Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ
Cele Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: Cel I. Upowszechnienie i utrwalanie postaw abstynenckich wobec alkoholu w wybranych grupach mieszkańców Łodzi, z dostosowaniem do specyfiki tych grup Cel II. Minimalizacja dysfunkcji życia rodzinnego i społecznego, wywołanych szkodliwym używaniem alkoholu Cel III. Zmniejszanie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym oraz prowadzenie procedur zmierzających do uzyskania orzeczenia o obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego Cel IV. Redukcja szkód zdrowotnych spowodowanych piciem szkodliwym i uzależnieniem od alkoholu Cel V. Doskonalenie Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i kwalifikacji jego realizatorów dla wzrostu skuteczności prowadzonych działań.
Cele Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii : Cel I. Upowszechnienie i utrwalanie w wybranych grupach mieszkańców Łodzi postaw abstynenckich wobec używania substancji o działaniu narkotycznym, z dostosowaniem do specyfiki adresatów. Cel II. Minimalizacja dysfunkcji życia rodzinnego i społecznego, wywołanych używaniem narkotyków. Cel III. Redukcja szkód zdrowotnych spowodowanych używaniem narkotyków u osób uzależnionych i zagrożonych uzależnieniem. Cel IV. Doskonalenie Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii i kwalifikacji jego realizatorów w celu podnoszenia skuteczności oddziaływań.
Realizatorzy programów: Wydział Edukacji/placówki oświatowo - wychowawcze Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych/ Miejskie Centrum Terapii i Profilaktyki Zdrowotnej, organizacje pozarządowe Wydział Kultury/ ośrodki i domy kultury, biblioteki Wydział Sportu/ kluby sportowe MOPS
Ilościowe wskaźniki realizacji działań Koordynator/Realizator Zadania Wydziału Edukacji : ALKOHOL Działania Ilościowe wskaźniki realizacji działań Koordynator/Realizator 1. Realizacja w łódzkich szkołach oraz innych placówkach oświatowych programów profilaktyki alkoholowej, w tym nakierowanych na kształtowanie i wzmacnianie czynników chroniących przed podejmowaniem zachowań ryzykownych zgodnie z filozofią profilaktyki pozytywnej (m. in. budowanie konstruktywnych interakcji społecznych, poczucia własnej wartości i skuteczności, rozwój zainteresowań, identyfikacji z pozytywnymi wzorami i grupami odniesienia) Liczba programów / działań realizowanych w szkołach i innych placówkach oświatowych Liczba szkół i placówek oświatowych realizujących programy / działania Liczba (szacunkowa) odbiorców objętych oddziaływaniem programów / działań Wydział Edukacji/placówki oświatowo - wychowawcze Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych/ Miejskie Centrum Terapii i Profilaktyki Zdrowotnej, organizacje pozarządowe 2. Wspieranie działań promujących styl życia wolny od alkoholu, w tym także działań profilaktycznych o charakterze sportowym i kulturalnym kierowanych do ogółu dzieci i młodzieży w ramach organizacji czasu wolnego jako alternatywa dla podejmowania zachowań ryzykownych (profilaktyka uniwersalna realizowana przez organizacje pozarządowe) Liczba działań realizowanych przez organizacje pozarządowe Liczba organizacji pozarządowych realizujących programy / działania Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych/ organizacje pozarządowe Wydział Kultury/ ośrodki i domy kultury, biblioteki Wydział Sportu/ kluby sportowe 3. Edukacja rodziców i opiekunów w zakresie szybkiej identyfikacji problemów alkoholowych dziecka oraz oferty pomocowej skierowanej do rodzin z dziećmi przejawiającymi problemy alkoholowe Liczba działań edukacyjnych (kursów szkoleń, materiałów online, materiałów drukowanych) skierowanych do przedstawicieli grup docelowych Wydział Edukacji/ placówki oświatowo- wychowawcze
Ilościowe wskaźniki realizacji działań Koordynator/Realizator Zadania Wydziału Edukacji : Narkotyki Działania i ilościowe wskaźniki ich realizacji Cel I. Upowszechnienie i utrwalanie w wybranych grupach mieszkańców Łodzi postaw abstynenckich wobec używania substancji o działaniu narkotycznym, z dostosowaniem do specyfiki adresatów Działania Ilościowe wskaźniki realizacji działań Koordynator/Realizator 1. Realizacja w łódzkich szkołach oraz innych placówkach oświatowych zajęć i programów profilaktyki narkotykowej, w tym nakierowanych na kształtowanie i wzmacnianie czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi zgodnie z filozofią profilaktyki pozytywnej (m. in. budowanie konstruktywnych interakcji społecznych, poczucia własnej wartości i skuteczności, rozwój zainteresowań, identyfikacji z pozytywnymi wzorami i grupami odniesienia) Liczba programów i działań realizowanych w szkołach i innych placówkach oświatowych Liczba szkół i placówek oświatowych realizujących programy i działania Liczba (szacunkowa) odbiorców objętych oddziaływaniem programów i działań Wydział Edukacji/ placówki oświatowo- wychowawcze Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych/ organizacje pozarządowe 2. Wspieranie inicjatyw promujących zdrowy styl życia wolny od narkotyków, w tym także prowadzenie działań profilaktycznych o charakterze sportowym i kulturalnym kierowanych do ogółu dzieci i młodzieży w ramach organizacji czasu wolnego jako alternatywa dla podejmowania zachowań ryzykownych (profilaktyka uniwersalna) Liczba programów i działań realizowanych przez organizacje pozarządowe Liczba organizacji pozarządowych realizujących programy i działania Wydział Sportu/ kluby sportowe Wydział Kultury/ ośrodki i domy kultury, biblioteki 3. Edukacja rodziców i opiekunów w zakresie szybkiej identyfikacji problemów związanych z używaniem substancji o działaniu narkotycznym przez dziecko oraz na temat oferty pomocowej skierowanej do rodzin z dziećmi przejawiającymi problemy narkotykowe Liczba inicjatyw edukacyjnych (kursów szkoleń, materiałów online, materiałów drukowanych) skierowanych do przedstawicieli grup docelowych 4. Edukacja na temat zjawisk związanych z używaniem środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych, skierowana głównie do lekarzy, policjantów, strażników miejskich, pracowników socjalnych i nauczycieli Liczba inicjatyw edukacyjnych (kursów szkoleń, materiałów online, materiałów drukowanych) skierowanych do grup docelowych Liczba (szacunkowa) przedstawicieli grup docelowych uczestniczących w różnych formach edukacyjnych dotyczących wczesnej diagnozy problemów narkotykowych oraz oferty pomocowej Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych 5. Prowadzenie działań edukacyjnych i socjoterapeutycznych dla młodzieży eksperymentującej i problemowo używającej narkotyki, w tym również tzw. ”dopalacze” w ramach profilaktyki wskazującej Liczba działań profilaktycznych skierowanych do grup docelowych Liczba (szacunkowa) przedstawicieli grup docelowych uczestniczących w działaniach profilaktycznych 6. Prowadzenie kampanii społecznych i edukacyjnych, szkoleń, konferencji oraz badań dotyczących problematyki substancji psychoaktywnych Liczba zrealizowanych kampanii społecznych i edukacyjnych Liczba działań – szkoleń, badań, materiałów edukacyjnych drukowanych i on-line, konferencji, audycji, artykułów.
Plan finansowy - ( Uchwała Nr XXXIX/1029/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie: uchwalenia budżetu miasta Łodzi na 2017 r. ) Dział: 851 – Ochrona zdrowia rozdział: 851 54 – Przeciwdziałanie alkoholizmowi zadanie: 2215641 – Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 790 000 zł rozdział: 851 53 – Zwalczanie Narkomanii zadanie: 2215631 – Miejski Program Przeciwdziałania Narkomanii 425 000 zł
zadanie: 2215641 – Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - 790 000 zł Zasady finansowania szkół i placówek oświatowych w II semestrze roku szkolnego 2016 / 2017: Szkoły podstawowe – 3 400 zł Gimnazja publiczne - 1 800 zł Szkoły Ponadgimnazjalne – 1 800 zł Zasady finansowania szkół i placówek oświatowych w I semestrze roku szkolnego 2017 / 2018: - po przyjęciu uchwały Rady Miejskiej w Łodzi w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego gimnazja wygaszane – dodatkowe środki na zajęcia dot. budowania konstruktywnych interakcji społecznych, poczucia własnej wartości i skuteczności, rozwój zainteresowań, identyfikacji z pozytywnymi wzorami i grupami odniesienia; gimnazja włączane – dodatkowe środki na zajęcia integracyjne; gimnazja przekształcane – dodatkowe środki na zajęcia integracyjne;
zadanie: 2215631 – Miejski Program Przeciwdziałania Narkomanii - 425 000 zł Realizacja programów : Aktywny Obywatel Dopalacze Naciągacze Odkrywcy Łodzi Poszukiwacze Młodzieżowe Ochotnicze Pogotowie Rówieśnicze Prezentacje Soboty ze Specjalistami Lato ze Specjalistami Nauczyciel – Lider – Mediator Jestem Kobietą Profilaktyczny Hyde Park
Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym Art.4 - od 1 października 2017 r. – zadania wynikające z ustawy koordynuje minister właściwy do spraw zdrowia ( w tym m.in. edukację zdrowotną dostosowaną do potrzeb różnych grup społeczeństwa, w szczególności dzieci, młodzieży i osób starszych - art.2 p.2; Art.9 – od 1 stycznia 2016 r. powstaje Narodowy Program Zdrowia Art. 12.1 – od 1 stycznia 2016 r. – jednostki samorządu terytorialnego składają do wojewody roczną informację o zrealizowanych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego Art.13 i dalej – nowe zasady finansowania działań na rzecz zdrowia publicznego Art. 14. – powierzenie środków finansowych odbywa się w trybie otwartego konkursu ofert
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe: Art. 26. 1. Szkoły oraz placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3–5, 7 i 8, realizują program wychowawczo - profilaktyczny obejmujący: 1) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz 2) treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe: Art.98 p.2. W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży statut określa także: organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży; 2) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki; 3) organizację współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
Dziękuję za uwagę. Hanna Belke – Markiewicz