Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień 2012r

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień/październik 2011r.
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Kącik Logopedyczny.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 8 marca 2006 r. III ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Elbląg, 2 marca 2012 r. IX ELBLĄSKI TYDZIEŃ POPRAWNEJ MOWY 23 – 27.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 11 lutego 2005 r. II ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
5 kwietnia 2011 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Wyrażenia algebraiczne
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozwój kompetencji językowych uczniów z uszkodzonym słuchem Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sprawozdanie z realizacji projektu „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III SP z gminy Charsznica” w szkole podstawowej im. Mikołaja.
logopedyczny-prezentacja
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Wrzesień Rok 2010   Test diagnostyczny składał się z pięciu zadań i sprawdzał umiejętności: • rozumienie ze słuchu • rozumienie tekstu czytanego • umiejętność.
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
1). Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i bezpłatne, nie jest wymagane żadne skierowanie. 2). Wniosek o badanie logopedyczne dziecka składa osobiście.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Publiczne Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Połczynie Zdroju
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Opracowała : Kinga Awgul STRUKTURA EGZMINU MATURALNEGO USTNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD 2012 ROKU.
S YTUACJA DEMOGRAFICZNA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W Ł OMIANKACH NA PRZESTRZENI LAT Opracowały: Iwona Jarząbkowska i Katarzyna Łazicka.
Sprawozdanie z testu kompetencji klas szóstych październik 2012r.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Egzaminy wstępne na aplikacje prawnicze. Egzamin na aplikację ogólną 7 października 2014 r. w Warszawie rozpoczął się piąty konkurs na aplikację ogólną.
Wyniki Ankiety odnośnie zdrowego odżywiania
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
Logopedia w szkole.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Wady wymowy.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Dysleksja rozwojowa a funkcje językowe dziecka
EGZAMIN GIMNAZJALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Zapis prezentacji:

Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień 2012r

ocena stanu mowy u dzieci podejmujących naukę w szkole. Cel badania: ocena stanu mowy u dzieci podejmujących naukę w szkole.

Termin przeprowadzenia badania: Wrzesień 2012r, po otrzymaniu pisemnej zgody rodziców.

Metodologia Narzędziem badawczym był Logopedyczny Test Przesiewowy Dla Dzieci w Wieku Szkolnym autorstwa S. Grabiasa, Z. Kurkowskiego, T. Woźniaka. Test ten oceniał sprawność językową dzieci w wieku 6.1 – 14.11 lat. Był wystandaryzowany w grupie 1800 dzieci w wieku 6-14 lat.

Test składał się z czterech Podtestów: Podtest 1 - Badanie wymowy (polecenia Nr 1,2) Podtest II - Badanie sprawności narracyjnej (polecenia Nr 3,4) Podtest III - Badanie motoryki narządów mowy (polecenie Nr 5) Podtest IV - Badanie percepcji dźwięków mowy (polecenia Nr 5,6)

Podtest I - Badanie wymowy Służył ocenie poprawności realizacji głosek. Zastosowano skrócony kwestionariusz obrazkowy składający się z 20 obrazków, których nazwy zawierały najczęściej zniekształcane głoski: [r] [š] [ž] [č] [з] [z] [c] [ś] [ź] [ć] [k] [g]. Dziecko otrzymywało 1 punkt za każdy obrazek nazwany poprawnie.

Podtest I zawierał również próbę powtarzania zdań 1. W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie. 2. Trzy pstre przepiórzyce przeleciały przez trzy pstre kamienice. 3. I cóż, że ze Szwecji. 4. Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego. Badany otrzymywał 1 punkt za każdy poprawnie powtórzony wyraz – maksymalnie 26 punktów.

Podtest II - Badanie sprawności narracyjnej (semantycznej, struktury opowiadania, językowej realizacji wypowiedzi) Zastosowano tutaj dwa polecenia dotyczące opowiadania, w tym opowiadanie historyjki obrazkowej.

Polecenie 3 polegało na zbudowaniu wypowiedzi na podstawie wiedzy, jaką dziecko zmagazynowało w umyśle. Badano sposób strukturowania tej wiedzy. Oceniano: umiejętność włączania konkretnej postaci do klasy zjawisk ogólniejszych (krasnoludek – postać z bajki, mały człowiek, skrzat) umiejętność wyodrębniania cech fizycznych postaci (wzrost, wygląd) umiejętność wyodrębniania cech psychicznych (wesoły, dobry) umiejętność wyodrębniania miejsca pobytu (dom, las) umiejętność wyodrębniania pół aktywności postaci (praca, pomaganie) Każda kategoria semantyczna oceniana była na 2 punkty. Dopuszczało się pomoc w wypowiedzi poprzez zadanie pytania pomocniczego. Wtedy poprawna odpowiedź oceniana była na 1 punkt.

Polecenie 4 - opowiadanie historyjki obrazkowej Zdarzenia dziecko musiało poukładać w logiczny ciąg narracyjny.

Podtest III – Badanie motoryki narządów mowy Zawarto tutaj 6 prób, które miały na celu ocenę sprawności motorycznej języka. Każdy poprawny ruch języka oceniano na 1 punkt.

Podtest IV – Badanie percepcji dźwięków mowy Oceniano tutaj umiejętność różnicowania dźwięków mowy oraz umiejętność analizy głoskowej

Umiejętność różnicowania dźwięków mowy Próba polegała na ocenie przez dziecko, czy podane przez logopedę pary wyrazów były takie same, czy inne. Były to następujące słowa: arka – marka wastowa – wastowa kartaka – gartaka samoza – samoza ślokoda – ślokoda mażaka –maszaka tadatara – gatatara rakoloka – rakoroka wasasala – wacasala zaczadata – zaszadata Za każdą poprawna odpowiedź dziecko otrzymywało 1 punkt, w sumie mogło zdobyć 10 punktów.

Analiza głoskowa wyrazów Należało przegłoskować następujące słowa: meduza, samorodek, kolaborant, radiotelefon, mikroencefalopatia. Za każde poprawnie przegłosowane słowo dziecko otrzymywało 1 punkt. Maksymalnie w tej próbie mogło otrzymać 5 punktów.

W całym teście maksymalnie można było otrzymać 122 punkty W całym teście maksymalnie można było otrzymać 122 punkty. Normą dla dzieci w wieku 7 lat jest 66 – 91 punktów, dla dzieci w wieku 6 lat – 37-65. Dzieci z wadami wymowy mogły uzyskać wynik ogólny w normie.

Liczba przebadanych dzieci Przebadanych zostało 48 dzieci z wszystkich klas pierwszych.

Wyniki badań 32 przebadanych uzyskało wynik w granicach normy, wynik powyżej przeciętnej uzyskało 9 uczniów. 6 osób miało wynik poniżej przeciętnej, a niski – 1

Wyniki badania w poszczególnych klasach NISKI PONIŻEJ PRZECIĘTNEJ W NORMIE POWYŻEJ WADA WYMOWY A - 1 12 4 7 B 5 8 3 9 C 2 6 RAZEM 32 22

Wady wymowy Z przebadanych 48 uczniów, 22 (49%) miało wady wymowy. Najczęściej były to seplenienia oraz rotacyzmy. Złożone wady wymowy zdiagnozowano u 6 uczniów. 9 uczniów wymaga ćwiczeń dykcyjnych połączonych z ćwiczeniami słuchu fonematycznego, bo pomimo poprawnej wymowy głosek w izolacji, w ciągu fonicznym występują liczne substytucje. Uwarunkowane jest to głównie trudnościami w percepcji dźwięków mowy oraz dyskoorynacją aparatu artykulacyjnego.

Na logopedyczne zajęcia grupowe zakwalifikowano 15 dzieci, 7 – na zajęcia indywidualne prowadzone w obecności rodziców. Czas trwania jednych zajęć to 30 min. Średnia liczba godzin w roku szkolnym to 15 h dla każdego dziecka.

Dla porównania W roku szkolnym 2007/2008 wady wymowy zdiagnozowano u 23 uczniów(33,82%) W roku szkolnym 2008/2009 wady wymowy zdiagnozowano u 24 (36%) przebadanych dzieci W roku szkolnym 2009/2010 wady wymowy zdiagnozowano u 18 uczniów (25%) W roku szkolnym 2010/2011 wady wymowy zdiagnozowano u 24 uczniów (34,7%) W roku szkolnym 2011/2012 wady wymowy zdiagnozowano u 22 uczniów (49%)

Występowanie wad wymowy w poszczególnych klasach Klasa I A Ogółem uczniów w klasie – 17 Liczba uczniów z wadą wymowy – 7, w tym: Wady sprzężone – 3 Trudności dykcyjne - 4

Klasa I B Ogółem uczniów w klasie – 16 Liczba uczniów z wadą wymowy – 9, w tym: Seplenienie – 6 Rotacyzm – 1 Trudności dykcyjne - 2

Klasa I C Ogółem uczniów w klasie – 15 Liczba uczniów z wada wymowy – 6, w tym: Złożone wady wymowy – 2 Rotacyzm – 1 Trudności dykcyjne – 3

Wnioski W porównaniu z ubiegłymi latami liczba uczniów z wadą wymowy jest zbliżona. Ze względu na ogólną mniejszą liczbę uczniów w pierwszych klasach, procent wad wymowy jest wyższy niż w ubiegłych latach. Najczęstsze wady artykulacyjne to seplenienie i rotacyzm. W porównaniu z ubiegłymi latami występuje duży odsetek uczniów z trudnościami dykcyjnymi. U 5 uczniów występują bardzo złożone wady wymowy wymagające intensywnych ćwiczeń logopedycznych. Wszyscy uczniowie zostali objęci pomocą logopedyczną.