Projekt „Bliżej rodziny - szkolenia dla kadr systemu rodziny i pieczy zastępczej” finansowanego ze środków programu PO WER, Osi Priorytetowej II Efektywne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Na dobry początek – staż”
Advertisements

Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
"Nowoczesny Nauczyciel
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
System wsparcia dziecka i rodziny
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Czas aktywności szansą na zmiany. Projekt realizowany na terenie Gmin Kęty, Oświęcim, Osiek i Polanka Wielka Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Wdrażanie Działań 6.1 i 8.1 PO KL w województwie podlaskim w 2010 roku.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Możliwości pozyskania środków UE na rozwój rodzicielstwa zastępczego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI w zakresie wykorzystywania.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Zatrudnianie nauczycieli
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy Działanie 8.4 Godzenie życia.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy Działanie 8.4 Godzenie życia.
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Zapis prezentacji:

Projekt „Bliżej rodziny - szkolenia dla kadr systemu rodziny i pieczy zastępczej” finansowanego ze środków programu PO WER, Osi Priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.8 Rozwój usług społecznych świadczonych w środowisku lokalnym Renata Skrabska Kierownik Projektu, ROPS Rzeszów

Projekt partnerski w Makroregionie Wschodnim Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie od 1 czerwca br., rozpoczął realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 2.8 Rozwój usług społecznych świadczonych w środowisku lokalnym. Projekt jest realizowany przez Lidera: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie oraz Partnerów projektu, Regionalne Ośrodki Polityki Społecznej w Lublinie, Białymstoku oraz Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach. Wartość projektu wynosi 4 341 683,55 PLN ogółem, w tym wkład własny w wysokości 3 % wartości projektu 130 250,51 zł wnoszony proporcjonalnie przez Lidera i Partnerów Projektu.

Założenia projektu Projekt zakłada przeszkolenie w Makroregionie Wschodnim na terenie województw: podkarpackiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i podlaskiego grupy ok. 2500 osób, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego i kadry systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej. W związku ze znaczną liczbą osób zatrudnionych w systemie, jak również z uwagi na różnorodny charakter ich pracy, projekt zakłada dostosowanie katalogu szkoleń do zadań realizowanych przez poszczególnych pracowników.

Cel projektu i planowane rezultaty Celem projektu jest podniesienie kompetencji przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego i kadry systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz służb zaangażowanych w realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w zakresie realizacji niniejszej ustawy. Cel projektu jest zgodny z art. 183 ustawy, który zakłada szkolenie i doskonalenie kadr jednostek organizacyjnych samorządu gminnego i powiatowego oraz promowanie nowych rozwiązań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Rezultaty projektu rozwój umiejętności współpracy zespołowej   pogłębienie wiedzy i doskonalenie umiejętności praktycznych uczestników w pracy z dziećmi i rodzinami rozwój umiejętności współpracy zespołowej ujednolicenie i zwiększenie koordynacji działań koniecznych do budowania nowego systemu wspierania rodziny, który umożliwi wsparcie rodziny niewydolnej wychowawczo na różnych etapach jej funkcjonowania pogłębienie współpracy i koordynacji działań pomiędzy różnymi szczeblami samorządu terytorialnego gmina, powiat, województwo.

Beneficjenci projektu grupy docelowe

Grupa docelowa – poziom gminy asystenci rodziny pracownicy placówek wsparcia dziennego, w tym: kierownicy placówek wsparcia dziennego, wychowawcy, psychologowie, pedagodzy, osoby prowadzące terapię, opiekunowie dziecięcy, rodziny wspierające oraz inne osoby prowadzące prace z rodziną lub zajmujące się opieką, pomocą w opiece i wychowaniu dziecka

Dane z Oceny Zasobów Pomocy Społecznej na 31.12.2016 r. w województwie podkarpackim WYSZCZEGÓLNIENIE Rok 2014 Rok 2015 Rok oceny Prognoza rok po ocenie WSPIERANIE RODZINY I PIECZA ZASTĘPCZA Liczba rodzin objęta pracą asystenta rodziny 1 971 2 284 2 184 1 454 063 Liczba rodzin wspierających 13 7 9 42 Liczba asystentów rodziny 190 222 216 221

Dane z Oceny Zasobów Pomocy Społecznej na 31.12.2016 r. w województwie podkarpackim WYSZCZEGÓLNIENIE Rok 2014 Rok 2015 Rok oceny Prognoza rok po ocenie PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO Liczba placówek 118 116 104 111 Z tego: według organu prowadzącego Liczba placówek prowadzonych przez JST 64 48 56 Liczba placówek prowadzonych przez inny podmiot 54 52 55 Kadra placówek - liczba osób zatrudnionych ogółem (wg stanu na 31 grudnia danego roku) 281 289 276 290

Grupa docelowa - beneficjenci poziom powiatu koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, pracownicy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownicy powiatowego centrum pomocy rodzinie zaangażowani w realizację zadań związanych z organizacją pieczy zastępczej, pracownicy placówek opiekuńczo – wychowawczych, w tym: dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych (lub centrum), w tym placówek typu rodzinnego; inni pracownicy tj. pedagog, psycholog, osoba prowadzącą terapię, opiekun dziecięcy, pracownik socjalny w placówce, rodziny zastępcze oraz prowadzący rodzinne domy dziecka

Dane z Oceny Zasobów Pomocy Społecznej na 31.12.2016 r. w województwie podkarpackim WYSZCZEGÓLNIENIE Rok 2014 Rok 2015 Rok oceny Prognoza rok po ocenie KOORDYNATOR PIECZY ZASTĘPCZEJ Liczba koordynatorów 49 70 73 77 RODZINY POMOCOWE Liczba rodzin 8 12 5 10

Dane z Oceny Zasobów Pomocy Społecznej na 31.12.2016 r. w województwie podkarpackim WYSZCZEGÓLNIENIE Rok 2014 Rok 2015 Rok oceny Prognoza rok po ocenie PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE OGÓŁEM Liczba placówek 37 40 41 Z tego: według organu prowadzącego Liczba placówek prowadzonych przez JST 25 26 Liczba placówek prowadzonych przez inny podmiot 12 14 15 Kadra placówek - liczba osób zatrudnionych ogółem (wg stanu na 31 grudnia danego roku) 598 600 581 575 W tym: PLACÓWKI TYPU RODZINNEGO (JST) 6

Dane z Oceny Zasobów Pomocy Społecznej na 31.12.2016 r. w województwie podkarpackim WYSZCZEGÓLNIENIE Rok 2014 Rok 2015 Rok oceny Prognoza rok po ocenie RODZINNA PIECZA ZASTĘPCZA - OGÓŁEM Liczba rodzin 1 392 1 380 1 378 1 404 RODZINY SPOKREWNIONE Z DZIECKIEM 830 805 796 RODZINY ZASTĘPCZE NIEZAWODOWE 498 488 484 500 RODZINY ZASTĘPCZE ZAWODOWE 79 85 95 98 W tym: RODZINY ZASTĘPCZE SPECJALISTYCZNE 12 15 16 RODZINY ZASTĘPCZE PEŁNIĄCE FUNKCJĘ POGOTOWIA RODZINNEGO 11 10

Grupę docelowa - beneficjenci poziom województwa poziom samorządu województwa (marszałek): pracownicy: regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych oraz ośrodków adopcyjnych poziom wojewody: pracownicy realizujący zadania z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Grupa docelowa uzupełniająca – max. do 30 % UP   przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości (sędziów, kuratorów,); przedstawicieli oświaty (m.in. pedagogów i psychologów szkolnych, wychowawców); przedstawicieli systemu zdrowia (lekarze, pielęgniarki); inne służby pracujące z dziećmi  i  rodzinami  biologicznymi,  osobami sprawującymi  pieczę zastępczą i rodzinami adopcyjnymi. Są to osoby, które uczestniczą zarówno w wielu działaniach skierowanych bezpośrednio na wsparcie rodziny i pieczę zastępczą, będąc członkami różnych zespołów zdaniowych, tj. zespołów interdyscyplinarnych, zespołów oceniających zasadność pobytu dziecka w pieczy zastępczej, zespołów oceniających osoby sprawujące pieczę zastępczą.

Główne zadania Projektu „Bliżej rodziny...” Identyfikacja i rekrutacja potencjalnych odbiorców wsparcia. Przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń stacjonarnych z zakresu wspierania rodziny i pieczy zastępczej, m.in. z obszaru: organizacji polityki społecznej, pracy z rodziną, organizację pieczy zastępczej, problematykę psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży, metodykę pracy z dzieckiem i rodziną, prawa dziecka. Zrealizowanie szkoleń w formie e-learningowej. Działania projektowe obejmują cztery województwa: lubelskie,  podkarpackie,  podlaskie, świętokrzyskie. W każdym województwie jest dokonywana odrębna analiza potrzeb szkoleniowych, aby odpowiednio do nich dostosować formę i tematykę szkoleń wpisującą się w regionalne strategie rozwiązywania problemów społecznych.  

Formy wsparcia w ramach projektu pn.„Bliżej rodziny – szkolenia dla kadr systemu rodziny i pieczy zastępczej”  

Szkolenia powiatowe Plan WP: 250 grup, dla ok 750 osób (śr. 5 szkoleń) Istotą szkoleń powiatowych jest to, aby odbywały się najbliżej miejsca pracy uczestników i były dostępne dla wszystkich zainteresowanych, których tematyka dotyczy. Szkolenia mają mieć charakter warsztatowy i aktywizujący poprzez m.in. „uczenie się przez doświadczenie”. I Szkolenie wielodyscyplinarne Szkolenie jednodniowe – 8 godz. – 15 osób w grupie Szkolenie kierowane przede wszystkim do kadry zarządzającej. Celem jest tworzenie lokalnego systemu wsparcia rodziny i pieczy zastępczej. Szkolenia dotyczące współpracy resortowej na zasadach „sieciowania”.  

II Szkolenie jednorodne zawodowo Szkolenie jednodniowe – 8 godz. – 15 osób w grupie Szkolenie dedykowane przede wszystkim personelowi merytorycznemu, adresowane do wszystkich pracujących z dziećmi i rodzinami na obszarze danego powiatu, niezależnie od szczebla jednostki samorządu terytorialnego. Istotą tworzenia tzw. homogenicznych grup szkoleniowych jest dobór do nich osób pełniących podobne funkcje i posiadających podobny zakres obowiązków. Warsztaty z tematów wynikających z analizy potrzeb, konsultującej programy merytoryczne z kadrą, aby forma i tematyka szkoleń była "uszyta na miarę„ stosownie do zgłoszonych potrzeb.  

III Superwizja Szkolenie jednodniowe – 8 godz. – 6 osób/grupa, łącznie 14 grup dla WP Celem  superwizji  jest  pomoc  osobom  bezpośrednio  pracującym  z  dziećmi  i rodzinami. Uczestnicy spotkań dokonują wieloaspektowego oglądu swojej pracy z rodzinami. Omawiają i rozwiązują  ewentualne trudności merytoryczne i emocjonalne związane z wykonywaniem codziennej pracy zawodowej. Na superwizji jest przestrzeń na komentarze i informacje zwrotne w grupie.

Szkolenia ponadregionalne łączące kadrę Lidera i Partnerów projektu I Szkolenie dla pracowników wojewody realizujących zadania z zakresu wsparcia rodziny i pieczy zastępczej 4 grupy – 2 dniowe – 16 godz. (64 godz.)- 12 osób w grupie (48 osób) Szkolenia mające na celu poza pozyskaniem wiedzy, wymianę doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy województwami. II Szkolenia z zakresu kompetencji interpersonalnych 8 grup – 5 dniowe – 40 godz. (320 godz.) - 12 osób w grupie (96 osób) Szkolenia treningowe są dedykowane osobom pracującym bezpośrednio z rodzinami i skupią się na rozwijaniu umiejętności komunikacji interpersonalnej w różnych kontekstach sytuacyjnych i zadaniowych.  Z uwagi na intensywny charakter szkoleń (praca w oparciu o własne zasoby) zalecane jest ograniczenie kontaktów i codziennych aktywności na rzecz zintensyfikowania interakcji między uczestnikami grupy szkoleniowej.  To są szkolenia wyjazdowe z noclegami dla wszystkich.  

UWAGA!!! Szkolenia interpersonalne dla kadry merytorycznej – „liderów dobrych praktyk” – średnio 1 osoba na powiat Przy rekrutacji na ten rodzaj szkoleń istotne znaczenie będzie miała aktywność i wyniki testowe na platformie e-learningowej oraz rekomendacje instytucji i organizacji lokalnych.  

Harmonogram szkoleń w ramach projektu Typ szkolenia Rok i liczba grup Szkolenia dla pracowników wojewody realizujących zadania z zakresu wsparcia rodziny i pieczy zastępczej (ponadregionalne) 2017 r. – 2 gr. 2018 r. – 2 gr. Szkolenia z zakresu kompetencji interpersonalnych (ponadregionalne) 2017 r. – 4 gr. 2018 r. – 4 gr. Szkolenia powiatowe dla województwa podkarpackiego 2017 r. – 64 gr. 2018 r. – 138 gr. 2019 r. – 48 gr. Superwizja dla województwa podkarpackiego 2018 r. – 8 gr. 2019 r. – 4 gr.

Platforma e-learningowa „Bliżej rodziny” Szkolenia e-learningowe – są formą uczenia się na odległość za pośrednictwem komputera w dogodnym czasie dla zainteresowanego UP. W ramach e-learningu przewidziane są egzaminy sprawdzające wiedzę, których wyniki mają być brane pod uwagę przy kwalifikacji do szkoleń tygodniowych, o charakterze intensywnych i zaawansowanych treningów, na których liczba miejsc jest ograniczona. Egzaminy na platformie e-learnigowej mają za zadanie sprawdzenie poziomu nabytej wiedzy z różnych dziedzin co wzmacnia proces uczenia się. Zakłada się, że na platformie elearningowej dostępnych będzie 35 tematów szkoleniowych złożonych z ok. 70 slajdów każdy. Na platformie dostepne będą także materiały treściowe, wykłady i prezentacje multimedialne przekazujące wiedzę w danej dziedzinie. Szkolenia stacjonarne mają mieć charakter warsztatowy, aktywizujący, skierowane przede wszystkim na doskonalenie praktycznych umiejętności natomiast platforma ma stanowić bazę wyjściową do szkoleń.  

Biuro projektu ROPS Rzeszów Strona internetowa projektu Tel. 017 850 79 24 017 850 79 25 e-mail: r.skrabska@rops.rzeszow.pl Strona internetowa projektu www.rops.rzeszow.pl www.blizejrodziny.pl Dziękujemy za uwagę !