RZĄDOWY PROGRAM NA LATA „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
BEZPIECZNA SZKOŁA – sposób na unikania sytuacji trudnych i kryzysowych
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Rządowy program na lata „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
PEDAGOG SZKOLNY.
„Bezpieczna i przyjazna szkoła” Rządowy program na lata
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2015/2016 Rok Otwartej Szkoły Pracownia Wychowania i Profilaktyki ŁCDNiKP.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
Szkoła Promująca Zdrowie
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

RZĄDOWY PROGRAM NA LATA 2008- 2013 „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA” Dorota Szpunar – Eckhardt WIZYTATOR KURATORIUM OŚWIATY W RZESZOWIE

Podstawa prawna Uchwała Nr 172/2008 Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 2008 r. w sprawie przyjęcia Rządowego programu na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”

Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Promuje ideę zaufania pomiędzy światem dorosłych a światem dzieci. Istotą programu jest kreowanie klimatu współpracy, wzajemnego szacunku i dialogu. Celem programu jest budowanie szkoły wspierającej uczniów i jednocześnie wymagającej.

Założenia programu Pierwszeństwo działań wychowawczych nad restrykcjami, Program wychowawczy musi być współtworzony przez wszystkie podmioty zaangażowane w życie szkoły, Program wychowawczy szkoły powinien uwzględniać aktualny stan wiedzy, diagnozę problemów i trudności występujących w szkole, a także specyfikę lokalnych warunków i właściwości danego środowiska szkolnego,

Założenia programu Podejmowane działania wychowawcze w szkole powinny obejmować: promocję zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, profilaktykę, interwencje kryzysowe, terapię, korektę zachowań oraz przeciwdziałanie, redukcję agresji i przemocy.

Założenia programu Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej szkoły wymaga współuczestnictwa wszystkich reprezentantów społeczności szkolnej: rodziców, nauczycieli, i innych pracowników szkoły. Zapewnienie bezpieczeństwa, przyjaznego klimatu i przeciwdziałanie przemocy w szkole jest możliwe tylko we współpracy z rodzicami uczniów, organizacjami młodzieżowymi i pozarządowymi oraz przedstawicielami środowiska lokalnego

Cele programu Poprawa stanu bezpieczeństwa w szkołach i w placówkach oświatowych. Poprawa relacji interpersonalnych i klimatu społecznego w szkole. Zwiększenie wpływu rodziców na życie szkoły. Zwiększenie umiejętności wychowawczych dyrektorów szkół i placówek wychowawczych, nauczycieli i rodziców oraz pracowników administracji.

Cele programu Indywidualizacja kształcenia uczniów, rozwój ich zainteresowań. Zwiększenie autonomii uczniów w szkole. Wzmocnienie i rozszerzenie specjalistycznej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Cele programu Ograniczenie skali występowania zjawisk patologicznych (przemoc, narkomania, alkoholizm). Przeciwdziałanie agresji i patologii wśród dzieci i młodzieży poprzez sport. Zwiększenie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów.

Przyjaźnie wspierający program wychowawczy Kolejne etapy pracy nad budowaniem programu wychowawczego: diagnoza problemów wychowawczych w danej szkole, wnikliwa i kompetentna analiza zebranych informacji, określenie zagadnień, które koniecznie powinny znaleźć się w programie wychowawczym szkoły, dyskusja w gronie nauczycieli oraz rodziców nad sposobami zrealizowania postawionych w programie celów,

przedstawienie programu wychowawczego z określonymi celami i metodami całej społeczności szkolnej, stworzenie opisu sylwetki absolwenta, monitorowanie skuteczności stosowanych metod i środków, także w związku ze zmieniającą się co roku rzeczywistością szkolną (nowi uczniowie, często nowe problemy).

Uspołecznienie szkoły Nowe wyzwania dla współczesnej szkoły: zróżnicowanie społeczności uczniowskiej pod kątem możliwości psychofizycznych, ze względu na pochodzenie społeczne i status majątkowy, obecność uczniów niepełnosprawnych i cudzoziemców.

Uspołecznienie szkoły Otwarcie się szkoły na proces uspołeczniania: udział rodziców w życiu szkoły, wpływ rodziców na bieżącą działalność szkoły, współdecydowanie o kierunkach rozwoju, włączenie do tego procesu lokalnych organizacji pozarządowych.

Wzmocnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej Weryfikacja zadań i roli pedagoga oraz psychologa szkolnego w tworzeniu bezpiecznych warunków nauki w szkole min. poprzez współtworzenie wraz z nauczycielami i rodzicami programu wychowawczego szkoły ( w tym promocji zdrowia, przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi, zapobiegania agresji i przemocy).

Kontynuacja pracy punktów konsultacyjnych tworzonych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Zachęcanie JST do opracowania i wdrażania planów wsparcia wychowania angażujących rodziców, szkoły i placówki oświatowe, organizacje pozarządowe, kościoły, związki wyznaniowe oraz miejscowe autorytety.

Rozwój działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej Organizacja zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych adresowanych do szerokiej grupy uczniów: zdolnych, przejawiających trudności w nauce, z terenów wiejskich, ze środowisk zaniedbanych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, Tworzenie systemowych rozwiązań w zakresie rozwoju sportu szkolnego.

Priorytety działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej Rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży, umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie w relacjach interpersonalnych i grupowych. Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży poprzez rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, talentów, doskonalenie różnorodnych umiejętności i pogłębianie wiedzy.

Kreowanie wzorca lidera młodzieżowego funkcjonującego w społeczności globalnej, działającego na rzecz społeczności lokalnej, wykorzystującego różnorodne nowoczesne technologie. Wyrównywanie szans edukacyjnych i kulturowych oraz dostępu do aktywności sportowej dzieci i młodzieży z terenów wiejskich.

Poprawa jakości pracy młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii Działania zmierzające do poprawy jakości pracy poprzez: szkolenia doskonalące dla kadry ośrodków, przygotowanie nauczycieli i wychowawców do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych i w zakresie treningu zastępowania agresji, opracowanie standardów pracy w tych ośrodkach oraz świetlicach socjoterapeutycznych,

opracowanie standardów pracy resocjalizacyjnej i wychowawczej w stosunku do dzieci i młodzieży naruszających dyscyplinę, popełniających wykroczenia i czyny karalne realizacja profilaktycznych programów autorskich lokalnych jak też z listy programów profilaktycznych rekomendowanych przez CMPPP, poprawa realizacji postanowień sądu rodzinnego o umieszczeniu młodzieży w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,

Przewidywane efekty programu Poprawa bezpieczeństwa w szkole poprzez zmianę klimatu społecznego. Uspołecznienie szkoły – poprzez zwiększenie wpływu rodziców i współpracę ze środowiskiem lokalnym. Zwiększenie kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców.

Przewidywane efekty programu Zwiększenie zakresu i dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej ofiarom przemocy, a także uczniom sprawiającym trudności wychowawcze oraz ich rodzicom. Poprawa stanu bezpieczeństwa uczniów. Rozszerzenie oferty pozalekcyjnej i pozaszkolnej adresowanej do uczniów.

Przewidywane efekty programu Zwiększenie w życiu szkoły roli liderów młodzieżowych oraz organizacji i stowarzyszeń obywatelskich, szczególnie organizacji i stowarzyszeń młodzieżowych. Promowanie i pilotaż nowych rozwiązań systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz poprawa jakości pracy młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii.