Kolej wraca na Warmię i Mazury Olsztyn, 24 czerwca 2017 r.
Kolejowe inwestycje w województwie warmińsko-mazurskim Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn Planowany termin podpisania umowy: -pierwotny: listopad 2017 r. -obecnie: sierpień 2017 r. przyspieszenie o ok. 3 miesiące Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk – Szczytno -pierwotny: listopad 2017 r. -obecnie: sierpień 2017 r. przyspieszenie o ok. 3 miesiące Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze 23.06.2017 PLK podpisała umowę na realizację robót Etapu II na odcinku granica IZ Olsztyn – stacja Olsztyn Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa) Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo
Kolejowe inwestycje w województwie warmińsko-mazurskim Wartość projektów z listy podstawowej: KPK 2015 748,9 mln zł KPK 2016 1 573,1 mln zł KPK 2017* 1 963,4 mln zł *propozycja aktualizacji
Propozycja aktualizacji 2017 Szacunkowa wartość [mln zł] Kolejowe inwestycje w województwie warmińsko-mazurskim KPK 2015 KPK 2016 Propozycja aktualizacji 2017 Lp. Nazwa zadania Lista Szacunkowa wartość [mln zł] 1 Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją POIiŚ - rezerwowa 400,0 POIiŚ - podstawowa 578,5 2 Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), odcinek Ełk – Trakiszki - (granica państwa) CEF - rezerwowa 425,0* 3 Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), odcinek Białystok – Ełk 300,0* CEF - podstawowa 4 Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn PO PW - podstawowa 138,1 237,4 377,9 5 Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk – Szczytno 198,6 326,7 276,4 6 Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo RPO - podstawowa 220,2 231,2 7 Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo - RPO – rezerwowa 21,0 RPO - rezerwowa 8 Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze środki krajowe - podstawowa 190,0 199,3 199,4 Łączna wartość projektów na liście podstawowej 748,9 1 573,1 1 963,4 * szacunkowa wartość robót na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Wartość całego projektu na odcinku linii E 75 Białystok – Trakiszki zapisana w KPK to 2 500,0 mln zł. W III naborze CEF (termin składania 02.2017, przewidywane rozstrzygnięcie w lipcu 2017 r.) został złożony wniosek na odcinek linii E 75 Białystok – Ełk o wartości 1 720 mln zł.
Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze (środki krajowe) Podstawowe parametry (obecnie): Linia zelektryfikowana, dwutorowa; Długość odcinka: 172,431 km, w tym na terenie województwa warmińsko-mazurskiego 146,971 km; Prędkości maksymalne (km/h): Dopuszczalny nacisk na oś: 206 kN Prędkość % długości 100 100% Lata realizacji: 2015 – 2022; wartość projektu: 192,7 mln PLN. Status projektu: W lipcu 2016 zakończono roboty budowlane na szlaku Jabłonowo - Ostrowite oraz na stacji Biskupiec Pomorski, wartość kontraktu: 19 mln PLN netto. W ramach zawartych umów trwają prace na szlakach Ostrowite - Biskupiec Pomorski, Biskupiec Pomorski - Jamielnik oraz na odcinku granica IZ Olsztyn (km 219,400) - stacja Olsztyn. Planowane zakończenie umów: październik b.r., łączna wartość kontraktów: 47 mln PLN netto. W dniu 23.06.2017 r. podpisano umowę na realizację robót Etapu II na odcinku granica IZ Olsztyn - stacja Olsztyn. Planowane zakończenie umowy: lipiec 2018 r., wartość kontraktu: 60 mln PLN netto. Na lata 2018-2020 planowana jest modernizacja stacji Ostróda, przewidywana wartość zadania: 43 mln PLN. Na lata 2020-2023 planowana jest modernizacja linii od stacji Olsztyn Główny do stacji Korsze.
Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze (środki krajowe) Planowane zamknięcia torowe w 2017 r. dla odcinka Iława – Olsztyn: szlak Iława - Rudzienice tor 1 (odcinek 8 km) - od 24.07.2017 - 04.08.2017 szlak Iława - Rudzienice tor 2 (odcinek 8 km) - od 04.08.2017 - 18.08.2017 szlak Rudzienice - Samborowo tor 1 (odcinek 10 km) - od 18.08.2017 - 01.09.2017 szlak Rudzienice - Samborowo tor 2 (odcinek 10 km) - od 01.09.2017 - 15.09.2017 szlak Ostróda - Stare Jabłonki tor nr 2 (odcinek 9 km) - od 18.09.2017 - 17.10.2017
Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze (środki krajowe) Podstawowe parametry (planowane): Linia zelektryfikowana, dwutorowa; Długość odcinka: 172,431 km, w tym na terenie województwa warmińsko-mazurskiego 146,971 km; Prędkości maksymalne (km/h): Dopuszczalny nacisk na oś: 221 kN Prędkość % długości 120 100% Inwestycja ma charakter odtworzeniowy i zakłada: likwidację ograniczeń prędkości oraz wyeliminowanie przerw w ruchu na odcinku Olsztyn – Korsze, podniesienie dopuszczalnej prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych, podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN, poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych, ułatwienie dostępu do infrastruktury pasażerskiej, podwyższenie standardu obsługi podróżnych, uatrakcyjnienie oferty przewozowej, skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich o ok. 6 min z obecnych 50 min do ok. 44 min w relacji Iława – Olsztyn, skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich o ok. 5 min z obecnych 48 min do ok. 43 min w relacji Olsztyn – Korsze, zmniejszenie nakładów na konserwację i utrzymanie linii kolejowej nr 353.
Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze (środki krajowe) Zakres robót: oczyszczenie i uzupełnienie tłucznia, podbicie i regulacja w planie i profilu torów i rozjazdów, wymiana szyn typu S49 na szyny typu 60E1, wymiana podkładów na strunobetonowe z przytwierdzeniem sprężystym, wymiana zużytych części rozjazdowych, dynamiczna stabilizacja toru, szlifowanie szyn, rewitalizacja ścian czołowych, podpór, skrzydeł i sklepienia; rewitalizacja koryta balastowego, wymiana izolacji na moście masywnym w km 261,615, przebudowa 34 przejazdów kolejowo-drogowych wraz z remontem zasilania i oświetlenia przejazdów, przeklasyfikowanie 10 przejazdów z kategorii D do kategorii C, przebudowa układu torowego i peronowego stacji Naterki, przebudowa układu torowego i peronowego stacji Ostróda wraz z przebudową przejścia pod torami i regulacją sieci trakcyjnej, modernizacja peronów wraz z niezbędnymi dojściami, małą architekturą, i oświetleniem: na stacji Rudzienice Suskie, na przystanku osobowym Pikus, na stacji Samborowo, na przystanku osobowym Lubajny, na stacji Stare Jabłonki, na stacji Biesal, na przystanku osobowym Unieszewo, wymiana konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej z fundamentem oraz regulacja sieci trakcyjnej.
Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn Podstawowe parametry (obecnie): Linia jednotorowa, zelektryfikowana; Długość odcinka 83 km; Prędkości maksymalne: Dopuszczalny nacisk osi: 205 kN. Prędkość % długości 100 78% 90 20% 80 2% Postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej i robót budowlanych w toku. Planowany termin podpisania umowy: termin pierwotny – listopad 2017 r.; obecnie planowany termin - sierpień 2017 r. (przyspieszenie o ok. 3 miesiące) Planowany czas realizacji: 21 miesięcy od podpisania umowy (sierpień 2017 – maj 2019) Planowane zamknięcia torowe: Odcinek Olsztynek – Olsztyn Główny: listopad 2017 – lipiec 2018 Odcinek Działdowo – Olsztynek: sierpień 2018 – marzec 2019 Inwestycja ma charakter odtworzeniowy i zakłada: odbudowę stacji (mijanki) Waplewo; wydłużenie stacji Nidzica z wykorzystaniem dynamicznej mijanki; podniesienie dopuszczalnej prędkości: dla pociągów pasażerskich odcinek Działdowo – Nidzica do 140 km/h , odcinek Nidzica – Olsztyn do 120 km/h i dla pociągów towarowych 80 km/h na całym odcinku; podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN; skrócenie czasu przejazdu dla pociągów regionalnych o ok. 16 min z 1h 17 min do ok. 1h w relacji Działdowo – Olsztyn; skrócenie czasu przejazdu dla pociągów międzyregionalnych do ok. 2h w relacji Warszawa Centralna – Olsztyn Główny.
Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn W związku z realizacją projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn” planowane jest wybudowanie nowej infrastruktury w postaci: przystanek osobowy Dajtki (obsługuje linie kolejową 353 Poznań – Skandawa oraz linię 216 Działdowo – Olsztyn); przystanek osobowy Olsztyn Śródmieście peron nr 1 (obsługuje linie kolejową 353 Poznań – Skandawa oraz linię 216 Działdowo – Olsztyn); połączenie dworca Olsztyn Główny z dzielnicą Zatorze; przebudowa układu torowego i peronów wraz z przystosowaniem urządzeń srk i korektą sieci trakcyjnej na stacji Olsztyn Główny.
Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk Podstawowe parametry (obecnie): Linia niezelektryfikowana, jednotorowa; Długość odcinka 112 km; Prędkości maksymalne: Lokalne ograniczenia prędkości do 20 – 30 km/h; Dopuszczalny nacisk osi: 196 kN. Prędkość % długości 70 17% 50 9% 40 24% 30 50% Postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej i robót budowlanych w toku Planowany termin podpisania umowy: termin pierwotny – listopad 2017 r.; obecnie planowany termin - sierpień 2017 r. (przyspieszenie o ok. 3 miesiące) Planowany czas realizacji: 24 miesiące od podpisania umowy (sierpień 2017 – lipiec 2019) Planowane zamknięcia torowe: Odcinek Pisz – Ełk: listopad 2017 – wrzesień 2018 Odcinek Szczytno – Pisz: październik 2018 – czerwiec 2019 Inwestycja ma charakter odtworzeniowy i zakłada: odbudowę stacji Spychowo i Drygały, rozbudowę LCS Szczytno o stacje: Drygały, Spychowo i Pisz, podniesienie dopuszczalnej prędkości: 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych, pozostawienie dopuszczalnych nacisków osi do 196 kN, poprawę bezpieczeństwa na przejazdach, skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich o ok. 1h 22 min z 2h 54 min do ok. 1h 32 min w relacji Szczytno – Ełk, skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich o ok. 1h 22 min z 3h 33 min do ok. 2h 11 min w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk.
Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją Podstawowe parametry (obecnie): Linia niezelektryfikowana, jednotorowa, o znaczeniu państwowym; Długość odcinka: 99 km; Prędkości maksymalne: Lokalne ograniczenia prędkości do 40 – 50 km/h; Dopuszczalny nacisk osi: 205 kN. Prędkość % długości 100 8% 80 91% 50 1% Lata realizacji: 2018-2023; wartość projektu: 578,5 mln PLN Status projektu: W dniu 29.03.2017 r. ogłoszono przetarg na wybór Wykonawcy opracowania dokumentacji projektowej i nadzór autorski. Otwarcie ofert nastąpiło 10.05.2017 r. Planowane podpisanie umowy – październik 2017 r. Zakończenie umowy w zakresie niezbędnym do ogłoszenia postępowania na realizację robót – październik 2019 r. Realizacja robót budowlanych w latach 2020-2023 (możliwe przyspieszenie realizacji pod warunkiem wcześniejszego zakończenia prac na linii 219 na odcinku Szczytno – Ełk, która będzie stanowić trasę objazdową dla przedmiotowej inwestycji) Inwestycja ma charakter odtworzeniowy i zakłada: elektryfikację linii, podniesienie dopuszczalnej prędkości: 120 km/h z docelową możliwością zwiększenia do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych, podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN, skrócenie czasu przejazdu o ok. 32 min z 1h 36 min do ok. 1h 04 min w relacji Korsze – Ełk, skrócenie czasu przejazdu o ok. 37 min z 2h 24 min do ok. 1h 47 min w relacji Olsztyn - Korsze – Ełk. Projekt w ramach aktualizacji KPK został przeniesiony z listy rezerwowej na listę podstawową.
Cel realizacji projektu: Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Ełk (planowane finansowanie: CEF) Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Ełk (planowane finansowanie: CEF) Podstawowe parametry (obecnie): linia zelektryfikowana, jednotorowa, długość odcinka ok. 105 km, prędkości maksymalne: lokalne ograniczenia prędkości do 20 – 50 km/h, dopuszczalny nacisk osi 221 kN. Prędkość % długości (autobusy szynowe) 120 15% 100 85% 80 – Prędkość % długości (pociągi pas. i tow.) 120 – 100 18% 80 82% Lata realizacji: 2020-2023 Status projektu: w dniu 1.06.2017 r. ogłoszono postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru, 11 lipca 2017 r. planowane jest otwarcie ofert, luty 2018 r. termin pierwotny podpisania umowy; obecnie planowany termin – grudzień 2017 r (przyspieszenie o 2 miesiące) zakończenie w zakresie niezbędnym do ogłoszenia postępowania na realizację robót –grudzień 2019 r. realizacja robót planowana w okresie od 2020 do 2023. Cel realizacji projektu: Prędkość Liczba torów 160 km/h 2 120/140 km/h odcinkami 1 / 2 Charakterystyka inwestycji: Najważniejszymi problemami występującym na odcinku objętym inwestycją są: stan techniczny nawierzchni kolejowej oraz stan techniczny obiektów inżynieryjnych. Inwestycja ma charakter modernizacyjny i zakłada: budowa drugiego toru na odcinku Białystok Starosielce – Ełk (na linii kolejowej nr 38), dostosowanie infrastruktury technicznej linii do prędkości 160 km/h dla ruchu pasażerskiego oraz 120 km/h dla ruchu towarowego, umożliwienie uruchomienia pociągów o długości 740 m, spełnienie wymagań określonych w Dyrektywie 2008/57/WE PE i Rady z dnia 17.06.2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie wraz z rozporządzeniami i decyzjami KE, zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem. Wniosek został złożony w trzecim naborze CEF (data złożenia wniosku: 6.02.2017 r.)
Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Ełk – Trakiszki (granica państwa) – etap II Podstawowe parametry (obecnie): linia niezelektryfikowana, jednotorowa, długość odcinka ok. 100 km, prędkości maksymalne: dopuszczalny nacisk osi 205 kN. Prędkość % długości (autobusy szynowe) 80 28% 60 35% 50 16% 40 21% 30 – Prędkość % długości (pociągi pas. i tow.) 80 26% 60 34% 50 17% 40 2% 30 21% Lata realizacji: 2017-2025 (w tym opracowanie dokumentacji przedprojektowej 2017-2019); szacowana wartość projektu na opracowanie dokumentacji przedprojektowej – 3,1 mln PLN Status projektu: w czerwcu 2017 r. planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy dokumentacji przedprojektowej, w sierpniu 2017 r. planowane jest otwarcie ofert, w grudniu 2017 r. planowane jest podpisanie umowy, W lutym 2019 r. planowane jest zakończenie umowy, Projekt przewidziany do realizacji w formule „projektuj potem buduj” – planowane podpisanie umowy na projektowanie: I kw. 2020 r., planowane podpisanie umowy na roboty: I kw. 2023 r. Inwestycja ma charakter modernizacyjny i zakłada: budowę drugiego toru na odcinku Ełk – Trakiszki (granica państwa) oraz budowę obwodnicy Olecka i Suwałk, elektryfikację całego odcinka, podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN, dostosowanie infrastruktury technicznej linii do prędkości 160 km/h lub większej dla ruchu pasażerskiego (w zależności od wariantu inwestycyjnego, który zostanie wybrany do realizacji) oraz 120 km/h dla ruchu towarowego – przystosowanie linii do prędkości 160 km/h lub większej wymaga opracowania nowej dokumentacji przedprojektowej), umożliwienie uruchomienia pociągów o długości 740 m, spełnienie wymagań określonych w Dyrektywie 2008/57/WE PE i Rady z dnia 17.06.2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie wraz z rozporządzeniami i decyzjami KE, zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem – m.in. zabudowa komputerowych urządzeń SRK, zabudowa systemu ETCS poziom 2.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo Podstawowe parametry (obecnie): Linia zelektryfikowana, jednotorowa; Długość odcinka 8 km; Prędkość maksymalna: Dopuszczalny nacisk osi: 196 kN. Prędkość % długości 80 100% Lata realizacji: 2020 – 2022; wartość projektu – 21,0 mln PLN Status projektu: W czerwcu 2017 r. planowane ogłoszenie przetargu na wybór Wykonawcy dokumentacji przedprojektowej a podpisanie umowy w grudzień 2017 r., natomiast zakończenie umowy w październiku 2018 r. Projekt przewidziany do realizacji w formule „projektuj i buduj” – planowane podpisanie umowy to luty 2020r. W aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego projekt został umieszczony na liście rezerwowej projektów przewidzianych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego. W ramach projektu zakłada się m.in. podniesienie parametrów technicznych linii oraz wybudowanie nowej infrastruktury w granicach administracyjnych Olsztyna w postaci: przystanek osobowy Olsztyn Śródmieście – przy linii kolejowej nr 220 od strony Al. Wojska Polskiego, przejście pod torami w miejscu istniejącego przejścia w poziomie szyn kat E w km 3,115 (ul. Jeziorna), przystanek osobowy Szkoła w km ok. 3,700 na wysokości szkół: ekonomiczno-handlowych i elektronicznych, przystanek osobowy Likusy w km ok. 4,300 w ramach odtworzenia istniejącej do lat 60. XX w. mijanki, przystanek osobowy Redykajny w km ok. 5,400, na wysokości ul. Hozjusza i Wakacyjnej. Szczegółowy zakres prac określi Studium Wykonalności.
50 (dla składów wagonowych) 60 (dla autobusów szynowych i EZT) Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo Podstawowe parametry (obecnie): Linia niezelektryfikowana, jednotorowa; Długość odcinka 88 km; Prędkość maksymalna: Lokalne ograniczenia prędkości do ograniczeniami do 20 – 30 km/h; Dopuszczalny nacisk osi: 196 kN. Prędkość % długości 50 (dla składów wagonowych) 60 (dla autobusów szynowych i EZT) 100% Lata realizacji: 2018 – 2020; wartość projektu – 231,2 mln PLN Status projektu: W dniu 29.12.2015 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej. Dokonanie wyboru wariantu realizacji planowane w lipcu 2017 r., a zakończenie umowy w grudniu 2017r. Projekt przewidziany do realizacji w formule „projektuj i buduj” – planowane podpisanie umowy - sierpień 2018 r., a zakończenie umowy w grudniu 2020 r. Projekt obejmuje rewitalizację linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo na długości 88 km Zakładane efekty do osiągnięcia wg wariantu rekomendowanego do realizacji: podniesienie dopuszczalnej prędkości: 100 km/h dla pociągów pasażerskich i 70 km/h dla pociągów towarowych, podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN, skrócenie czasu przejazdu pasażerskiego o około 25 minut (obecny czas jazdy ok. 1h 59 min), zwiększenie przepustowości linii
Dziękuję za uwagę