Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BUDŻET WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO
Advertisements

Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Ministerstwo Finansów
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
Sposób wyliczenia dotacji dla Gmin na utrzymanie OPS w roku 2010.
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
INFORMACJA O REALIZOWANYCH PROGRAMACH I PODEJMOWANYCH DZIAŁANIACH NA RZECZ UCZNIÓW W ROKU 2013 KURATORIUM OŚWIATY W POZNANIU.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Darmowy podręcznik –zadania nauczyciela bibliotekarza
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Książki naszych marzeń
Zapewnienie uczniom podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych (dotacja celowa) Maj 2015 r.
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
System finansowania edukacji, w tym zadań służących podtrzymywaniu tożsamości narodowej, etnicznej i językowej mniejszości.
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytet Warszawski Edukacja a finanse samorządów: Polityka samorządów gminnych.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy PROJEKT PLANU FINANSOWEGO na 2016 rok realizowany poprzez Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Działania MEN. Kluczowe problemy edukacji 1 Lublin, r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2013 roku.
ZASADNICZE ZMIANY OBLICZANIA DOTACJI OŚWIATOWYCH –
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
O co właściwie chodzi ? Młodzieżowy Budżet Obywatelski – należy przez to rozumieć część budżetu miasta przeznaczoną na sfinansowanie zadań zgłoszonych.
Niektóre skutki zmian w oświacie
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Konkursy przedmiotowe organizowane dla uczniów szkół podstawowych i uczniów dotychczasowych gimnazjów i klas dotychczasowych gimnazjów województwa wielkopolskiego.
o finansowaniu zadań oświatowych Zmiany w przepisach kadrowych
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zasady funkcjonowania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Książki naszych marzeń
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
WYDZIAŁ ADMINISTRACYJNO-FINANSOWY ZESPÓŁ DS
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych Panel II zmiany w zakresie dotacji

Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych Finansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym (stypendia szkolne, zasiłki szkolne) Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych

Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych

I. Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych Obecnie zadanie jest w całości finansowane w ramach dotacji celowej (zadanie zlecone). Oznacza to konieczność bardzo dokładnego wyliczania dotacji i jej szczegółowego rozliczania. Celem proponowanych zmian byłoby znaczne uproszczenie procedur. Propozycje zmian: Zmiana polegałaby na uwzględnieniu finansowania zadania częściowo w ramach subwencji oświatowej a częściowo poprzez dotację celową – zadanie własne. Naliczenie jak obecnie, rozliczenie na poziomie szkoły łącznie (bez klas) – zadanie zlecone.

Subwencja oświatowa z udziałem dotacji celowej Subwencja oświatowa może adekwatnie kierować finanse na podręczniki, które też bezpośrednio zależą od liczby uczniów, ale posiada wadę w postaci brania do kalkulacji historycznych danych. Wada ta będzie usunięta przez nadanie zdefiniowanie odpowiednich wag. Wagi w algorytmie podziału subwencji będą co roku określane dla poszczególnych klas i swoją wysokością będą odzwierciedlały dotychczasowe środki na podręczniki i materiały. W pierwszym etapie finansowanie głównie w postaci dotacji celowej z budżetu państwa (ale na zadanie własne). Docelowo, wobec zasady, zgodnie z którą nowe zadania własne powinny być finansowane z subwencji lub dochodów własnych (samorządowe ustawy ustrojowe) należy dążyć do zwiększania sią udziału subwencji i zmniejszania się udziału dotacji. Ze względu jednak na charakter zadania (udzielanie środków zależnych od liczby uczniów w przyszłości), subwencja oświatowa (oparta o dane o liczbie uczniów w przeszłości) nie będzie doskonałym narzędziem i element dotacyjny zawsze będzie potrzebny.

Zadanie własne - 80% całości zadania dotacja, 20% wkład własny - subwencja W pierwszym etapie (najbliższe kilka lat) finansowanie głównie w postaci dotacji celowej z budżetu państwa (ale na zadanie własne) – stosunkowo prosty sposób udzielania i rozliczania . Zapewnienie wkładu własnego samorządów (co najmniej 20%) najprościej będzie można osiągnąć poprzez zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej (wraz z odpowiednim zmniejszeniem środków z rezerwy celowej przeznaczonej na finansowanie podręczników).

Uproszczony podział i rozliczenie dotacji Podział dotacji: uproszczenie mogłoby polegać na opracowaniu algorytmu podziału dotacji dla każdego samorządu terytorialnego. Algorytm ten opierałby się bądź wprost na danych SIO albo danych skorygowanych przez MEN. Korekta mogłaby się odbywać automatycznie poprzez przemnożenie przez odpowiednie wskaźniki uwzględniające wzrost liczby uczniów, zmiany demograficzne, ewentualnie rezerwę na większą liczbę uczniów. MEN określałby górny limit dotacji dla każdego samorządu. Wymagany byłby odpowiedni wkład własny (zapewniony w subwencji oświatowej), a samorząd wnioskowałby o środki finansowe do wojewody na podstawie prostego formularza, w praktyce ograniczając się do podania wnioskowanej kwoty i oświadczenia o zapewnieniu wkładu własnego. Rozliczenie mogłoby być również oparte o dane SIO i automatyczne. Następowałoby one zgodnie z ustawą o finansach publicznych w styczniu i opierałoby się o dostępne już dane SIO z roku szkolnego, którego dotyczy dotacja.

Zadanie zlecone - naliczenie dotacji jak obecnie, rozliczenie na poziomie szkoły łącznie (bez podziału na klasy) Dotacja na wyposażenie szkoły w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe naliczana byłaby zgodnie z dotychczas obowiązującymi zasadami, natomiast szkoła rozliczałaby się z łącznej kwoty (bez podziału na klasy); Szkoły przekazywałby jednostce samorządu terytorialnego zbiorczą informację o wykorzystanych środkach z dotacji celowej odrębnie na wyposażenie szkoły w podręczniki/materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe (podręcznik – dotacja co 3 lata, ćwiczenia – dotacja co roku). Uproszczenia rozliczenia dotacji.

Finansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym

II. Finansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym (stypendia szkolne, zasiłki szkolne) Zmiana polegałaby na uzależnieniu wysokości wkładu własnego od pozycji finansowej gminy (wskaźnik dochodowości na mieszkańca).

Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych

III. Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych Łączna wielkość strumienia finansowego będzie porównywalna. Zakłada się jednak jego pewne zróżnicowanie w obrębie poszczególnych podmiotów, motywowane przede wszystkim bardziej adekwatnym do realizowanych zadań dofinansowaniem.

III. Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych Zmiany będą polegały na uproszczeniu obliczania kwot dotacji w szkołach danego typu i rodzaju oraz placówkach danego rodzaju poprzez odniesienie się do kwoty przewidzianej w subwencji oświatowej na ucznia. Szkoły publiczne (dzieci i młodzież oraz dorośli) Zamiast odniesienia się do wydatków bieżących zaplanowanych w budżecie jst na prowadzenie szkół danego typu i rodzaju: 1. Kwota przewidziana dla szkoły (na uczniów i oddziały) w części oświatowej subwencji ogólnej x Wskaźnik 2. Wskaźnik = Wydatki bieżące w budżecie jst na prowadzenie szkół danego typu/Kwota subwencji oświatowej dla jst przewidziana na szkoły danego typ (wskaźnik >=1) Szkoły niepubliczne (dzieci i młodzież oraz dorośli) Kwota przewidziana dla szkoły (na uczniów i oddziały) w części oświatowej subwencji ogólnej

III. Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych Uzależnienie części dotacji w szkołach dla dorosłych w zależności od efektów (zdanego egzaminu) Propozycja: Część dotacji wypłacana, tak jak obecnie, na ucznia. Część dotacji wypłacana po zdanym egzaminie.

III. Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych Uzależnienie wysokości dotacji dla przedszkoli długości pracy przedszkola Propozycja: Jeżeli czas działania dotowanego przedszkola różnić się będzie o wartość większą niż 25% od średniego czasu działania przedszkoli prowadzonych przez gminę (ważonego liczbą uczniów), dotacja ulegać będzie odpowiednio zmniejszeniu lub zwiększeniu o 25%.

III. Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych Uzależnienie wysokości dotacji dla przedszkoli od wysokości opłat pobieranych od rodziców Propozycja: Opłaty – przedszkola pobierające wyższe opłaty w stosunku do średnich opłat w danej gminie otrzymywałyby niższą dotację , przedszkola pobierające opłaty niższe w stosunku do średnich opłat w danej gminie - dotację wyższą

III. Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych Doprecyzowanie zasad rozliczania i wyrównywania dotacji. Propozycja: Dotacja w wyniku aktualizacji może się zwiększyć/zmniejszyć maksymalnie o ustalony procent. Wyrównywanie dotacji po zakończonym roku budżetowym (według wykonania wydatków w budżecie jst).

III. Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych Inne zmiany: Doprecyzowanie zasad dotowania uczniów realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem Określenie kwoty granicznej wykorzystania dotacji na wynagrodzenie organu prowadzącego będącego dyrektorem Uszczegółowienie przepisów dotyczących danych oraz dokumentów wymaganych w zgłoszeniu do ewidencji oraz regulujących elementy zaświadczenia o wpisie do ewidencji Przepis uprawniający organy wpisujące do ewidencji przetwarzania danych osobowych Kontrola prawidłowości pobierania i wykorzystania dotacji Uzależnienie wypłacenia dotacji od przekazania danych do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września poprzedniego roku

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ KONTAKT: konsultacje.finansowanie@men.gov.pl