JAN PAWEŁ II AUTORYTET W WYCHOWANIU Prezentację działalności wychowawczej Publicznego Gimnazjum w Czańcu przygotowała Sabina Gawęda
Jan Paweł II o wychowaniu „Wychowanie służy (…) uczłowieczeniu człowieka. Człowiek od pierwszej chwili uczy się być człowiekiem – i ta podstawowa wiedza utożsamia się z wychowaniem.” [Homilia w Monte Someiro, 1982]
Jan Paweł II o wychowaniu „W wychowaniu chodzi o to, aby człowiek bardziej BYŁ, a nie tylko więcej MIAŁ – aby przez wszystko co MA i posiada, umiał bardziej i pełniej BYĆ CZŁOWIEKIEM, bardziej być Z, ale i DLA DRUGICH.” [Wystąpienie w UNESCO – Paryż,1983]
„SŁOWAMI PAPIEŻA WSPARCI ZA JEGO WZOREM IŚĆ CHCEMY” Motto szkoły „SŁOWAMI PAPIEŻA WSPARCI ZA JEGO WZOREM IŚĆ CHCEMY”
KARDYNAŁA KAROLA WOJTYŁY Imię szkoły Uchwałą nr XI/117/99 Rady Gminy Porąbka z dnia 25 października 1999 roku Publicznemu Gimnazjum w Czańcu nadano imię KARDYNAŁA KAROLA WOJTYŁY
Geneza nadania imienia Przyczyną podjęcia decyzji o nadaniu szkole imienia Kardynała Karola Wojtyły, nie zaś Papieża Jana Pawła II, była chęć podkreślenia specjalnej więzi, jaka łączyła Ojca Świętego z naszą miejscowością. W XVIII w. z Żabnicy do Czańca przeniosła się rodzina Wojtyłów. Byli to protoplaści Ojca Świętego, obecnie błogosławionego Jana Pawła II. W Czańcu mieszkał jego dziadek Maciej, który później zajął się kupiectwem i przeniósł się do Lipnika k. Bielska. Tam urodził się ojciec Karola Wojtyły, który, pracując w wojskowości, osiedlił się w Wadowicach. Potomkowie Wojtyłów żyją w Czańcu do dzisiaj.
,,Jestem związany z parafią czaniecką przez moich pradziadów” Geneza nadania imienia ,,Jestem związany z parafią czaniecką przez moich pradziadów” z listu Kardynała Karola Wojtyły do proboszcza parafii w Czańcu
Geneza nadania imienia
Dokumenty szkoły - Statut § 10.1. Gimnazjum kształtuje środowisko wychowawcze stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów poprzez realizowanie własnego programu wychowawczego gimnazjum oraz szkolnego programu profilaktyki.
Dokumenty szkoły – Program Wychowawczy Obszary działań wychowawczych zawarte w Programie Wychowawczym Szkoły ROZWÓJ MORALNY ROZWÓJ INTELEKTUALNY ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY ROZWÓJ DUCHOWY ROZWÓJ FIZYCZNY I PROFILAKTYKA PROZDROWOTNA WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE
Rozwój duchowy 1. Rozwój myślenia refleksyjnego. a) obchody Dnia Patrona, b) analiza postaw społecznych w oparciu o konkretne wydarzenia, c) udział w imprezach kulturalnych, d) tworzenie pozytywnych relacji w oparciu o motto szkoły.
Rozwój duchowy 2. Kształtowanie postawy twórczej poprzez wiarę i kulturę. a) organizowanie apeli z okazji świąt państwowych i kościelnych, b) konkursy wiedzy, c) konkursy artystyczne, d) udział w imprezach w ramach Rodziny Szkół im. Jana Pawła II.
Wychowanie patriotyczne 1. Utożsamianie się z własną szkołą oraz środowiskiem poprzez budowanie szacunku do symboli szkoły a) znajomość hymnu szkoły, b) poszanowanie sztandaru i jego obecność na uroczystościach szkolnych i narodowych.
Sztandar szkoły Sztandar szkoły jest symbolem Polski, Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe środowisko. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi oraz właściwych postaw i jego poszanowania. [na podstawie Ceremoniału szkolnego]
Hymn szkoły Patronie nasz, Ojcze z Polski, Kardynale, Z Tobą złączeni w modlitwie i w pracy, Wyciągamy dłoń, by słowo zmienić w czyn, Szansę dać, życiu szansę dać. Bo Świat to My, My dzieci Jego. To My piękniejsze tworzymy dni, Wszystko dla Niego. Czas wybierać już, ratujmy życie swe, Więc nowy stwórzmy dzień i Ty i Ja. Miłość nam dał jak mocarze dają broń Rodak nasz Polak – patriota. Wspólny mamy dom, nad którym czuwa Bóg. Prawdą jest, że miłości trzeba Nam.
Ślubowanie klas pierwszych ,,My uczniowie klas pierwszych Publicznego Gimnazjum w Czańcu, ślubujemy zdobywać wiedzę i umiejętności, sumiennie pracować, dbać o dobre imię szkoły oraz klasy, być dobrym Polakiem i patriotą”.
Ślubowanie absolwentów ,,My uczniowie klas trzecich Publicznego Gimnazjum w Czańcu, przyrzekamy godnie reprezentować swoją szkołę, rozsławiać imię jej patrona – Kardynała Karola Wojtyły, szanować godność każdego człowieka. Przyrzekamy zdolności i umiejętności wykorzystywać dla dobra naszej Ojczyzny”.
Ukazywanie związków Kard Ukazywanie związków Kard. Karola Wojtyły z Czańcem oraz wynikający z tego ceremoniał szkolny realizują następujące zamierzenia wychowawcze: rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej; ucznie czynnego uczestnictwa w życiu szkoły i jej środowiska; budowanie pozytywnych relacji zarówno w szkole jak i w jej otoczeniu.
Szkolne tradycje i zwyczaje obchody Dnia Patrona szkoły (w dniu imienin Karola Wojtyły - 4 listopada) apele przy tablicy pamiątkowej wpisy do Księgi Pamiątkowej projekty i konkursy
Obchody Dnia Patrona
Uroczysty apel przed tablicą pamiątkową
Wpisy do księgi pamiątkowej >>,,Choćby nikt od Was niczego nie wymagał, musicie wymagać sami od siebie...” Te słowa Ojcze Święty przypominają nam, jak wiele dla nas zrobiłeś i nas kochałeś... Dziękujemy Ci za wszystko... Na zawsze pozostaniesz w naszych sercach. Dominika, Krzysiek, Marcin i Wojciech z klasy IIIb<< >>Dopiero teraz rozumiemy, ile dla nas znaczyłeś. Kamila i Kasia z klasy I c<<
Projekty i konkursy Projekt edukacyjny „Jan Paweł II - wierny obywatel Beskidu” w ramach programu „Uczeń z klasą” 2006/07 Półfinał Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Janie Pawle II w 2003 r. Szkolny konkurs poetycki Wystawa – Wspomnienia o Janie Pawle II
PROJEKTY I KONKURSY Szkolny konkurs poetycki Gdzie szukać Boga ktoś mnie zapytał W kościele czy w mądrej księdze Odpowiedź na to jest bardzo prosta Trzeba Go szukać wszędzie I taki przykład dał nam Jan Paweł Gdy pierwsze spadały śniegi z chmur Na butach swe zapinał narty By szukać Boga wśród szczytów gór (…) [fragment wiersza Pauliny Z. nagrodzonego w szkolnym konkursie poetyckim]
Tradycje i zwyczaje szkolne inspirowane osobą Kard Tradycje i zwyczaje szkolne inspirowane osobą Kard. Karola Wojtyły dają możliwość: poszerzania wiedzy, rozwijania umiejętności autoprezentacji, wyrażania swych opinii i emocji poprzez działania twórcze i sztukę, refleksji nad wartościami wskazywanymi przez Papieża, kreatywności i czynnego uczestniczenia w życiu szkoły i środowiska lokalnego.
Bezpośrednie kontakty szkoły z patronem Pielgrzymki do Ojca Świętego Korespondencja z Watykanem Współudział w organizacji zjazdu Rodu Wojtyłów
Pielgrzymki Przedstawiciele uczniów oraz nauczycieli dwukrotnie (w 2000 i 2003 roku) odwiedzili swojego patrona w Watykanie. W 2000 roku zostali przyjęci na audiencji prywatnej. Delegacja szkoły była również obecna na uroczystościach Jego pogrzebu.
Korespondencja Społeczność szkoły prowadziła regularną korespondencję ze swoim patronem. Listy zawierały życzenia przesyłane Papieżowi z okazji imienin oraz zapewnienie o modlitwie. W odpowiedzi otrzymaliśmy wiele ciepłych słów. „Jego świątobliwość Jan Paweł II wyraża serdeczną wdzięczność za pamięć, życzenia i modlitwy, jakimi był otaczany szczególnie przy okazji imienin.(...) Podczas audiencji ogólnej w dniu 3 listopada br. Ojciec Święty zwrócił się do obecnych na Placu św. Piotra Rodaków z tymi słowami: ,,Wam tu obecnym oraz wszystkim, którzy w tych dniach na różne sposoby okazują mi życzliwość serdecznie dziękuję. Niech dobry Bóg wynagradza swoimi łaskami. Z serca wszystkim błogosławię!” Watykan, 17 listopada 2004r.
Zjazd rodu Wojtyłów 23 października 2004 roku odbył się I Zjazd Rodu Wojtyłów, którego gospodarzem i współorganizatorem było nasze gimnazjum. Tak na łamach czasopisma „Filantrop naszych czasów” dzień ten wspomina artysta, Andrzej Grzelachowski – Aga, twórca berła nestora rodu: „Miałem zaszczyt uczestniczyć w I Zjeździe Rodu Wojtyłów. Zjazd w Czańcu, rodzinnej miejscowości papieża, zgromadził blisko 200 członków rodzinnej wspólnoty. (…) Czaniec to miejsce urodzenia większości członków rodu Wojtyłów. Tu w 1826 roku urodził się praprzodek, Franciszek Wojtyła, pierwszy w drzewie genealogicznym.” Na pamiątkę tego spotkania nasze gimnazjum otrzymało figurę Ojca Świętego z dzieckiem. Również w szkole jest przechowywane berło nestora rodu.
Berło nestora rodu Wojtyłów
Spotkania z Papieżem, zarówno te pośrednie jak i te bezpośrednie były dla uczniów, ich rodzin i nauczycieli wielkim przeżyciem duchowym, przyniosły wiele radości, i ugruntowały przekonanie, że warto nieustannie podejmować trud wychowywania samego siebie.
Kontakty z innymi szkołami Coroczne Ogólnopolskie Spotkania Szkół Papieskich w Wadowicach dnia 18 maja, w rocznicę urodzin Ojca Świętego Zjazd dyrektorów szkół imienia Jana Pawła II diecezji Bielsko – Żywickiej zorganizowany w Czańcu Uczestnictwo w innych spotkaniach w ramach Rodziny Szkół Jana Pawła II
Przed szkołą rośnie zasadzony przez przedstawicieli społeczności szkolnej ,,WADOWICKI DĄB PAMIĘCI OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II”
Uczestnictwo w spotkaniach w ramach Rodziny Szkół im. Jana Pawła II: stanowi okazję do poznania nowych osób i środowisk; daje możliwość wymiany doświadczeń; uczy godnego reprezentowania szkoły i rodzinnej miejscowości; pozwala nabywać umiejętności krytycznej oceny działań własnych i innych osób; ukazuje uniwersalny charakter papieskich wartości.
Podsumowanie Osoba i życie Patrona szkoły wyznaczają kierunek jej działalności wychowawczej, pozwalają określić cel wychowania oraz zakres stwarzanych sytuacji wychowawczych. Uczestnictwo w uroczystościach szkolnych i środowiskowych, konkursach, spotkaniach i wydarzeniach kulturalnych przybliżających postać Papieża ma ucznia gimnazjum skłaniać do refleksji, a w efekcie do budowania własnej postawy i rozwoju osobowości. Dzięki temu uczy się on „być człowiekiem, być z i dla drugich”, co według Jana Pawła II jest miarą człowieczeństwa.
Dziękuję za uwagę