Motywowanie Grupa w organizacji Kultura organizacyjna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Zarządzania
Advertisements

Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
Osiem sypmtomów grupowego myślenia.
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Podstawy socjologii- wykład XIII
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Teoria wyboru konsumenta
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
Zarządzanie strategiczne
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Dobrostan w pracy.
Lider- Przywódca.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Praca z dzieckiem agresywnym
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
Wiedza o społeczeństwie
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
MOTYWACJA.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Kultura organizacyjna MSP
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Człowiek jako istota społeczna
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Przedsiębiorczość to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Arkadiusz Król Grupa II a
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Psychologia w zarządzaniu
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ZARZĄDZANIA (CASE STUDY)
Zapis prezentacji:

Motywowanie Grupa w organizacji Kultura organizacyjna mgr Karina Pilarz

Motywowanie Złożoność zagadnienia motywacji w miejscu pracy, dostrzegana była przez Taylora: *zjawisko „systematycznego ociągania się” – pracownicy określają z góry dla każdego rodzaju pracy kwotę maksymalną, którą uważają za odpowiednią dla danego robotnika (bez względu na to, czy pracują na dniówkę czy na akord); *uważał, że należy stworzyć wzorcowe warunki pracy – pozwolą na obiektywną kontrolę wyników, ocenę przydatności robotników, ich profesjonalny dobór; *wynagrodzenie zdaniem Taylora jest podstawowym elementem motywacji (koncepcja człowieka ekonomicznego – homo oeconomicus); *zarzucano mu ignorowanie społecznego charakteru pracy, odhumanizowanie człowieka.

Stacy Adams – teoria sprawiedliwości Pracownik porównując bilans wkładów i efektów własnych działań w organizacji z relacjami wkładów i efektów innych osób, może mieć poczucie krzywdy. Sposobem na przywrócenie poczucia sprawiedliwości może być ograniczenie wysiłku, jaki wkłada on w realizację zadań.

Elton Mayo: -badania przeprowadzone w Hawthorne; -koncepcja człowieka społecznego; -znaczenie społecznego środowiska pracy i komunikacji w procesie motywacji.

Harold Abraham Maslow – psychologia humanistyczna Najważniejszą siłą napędową działań jednostek jest ich dążenie do samorealizacji, a podstawową właściwością ludzkiej natury jest jej rozwój. Koncepcja człowieka samorealizującego się – postrzega on pracę za samoistne dobro, dąży do osiągania coraz wyższych standardów doskonałości; zadania zmuszające do twórczej inwencji dostarczają pozytywnych emocji, w tym satysfakcji.

Douglas McGregor: -badania oparte na analizie zależności dwóch rodzajów zmiennych – psychologicznych i organizacyjnych; -wykazał on różnorodne związki między tymi zmiennymi; -analizował zmienne organizacyjne jako pochodną psychologicznych, zakładał, że dominujący wzorzec natury ludzkiej odzwierciedlany jest w konkretnych rozwiązaniach organizacyjnych (głównie w stylu kierowania); -twierdził, że ludzie są aktywni, kreatywni, odpowiedzialni i chcą się rozwijać, a w organizacjach stosuje się metody, które odpowiadają wzorcowi człowieka biernego, odtwórczego;

-analizował on także wpływ zmiennych organizacyjnych na zmienne psychologiczne – zasady i rozwiązania organizacyjne ograniczają możliwość ujawnienia się potencjału pracowników; -to nie organizacja kreuje motywację, odpowiedzialność, zaangażowanie się – są to elementy natury ludzkiej; -twierdzenia te stanowią podstawę konstrukcji przeciwstawnych teorii – X (jednostki są z natury leniwe, bierne, praca służy zaspokojeniu potrzeb najniższego rzędu) i Y (praca jest potrzebą, jednostki angażują się w swoją pracę).

Teorie motywacji Trzy podstawowe teorie: -behawioralna; -psychodynamiczna; -poznawcza.

Teoria behawioralna: -zachowanie jednostki jest determinowane przez środowisko zewnętrzne ; -system nagród i kar decyduje o tym, do czego jednostka dąży, a czego unika; -zachowanie jest zawsze zachowaniem instrumentalnym, czyli sprawczym – konsekwencje takiego zachowania, które są ważne dla człowieka, nazywa się wzmocnieniami; -behawioryści nie negowali istnienia motywacji i dążeń wewnętrznych, ale akcentowali, że nie regulują one działań człowieka

Dwa rodzaje wzmocnień: -wzmocnienia pozytywne – korzystne dla jednostki konsekwencje zachowania instrumentalnego – nagrody; -wzmocnienia negatywne – konsekwencje niepożądane, niekorzystne – kary.

Funkcje motywacji: funkcja informacyjna – przekazywanie pracownikowi określonych informacji zwrotnych, dotyczących efektywności jego pracy oraz oczekiwań na przyszłość, w stosunku do jego osoby; funkcja oceniająca – stosowanie określonego rodzaju wzmocnień odzwierciedla to, w jaki sposób przełożony ocenia efektywność pracy danej jednostki; funkcja integrująca motywacji – organizacja nagradza zachowania kulturowo właściwe, a karze te, które nie odpowiadają normom i wartościom danej kultury organizacyjnej.

Teoria psychodynamiczna -czynnikami, które wyjaśniają zachowania człowieka w organizacji są jego potrzeby; -działania człowieka są stymulowane przez jego wewnętrzne stany, określane jako potrzeby lub dążenia; -psychoanalitycy – jednostka nie zna struktury swoich potrzeb, co jest przyczyną ciągłych wewnętrznych i zewnętrznych konfliktów; -psychologia humanitarna – człowiek świadomie kieruje swym zachowaniem, przede wszystkim dążąc do samorealizacji; -psychoanaliza i psychologia humanitarna są traktowane wspólnie jako teoria potrzeb lub teoria treści.

Hierarchia potrzeb Maslowa Trzy zasady, które determinują proces motywacji: -zasada deficytu – ludzie dążą do zaspokojenia niezaspokojonych potrzeb; -zasada hierarchii – potrzeby są ułożone hierarchicznie – zachowanie człowieka jest determinowane przez potrzebę najniższą w hierarchii, z tym odczuwanych jako niezaspokojone; -zasada rozwoju – rozwój jako podstawowa właściwość natury ludzkiej.

Clayton Alderfer – trzy klasy potrzeb – koncepcja ERG: -potrzeby egzystencjalne (E); -potrzeby relacji z innymi (R); -potrzeby wzrostu, rozwoju (G).

Różnice z koncepcją Maslowa: -Alderfer nie przypisał najistotniejszego znaczenia samorealizacji; -odrzucał zasadę hierarchii - uważał, że jednostka może być jednocześnie motywowana przez trzy klasy potrzeb; -uważał, że jeżeli dana potrzeba nie zostanie zaspokojona, człowiek odczuwa frustrację i cofa się na niższy poziom potrzeb.

Dawid McClelland: -potrzeba osiągnięć; -potrzeba afiliacji – współdziałania; -potrzeba władzy.

Teoria poznawcza -traktuje jednostkę jako system, który gromadzi i przetwarza informację; -jednostka samodzielnie przyjmuje i przetwarza informacje, a następnie nadaje im pewną wartość; -dzięki kompetencjom umysłu człowiek interpretuje rzeczywistość, zapamiętuje dane, myśli w sposób twórczy.

Struktura informacji (zakres wiedzy człowieka o rzeczywistości) tworzy sieć poznawczą, która pełni określone funkcje: -funkcja orientacyjna – jednostka potrafi umiejscowić w strukturze już posiadanych informacji; -funkcja programująca – człowiek buduje programy swoich działań; -funkcja emocjonalno-motywacyjna – struktura sieci poznawczej wyznacza siłę jego motywacji, uczuć, emocji.

Teoria procesu: -wyodrębniła się w wyniku wykorzystania teorii poznawczej; -koncentruje się na motywacyjnej funkcji sieci poznawczej, a motywację traktuje jak proces decyzyjny.

Victor Vroom – koncepcja oczekiwań: -zachowanie jednostki jest następstwem wyborów z możliwych kierunków działania, a wybory te są powiązane z siecią poznawczą; -wynikom określonego zachowania można przypisać wartościowość; -pracownicy wybierają takie zachowanie, które maksymalizuje spodziewaną użyteczność.

Zadowolenie z pracy Frederick Herzberg: -prowadził badania na temat zależności między zadowoleniem pracownika, a wynikami jego pracy; -konstrukcja dwuczynnikowej koncepcji motywacji – jedne z nich powodują odczuwanie przez pracownika zadowolenia i mają związek z wynikami jego pracy, a drugie powodują niezadowolenie w przypadku niezaspokojenia, natomiast ich zaspokojenie nie prowadzi do zadowolenia; -zakwestionował słuszność jednakowego traktowania wszystkich czynników, które składają się na zadowolenie z pracy.

Czynniki motywacji: -osiągnięcia – poczucie wykonania jakiegoś zadania; -uznanie społeczne docenienie pozycji; -odpowiedzialność – zakres posiadanej autonomii i społecznego zaufania; -rozwój – możliwość doskonalenia się; -awans – możliwość poprawy sytuacji społecznej.

Czynniki higieny: -polityka i administracja organizacji; -stosunki międzyludzkie; -warunki pracy; -stabilność zatrudnienia; -wynagrodzenie i warunki jego uzyskania.

Pracownik po dokonaniu pozytywnej oceny swojej sytuacji z punktu widzenia czynników higieny nie czuje się niezadowolony (nie odczuwa też zadowolenia), pozytywna ocena z punktu widzenia czynników motywacji powoduje zadowolenie.

Grupa w organizacji Grupa społeczna: zbiór jednostek, w którym wspólnota pewnych istotnie społecznych cech wyraża się w tożsamości zbiorowej i towarzyszą temu kontakty, interakcje i stosunki społeczne w jej obrębie częstsze i bardziej intensywne niż z osobami z zewnątrz. Inaczej zbiorowość ludzi, pomiędzy którymi występuje więź obiektywna, subiektywna i behawioralna.

Więź obiektywna poczucie wspólnoty, które wynika z podobieństwa sytuacji życiowej; w miejscu pracy wynikać może z wykształcenia, wynagrodzenia, stanowiska.

Więź subiektywna Poczucie wspólnoty z członkami grupy, do której się należy, np. poprzez wspólnotę norm i wartości

Więź behawioralna polega na podobnych lub wspólnych działaniach podejmowanych przez członków grupy, przejawia się nie tylko w postawach, ale także realnych zachowaniach.

Motywy tworzenia grup społecznych: -zaspokajanie potrzeby bezpieczeństwa – wzajemna pomoc, ochrona przed konsekwencjami popełnionych błędów, -zaspokajanie potrzeb społecznych – wsparcie emocjonalne, satysfakcja z uczestnictwa; -zaspokajanie potrzeby uznania – dotyczy grup elitarnych, które wiążą się z szacunkiem, prestiżem.

Silne więzi społeczne w spoistych grupach sprzyjają mobilizacji do działania, ułatwiają koordynację, zwiększają efektywność grupy w tych obszarach, w których działa kolektywnie. Stąd poglądy o przewadze pracy grupowej nad indywidualną – ma to związek z psychologicznymi czynnikami, które zwiększają zaangażowanie, wysiłek jednostek w działaniach grupowych -> poglądy te są jednak często uznawane za nieuzasadnione.

Georg Steiner Rodzaje zależności rozkładu wpływu jednostki na ostateczny efekt pracy grupowej: indywidualne wkłady pracy grupowej sumują się – tworzą wspólny rezultat grupowego działania; osiągnięcie celu grupowego zostaje zapewnione przez tylko jednego członka grupy – działania pozostałych członków grupy są zbędne, jedna osoba ma całkowity wpływ na wynik końcowy; dla osiągnięcia wspólnego celu konieczne są działania wszystkich członków grupy – ostateczny wynik nie może jednak przekroczyć poziomu, jaki wyznacza najmniej sprawny członek.

Typologia zadań – Steiner: -zadania dysjunkcyjne – jedna osoba ma prawie całkowity wpływ na wynik końcowy, zmniejszenie wysiłku pozostałych; -zadania koniunkcyjne – najmniej sprawna osoba ma największy wpływ, wysiłek pozostałych powinien zbliżyć się do ich poziomu; -zadania addytywne – wszyscy mają jednakowy wpływ, wysiłek powinien być tym mniejszy, im mniejszy jest stosunek prawdopodobnego efektu jednostkowych działań do łącznego efektu wspólnej pracy.

Strata motywacyjna – zmniejszenie się wysiłku w pracy grupowej; efektem jest brak możliwości osiągnięcia przez grupę zadaniową jej potencjalnej sprawności.

Klasyfikowanie grup Kryterium wielkości: -grupy duże, małe, przypadki pośrednie; -wielkość grupy ma konsekwencje dla jej funkcjonowania.

Procesy formowania się małych grup: -o charakterze oddolnym – jest funkcją kontaktów i interakcji między uczestnikami grupy; -o charakterze odgórnym – sformalizowane, funkcja decyzji kierownictwa organizacji.

Georg Simmel – granica między małą a dużą grupą przebiega w pobliżu dwudziestoosobowej liczebności – znajomość partnerów, intymność, bezpośredniość, kontaktów, powyżej tej liczebności – anonimowość, formalizm, pośredniość interakcji.

Mała grupa pewna liczba oddziałujących na siebie wzajemnie, w której każdy uczestnik ma możliwość spostrzegania przynajmniej części indywidualnych zachowań wszystkich innych uczestników, z jednoczesną możliwością wyboru między kontynuacją a natychmiastową lub odroczoną modyfikacją własnego postępowania, w zależności od przebiegu oddziaływań i dokonanych spostrzeżeń.

Grupy nieformalne – kontakty i interakcje między uczestnikami organizacji stają się powtarzalne, regularne, oparte na pewnych wzorach; przysługuje im pewna cecha zorganizowania, ponieważ w grupie istnieją wzajemne powinności i uprawnienia.

Grupy zadaniowe – grupy sformalizowane, mają wyraźnie określony cel - zadanie do wykonania, siatkę obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności uczestników, relacji z organizacją, a niekiedy również okresu, na jaki zostały powołane.

Drugie kryterium różnicowania grup – trwałość grupy formalne są z reguły mniej trwałe w porównaniu z grupami nieformalnymi.

Trzecie kryterium – sposób rekrutacji Charles Cooley – grupa pierwotna (uczestnictwo ma charakter obligatoryjny) i wtórna (charakter fakultatywny).

Grupy ekskluzywne – przynależność jest obwarowana rygorystycznymi warunkami i procedurami, w przypadku grup formalnych kryteria mają charakter obiektywny, są powszechnie znane i sformalizowane, mają charakter merytoryczny. Grupy inkluzywne – przystąpić może do nich każdy, np. koła jakości.

Czwarte kryterium – intensywność uczestnictwa Dwa aspekty: -ilość zadań realizowanych przez grupę: *grupy jednofunkcyjne – wyspecjalizowane, wykonują jednorodne działania, np. grupy zadaniowe; *grupy wielofunkcyjne – podejmowane działania służą różnym celom, zaspokajają różne potrzeby; -suma czasu i energii – czy grupa wymaga nieustannego uczestnictwa, zaangażowania.

Syndrom myślenia grupowego – Irving Janis: -złudzenie nieograniczonej siły i bezkarności, -lekceważenie potencjalnych zagrożeń, -wiara w swoją wyższość moralną, -myślenie stereotypami, -traktowanie przywódców innych grup jako słabych, niekompetentnych, -silne akcentowanie lojalności wobec grupy jako wartości, -istnienie tabu i autocenzury, -pojawienie się cenzorów, -złudzenie jednomyślności.

Syndrom ten prowadzi do zafałszowania obrazu sytuacji, co w efekcie prowadzi do nierealistycznej oceny własnego potencjału.

Referat Kultura organizacyjna (2 osoby)