opracowała: Katarzyna płatek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Advertisements

Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Standardy etyczne w pracy doradcy dr Anna Kienig Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Kino gatunków termin wskazujący na ogólne ukierunkowanie wypowiedzi filmowej: sugeruje widzowi konkretny typ sensów danego filmu, przez co określa postawę.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Koncepcje rozwoju człowieka
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Prezentacja multimedialna
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Wychowanie ku wartościom… Oto najważniejsze postawy i wartości, które ukazywał swoim życiem Jan Paweł II. Postawy i wartości, które powinny dla nas.
Prawdy oczywiste Dobre praktyki w biznesie - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Ciała subtelne ciało atmaniczne ciało buddialne ciało przyczynowe
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
10 cech miłości.
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Motywacja.
HISTORIA PEWNEGO OŁÓWKA
Mimo wszystko.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
…– myślę o najbliższych
Sprawa podatkowa.
istotne cechy kryterium:
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
RODZINA.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Postawa asertywna.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Jak Poznać co jest dobre?
PRAWA dziecka.
Znamy swoje prawa.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Etyka Patrycja Zalewska.
NEOLIBERALNA FILOZOFIA PRAWA RONALDA DWORKINA Teoria i filozofia prawa.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Kodeks etyczny nauczyciela
Zasada lojalności.
Etyka zawodów prawniczych
Zasada lojalności.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Mimo wszystko Św. Matka Teresa z Kalkuty. Ludzie są często głupi, nielogiczni i dbają tylko o własny interes; Przebaczaj im, mimo wszystko.
Odpowiedzialność za uczucia
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

opracowała: Katarzyna płatek ROZWÓJ MORALNY CZŁOWIEKA opracowała: Katarzyna płatek

WNIOSKOWANIE MORALNE Lawrence Kohlberg oparł swą teorię rozwoju moralnego na pracy Jeana Piageta.

Jean Piagett- stadia rozwoju OKRES INTELGENCJI SENSORYCZNO- MOTORYCZNEJ- -DO 2 ROKU ŻYCIA OKRESINTELIGENCJI PRZEDOPERACYJNEJ 2-7 LAT OKRES INTELIGENCJI KONKRETNEJ (OPERACYJNEJ)- 7-11 LAT OKRES INTELIGENCJI FORMALNEJ (ABSTRAKCYJNEJ)- OD 11 ROKU ŻYCIA DO ZAKOŃCZENIA OKRESU DOJRZEWANIA

WNIOSKOWANIE MORALNE Na sposób oceny sytuacji , jakim człowiek posługuje się w swym postępowaniu ma wpływ określony przyjęty przez niego system wartości.

Poziom prekonwencjonalny (Interesowność) (w przybliżeniu między drugim a siódmym rokiem życia) 1 - orientacja na karę i posłuszeństwo Nastawienie charakteryzujące się ślepym posłuszeństwem dla władzy starszych dla uniknięcia kar. To, czy postępowanie oceniane jest jako dobre czy złe, zależy od konsekwencji, jakie powoduje.

POZIOM PIERWSZY- prekonwencjonalny Dziecko widzi siebie jako podporządkowanego innym i podejmuje się danego działania wyłącznie dlatego, że się boi kary /strach przed karą dominuje motywacje/. Dziecko jest zatroskane o siebie.

POZIOM PIERWSZY- prekonwencjonalny Dominuje posłuszeństwo temu, który ma władzę. Działania są oceniane po ich fizycznych konsekwencjach.

Poziom prekonwencjonalny 2 - wymiana ("oko za oko") Czynem dobrym jest taki czyn, który podporządkowuje zaspokajanie potrzeb innych osób własnemu interesowi.

POZIOM DRUGI- prekonwencjonalny Stopień ten oparty jest na indywidualizmie i egocentryzmie działającej osoby. Wartością, która dominuje przy wyborze działania jest wyłącznie egoizm przejawiający się w postawie ”by inny człowiek odpłacił mi tym samym”. To swoisty handel wymienny: ja tobie daję to i ty musisz oddać mi coś innego, ale podobnego.

POZIOM DRUGI- prekonwencjonalny Podstawowym motywem działania jest zaspokojenie moich własnych potrzeb. „Nie obchodzą mnie potrzeby drugiego, chyba, że przyniesie mi to jakąś korzyść”

Poziom konwencjonalny (Aprobata społeczna) (w przybliżeniu między siódmym a jedenastym rokiem życia) 3 - wzajemność interpersonalna ("Traktuj innych tak, jak byś chciał, żeby inni traktowali ciebie") Dążenie do zyskania opinii „dobrego chłopca" czy „dobrej dziewczynki".

POZIOM TRZECI – konwencjonalny Dopiero ten stopień jest próbą otwarcia na prawdziwe wartości. Dostrzega się tu zorientowanie na grupę ludzi i podporządkowanie się jej normom.

POZIOM TRZECI – konwencjonalny Motywem jest bycie fajnym, akceptowanym. Człowiek w swym postępowaniu chce być zauważony jako istota czyniąca dobro i akceptowana przez otoczenie ze względu na czynione dobro. Egoizm, który i tu uwidacznia się w postępowaniu wynika z zupełnie innych przesłanek niż poprzednio.

POZIOM TRZECI – konwencjonalny Chodzi tu o pokazanie stereotypu postępowania, polegającego na czynieniu dobra jako naturalnego przyzwyczajenia danego człowieka (przez co uzyska akceptację otoczenia).

Poziom konwencjonalny 4 - system społeczny i sumienie ("Co daję społeczeństwu") Aprobata tego, co głoszą autorytety, niezmiennych reguł i istniejącego porządku społecznego.

POZIOM CZWARTY – konwencjonalny Zorientowany jest na porządek społeczny. Chodzi tu o honor i powinność, utrzymanie zasad panujących w społeczeństwie. Chodzi tu też o akceptację i przestrzeganie ustalonych praw przez daną osobę.

POZIOM CZWARTY – konwencjonalny Człowiek poprzestaje dalszych poszukiwań wzrostu moralnego zadowala się przyjęciem i przestrzeganiem danego prawa jako utartych norm moralnych. Człowiek tak myślący ślepo wierzy w prawo i nie ma zamiaru czynić niczego, co by poza to prawo wychodziło. Wiele osób kończy tu swój rozwój moralny.

Poziom postkonwencjonalny- Abstrakcyjne ideały Poziom postkonwencjonalny (mniej więcej od 12 roku życia) 5 - kontrakt społeczny, użyteczność, prawa indywidualne. Źródłem wartości jest „umowa społeczna”. Nacisk na „prawny punkt widzenia", ale… Dostrzeganie też możliwości zmiany prawa, jeśli przemawiałyby za tym względy użyteczności społecznej.

POZIOM PIĄTY – postkonwencjonalny Od tego stopnia zaczyna się prawdziwy rozwój moralny. Człowiek charakteryzujący się tym poziomem zaczyna dostrzegać, że istnieje coś więcej niż prawo.

POZIOM PIĄTY – postkonwencjonalny Widzi on iż prawo nie w każdej sytuacji daje możliwość poprawnego wyboru. Istnieje możliwość zmiany prawa w konkretnych i odpowiednich potrzebach.

Stadium 6 - uniwersalne zasady etyczne 6 - uniwersalne zasady etyczne Uznanie za najwyższą instancję decyzji własnego sumienia. Akceptacja samodzielnie wybranych zasad etycznych, dążenie do tego, aby były uniwersalne i spójne. W systemie zasad moralnych centralne są nie szczegółowe przepisy zachowania, lecz ogólne zasady sprawiedliwości, wzajemności i równości ludzkich uprawnień, zakładające szacunek dla każdego człowieka jako odrębnej osoby.

POZIOM SZÓSTY – postkonwencjonalny Uniwersalne pryncypia etyczne. To osiągnięcie pełnego człowieczeństwa przez rozwój moralny. W tym poziomie następuje poszukiwanie własnych wartości, na bazie których dany człowiek pragnie oprzeć swe postępowanie.

POZIOM SZÓSTY – postkonwencjonalny Fundamentem dla odnajdywania takiego poziomu moralnego jest kształtowanie w odpowiedni sposób własnego sumienia, tak, aby każdy czyn był oparty na poszanowaniu sprawiedliwości i wyznawanych pryncypiów etycznych.

POZIOM SZÓSTY – postkonwencjonalny ROZWÓJ MORALNY UZALEŻNIONY JEST Z JEDNEJ STRONY OD PRACY NAD UKSZTAŁTOWANIEM W KAŻDEJ OSOBIE ODPOWIEDNIEGO SUMIENIA OPARTEGO NA WARTOŚCIACH Z DRUGIEJ STRONY OD CIAGŁEGO PROCESU ODKRYWANIA TYCHŻE WARTOŚCI.

Człowiek w swym postępowaniu kieruje się miłością ku innym. POZIOM SIÓDMY- Agape Człowiek w swym postępowaniu kieruje się miłością ku innym.

KOCHAM BO… POZIOM 1:Kocham ciebie, boję, że mnie ukarzesz. POZIOM 2:Kocham ciebie, ale dlatego, bo ty kochasz mnie. POZIOM 3:Kocham ciebie, bo chcę być dobrym i uchodzić w oczach innych za grzecznego.

KOCHAM BO… POZIOM 4:Kocham ciebie, bo tak mnie nauczono /wpojono taki kodeks/. POZIOM 5:Kocham ciebie i zgadzam się na wiele, choć stawiam pewne warunki.

KOCHAM BO… POZIOM 6:Kocham ciebie i w tej relacji uczę się ciebie i siebie, odnajduję nasze człowieczeństwo. POZIOM 7:Kocham ciebie i nieważne jest co zrobisz i tak będę cię kochać.

Źródło: Biuletyn metodyczny dla nauczycieli, JACEK T. GNIATOWSKI „Teoria Kohlberga”