Rzeczypospolita Polska pod rządami konstytucji kwietniowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Advertisements

Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
I NSP Przygotowa ł a Iwona Dy ś
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
PARLAMENT EUROPEJSKI PODSTAWOWE INFORMACJE. Parlament Europejski jest jedyną instytucją Unii Europejskiej, której członkowie wybierani są w powszechnych.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
Okrągły Stół – negocjacje prowadzone od 6 lutego do 5 kwietnia 1989 przez przedstawicieli władz PRL, opozycji solidarnościowej oraz kościelnej (status.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Warszawa ul. Zgoda 11 tel/fax: (48-22) ; Opracował: Sławomir.
Prawa kobiet w XXI wieku
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Co robi rząd, co robi prezydent Czyli o władzy wykonawczej słów kilka…
Organizacja i funkcjonowanie władzy sądowniczej. Art.10 ust. 2 Konstytucji RP „…Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Prezentacja na temat: Święta Konstytucji 3 maja..
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Organizacja i funkcjonowanie władzy wykonawczej
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Historia Administracji SSA rok I
Lokalne źródła prawa – zarys
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Szkolenie dla partnerów KSOW
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
PARLAMENT.
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA – ZAGADNIENIA WYBRANE
Dziedziczenie - formalności
Wybory parlamentarne 2015 Z kalendarza wyborczego wynika, że: * do 7 września był czas na zawiadomienie PKW o utworzeniu komitetu wyborczego - mogły je.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Rzecznik Praw Dziecka.
Walka o niepodległość Polski
Młodzieżowa Rada Miejska Miasta Dąbrowa Górnicza
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
ZMIEŃ SZKOŁĘ- IDŹ NA WYBORY!
Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Polski Sejm dzielnicowy
Finansowanie programu
Dziedziczenie - formalności
Nowela sierpniowa i Konstytucja kwietniowa
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
1.Władze państwa polskiego na emigracji 2. Polskie państwo podziemne
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Polska pod zaborami Zajęcia nr 8 –
AGH: Sprawy pracownicze
Sejm i Senat dr Ryszard Balicki.
Prezydent RP dr Ryszard Balicki.
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Raport o stanie gminy dr hab. Dawid Sześciło.
MAZOWIECKI KONGRES ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Zapis prezentacji:

Rzeczypospolita Polska pod rządami konstytucji kwietniowej Tomasz Resler

Geneza konstytucji kwietniowej: wprowadzone przez nowelę sierpniową w 1926 r. zmiany w systemie politycznym nie znosiły systemu rządów parlamentarnych, lecz tylko ograniczały uprawnienia i kompetencje władzy ustawodawczej, w 1928 roku powstał Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem (BBWR) skupiający zwolenników obozu sanacyjnego i oparty na autorytecie marszałka Piłsudskiego, w 1928 r. odbyły się wybory parlamentarne – na czele sejmu stanął Ignacy Daszyński i parlament zaczął bronić swojej pozycji prawnoustrojowej, w 1929 roku powstała organizacja skupiająca przeciwników reform sanacyjnych Centrolew (PSL „Wyzwolenie”, PSL „Piast”, Narodowa Partia Robotnicza, PPS, Stronnictwo Chłopskie i Polskie Stronnictwo Chrześcijańskiej Demokracji), który żądał przestrzegania przepisów konstytucji marcowej, obóz sanacyjny przeszedł do ofensywy, prezydent rozwiązał parlament w sierpniu 1930 r., na początku kampanii wyborczej aresztowano pod zarzutem nawoływania do obalenia rządu 19 przywódców Centrolewu m. in.:

Geneza konstytucji kwietniowej: Wincentego Witosa, Władysława Kiernika, Henryka Libermanna, w trakcie kampanii aresztowano także innych posłów i senatorów opozycji i osadzono ich w areszcie w Brześciu nad Bugiem, [po wyborach wytoczono im procesy sądowe tzw. brzeskie], w wyborach w listopadzie 1930 roku zwycięstwo odniósł BBWR zdobywając większość w sejmie i senacie, postępowała marginalizacja pozycji sejmu i senatu na rzecz wzmocnienia władzy wykonawczej, posiedzenia sejmu były coraz rzadsze, a coraz częściej pełnomocnictwa do stanowienia prawa uzyskiwał prezydent, niebagatelną rolę uzyskał marszałek Piłsudski – będący ministrem spraw wojskowych i generalnym inspektorem sił zbrojnych, de facto sprawował rządy osobiste – zmierzające w kierunku ustroju autorytarnego, zaczęto przygotowywać zmianę konstytucji, punktem wyjścia prac legislacyjnych były tezy przygotowane przez Stanisława Cara – posła BBWR, prace rozpoczęły się w 1933 r., 26 stycznia 1934 roku sprawozdanie Komisji Konstytucyjnej przy sprzeciwie opozycji zostało przyjęte jako projket konstytucji,

Geneza konstytucji kwietniowej: w dniu 16 stycznia 1935 r. senat przyjął projekt wraz z poprawkami, a ostatecznie po głosowaniu nad poprawkami została uchwalona przez sejm i podpisana przez prezydenta Ustawa Konstytucyjna z dnia 23 kwietnia 1935 roku (Dz.U. 1935 nr 30 poz. 227): ustrój państwa kształtowały cztery zasady naczelne (zostały one określone w tzw. dekalogu art. 1-10 konstytucji kwietniowej): solidaryzmu: w przeciwieństwie do koncepcji liberalnej państwo miało być obiektywnym porządkiem prawnym, gdzie wszyscy solidarnie współpracują na rzecz dobra wspólnego, prymat państwa: podkreślenie prymatu zbiorowości nad interesem jednostki, szeroki katalog obowiązków obywatelskich oraz ograniczenie praw indywidualnych, które wynikały nie z praw naturalnych lecz miały charakter społeczny, elitaryzm: każdemu podług zasług, państwem miała kierować elita polityczna, jednolita i niepodzielna władza prezydenta: prezydent był „odpowiedzialny wobec Boga i historii za losy Ojczyzny”.

Pozycja i kompetencje prezydenta: władza wykonawcza sprawowana przez prezydenta, premiera, radę ministrów, konstytucja wprowadziła polską odmianę ustroju prezydenckiego, konstytucja przyznała prezydentowi nadrzędny charakter nad pozostałymi organami państwa, które podlegały jego zwierzchnictwu, na czele państwa stał prezydent, w którego osobie „skupia się jednolita i niepodzielna władza” (art. 2), Prezydent był wybierany przez Zgromadzenie Elektorów, w skład którego wchodzili: 5 wirylistów (mężowie zaufania): Marszałek Senatu – przewodniczący Marszałek Sejmu – zastępca przewodniczącego Prezes Rady Ministrów (premier), Pierwszy prezes Sądu Najwyższego, Generalny Inspektor Sił Zbrojnych, 75 elektorów wybranych spośród obywateli najgodniejszych w 2/3 przez sejm i w 1/3 przez senat,

Pozycja i kompetencje prezydenta: ZN zwoływać miał prezydent najpóźniej na piętnasty dzień przed upływem swego urzędowania, jeśli ustępujący prezydent zgłosił swojego kandydata, wówczas następowało głosowanie powszechne, kadencja prezydenta wynosiła 7 lat - brak jakichkolwiek przepisów na temat tego, czy dana osoba może dostąpić reelekcji, prezydent posiadał uprawnienia: osobiste (prerogatywy), bez wymogu ich kontrasygnowania, zwykłe (wymagające kontrasygnaty premiera i ministra), do prerogatyw należało w szczególności: wskazanie swego następcy na czas wojny (utworzono strukturę legalnych władz RP na Uchodźstwie (1939-1990)), mianowanie i odwołanie premiera, I prezesa SN, GISZ, prezesa NIK, Naczelnego Wodza, rozwiązanie parlamentu przed upływem kadencji, prawo łaski, wskazanie następcy w procedurze wyboru prezydenta,

Pozycja i kompetencje prezydenta: kompetencje ustrojodawcze, ustawodawcze, wykonawcze i kontrolne, prezydent był uprawniony do wydawania dekretów z mocą ustawy, bez udziału parlamentu ustalał organizację rządu i administracji państwowej. prezydent reprezentował na zewnątrz Państwo Polskie, powoływał i odwoływał osoby na najwyższe stanowiska w państwie, zwoływał, zamykał i odraczał sesje parlamentu, w stosunku do ustaw sejmowych miał prawo weta zawieszającego,

Rząd w konstytucji kwietniowej: konstytucja kwietniowa umocniła pozycję premiera i Rady Ministrów, RM kierowała sprawami państwa niezastrzeżonymi dla innych organów oraz sprawami powierzonymi przez ustawy, premier reprezentował rząd i kierował pracami RM, RM, premier i poszczególni ministrowie wydawali rozporządzenia wykonawcze, ministrowie podlegali politycznej odpowiedzialności przed prezydentem i mogli być w każdej chwili przez niego odwołani, konstytucja kwietniowa wprowadziła indywidualną i solidarną odpowiedzialność parlamentarną członków gabinetu przed sejmem i senatem, premier i ministrowie mogli także być pociągnięci do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu, wniosek o postawienie przed TS mógł złożyć prezydent lub połączone obie izby parlamentu.

Sejm i Senat w konstytucji kwietniowej: na podstawie konstytucji kwietniowej wyraźnie ograniczono rolę i pozycję prawnoustrojową parlamentu, nastąpiły także zmiany w ordynacji wyborczej, konstytucja kwietniowa w art. 31 zawierała klauzulę generalną stwierdzającą że „ funkcje rządzenia państwem nie należą do sejmu”, Sejm: 208 posłów, wybieranych w wyborach powszechnych, tajnych, równych i bezpośrednich w 104 dwumandatowych okręgach wyborczych, kandydatów na posłów nie zgłaszali obywatele lecz specjalne Zgromadzenia Okręgowe, czynne prawo wyborcze – 24 lata, bierne 30 lat, Senat: 96 senatorów, 1/3 mianowanych przez prezydenta, 2/3 w wyborach pośrednich dwustopniowych (delegaci wybierani na Zgromadzeniach Okręgowych wchodzili w skład wojewódzkich kolegiów wyborczych, które wybierały senatorów),

Sejm i Senat w konstytucji kwietniowej: czynne prawo wyborcze 30 lat a bierne 40 lat, dodatkowo trzeba było wykazać zasługi, wykształcenie lub zaufanie, kadencja parlamentu trwała 5 lat, ograniczono immunitet parlamentarny tylko do działań związanych z pracą w sejmie i senacie, zlikwidowano kluby poselskie i senatorskie, a utworzono grupy regionalne, które zrzeszały posłów i senatorów z danego województwa, kompetencje parlamentu: ustrojodawcze: tryb postępowania z poselskimi projektami konstytucji uniemożliwiał jej zmianę bez zgody prezydenta, ustawodawcze: ograniczone przez weto prezydenta, konieczność uzyskania zgody rządu na ustawy pociągające za sobą znaczne wydatki z budżetu państwa, interpelacje kierowane do rządu, udzielanie absolutorium, do odrzucenia poprawek senatu wymagano większości 2/3 głosów,

Sejm i Senat w konstytucji kwietniowej: kontrolne: interpelowanie rządu, sejm i senat mogły żądać ustąpienia rządu lub ministra (wymagana zgoda prezydenta), prawo pociągania do odpowiedzialności konstytucyjnej premiera i ministrów, zatwierdzanie coroczne zamknięcia rachunków państwowych przez sejm, pod rządami konstytucji kwietniowej odbyły się dwa razy wybory parlamentarne w 1935 roku i w 1938 roku, wybrany w 1933 roku na kolejną kadencję prezydent I. Mościcki, pomimo nacisków części własnego środowiska, które po śmierci J. Piłsudskiego 12 maja 1935 r. żądało jego ustąpienia, nie zrezygnował z urzędu i sprawował władzę w myśl konstytucji kwietniowej, ostatecznie po wybuchu II w. ś. złożył urząd 30 września 1939 roku wyznaczając Władysława Raczkiewicza na swojego następcę.