SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Kącik Logopedyczny.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Etapy rozwoju mowy dziecka
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
Moje dziecko idzie do szkoły
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
wykonała Edyta Gagracz
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Logopedia w szkole.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Wady wymowy.
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Rozwój mowy dziecka.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
opracowała Edyta Gagracz
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ w ujęciu logopedycznym Przygotowała: Edyta Kalbarczyk

„Gotowość szkolna jest związana z rozwojem dziecka”

Rozwój mowy dziecka okres melodii (0-1 r. ż.), okres wyrazu (1-2 r. ż.), okres zdania (2-3 r. ż.), okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 r. ż.).

OKRES ZDANIA (od 2 do 3 roku życia) Zaczyna rozumieć mowę rodziców; Zdania 2-wyrazowe; Duża przyswajalność nowych słów; - Głoski: p, b, m, f, w, k, g, ch, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń , pi, bi, mi, ki, gi ; mogą też pojawić się s, z, c, dz, a nawet sz, ż, cz, dż.

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ (od 3-7 roku życia) Dziecko 3-letnie: potrafi porozumieć się z otoczeniem; - powinno wymawiać już wszystkie samogłoski; zaczyna odróżniać dźwięki s, z, c, dz od ich miękkich odpowiedników; zmiękczanie głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż - r może być wymawiane jak j lub l, zamiast f występuje ch i odwrotnie

Dziecko 4-letnie: utrwalają się takie głoski jak: s, z, c, dz; dziecko nie powinno już wymawiać ich jak : ś, ć, dź, ź; pojawia się głoska r, choć jej opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić; - głoski sz, ż, cz, dż dziecko jeszcze zamienia na s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź.

Dziecko 5-letnie: mowa jest już w zasadzie zrozumiała; głoski sz, ż, cz, dż, które pojawiały się w czwartym roku życia, zaczynają się ustalać; głoska r powinna być wymawiana, ale często pojawia się dopiero w tym okresie.

Mowa dzieci 6 - letnich powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym.

Czynniki wpływające na rozwój mowy: (według A. Jurkowskiego [1975]) 1) prawidłowy rozwój psychomoto-ryczny

2) ogólny poziom intelektualny, 3) zdolności specjalne – uzdolnienia językowe, 4) ogólne warunki społeczno-wychowawcze.

Kryteria gotowości szkolnej 5-latka związane z mową: - ma umiejętność słownego porozumiewania się; ma umiejętność kontaktowania się z rówieśnikami; - interesuje się czytaniem i pisaniem.

Kryteria gotowości szkolnej 6-latka związane z mową: dziecko inicjuje kontakty z rówieśnikami; dziecko śmiało mówi o sobie i wyraża swoje uczucia; - swobodnie porozumiewa się z rówieśnikami i nauczycielem.

Dziecko rozpoczynające naukę w szkole ma umieć: zwracać się bezpośrednio do rozmówcy; mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym; regulować swój oddech; uważnie słuchać, pytać o niezrozumiałe fakty i formułować dłuższe logiczne wypowiedzi o ważnych sprawach.

Wyniki w SGS a umiejętności językowe dzieci 6-letnich (próby językowe w wersji eksperymentalnej)

Wpływ zaburzeń mowy na funkcjonowanie dziecka w szkole

Średnie wyniki w podskalach SGS a wady wymowy

gorsze traktowanie przez nauczycieli i rówieśników (T gorsze traktowanie przez nauczycieli i rówieśników (T.Tomaszewski [1981] i G.W.Shugar [1980,1982]); obniżenie wyników w stosunku do możliwości intelektualnych (G. Demel [1960] i A. Tyszkowa [1964]) wzrost poziomu inteligencji jest determinowany przez prawidłowy rozwój mowy (T. Gałkowski [1979], B. I A. Clark [1969] oraz M.E. Berry i J. Eisenson [1964]). o szkolnych trudnościach nie decydują same w sobie wady wymowy, ale raczej deficyty funkcji, które leżą u podstaw tych trudności (B. Sawa [1971])

Rola LOGOPEDY w przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole

Do głównych zadań logopedy należy: przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy dzieci, w tym mowy głośnej i pisma; diagnozowanie logopedyczne oraz - odpowiednio do jego wyników - organizowanie pomocy logopedycznej; prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;

organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne; organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli; podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka; wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki. (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach)

Współpraca z rodzicami w formach: spotkań i pogadanek, gazetki, udostępniania wykazu literatury dotyczącej rozwoju mowy dziecka, bieżącej informacji o postępach dzieci uczestniczących w terapii logopedycznej, umożliwianie rodzicom obserwacji zajęć terapeutycznych, udzielanie porad i wskazówek.

Wskazówki uczestnictwo w zajęciach sportowych; wyjścia do teatru, kina; dłuższe rodzinne wyjazdy urlopowe; czytanie książek; dbałość o zdrowie fizyczne dziecka; „własny kąt” dla dziecka; uczęszczanie dziecka do przedszkola;

zapewnienie dzieciom, których wyniki diagnozy wskazują na taką potrzebę wsparcia możliwości uczestniczenia w dodatkowych zajęciach wspomagających rozwój mowy; kształtowanie umiejętności językowych i komunikacyjnych poprzez zabawy i ćwiczenia pomagające dzieciom dbać o poprawną wymowę, lepiej regulować oddech podczas wypowiedzi oraz panować nad tonem głosu i intonacją; wdrażanie dzieci do uważnego słuchania i słownego formułowania przemyśleń; rozwijanie słuchu fonemowego.