WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Patron naszej szkoły Jan Paweł II.
Advertisements

Po co ewangelizować?.
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Aniele Boży, Stróżu mój Ty zawsze przy mnie stój
JAN PAWEŁ II "Droga do świętości".
Dobrego Dnia Luty Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Nie lękajcie się, otwórzcie drzwi Chrystusowi
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Struktura Eucharystii.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
…taki duży, taki mały może świętym być…. X Dzień Papieski
Ur. ok. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.. ur. 427 p.n.e zm. 347 p.n.e. w Atenach.
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
Słowo Życia Czerwiec 2011.
Owoc Ducha Świętego Miłość i dyscyplina.
Siostry Nazaretanki o swoim życiu i powołaniu
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Słowo Życia Październik 2009.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Słowo Życia Luty 2011.
Scholastyka.
Błogosławiony Jan Paweł ll- człowiek modlitwy
JAN PAWEŁ II.
Tylko Jezus jest jedynym rozwiązaniem problemu grzechu
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Prezentacja Multimedialna św. Jakub Apostoł
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
I niedziela adwentu pracy nad sobą.
Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne J 3,16.
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Jan Paweł II - Papież Wolności
Jan Paweł II WIELKI 18 V 1920 – 2 IV 2005.
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania biblijnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
28. Modlitwa darem Boga.
27. Cztery prawdy ostateczne – wiara w życie bez końca
Jan Paweł II odszedł od nas rok temu IV 2005 r.
38. Na ojczystej ziemi – pielgrzymki Jana Pawła II do Polski oraz ich przesłania
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
Filozoficzno-Teologiczne
Maryja jest Matką Kościoła, a więc twoją prawdziwą matką duchową, ponieważ zrodziła Tego, który od pierwszej chwili wcielenia w jej dziewiczym łonie złączył.
Kim jestem?.
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Blaise Pascal, , Pamiątka
Adoracja II Niedziela Listopada 2015
„ Czyż nie sprzedają dwóch wróbli za asa? A przecież żaden z nich bez woli Ojca waszego nie spadnie na ziemię. U was zaś nawet włosy na głowie wszystkie.
Łaska Boża jest do zbawienia koniecznie potrzebna.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
CZYLI JAK POGADAĆ Z BOGIEM?
Po co ewangelizować?.
Św. Franciszek Tomasz Mikuczewski III d.
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
KARTEZJUSZ i PASCAL
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Dary Ducha Świętego.
Zapis prezentacji:

WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII) WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek

Pico della Mirandola (1463-1494)

Główne dzieła: Mowa o godności człowieka (De hominis dignitate), Heptaplus, De ente et uno Wydane drukiem w Opera omnia, 1557

Główne tezy Mowy o godności człowieka 1. Człowiek jest największym cudem stworzenia, gdyż może zmieniać sam siebie. 2. By dokonywać właściwych wyborów musi naśladować anioły. 3. By naśladować anioły musi nauczyć się żyć życiem aniołów – cherubinów. 4. Treść tej nauki może być zaczerpnięta z nauczania pierwszych Ojców, czyli św. Pawła i Dionizego, a także Jakuba, Hioba, Mojżesza, starożytnych teologów (Orfeusza, Sokratesa, Platona i Plotyna), Pitagorasa, Zoroastra, Chaldejczyków, Abrahama i Jeremiasza.

5. Ponieważ filozofia prowadzi ku życiu cherubinów, Pico ogłasza, iż jest filozofem. 6. Studiowanie filozofii zawiodło Pico della Mirandola do innych doktryn: magii i kabały. 7. Dlatego też pomimo zarzutów ze strony swoich krytyków Pico podejmie debatę filozoficzną. (B. Copenhaver, hasło „Giovanni Pico della Mirandola”, Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/pico-della-mirandola/#PriWor)

W Mowie o godności człowieka Bóg zwraca się do Adama następującymi słowami: „Nie wyznaczam ci Adamie, ani określonej siedziby, ani własnego oblicza, ani też nie daję ci żadnej swoistej funkcji, ażebyś jakiejkolwiek siedziby lub jakiegokolwiek oblicza lub jakiejkolwiek funkcji zapragniesz, wszystko to posiadał zgodnie ze swoim życzeniem i wolą. Natura wszystkich innych istot została określona i zawiera się w granicach przez nas ustanowionych. Ciebie zaś, nieskrępowanego żadnymi ograniczeniami, oddaję w twoje własne ręce, abyś swą naturę sam osobiście określił, zgodnie z twoją wolą. /…/ abyś jako swobodny i godny siebie twórca i rzeźbiarz sam sobie nadał taki kształt, jaki zechcesz.”

Fragment ten jest bardzo charakterystyczny, lecz nie należy go rozumieć, co mógłby sugerować tekst, w duchu XX-wiecznej filozofii egzystencjalnej. Istotnie Pico podkreśla znaczenie indywidualnego człowieka, jego nieograniczone możliwości, a przy tym rozumie wolność człowieka jako możliwość spełnienia w życiu doczesnym i uzyskanie zbawienia wiecznego.

W świetle współczesnych badań. ) interpretacje (K. Jaspersa, E W świetle współczesnych badań*) interpretacje (K. Jaspersa, E. Cassirera, P.O. Kristellera i V. Bourke’a ) przypisujące prekursorstwo Pico della Mirandoli, gdy idzie o wątki egzystencjalne w filozofii i koncepcję nieskończonej wolności człowieka są anachroniczne. W istocie wolność ta nie ma charakteru stwarzającego istotę człowieka, lecz ma naturę etyczną, to znaczy kształtującą jego istotę, pochodzącą od Stwórcy, w aktach wyborów moralnych. *) (Por. D. Nowakowski, Absolutnie wolny? Wolność człowieka w filzofii G. Pico della Mirandoli, „Acta Universitatis Lodziensis”, Folia Philosiphica, 24, 2011)

Pod tym względem Pico della Mirandola zbliża się do myśli Mikołaja z Kuzy i Marsilia Ficina, a także do stanowiska św. Augustyna (De quantitatae animae). Uważa się, że koncepcja wolności Pico della Mirandoli to zachęta do dobrania etycznej „drogi filozoficznego zżycia” [pierwotny tyłu Mowy o godności człowieka był sformułowany inaczej: Mowa ku chwale filozofii (Oratio ad laudes philosophiae)]. W myśli Pico della Mirandoli można również dostrzec wpływ Proklosa, neoplatonika z V w. n.e.

Jednak obok optymizmu dotyczącego przyszłości ludzkości, obecny jest u Pico della Mirandoli motyw „ucieczki ze świata”, świat bowiem pozostaje w mocy zła. Uniknięcie zła jest możliwe dzięki wznoszeniu się ku Bogu, gdyż w nim znajdujemy pokój, prawdziwe światło i najwyższe szczęście. Miłość Boga do ludzi pozwala im wznieść się ku Niemu, żądza skierowana ku temu co ziemskie ściąga rodzaj ludzki ku ziemi, ku temu, co niskie. Człowiek wg Pico della Mirandoli to czwarty świat istniejący obok świata ziemskiego (podksiężycowego), niebieskiego i ponadniebieskiego, a właściwe scalający je w sobie.

Godność człowieka (dzieło Heptaplus) wywodzi się z doskonałości najlepszego z ludzi – Chrystusa. Pojmowanie wolności w oderwaniu od Bożego wsparcia i przesłania Ewangelii jest bezzasadne. Łaska jest warunkiem wolności człowieka. Wsparcie Boga jest konieczne, by człowiek przeciwstawił się mocom zła. Miłosierdzie i modlitwa, to dwa skrzydła na których może on wznieść się z doliny łez.

Woluntaryzm i rola łaski Bożej Woluntaryzm i rola łaski Bożej. Wolna wola i siła woli pomagają człowiekowi współdziałać z Bożą łaską. Tak jak u św. Tomasz jest to łaska uprzednia Za Dunsem Szkotem Pico della Mirandola powtarza, iż „łaska istnieje podmiotowo w woli, a nie w istocie duszy.” Zbliżenie do Boga dokonuje się nie dzięki sile intelektu, lecz dzięki woli wspartej Bożą łaską.

Wolność negatywna, „wolność od” przysługuje człowiekowi: duch ludzki nie zależy od ruchu nieba i wpływu gwiazd. Tym samym Pico della Mirandola przeciwstawia się bardzo wówczas znaczącej astrologii. Wolność pozytywna człowieka, „wolność do” jest niemożliwa bez łaski: zbawienie bez niej jest nieosiągalne.