XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Rodzaje danych i podstawy prawne ich przetwarzania w branży ubezpieczeniowej adw. dr Paweł Litwiński 1 1.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
PRAWO FINANSOWE.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Ochrona danych osobowych
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Aktualne zagadnienia prawne.
BIP czyli Biuletyn Informacji Publicznej
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Ochrona danych osobowych w systemie prawa polskiego (1)
BEZPIECZEŃSTWO ELEKTRONICZNYCH DANYCH MEDYCZNYCH
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Ochrona danych osobowych: wybrane aspekty
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
dr inż. Agnieszka Gryszczyńska Katedra Prawa Informatycznego
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Ochrona danych osobowych
Ustrój samorządu terytorialnego
Szkolenie Ochrona danych osobowych
Prawo administracyjne – źródła prawa
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Wybrane zagadnienia Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Technologie informacyjne w administracji publicznej
Ochrona danych osobowych w placówce oświatowej Obowiązki, zadania i uprawnienia dyrektora placówki Warsztat specjalistyczny 2014.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Ochrona danych osobowych
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
O ochronie danych osobowych
O ochronie danych osobowych.
O ochronie danych osobowych
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
Ochrona danych osobowych
Ochrona danych osobowych
O ochronie danych osobowych
Co się zmienia w systemie ochrony danych osobowych w świetle RODO
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rządowa administracja zespolona w administracji
„Tajemnica skarbowa idea vs. rzeczywistość
KTO CHCE TWOJE DANE OSOBOWE?
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Technologie informacyjne w administracji publicznej
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Zapis prezentacji:

XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Nagrywanie i transmitowanie obrad sesji i komisji on-line - problemy z ochroną danych osobowych XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 22 września 2016

Michał Wołoszański radca prawny

PRAWA I WOLNOŚCI KONSTYTUCYJNE - KOLIZJA OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ § § ART. 47 OCHRONA ŻYCIA PRYWATNEGO  PRAWO DO PRYWATNOŚCI ART. 61 PRAWO OBYWATELI DO INFORMACJI O DZIAŁALNOŚCI ORGANÓW WŁADZY PUBLICZNEJ Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym. 1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne.(…) 2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. 3. Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa. HIERARCHIA PRAW KONSTYTUCYJNYCH PRAWA OSOBISTE > PRAWA POLITYCZNE OGRANICZENIA W ZAKRESIE KORZYSTANIA Z KONSTYTUCYJNYCH WOLNOŚCI I PRAW MOGĄ BYĆ USTANAWIANE TYLKO W USTAWIE

OBOWIĄZKI I OGRANICZENIA USTAWOWE OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ § § ART. 23 USTAWA O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH ART. 18 USTAWA O DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy (…):  jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego;ART. 23 Organy, o których mowa w ust. 1 i 2, są obowiązane zapewnić lokalowe lub techniczne środki umożliwiające wykonywanie prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3. W miarę potrzeby zapewnia się transmisję audiowizualną lub teleinformatyczną z posiedzeń organów, o których mowa w ust. 1. § § ART. 5 ust. 2. USTAWA O DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ ART. 26 1. Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności jest obowiązany zapewnić, aby dane te były: przetwarzane zgodnie z prawem […]; Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.

§ Istnieją również inne przepisy, regulujące zasadę jawności, np.: 1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. 2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Analogiczne przepisy ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy o samorządzie województwa, Jawność dotyczy nie tylko organów stanowiących, lecz także komisji działających w ramach tych organów (komisji rady gminy, powiatu czy sejmiku województwa). Szczegółowe unormowania w powyższym zakresie powinny znaleźć się w statucie danej jednostki samorządu terytorialnego. § ART. 11b USTAWA O SAMORZĄDZIE GMINNYM

Anonimizacja Walor informacyjny Wyrok WSA z dnia 18 listopada 2008 r. w sprawie o sygn. akt II SA/Wa 1177/08 „usunięcie personaliów osób prywatnych, czy też ich zanonimizowanie w ogłoszonej w BIP uchwale organu gminnego, nie wpływa na czytelność dokonanego w ten sposób przekazu. W tym przypadku treść aktu administracyjnego nie traci waloru informacyjnego, albowiem wynika z niej kto, kiedy i w jakiej sprawie publicznej zajął określone stanowisko” Anonimizacja Walor informacyjny

§ § § DLACZEGO TO JEST WAŻNE? „Art. 49. ustawy o ochronie danych osobowych 1. Kto przetwarza w zbiorze dane osobowe, choć ich przetwarzanie nie jest dopuszczalne albo do których przetwarzania nie jest uprawniony, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.” 2. Jeżeli czyn określony w ust. 1 dotyczy danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3. „Art. 51. ustawy o ochronie danych osobowych 1. Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.” § § Kary za niewłaściwe przetwarzanie danych osobowych: do 4% światowego obrotu lub 20 000 mln EUR w zależności co wyższe

Anonimizacja Walor informacyjny PRAKTYKA POSTULATY DE LEGE FERENDA Wyciszanie fragmentów zawierających dane osobowe (anonimizacja) Ocena, czy prezentowana w ten sposób treść posiada walor informacyjny W praktyce ocena będzie dla każdego przypadku wymagała odrębnej analizy Trudna do przeprowadzenia Ryzyko błędów bez wiedzy specjalistycznej dot. ochrony danych osobowych Problemy z: ochroną danych z nagrań  stosowanie środków ochrony danych obowiązkiem informacyjnym POSTULATY DE LEGE FERENDA Jednoznaczne uregulowanie statusu danych osobowych w BIP Udostępnienie jednolitej i bezpiecznej platformy dla umieszczania nagrań sesji

PODSUMOWANIE Jest konflikt pomiędzy przepisami o jawności posiedzeń i ochronie danych osobowych; Z uwagi na rozporządzenie UE spodziewamy się nowelizacji w polskim prawie w ciągu 1,5 roku, jak i ustanowienie norm dotyczących ochrony (pewnie wzorowane na ISO 27000); Zachowanie dostępności i klarowności obrad sesji; Wykorzystywanie dwóch wersji protokołów – jawnej i z wyciszonymi danymi osobowymi. Uaktualnienie polityk bezpieczeństwa, audyt…. I outsourcing ryzyka: ...czyli pytać radcę prawnego i adwokata o pisemna opinię

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ www.wlaw.pl