PROBLEMY REPREZENTACJI prof. dr hab. inż. Wojciech Kacalak PROBLEMY REPREZENTACJI ŚRODOWISK NAUKOWYCH W POLSKIEJ AKADEMII NAUK KBM PAN - POLITECHNIKA OPOLSKA - 2016
Członkowie rzeczywiści elektronika, układy mikroelektroniczne Informatyka inżynieria chemiczna i procesowa architektura i urbanistyka elektrotechnika metodologia geografii ekonomicznej automatyka, teoria sterowania budownictwo; teoria konstrukcji mechanika i optymalizacja radioelektronika, radiokomunikacja informatyka, automatyka teoria sterowania i systemów teoria optymalnego sterowania mechanika geografia miast i ludności teoria systemów plastyczne własności metali energetyka, elektrownie i elektrociepłownie technika cieplna, energetyka mechanika materiałów i konstrukcji geodezja i gospodarka przestrzenna geologia złóż; gospodarka surowcami nauka o materiałach i inżynieria materiałowa inżynieria chemiczna psychoakustyka muzyki
optoelektronika, technologia materiałów półprzewodnikowych inteligentne systemy przetwarzania informacji informatyka, inteligentne systemy wspomagania decyzji mechanika stochastyczna inżynieria chemiczna i procesowa energetyka cieplna; termodynamika techniczna metody badania, obliczania i projektowania maszyn elektrycznych automatyka i robotyka aerologia górnicza inżynieria lądowa i wodna Centrum Laserowych Technologii M informatyka i badania operacyjne inżynieria materiałowa optoelektronika – technika laserowa
KORESPONDENCI KRAJOWI mechanika eksperymentalna Mechanika mechanika, wibroakustyka maszyn technologie energetyczne nowej generacji geomechanika i geofizyka górnicza elektrochemia techniczna Inżynieria materiałowa geodezja; kartografia telekomunikacja, sieci komputerowe informatyka, automatyka: teoria algorytmów mechanika teoretyczna i stosowana energoelektronika, automatyka napędów budowa i eksploatacja maszyn hydromechanika okrętu Informatyka telekomunikacja, informatyka geografia fizyczna, geomorfologia hydrologia i gospodarka wodna mechanika i termomechnika informatyka, inżynieria oprogramowania inżynieria materiałowa i technologia chemiczna inżyniera materiałowa – inżynieria powierzchni automatyka i informatyka biocybernetyka i inżynieria biomedyczna radiokomunikacja, technika mikrofalowa metrologia, fotonika, elektronika elektronika i telekomunikacja ultradźwięki w biologii i medycynie Inżynieria Środowiska mechanika ciała stałego, teoria plastyczności informatyka, automatyka i robotyka górnictwo i inżynieria środowiska CZŁONKOWIE KORESPONDENCI KRAJOWI
W skład Akademii wchodzą członkowie krajowi: rzeczywiści i korespondenci oraz członkowie zagraniczni. Członkowie Akademii są wybierani przez Zgromadzenie Ogólne Akademii spośród uczonych, którzy wyróżniają się szczególnym dorobkiem naukowym i autorytetem w środowisku naukowym oraz posiadają nieposzlakowaną opinię. Kandydatem na członka Akademii może zostać osoba, która uzyskała pisemne rekomendacje: 1) trzech członków Akademii lub 2) rady naukowej instytutu naukowego lub instytutu badawczego posiadającego prawo nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego, lub rady wydziału uczelni posiadającego prawo nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego, lub pięciu osób, które wyróżniają się szczególnym dorobkiem naukowym i autorytetem, wśród których co najmniej jedna osoba jest zatrudniona za granicą na stanowisku profesora lub równorzędnym, a pozostałe posiadają tytuł naukowy profesora nadany w Rzeczypospolitej Polskiej.
MIARY OCENY WYNIKÓW PRACY NAUKOWEJ Wskaźniki bibliometryczne Promotorstwo doktoratów Wdrożenia Patenty Kierowanie i realizacja projektów Aktywność w organizacjach naukowych Wymagania dodatkowe (np. książka profesorska) PROBLEMEM JEST BRAK ZASAD OCENY WIELOKRYTERIALNEJ, ZNACZENIA POSZCZEGÓLNYCH KRYTERIÓW ORAZ MINIMALNYCH WYMAGAŃ SYNTETYCZNYCH
RELACJE MIĘDZY WSKAŹNIKAMI l.p. DYSCYPLINA BAZA Indeks Hirscha Impact Factor Liczba cytowań Liczba cytowań bez autocyt. 2. Automatyka i robotyka WoS 10 5 200 100 Scopus 12 6 300 150 Google 15 8 400 P&P 20 500 250 4. Budowa i eksploatacja maszyn 1 - 4 4 10 - 15 7 - 10 - 8 - 12 2 - 8 15 - 50 10 - 25 2- 8 5. Budownictwo 2 2,4 3 3,6 7. Elektrotechnika 8-10 15-20 10-15 50-70 30-50 80-100 60-80 8. Energetyka 30 40 50 25 9. Górnictwo i geologia inżynierska
Dziękuję za uwagę DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
UZUPEŁNIENIA
PROPOZYCJE ZASAD DO NOWYCH REGULACJI W ZAKRESIE NAUKI I EDUKACJI NAUKA 1.1 Zarządzanie i zasady ogólne Pełna wybieralność członków centralnych zespołów opiniodawczych: Rady Nauki, KEJN, Rady Głównej, CK, … Określenie obszarów, w których wymagane jest formułowanie opinii przez centralne zespoły, w tym również przez PAN (komitety naukowe) Rozszerzenie zakresu regulacji prawnych ustalanych poprzez same jednostki, jedynie zatwierdzanych przez Ministerstwo w aspekcie zgodności z nadrzędnymi regulacjami prawnymi Zwiększenie elastyczności w decydowaniu o warunkach zatrudnienia, w tym osób z przemysłu, elastyczność w zatrudnianiu na kontraktach ograniczanych czasowo i jednorazowych (np. profesor kontraktowy) Ograniczenie powielania informacji w zarządzaniu – wprowadzanie pełnego elektronicznego przetwarzania danych Zmniejszenie liczby dyscyplin naukowych Ustanowienie komitetów naukowych jako reprezentantów dyscypliny naukowej, posiadających uprawnienia opiniodawcze w wyłanianiu przedstawicieli do organów centralnych
PROPOZYCJE ZASAD DO NOWYCH REGULACJI W ZAKRESIE NAUKI I EDUKACJI NAUKA 1.2 FINANSOWANIE NAUKI Określenie poziomu nakładów w stosunku do zadań z wykorzystaniem odniesienia do wskaźników charakteryzujących nakłady w UE (porównanie średnich nakładów na efekt naukowy, na pracownika, względem PKB) Zmniejszenie różnorodności konkursów, a zwiększenie integracji zespołów w większych programach, wprowadzenie konkursów na realizację spójnych tematycznie zadań Zwiększenie zainteresowania małych i średnich przedsiębiorstw udziałem w projektach dotyczących innowacji technicznych poprzez konkursy regionalne, z finansowaniem w części uzależnionym od oceny końcowej Wprowadzenie uregulowań zachęcających przedsiębiorstwa do finansowania inwestowania w nowe produkty i technologie Wprowadzenie mechanizmów wsparcia finansowego ochrony patentowej w UE i szerszej …
PROPOZYCJE ZASAD DO NOWYCH REGULACJI W ZAKRESIE NAUKI I EDUKACJI NAUKA 1.3 ROZWÓJ KADRY Kontrolę nad nadawaniem stopni i tytułów naukowych należy realizować przez przedstawicielskie ciało nauki, Podstawą nadawania stopni i tytułów powinny być osiągnięcia naukowe i dydaktyczne oraz uznanie dla ich wyników i efekty z tego wynikające Różnorodność osiągnięć powinna być uwzględniania w doborze kryteriów, przy czym nie powinno to oznaczać wymagań odnoszących się do równoczesnego spełnienia wszystkich Należy wprowadzić mechanizmy prowadzące do zmniejszania dysproporcji między liczbą osiągnięć, a liczbą publikacji uznawanych za ważne w dorobku – należy ograniczać tendencję, wywołaną obecnym systemem oceny pracowników, prowadzącą do maksymalizacji liczby publikacji i liczby punktów za publikacje, a nie za osiągnięcia Ocena jakości i wartości osiągnięć powinna być rozstrzygana przez recenzentów, a organ kontrolny mógłby jedynie zmienić wynik oceny poprzez odniesienie się do przypadków naruszeń obiektywizmu ocen i powinien swoją decyzję uzasadnić merytorycznie Organ kontrolny mógłby wnioskować do odpowiedniego komitetu naukowy PAN w celu uzyskania oceny licznego gremium specjalistów Udział autorów we wspólnym osiągnięciu powinien być określany jednorazowo, w postaci informacji tworzonej w postaci dokumentu i załączanej do centralnej ewidencji oraz ewidencji w jednostce (podobnie jak w przypadku zgłoszeń patentowych) Oceny dorobku powinny uwzględniać udziały Kandydata w tworzeniu osiągnięć W postępowaniu habilitacyjnym wymagana byłaby prezentacja osiągnięć Kandydata przed Radą Wydziału i Komisją