Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu 22 luty 2012
W ostatnich 4 latach skumulowany wzrost PKB w Polsce był zdecydowanie najwyższy w UE
Silny wzrost inwestycji publicznych w czasie kryzysu
Mimo bardzo dobrych wyników gospodarczych na tle innych krajów UE, Polska nie uniknęła pogorszenia sytuacji finansów publicznych
Ocena finansów publicznych w Polsce często jednak rozmija się z rzeczywistością
Czy zadłużenie Polski bardzo silnie wzrosło w czasie kryzysu?
Przyrost długu publicznego w Polsce w czasie kryzysu należał do najmniejszych w UE
Czy dług publiczny w Polsce jest wyjątkowo wysoki?
Poziom długu/PKB jest w Polsce wyraźnie niższy niż w UE, szczególnie po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej
Czy deficyt jest obniżany przez ograniczanie wydatków czy może przez podnoszenie podatków?
FAKT: REDUKCJA DEFICYTU O 1% PKB DZIĘKI OBNIŻENIU WYDATKÓW Analiza wydatków wymaga wyróżnienia środków UE FAKT: REDUKCJA DEFICYTU O 1% PKB DZIĘKI OBNIŻENIU WYDATKÓW Wzrost wykorzystania środków UE o 2% PKB = ZAWSZE RÓWNE bez wpływu na deficyt +2% PKB +2% PKB Cięcie wydatków Dochody bez zmian Wydatki finansowane środkami z UE Dochody z UE -1% PKB
Analiza wydatków wymaga wyróżnienia środków UE +2% PKB Brak wyróżnienia środków UE prowadzi do … +1% PKB Dochody Wydatki … błędnych wniosków: redukcja deficytu poprzez zwiększenie dochodów (podatków?) o 2% PKB, przy równoczesnym ZWIĘKSZENIU WYDATKÓW (???) o 1% PKB!
Rekordowe ograniczenie wydatków w latach 2011- 2012 Stosowana przez KE miara oceny polityki wydatkowej
Bardzo silny spadek wydatków/PKB w latach 2011-2012 – do jednego z najniższych poziomów w historii
Jak wysokie są obciążenia podatkowe w Polsce na tle innych krajów UE?
Obciążenia podatkowe w Polsce są zdecydowanie niższe niż średnio w UE
Czy tempo obniżania deficytu w Polsce jest wystarczające?
W latach 2011-2012 skala konsolidacji fiskalnej w Polsce największa w UE (z wyjątkiem niektórych krajów objętych programami pomocowymi)
Wyzwania
Eliminacja nadmiernego deficytu w 2012 r Eliminacja nadmiernego deficytu w 2012 r. jeden z najlepszych wyników w historii, ale to historia głębokiej nierównowagi finansów publicznych
Deficyt musi być obniżony nie do 3%, lecz 1% PKB (MTO - średniookresowy cel budżetowy): warunek stabilności finansowej i zabezpieczenia środków UE Saldo sektora w czasie ożywienia i spowolnienia gospodarczego MTO = -1% PKB W okresie spowolnienia Polska byłaby poddana procedurze nadmiernego deficytu ryzyko utraty funduszy spójności
Osiągnięcie MTO (w 2015 r.) wymaga dalszego obniżania deficytu
Dziękuję za uwagę