Platformy e-learningowe Krzysztof Andrelczyk IS, WIMiIP, III rok opiekun naukowy: dr hab. inż. Jak Kusiak, prof. AGH
Plan referatu 1. Wstęp. - e-learning – co to jest? - cel projektu 2. Analiza potrzeb. 3. Model pedagogiczny. 4. Kryteria oceny. 5. Porównanie wybranych platform e-learningowych. 6. Wnioski.
Wstęp E-learning jest to całość procesów związanych z nauczaniem i uczeniem się za pośrednictwem technologii informatycznych. Platformy e-learningowe są specjalnymi narzędziami dydaktycznymi charakteryzującymi się wysokim stopniem interaktywności Celem projektu było dokonanie porównania wybranych platform e-learningowych. Platformy oceniane były pod kątem możliwości wykorzystania ich do stworzenia e- learningowej bazy wiedzy z dziedziny metalurgii i inżynierii metali.
Analiza potrzeb - wielokrotne wykorzystywanie - grupowanie Łatwe i elastyczne zarządzanie elementami kursów - wielokrotne wykorzystywanie - grupowanie - łączenie, wiązanie Możliwość importowania elementów kursów z zewnętrznych źródeł Rozbudowany system komunikacji pomiędzy użytkownikami
Model pedagogiczny Model konwersacyjny: Komunikacja między prowadzącym i uczniami Komunikacja pomiędzy uczniami Model realnego systemu: Zarządzanie prowadzonymi kursami Zarządzanie elementami kursów Zarządzanie uczestnikami kursów
Kryteria oceny Możliwość komunikacji pomiędzy uczestnikami kursu. Sposób zarządzania użytkownikami. Sposób gromadzenia i przechowywania zasobów. Możliwości zarządzania elementami kursów. Sposób tworzenia i modyfikowania kursów.
I-Study I-Study jest platformą e-learningową stworzoną w oparciu o forum phpBB. Obecnie platforma obsługuje jedynie język angielski i niemiecki.
Forum
Czat
Wiadomości
Zarządzanie użytkownikami
Podsumowanie Zalety: Rozbudowany system komunikacji umożliwiający swobodny przepływ informacji pomiędzy wszystkimi użytkownikami platformy. Braki: Brak możliwości współdzielenia i ponownego wykorzystywania zasobów. Brak obsługi learning objects.
Claroline Claroline jest darmową aplikacją opartą na PHP i MySQLu. Przetłumaczona została na 31 języków w tym polski.
Forum
Czat
Wiadomości
Zarządzanie użytkownikami
Zarządzanie zasobami
Podsumowanie Zalety: Elastyczne zarządzanie użytkownikami i zasobami na poziomie kursów i ich elementów. Wady: Ograniczone możliwości komunikacji. Brak obsługi learning objects. Brak możliwości współdzielenia elementów kursów.
Moodle Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) jest pakietem oprogramowania służącym do tworzenia kursów internetowych. Napisany został w języku PHP i korzysta z baz danych MySQL oraz PostgreSQL.
Forum
Czat
Wiadomości
Zarządzanie użytkownikami
Zarządzanie zasobami
Podsumowanie Zalety: Rozbudowany system komunikacji umożliwiający swobodny przepływ informacji pomiędzy wszystkimi użytkownikami platformy. Braki: Brak możliwości współdzielenia i ponownego wykorzystywania zasobów. Brak obsługi learning objects.
docebo Docebo to platforma e-learningowa zawierająca zarówna narzędzia do tworzenia kursów jak i portali internetowych. System składa się z trzech części: Knowledge Management System Learning Management System Content Management System. Nie osbsługuje języka polskiego
Forum
Czat
Wiadomości
Zarządzanie użytkownikami
Zarządzanie zasobami
Zarządzanie zasobami
Podsumowanie Zalety: Rozbudowane narzędzia komunikacyjne. Możliwość współdzielenia zasobów. Wady: Brak obsługi języka polskiego. Brak obsługi learning objects.
OLAT OLAT to Learning Management System stworzony w Szwajcarii. Napisany jest w całości w Javie i rozpowszechniany za darmo. System obsługuje język polski.
Forum
Wiadomości
Zarządzanie użytkownikami
Zarządzanie zasobami
Podsumowanie Platforma posiada dostatecznie rozbudowany system komunikacji jak oraz spełnia wszystkie wymagania dotyczące zarządzania użytkownikami i zasobami.
Inne platformy Manhattan Virtual Classroom ATutor Sakai
Wnioski Funkcjonalność najbliższą poszukiwanej posiada platforma e-learningowa OLAT. Dokładniejsza analiza możliwości platformy oraz sposobu jej implementacji pozwoli stwierdzić czy możliwe jest zrealizowanie projektu w oparciu o nią.
Bibliografia „A Framework for the Pedagogical Evaluation of eLearning Environments” - Sandy Britain, Oleg Liber www.e-learningcentre.co.uk www.atutor.ca www.claroline.net www.docebolms.org www.i-study.de moodle.com www.olat.org
Dziękuję bardzo.