Model ustrojowo-prawny autonomii galicyjskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Izabela Rzewuska kl.IIIc
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Reformy Sejmu Wielkiego( )
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Charakterystyka władzy wykonawczej
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Administracja publiczna
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Rząd i prezydent.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Dokładniej o demokracji
Wybory, czyli o demokracji pośredniej
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Władza ustawodawcza.
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Modele ustroju konstytucyjnego: Wielkie Księstwo Poznańskie, Wolne Miasto Kraków, Galicja w okresie autonomii Ćwiczenia r.
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Temat: Samorząd powiatowy.
Parlament Europejski Co warto wiedzieć?.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Mgr Przemysław Mazurek
Ustrój samorządu terytorialnego
Władza ustawodawcza cz. II
Podstawy prawne autonomii Galicji:
Władza stanowiąca i kontrolna Władza wykonawcza SAMORZĄD GMINNY
Tradycje samorządu terytorialnego w Polsce
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Wolne Miasto Kraków. Autonomia Galicji
Wielkie Księstwo Poznańskie i zabór pruski
Wolne Miasto Kraków. Autonomia Galicji Ćwiczenia V.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Samorząd terytorialny
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Modele ustrojowo-prawne Wielkiego Księstwa Poznańskiego i Wolnego Miasta Krakowa Tomasz Resler.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
Wolne Miasto Kraków. Autonomia Galicji
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Sądy Administracyjne w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Historia Administracji SSA rok I
Modele ustroju konstytucyjnego: Wielkie Księstwo Poznańskie, Wolne Miasto Kraków, Galicja w okresie autonomii Ćwiczenia r.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Model ustrojowo-prawny autonomii galicyjskiej Tomasz Resler

Geneza autonomii galicyjskiej: po upadku Napoleona i kongresie wiedeńskim (1815 r.) Austria nie odzyskała tzw. Galicji Zachodniej (Ks. Wars.), Rosja zawróciła jej okręg tarnopolski, Austria odzyskała także kopalnie soli w Wieliczce, Austria przez długi czas nie wypełniała zobowiązań kongresowych dotyczących reprezentacji i instytucji narodowych dla Polaków, w 1817 r. powołano sejm stanowy dla Galicji i Lodomerii, ale nie miał on w praktyce żadnych kompetencji, a KGiL było jednym z krajów koronnych, po kongresie wiedeńskim terytorium Galicji wynosiło ok. 77 tys. km2, a ludność liczyła 3,5 mln (47,5% Polacy, 45,5% Ukraińcy (Rusini), 6% Żydzi i 1% Niemcy), w latach 1815-1861 wprowadzono scentralizowany i absolutystyczny system rządów (era Metternich’a), nawet lojalna wobec cesarza polska arystokracja nie została dopuszczona do władzy politycznej, w 1846 r. wybuchło powstanie w Krakowie w wyniku którego WMK zostało włączone do Austrii, w tym samym czasie wybuchała tzw. rabacja galicyjska, chłopi pod przywództwem Jakuba Szeli, zniszczyli ok. 500 dworów szlacheckich, wydarzenia te poprzedzały Wiosnę Ludów w Europie (1846-48),

Geneza autonomii galicyjskiej: w Austrii Wiosna Ludów także przyniosła zmiany, na Węgrzech wybuchło powstanie, w Galicji domagano się autonomii, przywrócenia praw języka polskiego , zniesienie cenzury i uwłaszczenia chłopów, po 1848 r. Austria weszła na drogę przemian w kierunku monarchii konstytucyjnej – na tron wstąpił cesarz Franciszek Józef I, w 1849 r. cesarz ogłosił tzw. konstytucję kwietniową (dwuizbowy parlament, powołanie sejmów krajowych, prawa obywatelskie), nie weszła w życie uchylona przez tzw. patent sylwestrowy z 1851 roku: 1851-60 era Bacha: monarcha wyłącznym ustawodawcą we współpracy z Radą Państwa mianowaną przez cesarza, klęska w wojnie z Piemontem w 1859 roku wymusiła reformę państwa, jedną z istotnych zdobyczy społ. Wiosny Ludów było uwłaszczenie chłopów, w także w Galicji i Lodomerii, dyplom październikowy z 1860 r.: rozdzielenie ustawodawstwa między Radę Państwa a sejmy krajowe dając podstawę do wykształcenia się autonomii tzw. narodów historycznych (w tym Polaków),

Geneza autonomii galicyjskiej: patent lutowy 1861 r.: znosił dyplom październikowy, wyliczał enumeratywnie kompetencje sejmów krajowych, pozostałe zastrzegając dla Rady Państwa, ustawodawstwo ogólnopaństwowe sprawował cesarz z Radą Państwa (Izba Panów i Izba Posłów), patent zawierał statuty dla poszczególnych krajów, w tym dla Galicji, Statut Krajowy Królestwa Galicji i Lodomerii wraz z Wielkim Księstwem Krakowskim , allegat do patentu z 26 lutego 1861 r.: „§ 1 Królestwo Galicji i Lodomerii wraz z Wielkim Księstwem Krakowskim reprezentowane będzie w sprawach krajowych przez sejm krajowy”, utworzenie sejmu krajowego zapoczątkowało erę autonomii galicyjskiej, w 1867 r. powstała dualistyczna monarchia austrowęgierska, a Galicja i Lodomeria weszła w skład tzw. Przedlitawii, a w rządzie zasiadał minister ds. Galicji (od 1871, zawsze Polak), Koło Polskie w Radzie Państwa, swobody obywatelskie i legalna działalność polityczna.

Geneza autonomii galicyjskiej:

Instytucje antonimii galicyjskiej: Administracja rządowa Minister ds. Galicji (od 1871) Namiestnik Galicji - nominowany przez cesarza, - stał na czele administracji rządowej Starostowie - stali na czele powiatów Organy autonomiczne Sejm Krajowy - wybierany w wyborach Wydział Krajowy - powoływany przez Sejm organ wykonawczy Rady i Wydziały Powiatowe Gminy miejskie i wiejskie administracja niezespolona samorząd zawodowy administracja szkolnictwa

Instytucje autonomii galicyjskiej: Administracja rządowa: Minister ds. Galicji: powołany w 1871 roku, prowadził wszystkie sprawy Galicji w skali krajowej, opiniował i koordynował decyzje innych ministrów w sprawach Galicji, funkcja ta była zawsze sprawowana przez Polaka. Namiestnik Galicji: mianowany przez cesarza, siedziba namiestnictwa mieściła się we Lwowie, reprezentował cesarza i był organem administracji rządowej, podlegał i odpowiadał przed rządem w Wiedniu, rozpisywał wybory i przygotowywał spisy wyborców do Sejmu Krajowego, w imieniu rządy występował z inicjatywą ustawodawczą i przedstawiał cesarzowi ustawy krajowe do akceptacji lub odrzucenia,

Instytucje autonomii galicyjskiej: Namiestnik Galicji c.d.: przedstawiał sprawozdania z funkcjonowania administracji rządowej i udzielał odpowiedzi na interpelacje, ustaliła się zwyczajowa odpowiedzialność Namiestnika przed Sejmem Krajowym, a w zasadzie większością sejmową, urząd ten sprawowany zawsze przez Polaków (m.in. Agenor Gołuchowski, Kazimierz Badeni), Starosta: podlegał Namiestnikowi i stał na czele powiatu (80), właściwy we wszystkich sprawach administracyjnych niezastrzeżonych dla innych organów, nadzór nad samorządem gminnym i zwierzchnictwo w zakresie zadań powierzanych, przeprowadzanie wyborów krajowych oraz samorządowych, Administracja niezespolona: urzędy górnicze, urzędy domen i lasów państwowych, urząd kolei, urząd poczty, inspekcja przemysłowa.

Instytucje autonomii galicyjskiej: INSTYTUCJE AUTONOMICZNE: Sejm Krajowy: fundament autonomii galicyjskiej, najwyższa władza autonomiczna, jego kompetencje i kształt określił patent lutowy z 1861 roku, prawo wyborcze: istota prawa wyborczego sprowadzała się do tzw. reprezentacji interesów, wybory nie były powszechne ani równe, wyborcy zostali przyporządkowani do różnych grup – 6 kurii – stąd nazwa system kurialny, 2 kurie wprowadzały przedstawicieli bez wyborów, byli to tzw. wiryliści: arcybiskupi i biskupi kościoła katolickiego (wszystkich trzech obrządków) początkowo 7, a od 1896 8 oraz kuria szkolnictwa wyższego: rektorzy Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Lwowskiego, Politechniki Lwowskiej i prezes Akademii Umiejętności, pozostali członkowie sejmu wybierani byli w wyborach odbywających się w czterech kuriach: 44 posłów wybierała kuria tzw. wielkiej własności ziemskiej (ok.

Instytucje autonomii galicyjskiej: 3 tys. członków), 3 posłów wybierała kuria izb rzemieślniczo-handlowych, 23 posłów (od 1900 – 31) wybierała kuria miast większych, 74 posłów wybierała kuria gmin miejskich i wiejskich w wyborach pośrednich (jeden elektor na 500 mieszkańców), czynne prawo wyborcze było ograniczone cenzusem majątkowym, we wszystkich 4 kuriach, tak skonstruowany system wyborczy dawał zdecydowaną przewagę ziemiaństwu, sejm był zwoływany i rozwiązywany przez władcę, od roku 1900 liczba posłów wynosiła 164, siedziba Sejmu Krajowego mieściła się we Lwowie, kadencja posłów wybieranych trwała 6 lat, kompetencje ustawodawcze: samodzielne: całość ustawodawstwa w zakresie tzw. kultury krajowej (zagadnienia rolniczo-leśne, budownictwo publiczne i zakłady dobroczynne finansowane z budżetu krajowego, np. Ustawa względem zakazu łapania, wytępienie i sprzedawania zwierząt alpejskich, właściwych Tatrom, świstaka i dzikich kóz z 5.10.1868 r.

Instytucje autonomii galicyjskiej: w ramach ustawodawstwa ogólnokrajowego Sejm Krajowy mógł wydawać akty prawne o charakterze uzupełniającym: ustawodawstwo gminne, szkolne, kościelne, w zakresie gruntów i ksiąg wieczystych, a od 1907 w zakresie prawa cywilnego, karnego i karno-policyjnego ale tylko w zakresie należącym do kompetencji Sejmu, ustawy Sejmu Krajowego wymagały sankcji cesarskiej, inicjatywę ustawodawczą posiadali: rząd, Wydział Krajowy, komisje sejmowe i grupa min. 15 posłów, decyzje zapadały większością głosów przy minimum połowie ustawowej liczby posłów, inne kompetencje: odbieranie od Naczelnika sprawozdania o stanie kraju, ale brak uprawnień kontrolnych nad administracją rządową, prawo składania interpelacji, Sejm mógł wezwać władze rządowe do wydania zarządzeń, przez Wydział Krajowy sprawował nadzór nad gminami i zarządzał majątkiem krajowym,

Instytucje autonomii galicyjskiej: organy Sejmu Krajowego: marszałek krajowy: powoływany przez cesarza na 6 lat, kierował pracami Sejmu Krajowego i stał na czele Wydziału krajowego, Wydział Krajowy: Sejm Krajowy spośród posłów wybierał 6 członków WK na czele którego stał marszałek, organ wykonawczy Sejmu Krajowego, decyzje podejmowano kolegialnie w głosowaniu (kworum wynosiło 4 członków), marszałek posiadał prawo wstrzymania uchwały, inicjatywa ustawodawcza, działał jako komisja sejmowa i biuro sejmowe: kontrolował poprawność wyborów, przygotowywał materiału na obrady plenarne, zarządzał korespondencją, organizował prace Sejmu,

Instytucje autonomii galicyjskiej: uprawnienia w zakresie bieżącej administracji, nadzorował samorząd terytorialny, co do legalności i celowości działań, zarządzał majątkiem krajowym, zakładami i funduszami, reprezentował kraj na zewnątrz. Rada Szkolna Krajowa: utworzona w 1867 r., przewodniczył jej Namiestnik, a faktycznie kierował pracami wiceprezydent, składała się z przedstawicieli Wydziału Krajowego, namiestnictwa, duchowieństwa, rad miejskich Krakowa i Lwowa, przedstawicieli naukowców, zarząd szkolnictwem ludowym i średnim, nominowanie dyrektorów i nauczycieli szkół ludowych (później także średnich), sporządzanie budżetu całego szkolnictwa krajowego, na szczeblach powiatów działały okręgowe rady szkolne (zarząd publicznymi szkołami ludowymi i nadzór na szkołami prywatnymi) w gminach – miejscowe rady szkolne (bieżące administrowanie).

Samorząd terytorialny: na początku ery konstytucyjnej (1846-48) wykształcił się w Galicji system administracji samorządowej, która powstała na szczeblu gminnym i powiatowym, w tym okresie ugruntowały się także podstawowe zasady ustroju gminy samorządowej: swoboda przyjmowania członków gminy, wybieralność organów, samodzielny zarząd sprawami gminy, jawność budżetu, kompetencje gminy miały charakter własny („ co dotyczy przede wszystkim interesów gminy i jest w całości wykonalne w jej granicach”) oraz poruczony („załatwianie określonych spraw publicznych”), w zakresie ustawodawstwa pozycję i status samorządu określały: ogólnopaństwowa kodyfikacja gminna z 1862 r., ustawa galicyjskiego sejmu krajowego o gminach i obszarach dworskich z 1866 r.

Samorząd terytorialny: Samorząd gminny wiejski: podział na gminy jednowsiowe i obszary dworskie, które tworzyły osobną gminę, prawo swojszczyzny – obowiązek przynależności każdego obywatela do gminy (urodzenie, nadanie przez władze gminy), organami gminy były: rada gminy i zwierzchność gminna (kadencja 6 lat): rada gminy: organ uchwałodawczy i nadzorczy, 8-36 członków wybieranych w wybierani w wyborach zwierzchność gminna: w skład wchodzili: naczelnik gminy (wójt) i dwóch przysiężnych (wybierani z członków rady gminy), organ wykonawczy, kompetencje własne: zarząd majątkiem własnym, prawo nakładania podatków gminnych i uchwalania budżetu, sprawy dróg gminnych, sprawy tzw. policji gminnej, administracja szkolnictwa i lokalnych zakładów dobroczynnych

Samorząd terytorialny: kompetencje poruczone: sprawy z zakresu administracji rządowej: współdziałanie w procedurze wyborczej, realizowanie prawa swojszczyzny, czynności związane z ślubami, meldunkami, spisami ludności, ściąganiem podatków, pobór do armii, orzecznictwo skarbowo-administracyjne; w sprawach poruczonych decydował jednoosobowo naczelnik realizujący polecenie władzy rządowej – starosty, nadzór nad gminą: rozdział funkcji nadzorczych: w sprawach z zakresu kompetencji własnych nadzór sprawowały wydziały powiatowe lub Wydział Krajowy, a w sprawach poruczonych nadzór sprawował starosta, starosta miał możliwość badania działalności gminy w zakresie spraw własnych, ale tylko w obszarze legalności,

Samorząd terytorialny: Samorząd gminny miejski: jednolitość ustrojowa gmin wiejskich i miejskich, z wyjątkiem Lwowa (własny statut z 1870 r.) i Krakowa (statut z 1866 r.), w 1889 r. uregulowano ustrój 30 miast większych, a 1896 r. uregulowano odrębnie ustrój 140 kolejnych miast i miasteczek, w pozostałych obowiązywały zasady z 1866 r. , władze samorządowe: rady miejskie: organ uchwałodawczy i nadzorczy, liczba członków od 18-36 (Kraków 60, Lwów 100), kadencja 6 lat, po 3 latach ustępowała połowa członków rady na miejsce których wybierano nowych radnych, magistraty: kolegialny organ władzy wykonawczej, wybierany spośród członków rady na 6 lat, w miastach mniejszych i miasteczkach funkcje te pełniły zwierzchności gminne, w miastach większych na czele magistratu stał burmistrz, a w Krakowie i Lwowie prezydent,

Samorząd terytorialny: ścisłe rozgraniczenie kompetencji między magistratem, a prezydentem /burmistrzem, nadzór nad samorządem miejskim: nie był tak silny jak nad wiejskim; burmistrza lub prezydenta można było usunąć tylko w postępowaniu dyscyplinarnym, Samorząd powiatowy: wprowadzony razem z gminami w 1866 r., liczba powiatów – 80, organami powiatowymi były: rady powiatowe i wydziały powiatowe, rady powiatowe: 6-letnia kadencja, 26 członków wybieranych w wyborach kurialnych, organ uchwałodawczy, zajmowała się sprawami wewnętrznymi powiatu: budowa dróg, zdrowie, bankowość, dobroczynność, oświata, kultura, zarząd majątkiem i uchwalanie dodatków do podatków bezpośrednich,

Samorząd terytorialny: wydziały powiatowe: wybierane z członków rady powiatowej na 6 lat, organ zarządzający i wykonawczy, na czele wydziału stał prezes (marszałek powiatu), w skład wchodzili zastępcy prezesa i 6 członków, brak własnych środków egzekucyjnych (zwracano się z prośbą o pomoc do starostwa), obowiązkiem rad i wydziałów powiatowych był nadzór nad gminami, z urzędu nadzorowały majątek gmin, z własnej inicjatywy mogły kontrolować resztę spraw, nadzór nad samorządem powiatowym sprawował Wydział Krajowy, który badał decyzje pod względem legalności i celowości.