Historia i typy rowerów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 ul. Zamkowa 16 a
Advertisements

Zarządzanie operacjami
Mechanik Samochodowy.
To wspaniałe uczucie jeździć rowerem po drogach i wdychać czyste powietrze bez spalin samochodowych. Zanim zaczęłam jeździć na rowerze po drogach, dokładnie.
BUDOWA ROWERU Rower składa się z ponad 500 części, które wchodzą w skład tzw. zespołów, które z kolei tworzą układy konstrukcyjne roweru.
Fizyka roweru Przygotowali: Anna Barylska Jolanta Majda
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
Bezpieczeństwo rowerzysty
Fiat 126p - maluch Tomasz Modrzyński.
Budowa i wyposażenie roweru.
ROWER.
MENU ROWERZYSTA 1 OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE ROWERU. 2 2
Rower – historia, budowa, konserwacja
Budowa motoroweru.
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym dotyczące rowerzystów
TRANSPORT A EKOLOGIA.
Kocham rower jak moja miejscowosc jezdi z glowa
For Sale 1991 Toyota : MR2 Każdy potrzebuje takiej zabawki, znaleziono na eBay… Opis techniczny: Napęd stanowią 2 turbiny General Electric T-58-3s Działa.
Żużel Anna Dziedzic.
PARKOUR.
Maja Włoszczowska Katarzyna Pietrzyk.
Maszyny proste obrotowe.
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Płatnerstwo {kolczuga}
Jak powstał komputer? Czy ktokolwiek zastanawia się nad tym, jak zaczęła się historia dotycząca produkcji komputerów?
Kolarstwo górskie.
Powtarzamy wiadomości z przepisów ruchu drogowego
Historia i typy rowerów
Zaczęło się od koła.
Historia Sportów Rowerowych
HISTORIA ROWERU.
Rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem.
Historia roweru przygotował
Cacko w skrzyni? 1.
Przepisy drogowe.
HISTORIA ROWERU.
Historia samochodu.
HELIKOPTER Wiktor miechowiecki Adrian Wrębiak
HISTORIA ROWERU Opracowanie: Iwona Wolniewicz.
Historia samochodu Źródło informacji: pl.wikipedia.org
NOWINKI TECHNICZNE. HISTORIA -Volvo – 1944 r. laminowana przednia szyba -Volvo – Stworzenie 1 pasów bezpieczeństwa 1959 r. -Mercedes – Benz – Zastosowanie.
JAK MIASTO JEŹDZI BEZPIECZNIE.
Wynalazcy, którzy zrewolucjonizowali świat w dziedzinie motoryzacji.
Metoda projektu. ROWER Ma koła, szprychy Służy do jeżdżenia Jeździ się na nim w kasku i ochraniaczach Może mieć koszyk biegowy pedałowy Jest zbudowany.
MOTOCYKL LECH. Producent - Wacław Sawicki i Spółka, Opalenica Wielkopolska. Projekt motocykla gotowy był już w 1928 roku, a prototypowe egzemplarze.
Rama rowerowa to podstawowa część roweru, tworząca jego podstawowy szkielet. Do ramy przymocowane są wszystkie pozostałe części rowerowe.
„Lech” Pierwszy polski motocykl Opracowała: Marcelina Gola kl. 3 c.
WYNALAZKI.
Cross – country (kolarstwo górskie). Czym jest cross – country? Cross-country (XC)– jedna z konkurencji kolarstwa górskiego polegająca na ściganiu się.
Od koła do współczesnej motoryzacji
ROWER Rower – pojazd napędzany siłą mięśni osoby nim kierującej za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami. Pierwotnie nosił.
WYNALAZKI. SAMOCHÓD  Pierwszy pomysł czterokołowego wozu napędzanego siłą mięśni ludzkich za pośrednictwem dźwigni powstał już w połowie XV wieku. Pierwszy.
Typy rowerów,kolarstwo przełajowe oraz dyscypliny MTB
Historia motocyklu. Czym jest motocykl ? Jest to pojazd posiadaj ą cy dwa lub wi ę cej kó ł. Charakteryzuje go brak podwozia i wyposa ż enie w silnik.
Środki transportu kolejowego i drogowego
Wykonała: Wiktoria Sobelga
Rower.
HISTORIA ROWERU.
Spotkanie Jaworzno liderem e-mobilności rozpoczęliśmy o godz
„Rower” Filip Olchawa.
Technologia Jak kiedyś, jak dziś… Koniec.
Kolarstwo górskie powstało w USA, gdzie pod koniec lat 70. XX w
ROWER Oskar Spytkowski
Budowa roweru – układ jezdny, napędowy, hamulcowy i elektryczny
„Wycieczka Rowerowa Dookoła Świata”
Zapis prezentacji:

Historia i typy rowerów

...,więc od początku

Wynalezienie roweru wydaje się tak naturalne, że aż trudno uwierzyć, że miało to miejsce niewiele ponad 150 lat temu. Podobno już w 1493 roku, Leonardo da Vinci miał wizję wehikułu, wyraźnie przypominającego rower. Pojazd miał dwa równej wielkości koła ze szprychami, kierownicę, mechanizm korbowy, łańcuch i zębatkę. W niemieckim muzeum w Monachium znajduje się model roweru zwany rowerem Kasslera. Przypuszcza się, że pochodzi on z roku 1761.

W roku 1791 Monsieur de Sivrac, arystokrata paryski skonstruował prototyp dzisiejszego roweru. Model został nazwany celeryferem, przez współczesnych przezwany "drewnianym koniem". Posiadał dwa drewniane koła mające po sześć drewnianych szprych, połączone belką z prawdziwym końskim siodłem. Ówczesny cyklista siedział okrakiem na tej maszynie, którą wprawiał w ruch, odpychając się od ziemi nogami. Wyglądało to jakby człowiek biegł, siedząc na ramie z dwoma kołami. Konstrukcja ta miała jedną wielką niedogodność - nie było mechanizmu do zmiany kierunku jazdy. Cyklista musiał zatrzymać pojazd i po prostu obrócić go w żądanym kierunku. Z tego to powodu pojazd ten był raczej ciekawostką, używaną prawie wyłącznie do zabawy.

Pierwszy rower, którym udało się sterować poprzez zmiany ustawienia przedniego koła, pojawił się w Niemczech w 1816 roku. Jego konstruktor, baron Karl Friedrich von Daris de Sauerbrum, nazywał pojazd Draisienne. Miał on drewnianą ramę i dwa okute stalową blachą koła z drewnianymi szprychami. Urządzenie to miało dwa koła i żeby wprawić je w ruch, trzeba było (podobnie jak we wcześniejszej konstrukcji), odpychać się od ziemi nogami. Model ten uzyskał początkowo popularność - nawet odbywały się wyścigi takich pojazdów, jednakże około roku 1830 odszedł w zapomnienie.

W 1839 roku szkocki kowal, Kirk Patrick Macmillan, zbudował pierwszy rower napędzany pedałami.W jego konstrukcji pedały te, poruszane za pomocą nóg, poprzez prosty system drążków napędzały tylne koło, podczas gdy koło przednie, osadzone na żelaznych widełkach, służyło do kierowania wehikułem.

W roku 1853 niemiecki konstruktor narzędzi Philip Moritz Fischer zamontował pedały w rowerze bezpośrednio do osi koła przedniego. Piętnaście lat później, w 1868 roku francuscy wytwórcy powozów, Ernest i Pierre Michaux skonstruowali podobny pojazd. Stworzony przez nich model również posiadał pedały, przytwierdzone bezpośrednio do przedniego koła. Żaden z tych rowerów nie zyskał jednak popularności. Problem stanowiło to, że jedno naciśnięcie pedału obracało koło tylko raz. Pedałowanie było więc wyczerpującym zajęciem. Należało zatem powiększyć przednie koło. Wówczas naciśnięcie spowodowałoby przemieszczenie roweru o znacznie większy odcinek drogi - zwiększanie średnicy koła czyniło pojazd bardziej niebezpiecznym: upadki stawały się coraz groźniejsze.

...tak było z welocypedem, wyprodukowanym przez angielskiego fabrykanta, Jamesa Starleya, w 1870 roku. I mimo, że pojazd ten był niestabilny i trudno go było zatrzymać, stał się jednak bardzo popularny.

Przeniesienie napędu na tylne koło za pomocą łańcucha, było pomysłem Anglika Harrego Lawsona z roku 1879, pozwoliło to na zrównanie wielkości obu kół i przeniesienie siodełka na środek pojazdu. Dokonał tego, w 1885 roku, John Starley. Jego pojazd był znacznie bezpieczniejszy i łatwiejszy w eksploatacji od swego wielkokołowego poprzednika. Poruszał się lekko, przy nieznacznym wysiłku, a jego mniejsze koła były bardziej stabilne. Od tamtego czasu sprzedaż rowerów liczona jest w milionach sztuk. Od 1895 roku zaczęto wyposażać rowery w pneumatyczne opony (przedtem stosowano wyłącznie pełne ogumienie), oraz zastosowano ramy z rur w kształcie, jakiego używamy do dziś.

Obecnie technika zmieniła wyposażenie roweru nie do poznania. W1893 roku pojawiły się pierwsze systemy zmiany przełożeń. W1903 roku niemiecki mechanik Ernst Sachs wynalazł wolne koło. W1932 roku nastąpiło wprowadzenie roweru do sportu wyczynowego. Przerzutki w rowerach współczesnych należą do wyposażenia standardowego. W1962 roku Alex Moulton rozpoczął produkcję rowerów na małych kołach, co spowodowało wzrost popularności tego środka transportu oraz powstanie wielu modeli rowerów składanych. Obecnie technika zmieniła wyposażenie roweru nie do poznania. Jednak ogólna myśl konstrukcyjna roweru nie uległa zmianie. W dzisiejszych czasach wszystkie rowery wyposażone są w wielozmianowe przerzutki, miernik prędkości i wielofunkcyjne hamulce.

...i teraz tak wygląda współczesny rower

W dzisiejszych czasach, każdy może znaleźć rower odpowiedni dla siebie W dzisiejszych czasach, każdy może znaleźć rower odpowiedni dla siebie. Każdy też może swój rower do siebie przystosować. Można wyregulować wysokość siodła, kierownicy itd. Jedni lubią jeździć po górach, polach, zmagać się z ekstremalnymi warunkami, inni uprawiają sport wyczynowo, uprawiają kolarstwo szybkie, a jeszcze inni potrzebują roweru do jazdy miejskiej – ładnego i bezpiecznego. Technika i w tym wypadku znalazła rozwiązanie. Mamy obecnie różne typy rowerów, a niektóre firmy robią nawet rowery na zamówienie.

...,więc jakie mamy typy rowerów?

Rower górski/MTB Rower do jazdy po górach

Rower górski/MTB XC  Rower do jazdy po górach, dedykowany do zawodów typu Cross Country

Rower górski/MTB XCM Rower do jazdy po górach, dedykowany do zawodów typu maraton rowerowy

Rower ATB All Terrain Bike - "młodszy brat" roweru górskiego. Przeznaczony na drogi szutrowe i niezbyt trudny teren

Rower miejski  Rower użytkowy do jazdy po mieście

Rower trekkingowy Rower dedykowany dla miłośników uprawiania turystyki rowerowej

Rower elektryczny Rower ze wspomaganiem elektrycznym - zazwyczaj miejski, Cross, ale także coraz częściej górski

Rower szosowy Rower do jazdy sportowej po szosie

Rower torowy Rower do jazdy sportowej po torze

Rower zjazdowy/DH Rower wyłącznie służący do zjeżdżania w dół po bardzo trudnej technicznie trasie

Rower BMX(DS,Flat,Race) Rower do ewolucji

Rower Crossowy Rower na różne rodzaje nawierzchni

Monocykl Rower z jednym kołem

Ciekawostki Każdy człowiek ma inny gust i inne potrzeby, ale statystyki pokazują, że ok.78% kupujących wybiera rower trekkingowy lub górski. Centrum Badania Opinii Publicznej przeprowadziło badania, w których okazało się, że większość osób kupujących rowery nie zdaje sobie sprawy, jaki rodzaj roweru wybiera. Większość osób przy wyborze roweru kieruje się prawdopodobnie obecnością bagażnika i błotników oraz ogólnie jak największą ilością nowości i dodatków.

Dziękuję za obejrzenie prezentacji