostarczenie użytkownikowi środka komunikacji wzbogacającego jego porozumiewanie się z otoczeniem, utworzenie dla użytkownika pomocy wizualnych pozwalających na lepsze „radzenie sobie" w różnych sytuacjach życiowych,

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY Układając program dla konkretnego dziecka należy pamiętać o uwzględnieniu kolejności poszczególnych kroków, których realizacja powinna przede wszystkim sprawiać dziecku przyjemność. Każde dziecko jest inne, każde, co innego cieszy. Pomocne w każdym przypadku jest stworzenie rejestru upodobań dziecka.

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY Kolejność wprowadzania piktogramów: wykorzystanie piktogramów do wyrażanie „tak" i „nie", kształtowanie pojęcia ,ja" przy pomocy piktogramów, budowanie słownika dziecka poprzez wprowadzanie symboli rzeczy z najbliższego otoczenia, symboli nazw osób, symboli określających cechy przedmiotów, zjawisk, symboli, czynności, uczuć i stanów, wzbogacanie słownika o określenia czasu, przyimki, liczebniki, budowanie wyrażeń i zdań,

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY Zapoznawanie dziecka ze słowami (symbolami-piktogramami) odbywa się poprzez wykonywanie następujących ćwiczeń: dopasowywanie, czyli łączenie piktogramu z konkretem, dopasowywanie, czyli łączenie piktogramu z ilustracją, łączenie dwóch takich samych piktogramów, łączenie dwóch jednakowych piktogramów, ale o różnych rozmiarach , wybieranie spośród dwóch lub większej ilości piktogramów konkretnego wymienionego przez nauczyciela piktogramu, ćwiczenie rozumienia znaczeń symboli poprzez tworzenie z piktogramów prostych dobieranek kojarzeniowych, etykietując za pomocą piktogramów słowa wprowadzanych piosenek tematycznych, rozmowy z dzieckiem na określony temat; wybieranie „słów" spośród piktogramów dotyczących tematu rozmowy,

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY Metody pracy i techniki posługiwania się symbolami: kącik poranny, tablica czasu i pogody, układanie planu dnia, tablice wyborów, tablice tematyczne., zeszyty szkolne, oznaczanie przedmiotów piktogramami, planowanie czynności, czytanie i opowiadanie książek,

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY Przewidywane osiągnięcia: będzie potrafił wyrazić swoje potrzeby, uczucia za pomocą piktogramów, zrozumie znaczenie słów będących rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, zaimkami, przyimkami, liczebnikami, sformułuje odpowiedzi za pomocą piktogramów na pytania osoby mówiącej, wypowie się na określony temat za pomocą piktogramów, nawiąże komunikację,

KONIEC