„ Sprzedaż bezpośrednia żywności pochodzenia zwierzęcego, działalność marginalna, lokalna i ograniczona, rolniczy handel detaliczny – przepisy weterynaryjne”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Mazowieckie rolnictwo eksportem stoi - nadzór służb wojewody.
Wymagania weterynaryjne dla wybranych form przetwórstwa i sprzedaży produktów rybołówstwa lek. wet. Andrzej Szpulak.
Grupy producentów rolnych
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Odstępstwa od wymogu uzyskania zatwierdzenia Patricia Lallement DGAL/SDSSA/ Komórka ds. działań horyzontalnych Ministerstwo Rolnictwa i Rybołówstwa.
PROJEKT WSPÓŁPRACY ARiMR I IW W ZAKRESIE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYMOGÓW WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI Sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr…. MINISTRA ROLNICTWA.
Problemy w stosowaniu przepisów wykonawczych MRiRW dotyczących obrotu zwierzętami Michał Rudy Darek Makowski.
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Podstawowe dokumenty żywnościowe.
Sposób prowadzenia nadzoru nad podmiotami prowadzącymi produkcję na niewielką skalę (MOL- działalność marginalna, lokalna i ograniczona, SB- sprzedaż bezpośrednia.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Lek. wet. Andrzej Szpulak Wymagania weterynaryjne dla wybranych form przetwórstwa i sprzedaży produktów rybołówstwa cz.2 lek. wet. Andrzej Szpulak specjalista.
KONFERENCJA NAUKA DLA BIZNESU – WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO-SPOŻYWCZYM Katarzyna Margel Warszawa, SGGW, 27 luty 2007 rok.
Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego po uboju w gospodarstwie
- ZASADY REJESTRACJI, DZIAŁALNOŚCI - PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE.
1 Szamotuły, 21 listopada 2013 r. Szkolenie dotyczące rejestracji i zatwierdzania podmiotów działalności rolniczej.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Warszawa, Przegląd sytuacji sektora rolnego ocena zagrożeń w sferze instytucjonalnej obsługi rolnictwa Z uwagi na zapóźnienia: wprowadzenie.
Elżbieta Dryjańska WODR w Poznaniu
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Katowicach Bezpieczeństwo produktów pochodzenia zwierzęcego - -wymagania weterynaryjne dotyczące sprzedaży bezpośredniej.
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Konferencja Sprzedaż bezpośrednia produktów rolnych
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka Dorzecze Soły i Wieprzówki 29 listopada 2013 roku Operacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków finansowych.
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
Uwarunkowania prawne prowadzenia sprzedaży bezpośredniej ryb
Nowe, unijne przepisy dotyczące najwyższych dopuszczalnych poziomów
1 Program Zero tolerancji. 2 Mając na względzie pojawienie się przypadków przestępczej działalności niektórych podmiotów, w celu wyeliminowania podmiotów.
w aspekcie nadzoru sanitarnego
Zastępca Głównego Lekarza Weterynarii
Dziedzictwo kulinarne w sektorze żywności naturalnej wysokiej jakości, ochrona i promocja poprzez wspólny znak towarowy gwarancyjny.
dr hab. inż. Józef Kania, prof. UR Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
Sposób prowadzenia nadzoru nad podmiotami prowadzącymi produkcję na niewielką skalę (MOL- działalność marginalna, lokalna i ograniczona, SB- sprzedaż bezpośrednia.
Bariery rozwoju sprzedaży bezpośredniej.
Targowisko Miejskie w Bobolicach
„Sprzedaż bezpośrednia i działalność marginalna, lokalna i ograniczona
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Tworzenie grup i organizacji producentów (M09)
Dostawy bezpośrednie środków spożywczych pochodzenia roślinnego
Formalno prawne wymogi sprzedaży bezpośredniej
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Warszawa, 4 listopada 2015 r. Podatek dochodowy od sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów rolnych.
„Produkcja żywności niezwierzęcego pochodzenia w warunkach domowych”
SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA wymagania obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.
„ Sprzedaż bezpośrednia – nowe przepisy weterynaryjne”
„ Sprzedaż bezpośrednia produktów z gospodarstw rolnych” Aneta Klusek główny specjalista Departament Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii MINSTERSTWO.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
STUACJA EPIDEMIOLOGICZNA NA TERENIE POWIATU BIALOSTOCKIEGO Jan Matczuk Jan Matczuk Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Białymstoku.
UBOJE GOSPODARCZE Inspekcja Weterynaryjna Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Sławnie.
SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA Z GOSPODARSTW ROLNYCH PIW Racibórz, r. lek. wet. Katarzyna Mura.
Warunki dostępu. Pomoc na operację z zakresu podejmowania działalności gospodarczej jest przyznawana, jeżeli podmiot ubiegający się o jej przyznanie:
Rolniczy handel detaliczny
Afrykański pomór świń Zasady przemieszczania zwierząt , ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref objętych.
Tomasz Górniak Ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku zwierząt oraz mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref w związku z ASF Warszawa 19 grudnia.
produkcja podstawowa: kuter rybacki rolniczy handel detaliczny
Rolniczy Handel Detaliczny
EFEKTYWNA SPRZEDAŻ W RAMACH ROLNICZEGO HANDLU DETALICZNEGO
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie. Instytucja Zarządzająca PROW na lata 2014–2020 – Minister.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
AKTUALNY STAN REORGANIZACJI SYSTEMU KONTROLI ŻYWNOŚCI W POLSCE
Rolniczy handel detaliczny
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Zielonej Górze
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Materiał opracowany przez dr. inż. Mirosława Sienkiewicza
Zapis prezentacji:

„ Sprzedaż bezpośrednia żywności pochodzenia zwierzęcego, działalność marginalna, lokalna i ograniczona, rolniczy handel detaliczny – przepisy weterynaryjne” Departament Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii MINSTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI Sękocin Stary, dnia r.

Sprzedaż konsumentom końcowym Nadzór Państwowej Inspekcji Sanitarnej -dostawy bezpośrednie środków spożywczych pochodzenia roślinnego (tj. nieprzetworzone lub kiszone/suszone, np.: warzywa, owoce, grzyby, zioła, zboża) KK (konsument końcowy) lub do zakładów HD (handel detaliczny) -handel detaliczny (żywność pochodzenia roślinnego, zwierzęcego lub złożona – nieprzetworzona lub przetworzona) uwaga ! w ramach handlu detalicznego możliwa jest produkcja, w tym przetwarzanie żywności, np. produkcja serów, wędlin, rozbiór mięsa (sprzedaż wyłącznie konsumentom końcowym !) Wyłącznie KK Nadzór Inspekcji Weterynaryjnej -sprzedaż bezpośrednia nieprzetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego (np. jaj, surowego mleka, tusz drobiowych, króliczych, miodu, żywych ryb) KK lub do zakładów HD -działalność marginalna, lokalna i ograniczona tzw. „MOL” – przetworzona lub poddana obróbce żywność pochodzenia zwierzęcego (np. sery, jogurty, wędliny, wędzone ryby, świeże elementy mięsne, mięso mielone, potrawy) KK oraz do zakładów HD

Sprzedaż bezpośrednia produktów pochodzenia zwierzęcego Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz. U. poz. 1703) – obowiązuje od dnia 1 stycznia 2016 r., uchyliło: rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz. U. z 2007 r. Nr 5, poz. 38)

Sprzedaż bezpośrednia (SB) – surowce

Sprzedaż bezpośrednia (SB) – tusze i podroby zwierząt

Sprzedaż bezpośrednia nieprzetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego Rodzaje produktów: 1)tusze lub podroby drobiowe (np. kur, kaczek, gęsi, indyków, przepiórek, perliczek); - roczna produkcja maksymalnie 2500 sztuk indyków lub innego drobiu; 2)tusze lub podroby zajęczaków (np. królików, nutrii); - roczna produkcja maksymalnie sztuk; 2)tusze lub podroby: grubej zwierzyny łownej nieoskórowanej lub oskórowanej (np. dzików, saren, jeleni); drobnej zwierzyny łownej wypatroszonej albo niewypatroszonej lub opierzonej albo nieopierzonej lub oskórowanej albo nieoskórowanej (np. zajęcy, kuropatw); 3)produkty rybołówstwa (np. żywe lub uśmiercone, możliwe wykrwawianie, odgławianie, usuwanie płetw lub patroszenie); 4)żywe ślimaki lądowe (jadalne, z gatunków Helix pomatia, Cornu aspersum aspersum, Cornu aspersum maxima, Helix lucorum oraz z gatunków z rodziny Achatinidae); 5)mleko surowe, siara lub surowa śmietana (od zwierząt gospodarskich); 6)jaja od drobiu lub ptaków bezgrzebieniowych (np. kur, przepiórek, strusi); 7)produkty pszczele nieprzetworzone (tj. miód, pyłek pszczeli, pierzga, mleczko pszczele).

Obszar sprzedaży lub dostaw SB 1) województwo, w którym jest prowadzona produkcja lub 2)sąsiadujące z nim województwa lub 3)terytorium całej Polski - wyłącznie podczas wystaw, festynów, targów lub kiermaszy (organizowanych w celach promocyjnych)

Miejsca prowadzenia sprzedaży bezpośredniej W ramach SB można prowadzić sprzedaż produktów pochodzenia zwierzęcego konsumentom końcowym, np. -na terenie gospodarstw rolnych lub rybackich, pasiek -na targowiskach, -ze statków (z wyłączeniem statków zamrażalni i przetwórni), -z obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych, w tym ze specjalistycznych środków transportu oraz z urządzeń dystrybucyjnych (niektóre produkty), np.z mlekomatów -do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego (sklepów, restauracji, stołówek).

Maksymalne ilości produktów sprzedawanych w SB lp. Rodzaj produktów pochodzenia zwierzęcego Tygodniowe maksymalne wielkości produkcji Roczne maksymalne wielkości produkcji 1. Tusze drobiowe (np. kur, kaczek, gęsi, indyków, przepiórek) - 50 sztuk tusz indyków wraz z podrobami sztuk tusz gęsi wraz z podrobami sztuk tusz innych gatunków drobiu wraz z podrobami (za zgodą pow. lek. wet. można przekroczyć limit tyg.– wówczas obowiązuje limit roczny →) sztuk tusz indyków wraz z podrobami sztuk tusz innych gatunków drobiu wraz z podrobami 2. Tusze zajęczaków (np. królików, nutrii) 100 sztuk tusz wraz z podrobami (za zgodą pow. lek. wet. można przekroczyć limit tyg.– wówczas obowiązuje limit roczny →) sztuk tusz wraz z podrobami 3. Tusze zwierząt łownych (grubej lub drobnej zwierzyny łownej) kg tusz grubej zwierzyny łownej wraz z podrobami kg tusz drobnej zwierzyny łownej wraz z podrobami

Maksymalne ilości produktów w sprzedaży bezpośredniej. lp. lp. Rodzaj produktów pochodzenia zwierzęcego Tygodniowe maksymalne wielkości produkcji Roczne maksymalne wielkości produkcji 4.4. Produkty rybołówstwa (żywe lub poddane obróbce) Żywe ślimaki lądowe (np. ślimak winniczek, ślimak wielki szary), kg 6.6. Mleko surowe i surowa śmietana (od zwierząt gospodarskich) litrów mleka surowego albo mleka surowego i siary litrów surowej śmietany (za zgodą pow. lek. wet. można przekroczyć limit tyg.– wówczas obowiązuje limit roczny →) litrów mleka surowego albo mleka surowego i siary litrów surowej śmietany 7.7. Jaja (np. kurze, przepiórcze, strusie) sztuk jaj drobiowych (za zgodą pow. lek. wet. można przekroczyć limit tyg. – wówczas obowiązuje limit roczny →) - brak limitu tygodniowego dla jaj strusich sztuk jaj drobiowych sztuk jaj strusich 8.8. Produkty pszczele nieprzetworzone (np. miód, pyłek pszczeli, pierzga, mleczko pszczele) - -

Rozporządzenie MRIRW w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej Wymagania weterynaryjne w ww. w rozporządzeniu są określone na poziomie podstawowym i dotyczą przede wszystkim: - pomieszczeń produkcyjnych, pomieszczeń sprzedaży, - mycia i dezynfekcji instalacji, urządzeń i sprzętu, - higieny osób mających kontakt z produktami, - wymagań w odniesieniu do temperatury i sposobu przechowywania produktów, a także - sposobu usuwania odpadów.

Działalność marginalna, lokalna i ograniczona rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 marca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków uznania działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej (Dz. U. poz. 451) obowiązuje od 1 czerwca 2016 r. i uchyliło rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 czerwca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków uznania działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej (Dz. U. poz. 753)

Działalność marginalna, lokalna i ograniczona

W ramach działalności MLO można prowadzić: - rozbiór mięsa wieprzowego, wołowego, baraniego, koziego, końskiego, z drobiu lub zajęczaków, zwierząt łownych oraz zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych, - produkcję surowych wyrobów mięsnych, mięsa mielonego, produktów mięsnych, -produkcję wstępnie przetworzonych lub przetworzonych produktów rybołówstwa, - produkcję produktów mlecznych i produktów na bazie siary, - produkcję produktów jajecznych z ugotowanych jaj, - produkcję gotowych posiłków (potraw) z produktów pochodzenia zwierzęcego, lub z udziałem tych produktów, pod warunkiem że co najmniej jeden produkt pochodzenia zwierzęcego należący do głównych składników posiłku został wyprodukowany w tym zakładzie.

Maksymalna wielkość dostaw w MLO: -mięso wołowe, wieprzowe, baranie, kozie, końskie lub produkcja z tego mięsa surowych wyrobów mięsnych lub mięsa mielonego – tona tygodniowo -mięso drobiowe lub zajęczaków lub produkcja z tego mięsa surowych wyrobów mięsnych lub mięsa mielonego – 0,5 tony tygodniowo - mięso zwierząt łownych/ zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych lub produkcja z tego mięsa surowych wyrobów mięsnych lub mięsa mielonego – 0,5 tony tygodniowo (lub 26 ton rocznie – zgoda i decyzja administracyjna PLW) - produkty mięsne – 1,5 tony tygodniowo -produkty mleczne lub na bazie siary – 0,5 tony tygodniowo -produkty rybołówstwa – 0,5 tony tygodniowo (lub 26 ton rocznie – zgoda i decyzja administracyjna PLW) - produkty jajeczne – 0,15 tony tygodniowo - gotowe posiłki (potrawy) – 1,5 tony tygodniowo

Działalność marginalna, lokalna i ograniczona – sprzedaż konsumentom i dostawy Działalność można uznać za marginalną, lokalną i ograniczoną (MLO) jeżeli zakład prowadzi sprzedaż określonych produktów pochodzenia zwierzęcego konsumentowi końcowemu oraz dostawy tych produktów do innych zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego (np. sklepów detalicznych, restauracji czy stołówek, zarówno należących jak i nienależących organizacyjnie do podmiotu prowadzącego ten zakład). Prowadzenie dostaw w przypadku tego rodzaju działalności ma charakter obligatoryjny.

Obszar sprzedaży i dostaw MLO 1) województwo, w którym jest prowadzona produkcja lub 2)sąsiadujące z nim powiaty lub 3)obszar miast stanowiących siedzibę wojewody lub sejmiku województwa, położonych na obszarach województw sąsiadujących z województwem, w którym jest prowadzona produkcja 4)terytorium całej Polski - wyłącznie podczas wystaw, festynów, targów lub kiermaszy (organizowanych w celach promocyjnych)

Wymagania dla działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej (MLO) Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego do działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej stosuje się przepisy rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. - w sprawie higieny środków spożywczych

Zasady ogólne dla przedsiębiorstw z rozporządzenia (WE) nr 852/2004 odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności ponosi przedsiębiorstwo sektora spożywczego w zakresie prowadzonej działalności; zapewnienie bezpieczeństwa żywności w ramach całego łańcucha produkcji żywności (w tym utrzymanie łańcucha chłodniczego); wdrożenie procedur systemu HACCP oraz prowadzenie i udostępnianie właściwym organom dokumentacji korzystanie z krajowych lub unijnych wytycznych dobrej praktyki higieny (stosowanie nie jest obowiązkowe ale zalecane); zapewnienie zgodności żywności z kryteriami mikrobiologicznymi oraz wymogami kontroli temperatury

Wymagania dla przedsiębiorstw prowadzących działalność MLO określone w załączniku II rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Rozdz. I - ogólne wymagania dla pomieszczeń; Rozdz. II - szczególne wymagania dla pomieszczeń, w których przygotowuje się, poddaje obróbce lub przetwarza żywność; Rozdz. III - wymagania dla pomieszczeń mieszkalnych, ruchomych punktów sprzedaży, straganów, automatów ulicznych;

Wymagania dla przedsiębiorstw prowadzących działalność MLO określone w załączniku II rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Rozdz. IV - środki transportu; Rozdz. V- wymagania dla sprzętu; Rozdz. VI - odpady żywnościowe; Rozdz.. VII - zaopatrzenie w wodę; Rozdz. VIII - higiena osobista; Rozdz. IX - przepisy w odniesieniu do żywności; Rozdz. X - przepisy w odniesieniu do opakowań; Rozdz. XI - obróbka cieplna; Rozdz. XII – szkolenia personelu

Wymagania weterynaryjne określone w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków uznania działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej Wymagania dla świeżego mięsa przeznaczonego do rozbioru lub produkcji surowych wyrobów mięsnych, mięsa mielonego, produktów mięsnych, surowego mleka, siary oraz produktów rybołówstwa przeznaczonych do obróbki, wstępnego przetwarzania lub przetwarzania w ramach działalności MLO wskazane są w § 4 ww. rozporządzenia.

Wymagania weterynaryjne określone w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków uznania działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej Świeże mięso, w tym tusze, półtusze, ćwierćtusze czy elementy mięsne, przeznaczone do obróbki lub przetwarzania w ramach tego rodzaju działalności nie mogą pochodzić z produkcji mięsa przeznaczonego na użytek własny.

Rejestracja działalności – art. 19 i 21 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego 1) opracowanie projektu technologicznego zakładu (rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełnić projekt technologiczny zakładu, w którym ma być prowadzona działalność w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. poz. 434), 2) przesłanie projektu wraz z wnioskiem o jego zatwierdzenie powiatowemu lekarzowi weterynarii właściwemu ze względu na planowane miejsce prowadzenia działalności oraz pisemnie powiadomienie go o zakresie, wielkości produkcji oraz rodzaju produktów pochodzenia zwierzęcego, które mają być produkowane w takim zakładzie.

Rejestracja działalności – cd. 3)złożenie pisemnego wniosku o wpis do rejestru zakładów w terminie co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności. Elementy, które powinien zawierać wniosek oraz ewentualne dodatkowe dokumenty, które należy dołączyć do wniosku określa art. 21 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego Działalność można rozpocząć po uzyskaniu decyzji administracyjnej o wpisie do właściwego rejestru i nadaniu zakładowi weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników Podstawowym celem projektowanej ustawy jest stworzenie polskim rolnikom lepszych możliwości rozwoju produkcji i sprzedaży konsumentom finalnym żywności wyprodukowanej w całości lub w części z własnej uprawy, chowu lub hodowli. Projekt ww. ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 27 września 2016 r. Termin wejścia w życie projektowanej ustawy zaplanowano na 1 stycznia 2017 r.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników Na mocy projektowanej ustawy planuje się, w szczególności: 1)zdefiniowanie pojęcia,,rolniczy handel detaliczny” „rolniczy handel detaliczny – handel detaliczny w rozumieniu art. 3 ust. 7 rozporządzenia nr 178/2002, polegający na zbywaniu konsumentowi finalnemu, o którym mowa w art. 3 ust. 18 rozporządzenia nr 178/2002, bez udziału pośrednika, żywności pochodzącej w całości lub części z własnej uprawy, hodowli lub chowu podmiotu działającego na rynku spożywczym”.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników 2) wskazanie organów właściwych do sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem żywności produkowanej w ramach rolniczego handlu detalicznego. Zaproponowano, aby: - nadzór nad właściwą jakością zdrowotną (bezpieczeństwem) produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności zawierającej jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego (żywność złożona) – powierzony został Inspekcji Weterynaryjnej, a - nadzór nad właściwą jakością zdrowotną (bezpieczeństwem) żywności pochodzenia niezwierzęcego – pozostał w kompetencjach organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej; 3) powierzenie organom Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno- Spożywczych kompetencji do sprawowania nadzoru nad jakością handlową żywności znajdującej się w rolniczym handlu detalicznym;

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników 4) przyznanie ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, kompetencji do określania w drodze rozporządzeń: -limitów ograniczających rozmiar działalności prowadzonej przez jeden podmiot w ramach rolniczego handlu detalicznego, -wymagań higienicznych dla podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny produktami pochodzenia zwierzęcego i żywnością złożoną, w ramach możliwych dostosowań tych wymagań do wymogów określonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004., tj. w zakładach stosujących tradycyjne metody produkcji lub obrotu żywnością, w zakładach zlokalizowanych w regionach szczególnych ze względu na położenie geograficzne, oraz w innych zakładach – wyłącznie w zakresie ich konstrukcji, organizacji i wyposażenia (analogiczne uprawnienia w odniesieniu do podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny żywnością pochodzenia niezwierzęcego będą przysługiwać ministrowi właściwemu do spraw zdrowia).

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników 5) wprowadzenie preferencji podatkowych dla producentów rolnych prowadzących rolniczy handel detaliczny, z uwzględnieniem m.in. przypadków, gdzie ubój zwierząt celem pozyskania mięsa do produkcji, zgodnie z przepisami prawa unijnego musi zostać przeprowadzony w zatwierdzonej przez lekarza weterynarii rzeźni, a wytwarzanie mąki, kasz, płatków czy otrąb ze zboża pochodzącego z własnej uprawy odbywa się w wyspecjalizowanych zakładach. W tym zakresie zaproponowano w szczególności jako kwotę zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z rolniczego handlu detalicznego do kwoty zł rocznie.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Na stronie internetowej MRiRW pod adresem: (zakładka: Informacje-branzowe/Informacje-branzowe-aktualnosci) zamieszczono informacje pt. : -„Sprzedaż bezpośrednia produktów pochodzenia zwierzęcego – wymagania z zakresu bezpieczeństwa żywności ” - „Wymagania weterynaryjne dla prowadzenia produkcji i sprzedaży produktów pochodzenia zwierzęcego w ramach działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej”