Ocenianie Kształtujące

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Demokracja w szkole.
im. Króla Jana III Sobieskiego
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Aneks do WSO W roku szkolnym 2013/2014 na lekcjach chemii uczniowie będą oceniani w oparciu o system średniej ważonej.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Praca metodą projektu edukacyjnego
ocenianie, które pomaga się uczyć
Jak pomagać dziecku w nauce?
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Ocenianie kształtujące
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Ocenianie Kształtujące
Rok z Kodeksem 2.0 – plusy i minusy
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
10 LAT Z OK SZKOŁA UCZĄCA SIĘ 10 LAT PO PIERWSZEJ EDYCJI KURSU INTERNETOWEGO Z OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO BADANIE JAKOŚCIOWE PRZEPROWADZONE WŚRÓD UCZESTNIKÓW.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie
Ocenianie Kształtujące
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Dobre Praktyki OK.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
System edukacji w Polsce
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Co to jest spacer edukacyjny?
SPRAWDZIAN W KLASIE VI. INFORMACJE DLA RODZICÓW Termin sprawdzianu Termin sprawdzianu 2 kwietnia 2009 roku (czwartek) godz godz Termin dodatkowy:
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Kurs - OK zeszyt.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Praca metodą projektu edukacyjnego
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

Ocenianie Kształtujące w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Słowiku Opracowały: A. Konopka, M. Krzyczmonik – Radosz, I. Sokołowska

Uczniowie kl.I nie potrafią jeszcze czytać, więc nacobezu podawane jest tylko w klasie przez nauczyciela z pomocą maskotki dinozaura „NACOBEZU”. Podobnie jest z nacobezu do prac domowych. Wśród nacobezu znajdują się tylko najważniejsze umiejętności, gdyż nadmierna ich ilość przytłacza dzieci. W kl II i III oprócz zaznajamiania uczniów na początku zajęć otrzymują oni także nacobezu do zajęć i sprawdzianów w wiadomościach e- mailowych i jest ono bardziej rozbudowane (szczegółowe).

Wbrew obawom nawet w kl.I można stosować już ocenę koleżeńską i samoocenę. Podając wcześniej kryteria oceny pracy i przypominając o nich w trakcie jej tworzenia możemy kształtować pozytywny krytycyzm uczniów w stosunku do własnych działań. Uczniowie dostrzegają błędy jakie popełnili i sami próbują podawać sposoby poprawy. W kl.II i III zdarza się jednak, iż uczniowie kierują się w ocenianiu koleżeńskim sympatią lub popularnością autorów ocenianych prac. Warto więc przemyśleć rodzaj ocenianej pracy i opracować szczegółowe nacobezu.

W klasach młodszych warto ustalić stałe elementy nacobezu tj W klasach młodszych warto ustalić stałe elementy nacobezu tj. staranność pracy pisemnej i poprawność ortograficzną zapisu. Gwarantuje to rzetelnie wykonane zadanie i trening w pracy ze słowniczkiem ortograficznym. W przypadku sprawdzianów podanie nacobezu uczniom z tygodniowym wyprzedzeniem pozwala im powtórzyć wymagane wiadomości i umiejętności, zwłaszcza gdy rodzice także są zaangażowani w pracę szkolną swych pociech.

Na lekcjach poprzednich: Uczniowie przyklejali karteczki z nacobezu w zeszytach ćwiczeń przy odpowiednim temacie zajęć. Nauczyciel przypinał dużą kartkę z nacobezu do lekcji na tablicy. Uczniowie głośno odczytywali kolejne punkty dowiadując się, co muszą zrobić, aby osiągnąć cel. Podczas lekcji odwoływali się do zapisanych elementów.

Nauczyciel umieścił wszystkie kartki z tematami lekcji i nacobezu na tablicy. Zapoznał uczniów z tematem i celem lekcji (przygotowanie do sprawdzianu pisemnego oraz sposobem powtarzania i utrwalania wiadomości z działu.

Uczniowie odczytując nacobezu z poszczególnych zajęć wykonywali zadania z karty pracy oraz zeszytu ćwiczeń. Pracowali indywidualnie lub w grupach. Sprawdzali poprawność wykonania zadania i konsultowali z nauczycielem. Nauczyciel wykorzystał tablicę interaktywną i płytę CD z różnorodnymi zadaniami do powtarzania przez całą klasę, oraz do zadań, które sprawiały uczniom trudności.

Uczeń utrwalał i powtarzał wiedzę w sposób systematyczny i uporządkowany. Wiedział, co należy powtórzyć z każdego tematu. Otrzymywał od razu informacje zwrotną od kolegów w klasie lub nauczyciela na temat wykonanego zadania. Mógł sprawdzić swoją wiedzę i zorientować się czego jeszcze musi się nauczyć przed sprawdzianem pisemnym.

Korzyścią nacobezu jest to, że uczniowie aktywnie włączają się w ustalenie nacobezu do prac domowych, mając świadomość, czego będą się uczyli i co będzie wymagane na kartkówce, klasówce, teście. Nacobezu wpłynęło pozytywnie na to, że uczniowie po przerwie w nauce, np. z powodu choroby, mają uzupełnione karty pracy, wiedzą czego mają się nauczyć, kiedy będą pisać sprawdzian, mają nadrobione zaległości. Dzieci są bardziej pewne siebie, wiedzą czego konkretnie się od nich wymaga, są bardziej zaangażowane w zajęcia, wiedzą wcześniej czego będą się uczyć i bardziej skupiają się na podanych celach oraz nacobezu. Są bardziej samodzielne podczas odrabiania pracy domowej i wykonują ją dużo staranniej.

Dzieci, zaraz na początku lekcji pytają, jakie będzie „nacobezu” podczas dzisiejszej lekcji, czy mają przygotować się do odpowiedzi, czy do kartkówki z podanych wcześniej „nacobezu”. Jest to dla nich, jak twierdzą pewne ułatwienie, co mają powtórzyć, na kolejne zajęcia. Uczniowie w ciągu lekcji zaglądają do karteczek z nacobezu lub na jej podsumowaniu i często zadają jeszcze pytania, aby coś wyjaśnić. Następuje pewna systematyzacja wiedzy i wymagań, co buduje lepszą atmosferę w klasie.

Planowanie celów oraz nacobezu pozwala na skupieniu się na najistotniejszych wiadomościach i umiejętnościach, które  uczeń powinien sobie przyswoić. Podanie dzieciom nacobezu  sprawia, że łatwiej im zapamiętać materiał  na sprawdziany/ kartkówki. Są bardziej skupieni na sprawdzianie i zadawają mniej pytań (pytania dla nich były zrozumiałe). Niektórzy otrzymują lepsze oceny. Odrabiając, np. pisemną pracę domową,  wiedzą co będzie oceniane (poprawność ortograficzna, zgodność z tematem, jaka jest wymagana objętość pracy, itp.)  Wspólne redagowanie nacobezu do pracy domowej i kartkówki pomaga również uczniom przypomnieć sobie, czym zajmowaliśmy się w trakcie ostatnich zajęć. Dzięki temu utrwalają sobie te treści i umiejętności.

Sukcesem jest to, że dzięki  „nacobezu” uczniowie wiedzą, czego nauczą się podczas lekcji; po zakończonych zajęciach sami mogą określić, co udało się osiągnąć, a co jeszcze muszą utrwalić. Uczniowie nie są zaskoczeni, więc czują się bezpieczni pisząc np. pracę domową czy sprawdzian,  bo wiedzą co powinno się znaleźć w jego pracy,  znają kryterium oceny, wiedzą, jakie zagadnienia mają opanować, by uzyskać jak najlepszy dla nich wynik na sprawdzianie czy podczas kartkówki.   Uczniowie wiedzą, że kartkówka będzie z 3 ostatnich lekcji i mogą powtórzyć wypisane zagadnienia. Prace domowe często pokrywają się z wybranym zagadnieniem z nacobezu, więc uczeń, który je odrabia jednocześnie przygotowuje się czy utrwala dane zagadnienie.

Dziękujemy za uwagę !