Przyroda – interdyscyplinarne ścieżki dydaktyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
Advertisements

Z CZEGO ZBUDOWANA JEST ZIEMIA?
BUDOWA I KSZTAŁT ZIEMI.
 Nasze Liceum proponuje Wam wybór takich trzech przedmiotów
Czy pękające baloniki mają coś wspólnego z trzęsieniami ziemi? Wojciech Dębski Uniwersytet Białostocki, 26.II 2008
Planety Skaliste Marcel K. 2m.
Tektonika płyt: główny proces geodynamiczny
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Ukształtowanie pionowe dna
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
czyli nauka o budowie skorupy Ziemi
Pochodzenie węgla brunatnego
Lodowce i lądolody.
Wykonał: Patryk Brzeziński kl. 2d
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
SFERY POWŁOKI ZIEMSKIEJ
UKSZTAŁTOWANIE DNA OCEANICZNEGO
Teoria równowagi ogólnej (1874)
TSUNAMI.
. Antarktyda ..
Źródła energii organizmów zasiedlających głębokie wody oceaniczne
Maciej Zalewski Fizyka trzęsień ziemi.
Budowa i dynamika wnętrza Ziemi w świetle najnowszych badań
Interaktywne oprogramowanie dla szkół
Działalność wiatru Skład grupy: Maurycy Zieliński, Jan Puzyna, Wojtek Konieczny, Maciek Bartha, Maciek Kiełpsz Spis treści.
Dzieje Ziemi.
Grawimetria.
WPŁYW MORZA NA KLIMAT.
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Ksawery Tarnas, Julia Lisonek, Maciek Bartha
Co to jest GEOGRAFIA ?.
Energia geotermalna.
Trzęsienia ziemi Iga Dąbek Klasa I c.
Na tropie WĘDRUJĄCYCH KONTYNENTÓW.
Czym zajmuje się geografia?
Geografia Wnętrze ziemi Autor: Adam Pronobis I B.
Warsztaty dla maturzystów i Gimnazjalistów
Ziemia błękitną planetą
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
KAMIL KIELECH TSUNAMI.
Tsunami.
WYSPY AMERYKI ŚRODKOWEJ
Położenie Warunki klimaty- czne Pustynia lodowa
Prądy morskie.
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
1.
GEOGRAFIA Nasza planeta ziemia….
Z czego jest zbudowana ziemia?
PROJEKT L.I.P.S.S Sprawa na Cyprze. Szkoła zaczyna się w wieku 5 lat i 8 miesięcy – ukończenie szkoły podstawowej po 6 latach Promocja do Gimnazjum (12.
Pustynia lodowa.
Przeszłość geologiczna obszaru Polski
Typy genetyczne jezior
Woda na Ziemi – hydrosfera
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Życie w morzach i oceanach
Procesy endogeniczne..
Trzęsienia Ziemi Sara Nejmanowsk, Paulina Siemasz, Iga Nowicka.
Energia geotermalna Krzysztof Pyka Kl 1 W.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Geografia Ziemia.
Powierzchnia Ziemi: 510,07 mln km2
- REKORDY W ŚWIECIE PRZYRODY -
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Wulkan jako niebezpieczny żywioł.
„Geograficzne naj... – wszystko co naj... w geografii”
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Atmosfera Dr inż. Andrzej MAJKA
Propozycje dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
Zjawiska zachodzące na styku płyt litosfery
Zapis prezentacji:

Przyroda – interdyscyplinarne ścieżki dydaktyczne Justyna Chojnacka Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Zakład Dydaktyki Fizyki

Plan referatu: Przyroda jako przedmiot uzupełniający - ścieżka dydaktyczna: fizyka – geografia, Mechanizm ruchu kontynentów, Teoria ekspansji Ziemi vs teoria tektoniki płyt litosfery, Budowa Ziemi, Konwekcja w płaszczu Ziemi - zjawisko rozchodzenia się płyt, Mechanizm subdukcji, Pionowe ruchy litosfery – izostazja, Podsumowanie.

Przedmiot przyroda w liceum Reforma programowa przygotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza, od 01.09 2012 roku, w kanon przedmiotów nauczanych w liceum przedmiot uzupełniający – Przyroda. Przedmiot, Przyroda, jest adresowany do tych uczniów, którzy nie wybrali żadnego z przedmiotów przyrodniczych (fizyka, chemia, biologia, geografia) do realizacji w zakresie rozszerzonym. Fakt ten stwarza, niespotykane dotychczas w praktyce szkolnej, możliwości dla uczniów i nauczycieli fakultatywnego wyboru treści nauczania.

Mechanizm ruchu kontynentów

Mechanizm ruchu kontynentów – A. Wegener położenie 200 mln lat temu położenie 135 mln lat temu położenie 65 mln lat temu stan obecny

Grzbiet Śródatlantycki Powstawanie grzbietu Śródatlantyckiego Grzbiet Śródatlantycki zajmuje ok. 1/3 powierzchni Oceanu Atlantyckiego. Jego szerokość dochodzi do 1 600 km. W osiowej części Grzbietu biegnie głęboka dolina ryftowa.

Dwie teorie dziś dziś Ruch kontynentów jest pozorny i wynika ze stopniowego powiększania się Ziemi. 200 mln lat temu 200 mln lat temu Teoria tektoniki płyt litosfery: Siłą napędową ruchu płyt litosfery jest naturalne ciepło wydobywające się z wnętrza Ziemi. Teoria ekspansji Ziemi: Ruch kontynentów jest pozorny i wynika ze stopniowego powiększania się Ziemi.

Budowa Ziemi Litosfera to najbardziej zewnętrzna powłoka kuli ziemskiej. Zbudowana jest z różnorodnych skał występujących w stałym stanie skupienia, z wyjątkiem lokalnych ognisk magmowych, co powoduje, że litosfera jest strukturą sztywną, o dużej wytrzymałości, pękającą pod wpływem nacisku.

Płyty litosfery Współczesna teoria tektoniki płyt zakłada podział litosfery ziemskiej na płyty zbudowane ze skorupy kontynentalnej, oceanicznej lub obu jej typów, wraz z materiałem sztywnego płaszcza. Wyróżniamy siedem wielkich płyt: pacyficzną, euroazjatycką, afrykańską, indoaustralijską, północnoamerykańską, południowo - amerykańską oraz antarktyczną.

Płyty litosfery Płyty tektoniczne mogą przesuwać się względem siebie: równolegle, nie powodując produkcji ani destrukcji skorupy ziemskiej, odsuwać się (tłumaczy to oddalanie się Europy od Ameryki Północnej), zderzać się ze sobą przyczyniając się np. do powstawania gór fałdowych.

Astenosfera Astenosfera stanowi warstwę w górnej części płaszcza Ziemi. Charakteryzuje ją zwiększona plastyczności a także podatność na deformacje. Jej górna warstwa znajduje się na głębokości 50-70 km pod oceanami i do 120 km pod kontynentami. Dolna - odpowiednio 400 i 250 km. Umożliwia poziome ruchy płyt litosferycznych. Astenosferę uważa się za główny poziom tworzenia się ognisk magmy i główne źródło procesów magmowych.

Konwekcja w płaszczu Ziemi

Strefy rozsuwania się płyt http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/zabawki1/files/termo/lava-pl.html

System Wielkich Rowów Afrykańskich

Strefy subdukcji

Rodzaje subdukcji typ andyjski – kra oceaniczna wciągana jest pod krę kontynentalną. Strefę kolizji wyznacza głębokomorski rów oceaniczny. W pewnej odległości od strefy powstaje orogen kolizyjny, w którym dochodzi do silnego sfałdowania osadów zdzieranych płyty oceanicznej.

Rodzaje subdukcji typ japoński – kra oceaniczna jest również wciągana pod krę kontynentalną, ale subdukcja związana jest z wytworzeniem się łuków wyspowych. np. Wyspy Hawaii np. Wyspy japońskie

Aconcagua (6962 m n.p.m.), Andy argentyńskie Typy gór Aconcagua (6962 m n.p.m.), Andy argentyńskie http://wyprawy.onet.pl/30077,472,1436105,ekspedycja.html Japońskie Alpy, http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Mount_Shirouma

Rodzaje subdukcji typ mariański – w tym przypadku kra oceaniczna wciągana jest pod inną krę oceaniczną, jednocześnie następuje kolizja dwóch łuków wyspowych, względnie łuku wyspowego i podmorskiego grzbietu.

Pionowe ruchy litosfery - izostazja Izostazja to stan równowagi grawitacyjnej skorupy ziemskiej, osiągany mimo jej zróżnicowanej gęstości i grubości dzięki regionalnym powolnym ruchom pionowym (zw. izostatycznymi): obniżającym (po dodatkowym obciążeniu, np. lądolodem) lub wznoszącym (po odciążeniu, np. w wyniku erozji). Izostazja (liczby oznaczają gęstość w g/cm3): 1. Góry, 2. Wyżyny, 3. Niziny, 4. Dno oceanu, 5. Poziom morza, 6. Bloki skorupy ziemskiej, 7. Astenosfera.

Podsumowanie 1. Coraz lepsze metody geofizyczne, a w szczególności tomografia sejsmiczna, wykazały ostatnio obecność w płaszczu Ziemi „bloków ciężkiej, zimnej materii”. Odkrywcy uznali je za dowód subdukcji (fragmenty wchłoniętej skorupy oceanicznej). 2. Przedmiot Przyroda ma okazję zyskać wielu sympatyków wśród uczniów, którzy „nie pałają uczuciem” do przedmiotów przyrodniczych, uważanych powszechnie za przedmioty trudne. Wiele jednak będzie zależało od podejścia nauczycieli do jego nauczania. Czy aby przypadkiem nie będzie to tylko przeniesienie wybranych tematów z fizyki, biologii, chemii czy geografii na lekcję przyrody?

Bibliografia: Encyklopedia Fizyki Współczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983, M. H. Edwards, G. J. Kurras et al., Evidence of recent volcanic activity on the ultraslow – spreading Gakkel ridge, Nature 409, 808–812 (2001), Kenneth C. Creager, Inner core rotation rate from small – scale heterogeneity and time – varying travel times, Science, vol. 278, November 1997, S. C. Singh, M. A. J. Taylor, J. P. Montagner, On the Presence of liquid in Earth’s inner core, Science, vol. 287, March 2000, L. Czechowski, Tektonika płyt i konwekcja w płaszczu Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, www.ucmp.berkeley.edu/geology/tectonics, Strony www.