Dr Anna Białk-Wolf, Mariusz Arent Instytut Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej Modele organizacji turystyki medycznej w wybranych krajach UE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lubuska Regionalna Organizacja Turystyczna LOTur
Advertisements

Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Podstawy Turystyki Wykład
dr Krzysztof B. Matusiak
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Oferta Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Beata Bartoszewska Seminarium dla przedsiębiorców.
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Propozycja wspólnego projektu
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Polish Association of Medical Tourism
Trasa turystyczna.
Województwo pomorskie –
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Charakterystyka klastra
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Rynek usług medycznych
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
Szkolenia, Coaching, PR.
1. Konferencja Małe i średnie w Unii Europejskiej – finansowanie rozwoju przedsiębiorstw Wrocław,
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
ŚWIATOWA FEDERACJA NARODOWYCH ZWIĄZKÓW BIUR PODRÓŻY
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
Departament Pielęgniarek i Położnych
FUNDACJA WIEWIÓRKI JULII
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Program wyborczy PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI RADA POWIATU SOKÓLSKIEGO CZAS NA ROZWÓJ POWIATU SOKÓLSKIEGO.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa Izba Przemysłowo-Handlowa - partnerem dla przedsiębiorstw w kraju i za granicą.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
Konferencja Gdańsk - PODR
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
OCZEKIWANIA I MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY POMIĘDZY BRANŻĄ TURYSTYCZNĄ I POT W ZAKRESIE PROMOCJI NA WYBRANYCH RYNKACH Warszawa
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Konsorcjum „Zdrowie i uroda”. Zdrowie i uroda Projekt Programu Rozwoju Turystyki 2020 Turystyka Wellness & SPA jednym z priorytetowych obszarów.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Odpowiedź na potrzeby klienta
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Mariusz Arent Instytut Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej
Oferta PARP z funduszy UE w latach
Zapis prezentacji:

dr Anna Białk-Wolf, Mariusz Arent Instytut Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej Modele organizacji turystyki medycznej w wybranych krajach UE

Plan wystąpienia 1. Pojęcie turystyki medycznej 2. Destynacje turystyki medycznej 3. Modele organizacji w Niemczech, Grecji, Hiszpanii, Łotwie 4. Węgry – europejski lider 5. Podsumowanie – Wnioski – Sytuacja i działania w Polsce Modele organizacji – Wstęp

1. Pojęcie turystyki medycznej Turystyka medyczna polega na celowym przemieszczaniu się do obcego państwa w celu poddania się tam planowanemu leczeniu w celu ratowania zdrowia, podniesienia jakości życia lub poprawy wyglądu, z przyczyn finansowych, jakościowych lub z uwagi na niedostępność świadczeń w kraju zamieszkania (wynikającą z braku personelu, wiedzy, sprzętu, procedur, zbyt długiego czasu oczekiwania lub ograniczeń prawnych), niejednokrotnie połączonym ze zwiedzaniem odwiedzanego miejsca. Białk-Wolf (2010) Modele organizacji – 1. Pojęcie turystyki medycznej

Kontrowersje wokół pojęcia Zakres pojęcia: – świadczenia w trybie jednodniowym, – czy tylko charakter międzynarodowy – termin „turystyka” Kim jest turysta medyczny? Statystyki dotyczące liczby turystów medycznych Modele organizacji – 1. Pojęcie turystyki medycznej

Przyczyny rozwoju turystyki medycznej problemy systemów opieki zdrowotnej, przemiany demograficzne, rozwój tanich form podróżowania, ruchy migracyjne, rozwój Internetu. Modele organizacji – 1. Pojęcie turystyki medycznej

Powody uczestnictwa w turystyce medycznej niższe koszty – 44% niedostępność świadczeń w kraju zamieszkania - 33% czas oczekiwania na zabieg – 19 % Fisher/Sood (2014) Modele organizacji – 1. Pojęcie turystyki medycznej

2. Destynacje turystyki medycznej Modele organizacji – 2. Destynacje turystyki medycznej

Miasto jako destynacja 61 tys. mieszkańców, około 300 klinik stomatologicznych około 1000 dentystów w okolicy (1 na 80 mieszkańców). (wikipedia) Modele organizacji – 2. Destynacje turystyki medycznej Sopron (Węgry) – „stomatologiczna stolica świata”

Klinika jako destynacja Modele organizacji – 2. Destynacje turystyki medycznej Klinika Krojanty (Chojnice) Klinika Invicta (Gdańsk)

Potrzeba organizacji Destynacja to więcej niż cel podróży, to też produkt turystyczny Produkt turystyki medycznej ma wiele elementów składowych Warunkiem jego kreowania jest koordynacja działań Celem prezentacji jest przedstawienie rozwiązań już stosowanych Modele organizacji – 2. Destynacje turystyki medycznej

3. Wybrane modele organizacji Niemcy Turystyka medyczna w Niemczech to pacjentów z zagranicy (stacjonarnych i ambulatoryjnych) w 2013 roku Ale tylko ok. 45% to turyści medyczni Główne ośrodki: Monachium, Kolonia, Freiburg Modele organizacji – 3. Niemcy

3. Wybrane modele organizacji Berlin jako nowa destynacja Berlin - health capital - 12,5 mln turystów Klinik łóżek pacjentów zagranicznych - Biura obsługi pacjentów międzynarodowych w poszczególnych placówkach Modele organizacji – 3. Niemcy

Jak organizują destynację w Berlinie? Analiza zasobów w zakresie struktury i interesariuszy – Wybór klinik (w zakresie organizacji, rynków i świadczeń), które są potencjalnymi partnerami? Struktura dostępnych świadczeń Analiza rynków pochodzenia pacjentów i konkurencyjności regionu Modele organizacji – 3. Niemcy

Co ma Berlin? renta z tytułu statusu stolicy atrakcyjność turystyczna (Rosja) internacjonalizacja środowiska medycznego Modele organizacji – 3. Niemcy rozpoznawalność największej kliniki uniwersyteckiej w Europie - Charité istnienie oferty komplementarna wobec turystyki medycznej stosunkowo niskie ceny hoteli, współpraca podmiotów medycznych z hotelami oraz rozwój bazy hotelowej przy klinikach

Region Freiburga -Wspólne: działania promocyjne regionu, budowanie marki, katalog usług. -Indywidualnie: pozyskiwanie pacjentów przez członków klastra. Modele organizacji - 3. Niemcy

Grecja – powolny start The Greece Health Tourism Confederation (czerwiec 2016) Sygnatariusze: Minister Turystyki, Uniwersytet Patras i regiony Zachodniej Grecji Koncepcja: Oficjalna platforma do rozwoju i promocji greckiego produktu turystyki zdrowotnej. Skład: 28 podmiotów Zadania: Budowanie i promowanie destynacji Kluczowe sektory krajowe: turystyka medyczna, dentystyczna, spa, wellness plus: kulinarna, sportowa, turystyka dla osób niepełnosprawnych, srebrna gospodarka. Modele organizacji –3. Grecja

Hiszpania – centralny portal Diagnoza: 100 tys. turystów zdrowotnych / rok - przychód około 500 mln EURO. Cel: 200 tys. / rok Hiszpański rząd promocji kraju także jako destynacji turystyki medycznej pod marką Spaincares. Finansowanie: Ministerstwo Turystyki Strategiczny związek Federacji: o Hiszpańskiej Federacji Szpitali Prywatnych (FNCP) o Hiszpańskiego Stowarzyszenia Medical Spa (ANBAL) o Hiszpańskiej Konfederacji Hoteli i Domów Turysty (CEHAT) o Hiszpańskiej Konfederacji Agencji Podróży (CEAV) o Regionalne organizacje związane z turystyką zdrowotną o Stowarzyszenie Transportu Medycznego Oferta: 50 klinik, plus medyczne spa, domy opieki oraz hotele Modele organizacji – 3. Hiszpania

Łotwa – sieć klastrów Dane: 2,3 mln mieszkańców, 69 instytucji medycznych 23 (publicznych). 20 szpitali (17 regionalnych i 3 uniwersyteckie). Bardzo dobrze rozwinięta jest sieć prywatnych klinik i laboratoriów. „Lativa – best enyojed slowly” (od 2010 r.) Badania, Diagnoza, Strategia, Zalecenia Łotewski Klaster Turystyki Zdrowotnej (8 – 30) Zadania klastra: szkolenie, przygotowanie oraz marketing kompleksowego produktu. Baltic care in Latvia (8-16) Każdy z członków jest prezentowany pod względem swojej głównej specjalizacji. Nie ma dwóch podmiotów oferujących taką sam usługę. Klaster komplementarny. Efekty: kliniki (BCiL) w 2015 obsłużyło 8900 pacjentów z zagranicy co dało wzrost o 10% w porównaniu do 2014 roku. Całkowity przychód wyniósł mln EURO (wzrost o 6,5%) w porównaniu do 2014 roku. Modele organizacji – 3. Łotwa

4. Węgry – europejski lider 40% turystów stomatologicznych w Europie wybiera Węgry (1 miejsce w Europie), 15-17% udział w światowym rynku (2 miejsce na świecie), 1 miejsce Meksyk 20-22% rynku, Badania z 2010 r. (dane o przychodach), ponad 500 klinik dentystycznych z 2600 zarejestrowanych w kraju obsługiwało zagranicznych pacjentów. Modele organizacji – 4. Węgry RokStomatologiczni turyści (szacunki) Przychód główny Przychód dodatkowy 2007/ tys tys.250 mln $45 mln $ tys tys.--- Źródło: Badania Węgierskiego Urzędu Skarbowego z 2010r.

Węgry – główne kierunki rozwoju do 2010 r. Przygraniczne miasta na Węgrzech: o Sopron, Gayor, Mosonmagyarovar, o Heviz (jezioro Balaton), Budapeszt, UK, podaż specjalistów, media masowe, internet. Modele organizacji – 4. Węgry

Węgry – główne kierunki rozwoju do 2010 r. Hotel Pannonia z Soporn (klinika dentystyczna na 1 piętrze) Modele organizacji – 4. Węgry

Węgry – rozwój w czasie Pierwszy gabinety w UK Wejście do UE Tanie latanie Zainteresowanie rządu 2010 Partia Fidesz wygrywa wybory Badania US Nowa strategia promocji kraju 2011 Biuro Turystyki Medycznej Organizacja branżowa Dofinansowanie do mln$ wsparcia Zewnętrzne punkty Modele organizacji – 4. Węgry

Węgry – założenia programu Cel- podbój świata. Własny produkt. Promowanie usługi pod jedną marką. Nowoczesny system one-stop (ujednolicona, uproszczona procedura postępowania z pacjentami zagranicznymi). Wprowadzanie systemu kontroli jakości i akredytacji w branży. Hub dentystyczny będący miejscem przepływu klientów do klinik. Wspólne, zewnętrzne call center dla pacjentów i punkt informujący dla klinik. Edukacja klinik w zakresie polityki ofertowej (nie dla konkurowania ceną). Założenia a realizacja. Modele organizacji – 4. Węgry

5. Podsumowanie prezentowanych modeli świadomość sytuacyjna, przewidywanie trendów, rozpoznanie potencjału, konsolidacja wokół lidera, zgodne współdziałanie, szeroka platforma współpracy, zasoby gospodarcze, różna formy organizacji, organizacja jest uwarunkowana danym systemem opieki zdrowotnej. Modele organizacji – 5. Podsumowanie

Główne problemy wg badań IBiRTM Brak realnego współdziałania Członkowie nie widzą wspólnego interesu Brak zaufania Obawy przed konkurencją Problem finansowania Modele organizacji – 5. Podsumowanie

Co dalej? Warto wiedzieć co mamy Zwiększać świadomość dotyczącą potencjału i korzyści Znajdować partnerów WSPÓŁPRACOWAĆ ! Modele organizacji – Zakończenie

Dziękujemy za uwagę Modele organizacji – Zakończenie Dane kontaktowe Instytut Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej – ibirtm.pl dr Anna Białk-Wolf – Mariusz Arent – Bibliografia: Białk-Wolf, A. (2010). Potencjał rozwojowy turystyki medycznej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Usług 591(53): Fisher, C., Sood, K. (2014). What Is Driving the Growth in Medical Tourism?, Health Marketing Quarterly, 31: 246–262.