Grzegorz Górniewicz UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO KRYZYS FINANSÓW PUBLICZNYCH W KRAJACH GRUPY PIIGS [Public Finances Crisis in the Coutries of PIIGS.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Makroekonomia I Ćwiczenia
1 20 sierpnia 2009 r. Konferencja prasowa GK EUROPA.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Czy polski sektor finansów publicznych jest w kryzysie? Mirosław Gronick i Warszawa 2 marca 2009 r.
Polska osiągnęła drugi najwyższy poziom inwestycji publicznych w całej UE
INSTRUMENTY I REALIZACJA POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Burzliwe morze, mocny wiatr w żagle: perspektywy polskiego rynku ubezpieczeniowego Witold M.Orłowski.
Raport o stanie polskiej gospodarki
Kryzys w Europie.
Dochody budżetu państwa
KLIF FISKALNY W USA.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Geneza i drogi wychodzenia z kryzysu
Kryzys finansowy a dostępność kapitału na inwestycje
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Wielki kryzys gospodarczy
Deficyt budżetowy a dług publiczny
RZECZYWISTY POZIOM CEN NA RYNKU MIESZKANIOWYM – PROGNOZA 2010.
Model krzyża Keynsowskiego.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Polityka fiskalna państwa
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Międzynarodowa Pozycja Inwestycyjna Kraju
Operacje interwencyjne na rynku pieniężnym i walutowym w przypadku zwykłym i w okresie kryzysu płynności Paulina Dziarek Paulina Gołdon.
Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich Kasy oszczędnościowo-budowlane Dlaczego wciąż nie mogą powstać.
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego TRANSFORMACJA GOSPODARKI.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
__________________________________________ Andrzej Roter Dyrektor Generalny GOSPODARCZE I SPOŁECZNE ZNACZENIE EFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA WIERZYTELNOŚCIAMI.
INFLACJA Wykonał:PawełSochacki Kl.1 Te. Rodzaje inflacji Inflacja popytowa Inflacja popytowa Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna.
TEORIE STABILIZACJI I DOSTOSOWAŃ Wykład 6 1. Dostosowanie - pojęcie 2  Pojawiło się w kontekście problemów płatniczych (po podwyżce cen ropy naftowej.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Konsekwencje starzenia się ludności dla polskiego systemu emerytalnego FUNDUSZ REZERWY DEMOGRAFICZNEJ dr Piotr Obidziński Instytut Finansów Katedra Ubezpieczeń.
1 16 września 2013 r..
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
mgr Małgorzata J. Januszewska
Grzegorz Górniewicz UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO W BYDGOSZCZY PRZYCZYNY I DOPUSZCZALNE GRANICE DŁUGU PUBLICZNEGO  
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
KLIF FISKALNY W USA.
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Uwarunkowania gospodarcze polityki gospodarczej w Polsce
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Grzegorz Górniewicz UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO KRYZYS FINANSÓW PUBLICZNYCH W KRAJACH GRUPY PIIGS [Public Finances Crisis in the Coutries of PIIGS Group]  

GENEZA KRYZYSU Załamanie się rynku kredytów hipotecznych, wywołane tzw. pęknięciem bańki spekulacyjnej na rynku nieruchomości, w Stanach Zjednoczonych w sierpniu 2007 roku zapoczątkowało światowy kryzys gospodarczy. Powszechnie oceniany jest on jako największa recesja od czasów Wielkiego Kryzysu z lat 1929-33. Za symboliczną datę rozpoczęcia kryzysu przyjmuje się na ogół początek września 2008 roku. Wówczas upadł istniejący 158 lat bank inwestycyjny Lehman Brothers.

PIGS P – Portugal I – Ireland G - Greece S - Spain PIIGS I - Italy PIIGGS G – Great Britain

Stopy wzrostu PKB w krajach PIIGS w latach 2000 – 2010 (w %) 02 03 04 05 06 07 08 09 10 Grecja 4,5 4,2 3,4 5,9 4,4 2,3 5,2 4,3 1,0 -2,0 -4,5 Irlan-dia 9,7 5,7 6,5 4,6 6,0 5,3 5,6 -3,5 -7,6 -1,0 Hiszpania 5,0 3,6 2,7 3,1 3,3 4,0 0,9 -3,7 -0,1 Portu-galia 3,9 2,0 0,7 -0,9 1,6 0,8 1,4 2,4 0,0 -2,5 Wło-chy 3,7 1,8 0,5 1,5 -1,3 -5,3 1,3

Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 roku DŁUG PUBLICZNY W literaturze przedmiotu można znaleźć liczne definicje długu publicznego (public lub government, lub national debt), nazywanego też narodowym lub państwowym. Według najkrótszych, podręcznikowych definicji dług publiczny to finansowe zobowiązania władz publicznych z tytułu zaciągniętych pożyczek. Inne źródła podają, iż są to wszystkie zobowiązania zaciągnięte przez Skarb Państwa, państwowe fundusze celowe mające osobowość prawną oraz przez gminy. Traktat z Maastricht Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 roku

Dług publiczny Grecji (w mld euro)

Dług publiczny Irlandii (w mld euro)

Dług publiczny Portugalii (w mld euro)

Dług publiczny Hiszpanii (w mld euro)

Dług publiczny Włoch (w mld euro)

Rok Grecja Hiszpania Irlandia Portugalia Włochy 1995 108,7 63,9 81,8 64,3 124,3 2000 106,2 61,2 38,4 53,3 111,2 2005 107,4 43,2 27,6 106,4 2006 106,1 43,1 27,0 64,5 106,5 2007 105,8 40,2 23,9 67,0 103,5 2008 110,7 39,5 66,4 2009 127,1 53 64,0 76,8 115,8 2010 142,8 68,1 81 91 118,4 2011 157,7 70 112,0 101,7 120,3

GRECJA Zimą 2009-2010 roku nastąpił gwałtowny wzrost problemów finansowych Grecji. Ujawnienie oszustw i manipulacji statystycznych, nazywanych niekiedy kreatywną księgowością. Rząd grecki próbował ratować sytuację cięciami wydatków. Mimo, iż były one niewystarczające to i tak zdenerwowały przyzwyczajonych do wysokich świadczeń socjalnych Greków. Rozruchy sprawiły, że świat z przerażeniem zaczął odkrywać prawdziwe oblicze kryzysu zadłużenia. Na początku maja 2010 roku szefowie państw strefy euro i MFW ostatecznie zatwierdzili pakiet pomocy dla Grecji w wysokości 110 mld euro do 2012 roku. Ceną za wsparcie były drastyczne reformy budżetowe.

GRECJA Podczas szczytu strefy euro w Brukseli (pierwsza połowa marca 2011 roku) zostały złagodzone warunki antykryzysowej pożyczki dla Grecji. Kraj ten dostał cztery lata więcej na spłatę 100 mld euro oraz obniżenie oprocentowania o 1 punkt. Jednak strefa euro postawiła dodatkowy warunek: oprócz poprzednich obietnic reform strukturalnych i oszczędności w budżecie Grecja musi wystawić na sprzedaż majątek narodowy o wartości 50 mld euro. Mimo powyższych działań MFW był przekonany, że Grecja nie będzie wstanie sprostać spłatom pożyczek i najdalej w 2012 roku ogłosi bankructwo. Zdaniem Funduszu podobnie oceniała wypłacalność Grecji większość przywódców krajów Unii Europejskiej (oprócz Francji, która obawiała się, że niewypłacalność Aten wywoła panikę w strefie euro). W połowie kwietnia 2011 roku rentowność greckich obligacji przekroczyła astronomiczny poziom 13,5%.

GRECJA W maju 2011 roku największe wierzytelności należały do: Europejskiego Banku Centralnego (70 mld euro) banków francuskich (60 mld euro) banków niemieckich (42 mld euro) MFW (30 mld euro)

12 lutego 2012 roku greccy parlamentarzyści uchwalili program oszczędnościowy w zamian za kolejną pomoc w wysokości 130 mld euro. zmniejszenie zatrudnienia w sektorze publicznym o 150 tys. osób, zamrożenie pensji w sektorze publicznym, zmniejszenie płacy minimalnej o 20% (z 751 euro do 600 euro miesięcznie), ograniczenia dodatków płacowych, świadczeń emerytalnych i zasiłków dla bezrobotnych. Do 2015 roku program ten ma przynieść 14 mld euro oszczędności, z czego 3,1 mld euro w tym roku.

Drugi pakiet pomocowy dla Grecji Po miesiącach przygotowań i dwunastu godzinach negocjacji nad ranem 21 lutego 2012 roku ministrowie finansów krajów strefy euro uzgodnili przyznanie drugiego pakietu pomocowego dla Grecji w wysokości 130 mld euro. Dodatkowo prywatni wierzyciele (głównie banki) zredukują o 53,5% wartość greckich obligacji. W sumie Grecja ma dzięki temu zmniejszyć długu publiczny w 2020 roku do 121% PKB. A. Słojewska, Między bankructwem a recesją, „Rzeczpospolita” 2012, nr 44, s. A8. SKUTKI: - porozumienie zamyka drzwi do niekontrolowanego bankructwa; - w pakiecie dla Grecji nie ma prawdziwej pomocy gospodarczej. Przekazywane sumy mają być przeznaczane na spłatę zadłużenia wobec zagranicznych wierzycieli; - wprowadzone cięcia oznaczają dla Grecji wieloletnie zmagania się z recesją i bezrobociem.

IRLANDIA Od końca lat osiemdziesiątych Irlandia rozwijała się najszybciej spośród państw Unii Europejskiej. Na początku XXI w. rozwój gospodarczy Irlandii opierał się głównie na budownictwie. Dla Irlandczyków był to okres prawdziwej prosperity. Jednak, gdy popyt na nieruchomości się załamał (spadek cen o ok. 50%), rząd w Dublinie musiał ratować przed bankructwem sektor bankowy, obciążony nietrafionymi kredytami dla deweloperów. Na zastrzyki kapitałowe dla instytucji finansowych przeznaczył wówczas równowartość 4% PKB, co odbiło się na kondycji finansów publicznych. Katastrofy fiskalnej dopełnił wzrost stopy bezrobocia do 12,5 (w grudniu 2009 r.), co uszczupliło wpływy podatkowe, zwiększając jednocześnie wydatki na świadczenia społeczne. Po wielu latach nadwyżek w 2008 r. Irlandia odnotowała ponad 7% deficyt budżetowy. Rok później powiększył się on do około 12,5%.

IRLANDIA W połączeniu z załamaniem produkcji przemysłowej, rosnącą stopą bezrobocia i spadkiem wydatków sektora prywatnego cięcia budżetowe przyczyniły się do tąpnięcia irlandzkiego PKB o 3% w 2008 i około 7% w 2009 r. Od początku kryzysu gospodarka celtyckiego tygrysa zmniejszyła się zatem o ponad 10%. W kolejnych miesiącach sytuacja finansowa Irlandii nadal układała się niekorzystnie. Na początku września 2010 roku po raz pierwszy rząd tego kraju przyznał, że nie powiodła się próba ratowania Anglo Irish Bank. Ostatecznie Irlandia otrzymała pożyczkę od Unii Europejskiej i MFW w wysokości 85 mld euro. 24 listopada premier Brian Cowen przedstawił czteroletni plan oszczędnościowy, który zakładał redukcję wydatków państwa o 10 mld euro i wzrost dochodów z tytułu podatków o 5 mld euro .

PORTUGALIA W Portugalii rząd premiera Jose Socratesa rozpoczął oszczędności od siebie i zmniejszył zarobki urzędników państwowych i parlamentarzystów o 5%, a także zamroził je na trzy lata. Ponadto drastycznie obniżono wydatki na cele społeczne. Oprócz redukcji wydatków rząd Portugalii wprowadził dodatkowe podatki od dochodów osobistych sięgające 1,5%. Od 2011 wzrósł o 1% podatek VAT (do 21%), a duże przedsiębiorstwa zapłacą nowy podatek w wysokości 2,5% zysku. Na początku kwietnia 2011 roku Portugalia nie wytrzymała jednak narastających problemów gospodarczych i zdymisjonowany premier poprosił Unię Europejską o pomoc finansową. Rząd nie był dłużej w stanie refinansować swojego długu na rynku: rentowność dziesięcioletnich i pięcioletnich obligacji sięgnęła odpowiednio 9,7 i 8,6%.

HISZPANIA Do niedawna Hiszpania uznawana była za kraj dynamicznie się rozwijający. Dobrą koniunkturę zawdzięczała przede wszystkim boomowi na rynku nieruchomości. Załamanie nastąpiło już w październiku 2008 roku. Sprzedaż kredytów hipotecznych spadła wówczas o 44%. Dodatkowo pojawiło się b. wysokie bezrobocie (23%). Innym problemem hiszpańskiej gospodarki jest zadłużenie sektora prywatnego (gospodarstw domowych i firm).

ITALIA Będąca trzecią w strefie euro co do wielkości PKB gospodarka włoska rozwijała się w ostatnich latach wolniej niż prognozowano. Według prezesa banku centralnego Mario Draghi Włochy są mało konkurencyjne z uwagi na złe prawo pracy, oparcie gospodarki na małych firmach, które nie są w stanie konkurować na globalnym rynku. Generalnie jednak sytuacja Włoch na tle pozostałych krajów grupy PIIGS prezentowała się stosunkowo pozytywnie. Pod koniec maja 2011 roku rząd bez problemu sprzedał obligacje za 8,285 mld euro. Ich rentowność była relatywnie niska. Atutem Włoch jest fakt, że aż 57% długu publicznego przypada na krajowych wierzycieli. Takiego wskaźnika nie posiadał wówczas żaden inny kraj UE

Działania krajów PIIGS, dotyczące poprawy sytuacji w finansach publicznych Wyszczególnienie Grecja Irland. Portugal. Hiszp. Włochy Redukcja zatrudnienia i płac w sektorze publicznym   X Obniżki emerytur Podnoszenie wieku emerytalnego Zmniejszenie wydatków na opiekę społeczną Reforma rynku pracy Podwyżka podatku VAT Podwyżka innych podatków

WNIOSKI KOŃCOWE Unia Europejska w obawie o stabilność własnej waluty narzuciła Grecji, Irlandii i Portugalii. programy stymulacyjne. Pomogły one w krótkim okresie uniknąć jeszcze głębszego załamania finansowego w tych krajach. Natomiast w dłuższej perspektywie okażą się one istotnym obciążeniem dla ich gospodarek. Badania ukazują, iż wysoki poziom zadłużenia (powyżej 90% w relacji do PKB) negatywnie oddziałuje na wzrost gospodarczy. Wszystkie kraje grupy PIIGS dokonały w drugiej połowie 2010 roku i w 2011 roku znaczących ograniczeń po stronie wydatków budżetowych. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy okażą się one wystarczające, gdyż pomimo ich wprowadzenia w życie dług nadal wzrasta na skutek ogólnoświatowej recesji. Prognozy przedstawia wykres.

Prognozy dotyczące zmian PKB w krajach PIIGS w 2012 roku Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Komisji Europejskiej.

Roczna nadwyżka sektora finansów publ Roczna nadwyżka sektora finansów publ. potrzebna, żeby do końca 2015 roku obniżyć dług publiczny do poziomu z 2007 roku (w % PKB)

Dziękuję!

Polski dług publiczny w latach 2000-2010 (w mld PLN)

Relacja długu publicznego (general goverment) do PKB (w %)