II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
Obszary strategicznej interwencji
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Konsultacje społeczne projektu strategii
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
WYBRANE ASPEKTY ROZWOJU TERYTORIALNEGO W ŚWIETLE USTALEŃ KPZK
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Struktura, treść i sposób opracowania
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP - LUBELSKIE 2014 Światowe trendy marketingu terytorialnego i gospodarczego Witold Orłowski Nałęczów, 12 września 2014.
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Krajowe i regionalne programy operacyjnego na lata wsparcie rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich. Pani Agnieszka Dawydzik, Dyrektor.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Finansowanie obszarów chronionych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Piotr Machański Departament Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
SPOSÓB FORMUŁOWANIA ZASAD ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO W PZPW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MOFOW WPROWADZENIE DO TEMATU Anna Łoziak, Hanna Obracht-Prondzyńska.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
jest najbardziej złożoną kompleksową metodą oceny, służąca sprawdzeniu, w jakim zakresie, za pomocą jakich środków i w jakim czasie itd. projekt może.
Chojnicko - Człuchowski Miejski Obszar Funkcjonalny i Zintegrowane Porozumienie Terytorialne.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Zapis prezentacji:

II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA Siedem tez o planowaniu zintegrowanym II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA Kraków, marzec 2017 r.

LOKALNE A REGIONALNE PLANOWANIE PRZESTRZENNE Lokalne planowanie przestrzenne nakierowane jest na proces budowlany. Ma odpowiedzieć na pytania gdzie, co i na jakich warunkach budować (lub nie budować). Finałem całego procesu, którego fazami są studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz plan miejscowy, jest decyzja administracyjna – pozwolenie na budowę. Regionalne planowanie przestrzenne skupia się na problemach co i gdzie rozwijać (lub czego nie rozwijać). Finałem procesu planowania, którego fazami są strategia rozwoju regionu i regionalny program operacyjny, jest decyzja finansowa o przeznaczeniu środków na dany cel i dany obszar. Podobieństwo nazw jest mylące; regionalne i lokalne planowanie przestrzenne to dwa zupełnie odmienne procesy. TEZA 1 2

SŁABOŚCI PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO NA POZIOMIE WOJEWÓDZTW Nadmierne wymagania co do szczegółowości diagnozy stanu i zasobów (bardziej właściwe dla planowania lokalnego); Brak jasnego celu planu i wyraźnych jego skutków prawnych (co utrudnia promocję jego treści i partycypację partnerów społecznych); Brak bezpośredniego przełożenia ustaleń na planowanie miejscowe (brak tzw. „ustaleń wiążących”, np. w zakresie użytkowania ziemi, ochrony krajobrazu, lokalizacji inwestycji, etc.); Realizacja przedsięwzięć infrastrukturalnych na podstawie ”specustaw” a nie planu zagospodarowania przestrzennego. Plany zagospodarowania przestrzennego województw to „zastoina” z czasów sprzed reformy regionalnej. Przedstawiają raczej pożądany stan, niż określają politykę rozwojową. TEZA 2 3

SŁABOŚCI STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTW Relatywnie krótki okres żywotności; Oderwanie od geograficznych uwarunkowań skutkujące schematyzmem lub abstrakcyjnością rozwiązań; Nadmierne uzależnienie od środków europejskich (kierunków ich możliwego wydatkowania oraz skali dostępności); Delegowanie ustaleń finansowych i wdrożeniowych do RPO albo innych programów krótkoterminowych. Strategie rozwoju województw to najczęściej obszerne deklaracje pozwalające ubiegać się o środki zewnętrzne z wszelkich możliwych źródeł, a nie realny program działań nastawionych na konkretne cele. TEZA 3 4

Plan Rozwoju Województwa (PRW) INTEGRACJA DROGĄ PRZEZWYCIĘŻANIA SŁABOŚCI OBU DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH Integracja pozwoli: wyeliminować dublowanie części diagnostycznych, lepiej osadzić strategię rozwoju w realnych uwarunkowaniach geograficznych, wzbogacić jej treści o katalog zidentyfikowanych przestrzennie inwestycji, przesunąć punkt ciężkości regionalnego planowania przestrzennego na praktyczne zagadnienie identyfikacji terenów problemowych i ich predyspozycji dla rozwoju. Przyszłością planowania strategicznego na poziomie województw winno być sporządzanie jednego dokumentu pod nazwą: Plan Rozwoju Województwa (PRW) (perspektywiczny, kierunkowy, średniookresowy…) TEZA 4 5

EWOLUCJA METODOLOGII REGIONALNEGO PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO Dotychczasowa praktyka regionalnego planowania przestrzennego dawała słabe oparcie dla terytorialnego wymiaru polityki rozwoju. Często brakowało w nim identyfikacji: terytoriów problemowych (środki adresowane na zasadzie wyłączności), terytoriów ochrony (rezerwacji), terenów potencjałów/preferencji (środki adresowane z zastosowaniem preferencji), terytoriów kluczowych inwestycji własnych. Zintegrowane planowanie podniesie znaczenie terytorialnego wymiaru polityki rozwoju. TEZA 5 6

INSTRUMENTY REALIZACJI PRW Realizacja PRW wymaga użycia instrumentów finansowych i instrumentów polityki przestrzennej. Do tej drugiej grupy należą: lokalizacja inwestycji w zakresie infrastruktury technicznej i społecznej, ustanawianie obszarów ochrony (przyrodniczej, krajobrazowej, kulturowej), identyfikacja obszarów interwencji (polityk terytorialnych). Najważniejszym instrumentem polityki rozwoju województw jest dystrybucja środków finansowych – należy powiązać ją z terytorialnym wydzieleniem obszarów interwencji. TEZA 6 7

WYKORZYSTANIE DOBRYCH PRAKTYK Przy zmianie polskiego ustawodawstwa celowym byłoby wykorzystanie doświadczeń krajów o mocnej pozycji regionów, w których funkcjonują zintegrowane dokumenty rozwojowe, np.: Niemcy – Landesentwicklungsprogramm/Landesentwicklungsplan, Włochy – Programma Regionale di Sviluppo. Przed podjęciem decyzji o zmianie systemu planowania należy głębiej przeanalizować doświadczenia innych krajów – w tym zwłaszcza Niemiec, Włoch, Hiszpanii. TEZA 7 8