Logika dla prawników.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RACHUNEK ZDAŃ.
Advertisements

REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
O zbędności podziału na ekonomię pozytywną i normatywną
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Argumentacja jako proces poznawczy
Hipotezy statystyczne
Indukcja a prawdopodobieństwo
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
istotne cechy kryterium:
Modyfikacja egzaminu maturalnego
PRZYGOTOWALI Bartosz Pawlik Daniel Sawa Marcin Turbiński.
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Grażyna Ziobro-Marcinkiewicz
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Logika i argumentacja dla prawników
Logika i argumentacja dla prawników
In memoriam: Władysław Bartoszewski
Wnioskowania prawnicze
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Logika i argumentacja dla prawników
Stosowanie prawa cywilnego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Wykład 1.  Zjawisko prawa stanowi w cywilizacji zachodniej, wywodzącej się z intelektualnego dorobku starożytnych Greków i Rzymian oraz z wartości wniesionych.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Logika dla prawników Wykład 2: Argumentacja. Pojęcie argumentu Sens argumentu według Monty Pythona: Argument jest ciągiem logicznie powiązanych zdań celem.
Wykład I: Pytania o logikę
Wnioskowania prawnicze
ZDANIE.
Logika i argumentacja dla prawników
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
Wnioskowania nieprawnicze
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Wnioskowania prawnicze
Wykład I: Pytania o logikę
Podstawy logiki praktycznej
Wykład IV: Elementy logiki prawniczej
Logika dla prawników Wykład 2: Argumentacja.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Rekonstrukcja argumentu
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Reguły racjonalnej dyskusji
Wnioskowania prawnicze
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
…czyli nie taki diabeł straszny
Reguły racjonalnej dyskusji i „Erystyka” Schopenhauera
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

Logika dla prawników

Literatura a) Literatura podstawowa: - Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2001. - S. Lewandowski, H. Machińska, A. Malinowski, J. Petzel, Logika dla prawników, Warszawa 2003. - W. Gromski, P. Jabłoński, J. Kaczor, M. Paździora, M. Pichlak, Logika praktyczna z elementami argumentacji prawniczej, Wydawnictwo Od.Nowa, 2015. b) Literatura uzupełniająca: - T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2007. - K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2004. - K. Szymanek, K. A. Wieczorek, A. S. Wójcik, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2008.

Wykład 1 Pochwała przedmiotu

Zasadność przedmiotu Po co logika na studiach prawniczych? Czym jest logika prawnicza? Czym jest logika?

Podział logiki logika formalna semiotyka ogólna metodologia nauk

Logika formalna badanie form rozumowań niezawodnych ograniczone zastosowanie w humanistyce posługiwanie się sztucznym językiem

Semiotyka nauka o znaku podział semiotyki - semantyka (znak – przedmiot) - syntaktyka (znak – znak) - pragmatyka (znak – podmiot)

Ogólna metodologia nauk Wiedza o umiejętnościach wykorzystywanych przy pracy badawczej, takich np. jak: - definiowanie - klasyfikowanie - wnioskowanie - uzasadnianie twierdzeń

Spór o logikę prawniczą (według Jana Woleńskiego) logika prawnicza jako zastosowanie logiki ogólnej do prawa logika prawnicza jako logika topiczna logika prawnicza jako nieformalna analiza języka logika prawnicza jako logika materialna

Logika prawnicza jako zastosowanie logiki ogólnej do prawa Każde poprawne myślenie oparte jest na uniwersalnych standardach poprawności logicznej Spór o sposób aplikacji: bezpośrednia czy zapośredniczona przez modyfikację tradycyjnych narzędzi logicznych (przykład przekonstruowania logiki zdań na logikę norm)?

Logika prawnicza jako logika topiczna koncentracja wokół wymiaru retorycznego nie chodzi o poprawność logiczną, ale o przekonanie audytorium sposób funkcjonowania prawa różni się od reguł, którymi rządzi się logika, np.: - rola ocen - możliwość uznania za poprawne dwóch sprzecznych decyzji - operowanie domniemaniami prawnymi - brak możliwości uchylenia się od podania rozwiązania - kontrowersyjność wyników

Specyfika logiki prawniczej W tym właśnie tkwi różnica między rozumowaniem prawniczym a rozumowaniem występującym w naukach ścisłych, w szczególności dedukcyjnych, gdzie łatwiej osiągnąć zgodę co do sposobów rachunku i pomiaru. Tym też różni się rozumowanie prawnicze od rozumowania spotykanego w filozofii i w naukach humanistycznych, gdzie przy braku zgody każdy pozostaje przy swych poglądach, gdyż nie ma sędziego upoważnionego do zakończenia sporów przez wydanie wyroku Bardzo rzadko zdarzało się, by rozumowanie prawnicze mogło doprowadzić do wniosku niepodważalnego jak dowód matematyczny Ch. Perelman, Logika prawnicza. Nowa retoryka

Ramy przedmiotu 1. Wiadomości o języku. 2. Argumentacja a) reguły racjonalnej dyskusji b) argument dedukcyjny c) argumenty niededukcyjne. 3. Argumentacja prawnicza a) wnioskowania prawnicze b) toposy prawnicze.

Przykładowe umiejętności (narzędzia) skonstruowanie definicji, podziału logicznego, typologii wskazanie i nazwanie nieuczciwego zachowania w dyskusji użycie argumentu określonego typu ocena jakości argumentu określonego typu zamienienie wypowiedzi sformułowanej w języku naturalnym na schemat i sprawdzenie metodą matematyczną niezawodności schematu wskazanie konsekwencji wypowiedzi przeprowadzenie wnioskowania prawniczego

Postawa łączenie krytyczności z otwartością akceptacja interpretacyjnego i argumentacyjnego charakteru prawa

Reguły racjonalnej dyskusji Wykład 2 Reguły racjonalnej dyskusji

Kryteria racjonalności (według Ryszarda Kleszcza – „O racjonalności i jej granicach”) ścisłość przestrzeganie wymogów logiki uzasadnianie

sfera światopoglądowa sfera literacka Kryteria racjonalności a sfery poznawcze (według Ryszarda Kleszcza – „O racjonalności i jej granicach”) sfera naukowa sfera filozoficzna sfera światopoglądowa sfera literacka

Dowodzenie a argumentowanie (według Ryszarda Kleszcza – „O racjonalności i jej granicach”) Schemat argumentacji ujmowanej czynnościowo: formułowanie tezy, przedstawienie argumentów na jej rzecz i rozpatrzenie ich, krytyczna analiza kontrargumentów, oddalenie kontrargumentów, wytworzenie w audytorium przekonania o prawdziwości lub słuszności postawionej tezy i fałszywości kontrargumentów, dodatkowo – wskazanie wagi danej tezy z punktu widzenia określonego celu.

Dwa typy dyskusji Dyskusja jako współpraca (dyskusja merytoryczna, rzeczowa) - prawda Dyskusja jako walka (dyskusja retoryczna, polemiczna) - zwycięstwo

Zasady racjonalnej dyskusji Reguła swobody wypowiedzi Reguła odpowiedzialności za własne poglądy Reguła uczciwości wobec stanowiska rozmówcy Reguła trzymania się meritum sprawy Reguła stosowania poprawnych schematów argumentacyjnych Pojęcie sofizmatu

Sofizmaty naruszające zasadę swobody wypowiedzi argument ad baculum „Otóż tak stoi Stary; i stoi Gonzalo. Ten, pomimo zniewieściałości swojej, dosyć okazałym był mężczyzną; ale gdy tak Biciem zaleciało, zmiękł bardzo”

Sofizmaty naruszające zasadę swobody wypowiedzi argument ad misericordiam potok słów argument ad personam

Sofizmaty naruszające zasadę odpowiedzialności za głoszone poglądy argument ad ignorantiam ucieczka definicyjna asekuracja ruchome stanowisko

Sofizmaty naruszające regułę uczciwości wobec stanowiska rozmówcy słomiana kukła (straw man fallacy) - nadmierne uproszczenie lub trywializacja - radykalizacja - zamienienie twierdzenia zrelatywizowanego na twierdzenie niezrelatywizowane - wyrwanie wypowiedzi z kontekstu - wykorzystanie amfibolii - wykorzystanie akcentu

Sofizmaty naruszające regułę uczciwości wobec stanowiska rozmówcy prowokowanie do przesady fałszywe zwycięstwo błahe wątpliwości argument ad auditores fałszywa alternatywa (bifurkacja) pozorny dylemat

Sofizmaty naruszające regułę trzymania się meritum sprawy zmiana tematu nieistotna teza ucieczka w ogólniki argument ad populum

Wykład 3 Argumenty

Pojęcie argumentu wypowiedź argumentacyjna standaryzacja argumentu problem entymematu problem wypowiedzi mętnej podstawowa struktura argumentu /P1/ /P2/ /PX/ ------------------ /W/

Podstawowe błędy w argumentacji brak wystarczającego związku między przesłankami a wnioskiem (błąd formalny jako przypadek szczególny) błędne koło błąd materialny błąd bezpodstawności

Problem kresu uzasadnienia dogmat błędne koło regres w nieskończoność (regres ad infinitum)

wnioski (interpretacje) osąd Struktura myślenia (S. I. Hayakawa, Language in Thought and Action, 1930) doniesienia wnioski (interpretacje) osąd odniesienie do filozoficznej opozycji między przedstawieniem a sądem (Franz Brentano)

Rozbudowany model argumentu sfery: faktów, wartości, polityki konkluzja przesłanki założenia (dotyczą przesłanek) zastrzeżenia (dotyczą zakresu konkluzji) implikacje odparcie

Argument dedukcyjny prawdziwość przesłanek ostatecznie ( a nie tylko prawdopodobnie) określa prawdziwość wniosku wnioskowanie niezawodne

Argument dedukcyjny – tautologiczna struktura /P1/ Jan mieszka w Gubinie, albo w Zielonej Górze /P2/ Jeśli Jan mieszka w Gubinie, to Jan mieszka w Polsce /P3/ Jeśli Jan mieszka w Zielonej Górze, to Jan mieszka w Polsce /W/ Jan mieszka w Polsce

Argument dedukcyjny - sylogizm Przesłanka większa: Wszyscy ludzie są śmiertelni. Przesłanka mniejsza: Czytający te słowa jest człowiekiem. Wniosek: Czytający te słowa jest śmiertelny.

1.1. Argument z analogii – wiadomości wstępne argument oparty na zasadzie podobieństwa schemat: a) Typ podstawowy: /P1/ A i B są podobne po względem p /P2/ Twierdzenie T jest słuszne w stosunku do A /W/ Twierdzenie T jest słuszne w stosunku do B b) Typ indukcyjny: /P1/ A ma cechę X i w stosunku do A prawdziwe jest twierdzenie T /P2/ B ma cechę X i w stosunku do B prawdziwe jest twierdzenie T /P3/ C ma cechę X i w stosunku do C prawdziwe jest twierdzenie T /P4/ D ma cechę X /W/ W stosunku do D prawdziwe jest twierdzenie T

1.2. Argument z analogii – kryteria poprawności istotność wskazanych podobieństw brak istotnej różnicy różnorodność aspektów podobieństwa problem ilości przesłanek status wniosku

1. 3. Argument a fortiori jako specyficzna odmiana analogii różnica w stosunku do standardowej analogii polega na tym, że cecha ze względu na którą porównujemy dwa przypadki występuje w różnym natężeniu schemat: /P1/ A i B są podobne po względem p /P2/ Cecha p występuje w większym natężeniu w B niż w A /P3/ Twierdzenie T jest słuszne w stosunku do A /W/ Twierdzenie T tym bardziej może być uznane za słuszne w stosunku do B

2.1. Argument z przeciwieństwa (argumentum a contrario) argument odwrotny do analogii podkreślenie różnicy między dwoma porównywanymi przypadkami schemat: /P1/ A i B różnią się pod względem p /P2/ Twierdzenie T jest słuszne w stosunku do A /W/ Twierdzenie T nie jest słuszne w stosunku do B

2.2. Argument z przeciwieństwa – kryteria poprawności brak istotnej różnicy pominięcie istotnego podobieństwa status wniosku

3.1. Argument z indukcji (indukcja enumeracyjna niezupełna) argument oparty na zasadzie generalizacji schemat: /P1/ x1 ma cechę A i x1 ma cechę B /P2/ x2 ma cechę A i x2 ma cechę B /P3/ xn ma cechę A i xn ma cechę B /W/ Dla każdego x, jeśli x ma cechę A, to x ma cechę B

3.2. Argument z indukcji – sofizmaty zbyt mała ilość uwzględnionych przypadków – pochopna generalizacja niereprezentatywność próby pominięcie epistemicznej otwartości argumentu

4.1. Argument abdukcyjny argument polegający na postawieniu hipotezy wyjaśniającej schemat: /P1/ Zjawisko Z jest niezrozumiałe /P2/ Gdyby hipoteza H była prawdziwa, to zjawisko Z byłoby zrozumiałe /W/ Mamy dobry powód do przyjęcia hipotezy H

4.2. Argument z abdukcji – sofizmaty mała spójność z danymi pominięcie hipotez alternatywnych aprioryzm pominięcie epistemicznej otwartości argumentu

5.1. Argument z konsekwencji argument odwołujący się do skutków jakiegoś rozwiązania lub poglądu schemat: /P1/ P prowadzi do konsekwencji K /P2/ Konsekwencje K są wyraźnie niekorzystne/korzystne /W/ P powinno zostać odrzucone/przyjęte dwa rodzaje konsekwencji – empiryczne i logiczne równia pochyła jako specyficzny typ argumentu z konsekwencji (wersja logiczna i empiryczna)

5.2. Argument z konsekwencji - sofizmaty fabrykowanie konsekwencji fałszywa ocena konsekwencji bezpodstawność oceniania w świetle konsekwencji

6.1. Argument z autorytetu schemat: /P/ X, który jest autorytetem, twierdzi, że T /W/ Istnieje dobry powód, by przyjąć, że T kryteria poprawności: - precyzja wskazania powołanej osoby lub źródła - poprawność i staranność rekonstrukcji powoływanego stanowiska - rzeczywiste kompetencje powoływanej osoby w zakresie dyskutowanej kwestii - bezstronność powoływanej osoby lub źródła - reprezentatywność wskazanej wypowiedzi dla poglądów danej osoby - opinie innych ekspertów

6.2. Argument z autorytetu - sofizmaty argument ad verecundiam „oślepianie nauką” „każde dziecko wie…” osobiste zapewnienie

7.1. Argument ad hominem istotą ad hominem jest odwoływanie się do jakichś właściwości rozmówcy. a) /P1/ Osoba X twierdzi, że T /P2/ Osoba X ma negatywną cechę C /W/ Twierdzenie T nie jest wiarygodne b) /P1/ Osoba X twierdzi, że T /P2/ Osoba X postępuje lub postępowała w sposób P /P3/ Postępowanie P nie pasuje do twierdzenia T /W/ Twierdzenie T nie zasługuje na przyjęcie c) /P1/ Twierdzę, że T /P3/ Postępowanie P pasuje do twierdzenia T /W/ Osoba X ma dobry powód, by przyjąć twierdzenie T

7.2. Argument ad hominem - sofizmaty fałszywe przypisanie nieistotne przypisanie ad personam