ZAWODOZNAWSTWO Materiały zrealizowane w ramach projektu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowali: Patryk Klemczak Tomasz Klemczak ODSIECZ WIEDEŃSKA.
Advertisements

Kształtowanie się granic II Rzeczypospolitej
Wykład 4: Systemy nawigacji satelitarnej
WNIOSEK O PRZYZNANIE POMOCY
POGŁĘBIONA OCENA SYTUACJI FINANSOWEJ NA PODSTAWIE ANALIZY WSKAŹNIKOWEJ
Machine learning Lecture 3
Identyfikacja dansylowanych aminokwasów metodą cienkowarstwowej chromatografii na płytkach poliamidowych Gawahir Hassan.
Mechanika kwantowa dla niefizyków
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Przyszłe zmiany sposobu finansowania zadań oświatowych
Wybrane bloki i magistrale komputerów osobistych (PC)
HELIOTECHNIKA W chwili obecnej jest niekonkurencyjna w porównaniu ze źródłami konwencjonalnymi, ale jest to „czysta energia” dlatego wiąże się z nią wiele.
Tolerancje i pasowania
B R Y Ł Y P L A T O Ń S K I E.
Bankowość Pieniądz Podstawowe informacje o bankach
Weryfikacja hipotez statystycznych
Krakowskie Sympozjum Naukowo-Techniczne
Zasilacze prądu stałego Czyli rzeczywiste źródła napięcia
Prof. nadzw. dr hab. inż. Jarosław Bartoszewicz
Mechanika kwantowa dla niefizyków
Grzegorz Karasiewicz Katedra Marketingu Wydział Zarządzania UW
1 czerwca w zerówce.
„ Mały Miś i polskie tradycje Bożego Narodzenia”
Box Behnken Design w optymalizacji procesu biosyntezy β-karotenu w hodowlach drożdży Rhodotorula rubra Ludmiła Bogacz-Radomska(1), Joanna Harasym(1,2,3),
Projekt z dnia 30 maja 2017 r. Ustawa z dnia …. ……………
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Rachunki makroekonomiczne
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Prezentacje wykonali: Marcin Łukasik Wiktor Kołek
GOSPODAROWANIE ZASOBAMI W ORGANIZACJI
Co to jest SSC Master… SSC Master to platforma elektronicznego obiegu, dekretacji i akceptacji dokumentów w organizacji. Dzięki szerokiemu i elastycznemu.
Podstawy pomagania SPPiIK, 2016 Anna Gromińska.
Chemia biopierwiastków
Sedymentacja.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Hiszpania,Portugalia,Litwa,Polska,Turcja,Włochy,Chorwacja Desery.
Prawo pracy – ćwiczenia (IX)
Dotarcie do specyficznej grupy docelowej
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata za rok 2016 Warszawa, 26 czerwca 2017 r. Materiał.
Srebrna Małopolska regionalne inicjatywy na rzecz seniorów
Stan Wojenny.
O UTWORZENIE ZWIĄZKU METROPOLITALNEGO W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku
Wykład 8: Złożone problemy przetwarzania mobilnego
Realizacja sprzężenia od siły w układzie sterowania robotem do zastosowań neurochirurgicznych Dorota Marszalik Wieliczka,
Funkcje generujące w kombinatoryce
Ruch turystyczny w Krakowie w 2015 roku
© dr hab. Inż. Paweł Jabłoński
Adsorpcja faza stała/ gazowa lub ciekła faza ciekła/ gazowa lub ciekła
MODELE EPIDEMIOLOGICZNE
Dowody matematyczne - zadania podstawowe
Zagadnienie prawdy Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Ewolucja gwiazd.
Potencjał chemiczny Potencjał chemiczny ma charakter siły uogólnionej,
STAŁE RÓWNOWAGI REAKCJI PROTOLITYCZNYCH
Optymalizacja sieci drogowej propozycja algorytmu
Nie ma innego – Tylko Jezus Mariusz Śmiałek
W ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
R- Punkt referencyjny (wyjściowy) obrabiarki
Parki krajobrazowe na Podlasiu
Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 im. Tadeusza Kościuszki
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zasady poprawnej komunikacji – jak uniknąć konfliktów ?
Gimnazjum nr 3 im. J. Chełmońskiego w Zielonej Górze
Moje dziecko i jego potrzeby.
Edukacja psychologiczna
GMINA RUDZINIEC.
Czym jest mowa nienawiści?
Wykład 7 Prawo urzędnicze.
Wsparcie dla przedsiębiorców oferowane przez Powiatowy Urząd Pracy
Zapis prezentacji:

ZAWODOZNAWSTWO Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II Lider projektu: Województwo Małopolskie Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego e-mail: ek.sekretariat@umwm.pl, tel.12 61 60 700 Partner projektu: Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki Centrum Pedagogiki i Psychologii e-mail:cpip@pk.edu.pl, tel. 12 374-25-18 www.cpip.pk.edu.pl

SYSTEM SZKOLNICTWA PO REFORMIE EDUKACJI 2016/2017 SZKOŁA PODSTAWOWA (POWSZECHNA) LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE TECHNIKUM BRANŻOWA SZKOŁA POWSZECHNA I STOPNIA GIMNAZJUM STUDIA I STOPNIA BRANŻOWA SZKOŁA POWSZECHNA II STOPNIA Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

SYSTEM SZKOLNICTWA PONADPODSTAWOWEGO 4 lata (dla absolwentów gimnazjów – 3 lata) Egzamin maturalny Możliwość kontynuacji edukacji na studiach wyższych Liceum ogólnokształcące 5 lat (dla absolwentów gimnazjów – 4 lata) Egzamin zawodowy (technik) Technikum 3 lata Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Możliwość kontynuacji edukacji w Szkole branżowej II stopnia i uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika oraz otrzymanie świadectwa dojrzałości Szkoła branżowa I stopnia Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

SZKOŁY BRANŻOWE SzB I stopnia II stopnia 3 lata kształcenie w zakresie jednej kwalifikacji. Po ukończeniu branżowej szkoły I stopnia i zdaniu egzaminu z jednej kwalifikacji absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe i otrzyma wykształcenie zasadnicze branżowe Możliwość podjęcia pracy i/lub kontynuacji edukacji w szkole branżowej II stopnia, liceum ogólnokształcącym dla dorosłych (od II klasy), lub kwalifikacyjnych kursach zawodowych II stopnia 2 lata egzamin z zakresu drugiej kwalifikacji, absolwent uzyska wykształcenie średnie branżowe oraz dyplom technika Możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego Możliwość podjęcia pracy i/lub kontynuacji edukacji na studiach wyższych, lub kwalifikacyjnych kursach zawodowych Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

KLASYFIKACJA ZAWODÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO Dokument regulujący kształcenie zawodowe w Polsce (DzU z 2016r., poz. 2094, tom 1) Określa zawody nauczane w systemie szkolnym, typy szkół, okres kształcenia i kompetencje ministrów właściwych dla zawodów Obejmuje zawody odpowiadające 2 i 3 poziomowi kwalifikacji (tzn. wykształceniu zasadniczemu zawodowemu i średniemu) Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

STRUKTURA KZSZ GRUPA 3 Technicy i inny średni personel 114 GRUPA 4 Pracownicy obsługi biurowej 6 GRUPA 5 Pracownicy usług osobistych i sprzedawcy 12 GRUPA 6 Rolnicy, ogrodnicy, leśnicy i rybacy 4 GRUPA 7 Robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy 54 GRUPA 8 Operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń 18 GRUPA 9 Pracownicy przy pracach prostych 1 209 7 2 3 1 0 3 Mechanik pojazdów samochodowych Pierwsze cztery cyfry są określają wielką grupę (pierwsza cyfra), dużą (dwie pierwsze cyfry) i średnią (trzy cyfry): Mechanicy maszyn i urządzeń. Czwarta cyfra w połączeniu z poprzednimi wskazuje grupę elementarną. Dwie ostatnie cyfry wskazują miejsce zawodu (specjalności) w grupie elementarnej Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

ZAWODY W TECHNIKUM 97 21 ZAWODY TRÓJKWALIFIKACYJNE 60 ZAWODÓW DWUKWALIFIKACYJNYCH 12 ZAWODÓW JEDNOKWALIFIKACYJNYCH bez wyodrębnionych kwalifikacji 4 ZAWODY Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

ZAWODY W SZKOLE BRANŻOWEJ 81 1 ZAWÓD TRÓJKWALIFIKACYJNY 12 ZAWODÓW DWUKWALIFIKACYJNYCH 68 ZAWODÓW JEDNOKWALIFIKACYJNYCH Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

GRUPOWANIE ZAWODÓW KLIMOW I HOLLAND

OBRAZ (DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA) KLIMOW CZŁOWIEK TECHNIKA PRZYRODA SYSTEM ZNAKÓW (DANE) OBRAZ (DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA) Kryterium podziału są relacje zachodzące między pracownikiem a przedmiotem pracy 5 grup zawodów

CZŁOWIEK - TECHNIKA PRZEDMIOT PRACY CZYNNOŚCI Obiekty techniczne (narzędzia, maszyny, urządzenia) Systemy techniczne doskonalące myśl techniczną Materiały i surowce, którymi człowiek się posługuje CZYNNOŚCI Projektowanie, konstruowanie maszyn i urządzeń Obróbka różnych surowców (metalu i materiałów przemysłowych) Obsługa, remonty i naprawa maszyn i urządzeń montaż budowli, maszyn, przyrządów Demontaż, naprawa i konserwacja Transport Przetwórstwo produktów rolnych Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

CZŁOWIEK - TECHNIKA Dobry wzrok, słuch, sprawność manualna, dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa, Dokładność, spostrzegawczość, podzielność uwagi, wyobraźnia przestrzenna Dobry stan zdrowia, duża wytrzymałość fizyczna i psychiczna WYMAGANIA PSYCHOFIZYCZNE Inżynier budownictwa, architekt, inżynier mechanik, Górnik, geolog, odlewnik, formierz, ślusarz, tokarz, szlifierz, tkacz, stolarz, szwacz, krawiec Mechanik, murarz, spawacz, elektromechanik, optyk. Kierowca, pilot samolotu Kucharz, piekarz PRZYKŁADOWE ZAWODY Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

CZŁOWIEK - PRZYRODA PRZEDMIOT PRACY CZYNNOŚCI Żywa przyroda Procesy biologiczne i mikrobiologiczne CZYNNOŚCI Obserwacja przyrody Badania procesów biologicznych i mikrobiologicznych Ochrona środowiska Uprawa i pielęgnacja roślin Hodowla i pielęgnacja zwierząt Leczenie zwierząt i pielęgnacja Hodowla i połów ryb

CZŁOWIEK - PRZYRODA Inicjatywa, cierpliwość, samodzielność, troskliwość, dalekowzroczność Dobry stan zdrowia, duża wytrzymałość fizyczna i dobra sprawność ruchowa Zainteresowania przyrodnicze (troska o rośliny, zwierzęta) WYMAGANIA PSYCHOFIZYCZNE Meteorolog, geolog, hydrolog Mikrobiolog, genetyk, biolog Technik ochrony środowiska, inspektor ochrony środowiska Ogrodnik, rolnik, botanik Hodowca zwierząt, rybak Lekarz weterynarii, technik weterynarii PRZYKŁADOWE ZAWODY Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

CZŁOWIEK – SYSTEM ZNAKÓW PRZEDMIOT PRACY Znaki umowne, cyfry, kody, języki naturalne i sztuczne Teksty, szkice, schematy, nuty, tablice, wzory, znaki drogowe, programy komputerowe CZYNNOŚCI Obliczenia finansowe i statystyczne Prowadzenie korespondencji Formułowanie tekstów i tłumaczeń dokumentów Sporządzanie wykresów, map, tabel, planów Kodowanie i programowanie informacji Prowadzenie ewidencji materiałów, surowców, wyrobów, dokumentów i ludzi Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

CZŁOWIEK – SYSTEM ZNAKÓW Dobra pamięć wzrokowa, spostrzegawczość, koncentracja uwagi Dokładność , odpowiedzialność, systematyczność Sprawność manualna Dobry wzrok WYMAGANIA PSYCHOFIZYCZNE Księgowy, kasjer, statystyk Sekretarka, pracownik kancelaryjny Tłumacz, redaktor, korektor Kreślarz, rysownik, architekt Informatyk, programista, webmaster Kosztorysant, inwentaryzator, pracownik biurowy PRZYKŁADOWE ZAWODY Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

CZŁOWIEK - CZŁOWIEK PRZEDMIOT PRACY CZYNNOŚCI Ludzie Wzajemne oddziaływanie na siebie ludzi CZYNNOŚCI Prowadzenie badań socjologicznych, pedagogicznych, psychologicznych Nauczanie i wychowywanie Leczenie i rehabilitacja, pielęgnowanie dzieli i chorych Poradnictwo w różnych sferach życia Obsługa klientów (handel, usługi osobiste) Przekazywanie informacji Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

CZŁOWIEK – CZŁOWIEK Wysoka kultura osobista, duża wytrzymałość psychiczna Życzliwość do ludzi, łatwość nawiązywania kontaktu Cierpliwość, opanowanie, wyrozumiałość, odwaga, zaradność Odpowiedzialność, ofiarność Dykcja, dobry słuch, prawidłowa wymowa WYMAGANIA PSYCHOFIZYCZNE Socjolog, pedagog, psycholog Nauczyciel, instruktor, Lekarz, masażysta, psychoterapeuta, pielęgniarka, opiekun Prawnik, pracownik socjalny, doradca zawodowy Sprzedawca, fryzjer, kelner, kosmetyczna Informator, hostessa PRZYKŁADOWE ZAWODY Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

CZŁOWIEK – OBRAZ PRZEDMIOT PRACY CZYNNOŚCI Dzieła i wartości artystyczne CZYNNOŚCI Tworzenie dzieł artystycznych Odtwarzanie i przetwarzanie dzieł artystycznych Przygotowywanie programów i wydarzeń artystycznych Prezentacja i popularyzacja dorobku artystycznego Wykonywanie przedmiotów użytkowych o charakterze artystycznym Konserwacja dzieł artystycznych Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

CZŁOWIEK – OBRAZ WYMAGANIA PSYCHOFIZYCZNE Wyobraźnia artystyczna, wrażliwość estetyczna, wyobraźnia przestrzenna Dyscyplina wewnętrzna, Umiejętność organizacji pracy własnej Sprawność i odporność fizyczna i psychiczna Dobry wzrok, słuch, brak wad wymowy Uzdolnienia artystyczne WYMAGANIA PSYCHOFIZYCZNE Muzyk, kompozytor, dyrygent, rzeźbiarz, malarz, plastyk, projektant, pisarz, dziennikarz, aktor, tancerz, reżyser Fotograf, grafik komputerowy Scenograf, operator obrazu Modelka, prezenter Florysta, hafciarka, zdobnik szkła, Konserwator dzieł sztuki, renowator zabytków PRZYKŁADOWE ZAWODY Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

TYPOLOGICZNA TEORIA ZACHOWAŃ ZAWODOWYCH HOLLAND KONWENCJONALNY (K) REALISTYCZNY (R) BADAWCZY (B) ARTYSTYCZNY (A) SPOŁECZNY (S) PRZEDSIĘBIORCZY (P) Określenie typów osobowości zawodowych dostosowanych do określonych środowisk zawodowych Głównymi czynnikami decydującymi o wyborze zawodu są zainteresowania i cele życiowe Wybór zawodu jest odbiciem osobowości człowieka Człowiek jest sumą wszystkich sześciu typów osobowości – jeden typ jest dominujący, a dwa pozostałe uzupełniają charakterystykę TYPOLOGICZNA TEORIA ZACHOWAŃ ZAWODOWYCH Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

TYP REALISTYCZNY (R) CZYNNOŚCI CECHY ZAWODY Projektowanie i konstrukcja maszyn i urządzeń Obsługa maszyn i urządzeń i sprzętu mechanicznego Naprawa urządzeń mech. Wydobywanie i przetwarzanie surowców Budownictwo Transport samochodowy, samolotowy i morski Uprawa roślin i hodowla zwierząt Produkcja żywności CECHY Rozwiązywanie konkretnych zadań Bezpośredni, szczery, konformistyczny, wytrwały, odważny, uczciwy Praktyczny i stanowczy, zasadniczy, mało elastyczny Brak kompetencji społecznych, mało towarzyski Zainteresowania techniczne Dobry stan zdrowia, sprawność i siła fizyczna, zdolności manualne, podzielność uwagi ZAWODY Zawody produkcyjne, techniczne, usługi, np..: Inżynier mechanik, inżynier budowy mostów, architekt Mechanik, monter maszyn, frezer, tokarz Górnik, hutnik, wiertacz Pilot, kierowca, nawigator Rolnik, ogrodnik Hodowca Kucharz, piekarz, technolog żywności Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

TYP BADAWCZY (B) CZYNNOŚCI CECHY ZAWODY Prowadzenie badań naukowych, tworzenie wiedzy Rozwiązywanie problemów na podstawie zgromadzonej wiedzy Wykorzystywanie wiedzy Wyszukiwanie informacji Analizowanie informacji CECHY Rozwiązywanie problemów Organizowanie otaczającej rzeczywistości Ambitny, ciekawy, dociekliwy, racjonalny Niezależny, ostrożny, krytyczny Powściągliwy, sceptyczny, metodyczny Introwertyczny, mało towarzyski Brak kompetencji przywódczych i przedsiębiorczych ZAWODY Zawody naukowe, analityczne i niektóre techniczne, np.: Fizyk, astronom, biolog, biotechnolog Politolog, psycholog, socjolog Nauczyciel akademicki, laborant, lekarz, projektant systemów komputerowych Bibliotekoznawca, kulturoznawca Analityk, archeolog Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

TYP ARTYSTYCZNY (A) CZYNNOŚCI CECHY ZAWODY Działalność plastyczna Działalność muzyczno-wokalna Działalność aktorsko-sceniczna Działalność literacka Działalność prezentująca i promująca dzieła sztuki, przekazująca wizje artystyczne CECHY Tworzenie dzieł sztuki i przekazywanie wizji artystycznych Rozwinięta wyobraźnia Nonkonformista, niezależny i oryginalny Delikatny, ekspresyjny, niekonwencjonalny Impulsywny, idealistyczny Uzdolnienia specjalne ZAWODY Zawody muzyczne, plastyczne, literackie, np.: Malarz, fotografik, plastyk, dekorator Kompozytor, instrumentalista, dyrygent, muzyk, piosenkarz Aktor, tancerz, scenograf Pisarz, dziennikarz, krytyk, scenarzysta, redaktor Agent reklamowy, specjalista ds. reklamy, realizator dźwięku Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

TYP SPOŁECZNY (S) CZYNNOŚCI CECHY ZAWODY Nauczanie, szkolenie, instruowanie Leczenie Pielęgnowanie i opieka Doradzanie , negocjowanie Usługi osobiste CECHY Zorientowany na pomaganie i działanie Chętny do współpracy Ekstrawertyk Elokwencja Odpowiedzialność Towarzyskość Takt, współczucie Uprzejmy, cierpliwy, przyjazny ZAWODY Zawody związane z edukacją, opieką zdrowotną i socjalną, doradzaniem i negocjowaniem, np.: Nauczyciel, trener, instruktor Lekarz, pielęgniarka Doradca, psychoterapeuta Barman, hostessa, kosmetyczka Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

TYP PRZEDSIĘBIORCZY (P) CZYNNOŚCI Kierowanie innymi ludźmi, organizowanie pracy Przekonywanie innych Handel Doradzanie CECHY Wywieranie wpływu na ludzi, przekonywanie Orientacja na wartości materialne, władzę i sukces finansowy Pewny siebie Ambitny, energiczny, impulsywny Towarzyski Dominujący, rozmowny Ekstrawertyk Pewny siebie, podejmujący ryzyko Popularny ZAWODY Zawody kierownicze, menadżerskie i handlowe, np.: Kierownik Polityk, działacz organizacji, adwokat Przedstawiciel handlowy, sprzedawca Doradca inwestycyjny, doradca podatkowy, pośrednik nieruchomości, agent ubezpieczeniowy Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

TYP KONWENCJONALNY (K) CZYNNOŚCI Zbieranie, porządkowanie i przetwarzanie informacji Wykonywanie obliczeń Przestrzeganie procedur, egzekwowanie i kontrola prac porządkowych Tworzenie modeli, schematów, planów CECHY Umiejętność analizowania danych, informacji i liczb Rzetelny, dokładny, oszczędny, opanowany, ostrożny Dobrze zorganizowany, zasadniczy, metodyczny Skuteczny Rozważny, praktyczny Zdyscyplinowany, wytrwały Nieelastyczny, pedantyczny, kontrolujący Ceni porządek i bezpieczeństwo ZAWODY Zawody urzędnicze, ekonomiczne, organizacyjne, np.: Archiwista, administrator baz danych Specjalista bankowości, księgowy, ekspedient, urzędnik podatkowy Kontroler, komornik, spedytor, syndyk Kartograf, programista komputerowy, informatyk Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

ZAWODY INŻYNIERSKIE Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

ŚCIEŻKA EDUKACYJNA STUDIA I STOPNIA (INŻYNIERSKIE) LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE SZKOŁA BRANŻOWA II STOPNIA SZKOŁA BRANŻOWA I STOPNIA TECHNIKUM minimum 7 semestrów (3,5 lat nauki) Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

UCZELNIE W REGIONIE STUDIA I STOPNIA -INŻYNIERSKIE POLITECHNIKA KRAKOWSKA AKADEMIA GÓRNICZO-HUTNICZA UNIWERSYTET ROLNICZY KRAKOWSKA AKADEMIA IM. FRYCZA-MODRZEWSKIEGO PAŃSTWOWE WYŻSZE SZKOŁY ZAWODOWE, np. Podhalańska PWSZ w Nowym Targu, PWSZ w Tarnowie http://wybierzstudia.nauka.gov.pl/ http://www.studiainzynierskie.info/ Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

SKĄD CZERPIEMY WIEDZĘ O ZAWODACH ŹRÓDŁA INFORMACJI O ZAWODACH Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

OFICJALNE ŹRÓDŁA INFORMACJI O ZAWODACH Klasyfikacja Zawodów Szkolnictwa Zawodowego Klasyfikacja Zawodów i Specjalności o zawodach Informator Teczki informacjo o zawodach Filmy zawodoznawcze po zawodach Przewodniki ZAWÓD Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

KLASYFIKACJE ZAWODÓW Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Klasyfikacja Zawodów Szkolnictwa Zawodowego Dokumenty urzędowe Porządkowanie i ujednolicenie nazewnictwa zawodów i specjalności Dokonywanie analiz statystycznych zatrudnienia i bezrobocia Dokonywanie analiz porównawczych wymienionych zjawisk w innych krajach Prowadzenie polityki w dziedzinie edukacji zawodowej Informowanie o możliwościach kształcenia i zatrudnienia Dokonywanie analiz, prognoz i innych opracowań dotyczących rynku pracy Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

KONSTRUKCJA KZiS Podział zawodów na 10 grup wielkich: 1 – Przedstawiciele władz publicznych, urzędnicy 2 – Specjaliści – odpowiada 4 poziomowi kwalifikacji (wykształcenie wyższe), 3 i 4 – 3 poziom kwalifikacji (wykształcenie średnie), 5-8 – 2 poziom kwalifikacji (wykształcenie zasadnicze zawodowe), 9 – Pracownicy przy pracach prostych pierwszy poziom kwalifikacji (wykształcenie podstawowe lub niepełne zasadnicze) 10 – wojsko Kryteria grupowania zawodów: podobieństwo kwalifikacji zawodowych wymaganych do realizacji zadań danego zawodu/specjalności (wiedza i umiejętności), specjalizacja umiejętności zawodowych, podobieństwa zadań zawodowych Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

GRUPA POZIOM KWALIFIKACJI WYKSZTAŁCENIE 3 Technicy i inny średni personel TRZECI WYKSZTAŁCENIE ŚREDNIE 4 Pracownicy biurowi 5 Pracownicy usług osobistych i sprzedawcy 6 Rolnicy, ogrodnicy, leśnicy i rybacy DRUGI WYKSZTAŁCENIE ZASADNICZE ZAWODOWE 7 Robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy 8 Operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

INFORMATOR / PRZEWODNIKI INFORMATOR O ZAWODACH Projekt Euroguidance, zawody podzielone na grupy według dziedzin pracy zawodowej PRZEWODNIKI PO ZAWODACH 7 tomów, zawody grupowane według dziedziny pracy zawodowej Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

TECZKI INFORMACJI ZAWODOWEJ GDZIE 265 teczek Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej / Mobilne Centrum Informacji Zawodowej (WUP, OHP) JAK Grupowane wg wykształcenia Dla młodzieży CO Opis zawodów uwzględniający czynności, zadania, wymagania, ścieżkę kształcenia, płace, perspektywy zatrudnienia, specjalizacje, instytucje kształcące, dalszy rozwój kwalifikacji Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

FILMY ZAWODOZNAWCZE KOWEZiU PERSPEKTYWY Edukacyjno-Zawodowe KALEJDOSKOP KARIERY (ORE) Drogi zawodowe Rozwijam skrzydła Szkoła dla rynku pracy Filmy o 31 zawodach http://www.koweziu.edu.pl/filmy Galeria zawodów – filmy o 194 zawodach szkolnictwa zawodowego http://www.perspektywy3d.pl/ 194 filmy o zawodach https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/ Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

ŹRÓDŁA INFORMACJI O ZAWODACH PŁEĆ A WYBÓR ZAWODU ŹRÓDŁA INFORMACJI O ZAWODACH Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

MAPA POZNAWCZA ZAWODÓW Źródło: Anna Paszkowska-Rogacz, Płeć, prestiż i preferencje – psychologiczne ogniwa kariery, http://www.sdsiz.com.pl/ Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

KOBIETY W CIĄŻY I KARMIĄCE PRAWNE OGRANICZENIA PRACY KOBIET (Rozporządzenie Rady Ministrów z 10.09.1996) KOBIETY W CIĄŻY I KARMIĄCE prace w hałasie i drganiach prace grożące ciężkimi urazami fizycznymi i psychicznymi prace w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych prace w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi prace w podwyższonym lub obniżonym ciśnieniu prace zw. z działaniem pól elektromag. promieniowa-niem (…) oraz przy monitorach prace w mikroklimacie zimnym, gorącym i zmiennym KOBIETY prace związane z wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała prace pod ziemią, poniżej poziomu gruntu i na wysokości (z wyjątkiem niektórych zawodów) Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

Po co nam stereotypy? STEREOTYP – uproszczone postrzeganie dotyczące określonej grupy ludzi. Często opiera się na niepełnej wiedzy i fałszywych przekonaniach. Są utrwalane latami i trudno je zmienić. Np. dziewczynki powinny być posłuszne, a chłopcy nie powinni płakać. Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

DYSKRYMINACJA Nierówne traktowanie kobiet lub mężczyzn ze względu na ich przynależność do danej płci, które nie jest uzasadnione obiektywnymi przyczynami DYSKRYMINACJA BEZPOŚREDNIA - jeśli jakaś osoba jest gorzej traktowana z powodu swojej płci (np. kiedy nie zatrudnimy mężczyzny jako pielęgniarza, bo zwyczajowo uważa się, że to zawód „kobiecy” lub kiedy kobiety nie zatrudnimy na stanowisku kierowcy) DYSKRYMINACJA POŚREDNIA - jeśli płeć nie jest oficjalnym kryterium nierówności, ale kiedy prawo, przepis prawny, polityka lub praktyka mają negatywne skutki dla przedstawicieli jednej płci, chyba że różnicę w traktowaniu można usprawiedliwić czynnikami obiektywnymi (np. dysproporcje w wynagrodzeniu) Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

DZIEWCZYNY NA POLITECHNIKI Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

ŹRÓDŁA INFORMACJI O ZAWODACH FESTIWAL ZAWODÓW ŹRÓDŁA INFORMACJI O ZAWODACH Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

CO TO JEST FESTIWAL ZAWODÓW? PILOTAŻ PROJEKTU 2012 FESTIWAL ZAWODÓW 2012-2015 2016-2020 MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO II Historia wydarzenia, prezentacja zrealizowanych edycji. W dodatkowych slajdach można dodawać informacje o aktualnym na dany rok Festiwalu zawodów, prezentować listę wystawców, harmonogram wydarzeń towarzyszących, etc. GALERIA ZDJĘĆ Z MINIONEJ EDYCJI FESTIWALU: http://event.targi.krakow.pl/pl/ Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

ZAWODY PRZYSZŁOŚCI: NOWE ZAWODY / NOWE BRANŻE Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

PROGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA ZAWODY Diagnoza stanu istniejącego w danym obszarze Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności Metoda Przepływów – Inflow-Outflow Analysis: informacje o 4 zasobach: bezrobotnych, biernych zawodowo, zatrudnionych, wolnych miejscach pracy – pomiędzy którymi następują przepływy, na podstawie których ocenia się jaki będzie popyt na dany zawód i podaż pracy w tym zawodzie Badanie zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym i lokalnym rynku pracy – Raporty Bilansu Kapitału Ludzkiego Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

BAROMETR ZAWODÓW https://barometrzawodow.pl/ GENEZA Szwecja, lata 90. XX wieku W Polsce od 2009 roku METODA Badanie jakościowe Dane osobno dla każdego powiatu w Polsce ZAWODY Deficytowe Zrównoważone Nadwyżkowe https://barometrzawodow.pl/ Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

OBSZARY ROZWOJU W PRZYSZŁOŚCI ? E-FINANSE EDUKACJA / E-EDUKACJA IT BUDOWNICTWO OBSZAR SPOŁECZNY I SOCJALNY INŻYNIERIA TRANSPORT / LOGISTYKA ZARZĄDZANIE FIRMĄ BIOTECHNOLOGIA Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

ZAWÓD CZYLI KWALIFIKACJE ZAWODY PRZYSZŁOŚCI: NOWE ZAWODY / NOWE BRANŻE Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

KOMPETENCJE SKRZYŻOWANE DEFINICJE KWALIFIKACJE KOMPETENCJE SKRZYŻOWANE KOMPETENCJE MOBILNOŚĆ ZAWODOWA Zmiana miejsca pracy Zmiana zawodu Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

KOMPETENCJA PRZYSWOJONA W STOPNIU: 5 POZIOMÓW KOMPETENCJI KOMPETENCJA PRZYSWOJONA W STOPNIU: A (1) BRAK PRZYSWOJENIA KOMPETENCJI B (2) – podstawowym Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

SPECJALISTYCZNE (TECHNICZNE) RODZAJE KOMPETENCJI OSOBISTE SPOŁECZNE MENADŻERSKIE SPECJALISTYCZNE (TECHNICZNE) Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II

BILANS KAPITAŁU LUDZKIEGO W latach 2010-2015 jedno z największych badań rynku pracy w Europie Środkowo-Wschodniej. Różnorodność źródeł danych: pracodawcy, pracownicy, bezrobotni, studenci, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, przedstawiciele instytucji szkoleniowych. Monitoring podaży i popytu na kompetencje, systemu kształcenia i rynku szkoleń w Polsce. 2016-2023 Nowy BKL https://bkl.parp.gov.pl/ Materiały zrealizowane w ramach projektu pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II