Dziecko romskie w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Advertisements

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 1
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
PEDAGOG SZKOLNY.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Nasza „mała” demokracja
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Studium Przypadków Gosia Bates i Drew Wilkins. Studium przypadków 2 i 4 Wszystko o mnie.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Działania podejmowane na rzecz dzieci romskich w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na terenie woj. lubuskiego.
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Zmiany w prawie oświatowym
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Dziecko romskie w szkole Asystentka romska w pracy z uczniami. Fot. Ł. Kwadrans

ORGANIZACJA SZKOLNICTWA Z WYKORZYSTANIEM ISTNIEJĄCYCH PRZEPISÓW Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r Ustawa z dnia 07 września 1991r dot.obowiązku szkolnego do 18 roku życia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 03 grudnia 2002r Ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym z 6 stycznia 2005r Rozporządzenie MEN z dnia 14 listopada 2007r

Zatrudnienie Asystenta Edukacji Romskiej Zatrudnienie AER powinno być finansowane ze zwiększonej subwencji oświatowej dla szkół, w których uczą się romscy uczniowie Według zalecenia Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Asystenci powinni być zatrudniani na podstawie umowy o pracę, a nie na podstawie umów cywilnoprawnych. Zachowanie stałości oraz ciągłości zatrudnienia jest niezbędne do zapewnienia właściwego procesu dydaktycznego WARUNKAMI UZYSKANIA ZWIĘKSZONEJ SUBWENCJI SĄ: 1.Podejmowanie dodatkowych działań edukacyjnych mających na celu podtrzymanie tożsamości etnicznej uczniów romskich (wg rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej). Działaniem opisanym w rozporządzeniu wprost jest zatrudnienie Asystenta Edukacji Romskiej 2. Zgłoszenie do Systemu Informacji Oświatowej uczniów pochodzenia romskiego

Kim są Asystenci Edukacji Romskiej? To osoby ze środowiska romskiego, znające jednocześnie system szkoły, cieszące się szacunkiem lokalnych grup romskich. Mogą pomagać większości osób zamieszkujacych dany obszar. Asystenci regularnie uczestniczą w szkoleniach i warsztatach, dokształcają się, by móc jak najlepiej pomagać dzieciom, rodzicom i szkole.

Zakres obowiązków asystenta edukacji romskiej Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Asystent pełni rolę mediatora pomiędzy romskim uczniem i jego rodziną a szkołą.

Zadania asystenta 1.Pomoc uczniom romskim w kontaktach ze środowiskiem szkolnym: budowa wśród uczniów romskich pozytywnego obrazu szkoły i korzyści płynących z wykształcenia wsparcie emocjonalne dla uczniów romskich podtrzymywanie tożsamości kulturowej, rozwój wiedzy o tradycji i kulturze Romów propagowanie języka romskiego i troska o jego poprawną formę współpraca z pracownikami szkoły w celu rozpoznania preferencji i talentów uczniów, troska o ich właściwy rozwój współpraca z pracownikami szkoły w celu rozpoznania potrzeb i ewentualnych problemów poszczególnych uczniów przedstawienie uczniom praw, obowiązków oraz oczekiwań związanych z ich edukacją pomoc i mediacja w sytuacjach trudnych i konfliktowych, dbałość o stan wyposażenia uczniów w pomoce szkolne, kontrola frekwencji i postępów w nauce.

2. Współdziałanie z rodzicami uczniów: Stały kontakt z rodzicami w celu informowania ich o przebiegu nauki oraz budowa przekonania o celowości i pożytku z edukacji, Pośredniczenie między szkołą a rodzicami w sytuacjach wymagających współpracy, np.. Konfliktowych Informowanie o zebraniach dla rodziców i nakłanianie rodziców do stałego uczestnictwa w nich, Informowanie o przedsięwzięciach wymagających zaangażowania rodziców uczniów oraz nakłanianie do tej pomocy (opiekunowie wycieczek, czy imprez pozalekcyjnych) Rozpoznanie sytuacji rodzinnej i materialnej jako ewentualnych przeszkód w nauce dzieci

3.Współdziałanie ze szkołą: Przekazywanie uczniom (nie-Romom) oraz nauczycielom wiedzy nt.historii i kultury Romów Pomoc w prowadzeniu i organizowaniu zajęć wychowawczych, pozalekcyjnych, oraz spotkań z rodzicami Powiadomienie szkoły o sytuacji rodzinnej i materialnej jako ewentualnych przeszkodach w nauce ucznia Informowanie nauczycieli o problemach i potrzebach uczniów Pomoc w wyjaśnianiu sytuacji trudnych i konfliktowych Asystent ma organizować sieć wsparcie na różnych płaszczyznach, za merytoryczną pracę z uczniem i jego wyniki w nauce odpowiadają nauczyciele.

Z kim współpracuje Asystent Edukacji Romskiej? Społeczność romska Społeczność szkoły: dzieci i rodzice z grupy większościowej, nauczyciele, pedagodzy, dyrekcja Poradnia psychologiczno-pedagogiczna Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie Wydział edukacji, władze samorządowe

Scenariusze zajęć oraz materiały pomocnicze do pracy www. ceo. org Scenariusze zajęć oraz materiały pomocnicze do pracy www.ceo.org.pl/sites/default/.../kultura_polskich_romow_publikacja_7.04.14_0.pdf źródła: materiały szkoleniowe, informator „Rozwój zawodowy Asystentów Edukacji Romskiej”