Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
Advertisements

Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Prezentacja założeń, celów i kierunków działań
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Zmiany w prawie oświatowym
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Doradztwo zawodowe w szkołach
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Zapis prezentacji:

Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ

Cele Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: Cel I. Upowszechnienie i utrwalanie postaw abstynenckich wobec alkoholu w wybranych grupach mieszkańców Łodzi, z dostosowaniem do specyfiki tych grup Cel II. Minimalizacja dysfunkcji życia rodzinnego i społecznego, wywołanych szkodliwym używaniem alkoholu Cel III. Zmniejszanie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym oraz prowadzenie procedur zmierzających do uzyskania orzeczenia o obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego Cel IV. Redukcja szkód zdrowotnych spowodowanych piciem szkodliwym i uzależnieniem od alkoholu Cel V. Doskonalenie Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i kwalifikacji jego realizatorów dla wzrostu skuteczności prowadzonych działań.

Cele Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii : Cel I. Upowszechnienie i utrwalanie w wybranych grupach mieszkańców Łodzi postaw abstynenckich wobec używania substancji o działaniu narkotycznym, z dostosowaniem do specyfiki adresatów. Cel II. Minimalizacja dysfunkcji życia rodzinnego i społecznego, wywołanych używaniem narkotyków. Cel III. Redukcja szkód zdrowotnych spowodowanych używaniem narkotyków  u osób uzależnionych i zagrożonych uzależnieniem. Cel IV. Doskonalenie Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii i kwalifikacji jego realizatorów w celu podnoszenia skuteczności oddziaływań.

Realizatorzy programów: Wydział Edukacji/placówki oświatowo - wychowawcze   Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych/ Miejskie Centrum Terapii i Profilaktyki Zdrowotnej, organizacje pozarządowe Wydział Kultury/ ośrodki i domy kultury, biblioteki Wydział Sportu/ kluby sportowe MOPS

Ilościowe wskaźniki realizacji działań Koordynator/Realizator Zadania Wydziału Edukacji : ALKOHOL Działania Ilościowe wskaźniki realizacji działań Koordynator/Realizator 1. Realizacja w łódzkich szkołach oraz innych placówkach oświatowych programów profilaktyki alkoholowej, w tym nakierowanych na kształtowanie i wzmacnianie czynników chroniących przed podejmowaniem zachowań ryzykownych zgodnie z filozofią profilaktyki pozytywnej (m. in. budowanie konstruktywnych interakcji społecznych, poczucia własnej wartości i skuteczności, rozwój zainteresowań, identyfikacji z pozytywnymi wzorami i grupami odniesienia) Liczba programów / działań realizowanych w szkołach i innych placówkach oświatowych Liczba szkół i placówek oświatowych realizujących programy / działania Liczba (szacunkowa) odbiorców objętych oddziaływaniem programów / działań Wydział Edukacji/placówki oświatowo - wychowawcze Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych/ Miejskie Centrum Terapii i Profilaktyki Zdrowotnej, organizacje pozarządowe 2. Wspieranie działań promujących styl życia wolny od alkoholu, w tym także działań profilaktycznych o charakterze sportowym i kulturalnym kierowanych do ogółu dzieci i młodzieży w ramach organizacji czasu wolnego jako alternatywa dla podejmowania zachowań ryzykownych (profilaktyka uniwersalna realizowana przez organizacje pozarządowe) Liczba działań realizowanych przez organizacje pozarządowe Liczba organizacji pozarządowych realizujących programy / działania Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych/ organizacje pozarządowe Wydział Kultury/ ośrodki i domy kultury, biblioteki Wydział Sportu/ kluby sportowe 3. Edukacja rodziców i opiekunów w zakresie szybkiej identyfikacji problemów alkoholowych dziecka oraz oferty pomocowej skierowanej do rodzin z dziećmi przejawiającymi problemy alkoholowe Liczba działań edukacyjnych (kursów szkoleń, materiałów online, materiałów drukowanych) skierowanych do przedstawicieli grup docelowych Wydział Edukacji/ placówki oświatowo- wychowawcze

Ilościowe wskaźniki realizacji działań Koordynator/Realizator Zadania Wydziału Edukacji : Narkotyki Działania i ilościowe wskaźniki ich realizacji Cel I. Upowszechnienie i utrwalanie w wybranych grupach mieszkańców Łodzi postaw abstynenckich wobec używania substancji o działaniu narkotycznym, z dostosowaniem do specyfiki adresatów Działania Ilościowe wskaźniki realizacji działań Koordynator/Realizator 1. Realizacja w łódzkich szkołach oraz innych placówkach oświatowych zajęć i programów profilaktyki narkotykowej, w tym nakierowanych na kształtowanie i wzmacnianie czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi zgodnie z filozofią profilaktyki pozytywnej (m. in. budowanie konstruktywnych interakcji społecznych, poczucia własnej wartości i skuteczności, rozwój zainteresowań, identyfikacji z pozytywnymi wzorami i grupami odniesienia) Liczba programów i działań realizowanych w szkołach i innych placówkach oświatowych Liczba szkół i placówek oświatowych realizujących programy i działania Liczba (szacunkowa) odbiorców objętych oddziaływaniem programów i działań Wydział Edukacji/ placówki oświatowo- wychowawcze Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych/ organizacje pozarządowe 2. Wspieranie inicjatyw promujących zdrowy styl życia wolny od narkotyków, w tym także prowadzenie działań profilaktycznych o charakterze sportowym i kulturalnym kierowanych do ogółu dzieci i młodzieży w ramach organizacji czasu wolnego jako alternatywa dla podejmowania zachowań ryzykownych (profilaktyka uniwersalna) Liczba programów i działań realizowanych przez organizacje pozarządowe Liczba organizacji pozarządowych realizujących programy i działania Wydział Sportu/ kluby sportowe Wydział Kultury/ ośrodki i domy kultury, biblioteki 3. Edukacja rodziców i opiekunów w zakresie szybkiej identyfikacji problemów związanych z używaniem substancji o działaniu narkotycznym przez dziecko oraz na temat oferty pomocowej skierowanej do rodzin z dziećmi przejawiającymi problemy narkotykowe Liczba inicjatyw edukacyjnych (kursów szkoleń, materiałów online, materiałów drukowanych) skierowanych do przedstawicieli grup docelowych 4. Edukacja na temat zjawisk związanych z używaniem środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych, skierowana głównie do lekarzy, policjantów, strażników miejskich, pracowników socjalnych i nauczycieli Liczba inicjatyw edukacyjnych (kursów szkoleń, materiałów online, materiałów drukowanych) skierowanych do grup docelowych Liczba (szacunkowa) przedstawicieli grup docelowych uczestniczących w różnych formach edukacyjnych dotyczących wczesnej diagnozy problemów narkotykowych oraz oferty pomocowej Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych 5. Prowadzenie działań edukacyjnych i socjoterapeutycznych dla młodzieży eksperymentującej i problemowo używającej narkotyki, w tym również tzw. ”dopalacze” w ramach profilaktyki wskazującej Liczba działań profilaktycznych skierowanych do grup docelowych Liczba (szacunkowa) przedstawicieli grup docelowych uczestniczących w działaniach profilaktycznych 6. Prowadzenie kampanii społecznych i edukacyjnych, szkoleń, konferencji oraz badań dotyczących problematyki substancji psychoaktywnych Liczba zrealizowanych kampanii społecznych i edukacyjnych Liczba działań – szkoleń, badań, materiałów edukacyjnych drukowanych i on-line, konferencji, audycji, artykułów.

Plan finansowy - ( Uchwała Nr XXXIX/1029/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie: uchwalenia budżetu miasta Łodzi na 2017 r. ) Dział: 851 – Ochrona zdrowia rozdział: 851 54 – Przeciwdziałanie alkoholizmowi zadanie: 2215641 – Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 790 000 zł rozdział: 851 53 – Zwalczanie Narkomanii zadanie: 2215631 – Miejski Program Przeciwdziałania Narkomanii 425 000 zł

zadanie: 2215641 – Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - 790 000 zł Zasady finansowania szkół i placówek oświatowych w II semestrze roku szkolnego 2016 / 2017: Szkoły podstawowe – 3 400 zł Gimnazja publiczne - 1 800 zł Szkoły Ponadgimnazjalne – 1 800 zł Zasady finansowania szkół i placówek oświatowych w I semestrze roku szkolnego 2017 / 2018: - po przyjęciu uchwały Rady Miejskiej w Łodzi w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego gimnazja wygaszane – dodatkowe środki na zajęcia dot. budowania konstruktywnych interakcji społecznych, poczucia własnej wartości i skuteczności, rozwój zainteresowań, identyfikacji z pozytywnymi wzorami i grupami odniesienia; gimnazja włączane – dodatkowe środki na zajęcia integracyjne; gimnazja przekształcane – dodatkowe środki na zajęcia integracyjne;

zadanie: 2215631 – Miejski Program Przeciwdziałania Narkomanii - 425 000 zł Realizacja programów : Aktywny Obywatel Dopalacze Naciągacze Odkrywcy Łodzi Poszukiwacze Młodzieżowe Ochotnicze Pogotowie Rówieśnicze Prezentacje Soboty ze Specjalistami Lato ze Specjalistami Nauczyciel – Lider – Mediator Jestem Kobietą Profilaktyczny Hyde Park

Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym Art.4 - od 1 października 2017 r. – zadania wynikające z ustawy koordynuje minister właściwy do spraw zdrowia ( w tym m.in. edukację zdrowotną dostosowaną do potrzeb różnych grup społeczeństwa, w szczególności dzieci, młodzieży i osób starszych - art.2 p.2; Art.9 – od 1 stycznia 2016 r. powstaje Narodowy Program Zdrowia Art. 12.1 – od 1 stycznia 2016 r. – jednostki samorządu terytorialnego składają do wojewody roczną informację o zrealizowanych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego Art.13 i dalej – nowe zasady finansowania działań na rzecz zdrowia publicznego Art. 14. – powierzenie środków finansowych odbywa się w trybie otwartego konkursu ofert

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe: Art. 26. 1. Szkoły oraz placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3–5, 7 i 8, realizują program wychowawczo - profilaktyczny obejmujący: 1) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz 2) treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe: Art.98 p.2. W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży statut określa także: organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży; 2) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki; 3) organizację współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.

Dziękuję za uwagę. Hanna Belke – Markiewicz