Żonglowanie jako metoda wspierania rozwoju dzieci i młodzieży

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Dobre praktyki w Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Strzegomiu
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
SZKOŁA PODSTAWOWA W ZEGRZU POMORSKIM
Prezentacja w ramach projektu ORE OE – edukacja obywatelska EPC – edukacja na rzecz prawa człowieka Przygotowany przez zespół wychowawców klas IV-VI SP.
Elementary School Vaterstetten, Gluckstraße Integracja ucznów osiągających słabe wyniki w nauce 1.Pomysł 1.Pomoce Pomoce naukowe Materiały instruktażowe.
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Ćwiczenia dla umysłu.
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
KLOCKOMANIA.
Dzieciństwo jest snem rozumu
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Rozwój społeczny dziecka
Dydaktyka ogólna.
Żonglowanie Jak zacząć żonglować?
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w praktyce pedagogicznej
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Promująca Zdrowie
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
RUCH TO ZDROWIE.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Wszystko o naszym miniprzedsiębiorstwie Nazwa : Eco - woodfun Nazwa : Eco - woodfun I liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga w Kościanie.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Integracja sensoryczna
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Żonglerka – gimnastyka dla naszego mózgu Laura Jarosz SzKOŁA PODSTAWOWA NR 33 IM. i. J. PADEREWSKIEGO W KIELCACH.
Szachy są jak morze, w którym komar może się napić,
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
FUNDACJA STEFANKA PRZY SP 143
Zapis prezentacji:

Żonglowanie jako metoda wspierania rozwoju dzieci i młodzieży

O popularności żonglowania może świadczyć fakt, że co roku na całym świecie odbywa się kilkadziesiąt mniejszych lub większych festiwali żonglerskich, na których fani tej sztuki mogą razem uczyć się i wymieniać doświadczenia. Co ciekawe, na festiwalach tych można spotkać całe rodziny, począwszy od malutkich dzieci, na dziadkach kończąc. Oznacza to, że żonglowanie przestało być tylko i wyłącznie domeną cyrkowców czy też wąskiej elity artystycznej, a zaczynają zajmować się nim osoby najróżniejszych profe­sji. Żonglowanie staje się sposobem spędzania wolnego czasu, hobby, ciekawym zajęciem, któremu warto poświęcić czas.

W Polsce wciąż jedynym skojarzeniem z żonglowaniem są klowni, cyrk lub uliczni kuglarze. Jest to zrozumiałe, ponieważ żonglerów możemy zobaczyć na razie tylko w tych miejscach. Jednak powoli zaczynają powstawać niezależne grupy żonglerskie. Oprócz kilku profesjonalnych grup, zajmujących się żonglowaniem i tańcem ognia, gdzie działają osoby dorosłe, żonglowanie rozwija się także przy szkołach i młodzieżowych domach kultury.

Korzyści wynikające z żonglowania Do połowy XX wieku, żonglowanie było traktowane wyłącznie jako umiejętność, która wymaga niespotykanych wręcz zdolności manualno - przestrzennych. Nie widziano w niej innych korzyści, nie kojarzono z rozwojem człowieka, a co dopiero z korzyściami dla rozwoju mózgu. Jednak żonglowanie znalazło swoje nowe miejsce w życiu społecznym oraz edukacji.

Dave Finnigan, żongler i były prezes International Juggling Association z USA, jest twórcą programu „Juggling for Success". Celem programu jest promocja i nauka żonglowania, głównie w szkołach. Nauczyciele z różnych szkół, w których były wprowadzane programy żonglowania, po pewnym czasie stwierdzali jego pozytywny wpływ na uczniów (np.: nauczycielka pierwszej klasy w szkole podstawowej zaobserwowała, że odkąd dzieci nauczyły się żonglować, poprawiła się ich umiejętność czytania). Bardzo szybko zauważono korelację między czytaniem a żonglowaniem. Dzieci, które miały kłopot z nauką żonglowania, miały także kłopot z czytaniem. Czytanie bowiem opiera się na koordynacji wzrokowo-ruchowej. Gdy poprawi się koordynacja, czytanie poprawia się automatycznie. Poza poprawą czytania, nauczyciele zaobserwowali także znaczny wzrost koncentracji u dzieci po sesji żonglowania.

Jak stwierdza Finnigan: „ucząc się śledzić lot obiektów naszymi oczami, wzmacniamy naszą umiejętność czytania. Matematyczne i naukowe umiejętności również mogą się rozwijać, gdy uczymy się układać obiekty w logicznym porządku, a przy tym rozwijamy umiejętności wymagające złożonych, następujących po sobie czynności. Zwiększa się również poczucie własnej wartości dzieci, gdyż uczą się one czegoś nowego, nieznanego i osiągają to - potem mogą uczyć również swoich rówieśników, rodziców i rodzinę" (Delisio, 2002).

Wiele szkół w Stanach Zjednoczonych, w tym Nowlin Elementary School in Blue Springs, Missouri wprowadziło przerwy na żonglowanie. Po takiej przerwie uczniowie byli wypoczęci, a dyrektor szkoły zauważył, że kłopoty z dyscypliną w szkole po prostu zniknęły!

Żonglowanie zalecane jest przez psychologów i pedagogów przy takich trudnościach dziecięcych, jak dysleksja czy nadpobudliwość dziecięca. Badania psychologiczne pokazują, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy koordynacją wzrokowo-ruchową a umiejętnością czytania, pisania i rozumienia. Ciekawe eksperymenty dotyczące wpływu żonglowania na efektywność nauki przeprowadzono w USA i Wielkiej Brytanii. Do badań wybrano uczniów dwóch klas. Charakteryzowali się oni podobnymi wynikami w nauce. Uczniów jednej z klas uczono żonglować i polecono im codzienne ćwiczenie tej umiejętności. Druga klasa stanowiła grupę kontrolną. Po kilku miesiącach okazało się, że klasa żonglująca radzi sobie z nauką o wiele lepiej, ich wyniki w nauce poprawiły się od 50% do nawet 400%.

Ciekawe odkrycia przynoszą inne badania - czynności fizyczne, wymagające aktywności mięśni, a szczególnie ruchy skoordynowane (takim jest m.in. żonglowanie) stymulują wytwarzanie neurotrofin - to naturalne substancje, które stymulują wzrost komórek nerwowych i wzrost liczby połączeń neuronalnych w mózgu. Co wspólnego z tymi informacjami ma sztuka żonglowania? Żonglowanie to ruchy naprzemienne rąk, które równomiernie uaktywniają obie półkule. Ćwiczenia te w jednakowym stopniu angażują obie strony ciała. Kiedy mózg jest aktywowany w równomierny sposób, w pełni rozwija się spoidło wielkie mózgu, które dyryguje procesami pomiędzy obu półkulami.

Żonglowanie * jest efektywną metodą rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej, poczucia rytmu, refleksu, zdolności utrzymania równowagi i właściwej postawy ciała; * poszerza pole widzenia; * stymuluje wyobraźnię, ciekawość; * uczy rozwiązywania problemów; * pokazuje ogólny model uczenia się nowych rzeczy; * rozwija koncentrację; * pomaga uczącym się rozwinąć umiejętność cierpliwości i wytrwałości;

* ćwiczy oburęczność; * wzmacnia motorykę ciała; * stanowi doskonałą metodę rozruszania całego ciała, pobudzenia serca i naczyń krwionośnych; * poprawia funkcjonowanie naszego mózgu; * żonglowanie poprawia najbardziej umiejętności, które opierają się na koordynacji oko-ręka, jak np.: pisanie, rysowanie, szybkie czytanie czy typowe umiejętności manualne (konstruowanie, wycinanie, przybijanie itd.).

PODSUMOWANIE: 1. Żonglowanie poprawia funkcjonowanie Twojego mózgu. 2 PODSUMOWANIE: 1. Żonglowanie poprawia funkcjonowanie Twojego mózgu. 2. Żonglowanie stymuluje korę wzrokową, a jeśli uczysz się w 80% poprzez wzrok, oznacza to, że żonglowanie poprawia Twoje zdolności uczenia się. 3. Żonglowanie podniesie energię podczas przerwy. 4. Żonglowanie poprawia najbardziej umiejętności, które opierają się na koordynacji oko-ręka, jak np.: pisanie, rysowanie, szybkie czytanie czy typowe umiejętności manualne (konstruowanie, wycinanie, przybijanie itd.) Opracowała: Hanna Iwaszkiewicz

Dziękuję  Wykorzystano materiały: Dennison P.E., Gimnastyka Mózgu, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji odruchów, Warsza­wa 2003 Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą, umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa, 1998 Laszkowska A.,Kinezjologiaedukacyjna, www.spl.gostyn.pl/publikacja_7.htm Bucka M., Kinezjologia edukacyjna -jako dobra i łatwa metoda pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, http:/www/profesor.pl/mat/ n / 1_bucka_040616_ 1 .php?id_m= / http://szybkanauka.pro/zonglowanie-zmienia-mozg/