O możliwościach wynikających z uwzględnienia piątego poziomu w Polskiej Ramie Kwalifikacji Agata Wroczyńska 03 czerwca 2016 r. Uniwersytet Warszawski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rodzic jako doradca zawodowy
Instytut Badań Edukacyjnych
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Uniwersytet Warszawski
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Wybrane wyniki badania ewaluacyjnego
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Dlaczego warto? wykształcenie inżynierskie + poszukiwane na rynku pracy specjalności ciekawa i dobrze płatna praca po studiach.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Potwierdzanie efektów uczenia się w świetle aktualnych przepisów – obowiązki, wyzwania, dylematy praktyczne Agata Wroczyńska Warszawa, r.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2011 roku mgr Marlena Włodkowska Biuro Karier Łom ż a, 2014.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Nowelizacja wewnątrzuniwersyteckich aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Potwierdzanie efektów uczenia się na Uniwersytecie Warszawskim w świetle aktualnych przepisów Agata Wroczyńska Warszawa r.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DOSTOSOWANIE EFEKTÓW KIERUNKOWYCH STUDIÓW DO CHARAKTERYSTYK PRK
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

O możliwościach wynikających z uwzględnienia piątego poziomu w Polskiej Ramie Kwalifikacji Agata Wroczyńska 03 czerwca 2016 r. Uniwersytet Warszawski

Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 2

Projekt Fundacji Rektorów Polskich i Pearsona Cel ogólny: rozpoznanie argumentów za i przeciw (przed podjęciem decyzji) „oswojenie” problemu przez środowisko uczelni (i decydentów?) przygotowanie założeń : rozpoznanie zamiarów uczelni względem 5 poziomu Badania literaturowe i empiryczne Czy mogą? Czy powinny? Pod jakimi warunkami? 2015: projektowanie programów studiów (patrz publikacja) Użyteczność deskryptorów 5 poziomu PRK Opinie interesariuszy 2016: „obudowa” Rekrutacja Systemy zapewniania jakości, RPL Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 3

Silne argumenty za zagospodarowaniem 5 poziomu przez programy szkolnictwa wyższego  Ważny element LLL (w tym RPL)  Czynniki demograficzne a edukacja, umasowienie szkolnictwa wyższego  Zapewnianie jakości kwalifikacji na poziomach (8?)  Gotowość uczelni Ale pod pewnymi warunkami  Dobrowolność i zapewnienie warunków dla różnorodności programów, metod …  Legislacja i finansowanie (Ustawa o ZSK sprzyja)  Pełen nadzór / ocena jakości MNiSzW i PKA  Inne Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 4 Rezultaty

Studia na 5 poziomie maja charakter zawodowy i służą przede wszystkim absolwentom do awansu zawodowego i szybszego znalezienia pracy; Otwierają osobom, które z uwagi na obraną dotychczas ścieżkę edukacyjną miały utrudniony dostęp do szkolnictwa wyższego, drogę do dalszej nauki i zdobywania kwalifikacji na studiach licencjackich (6 poziom PRK); Kandydaci do programów krótkiego cyklu zwykle mają możliwość przyspieszenia realizacji kształcenia dzięki walidacji przez uczelnie ich kompetencji zdobytych w trakcie pracy zawodowej oraz edukacji pozaformalnej i nieformalnej; Dzięki zachęceniu większej niż dotychczas liczby studentów do kształcenia na studiach, programy 5 poziomu stają się narzędziem ułatwiania dostępu do edukacji na poziomie wyższym dla osób i grup społecznych, dla których dotychczas było to niemożliwe ze względu na m.in. braki w dotychczasowej edukacji, obraną dotychczas ścieżkę zawodową, czy też względy ekonomiczne. Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 5 Korzyści dla studentów

Zapewnienie jakości na studiach 5 poziomu i wyższych Część polskich absolwentów poziomu 6. nie spełnia wymagań właściwych dla tego poziomu – wydajemy im dyplomy, choć ich wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne nie odpowiadają deskryptorom efektów kształcenia poziomu 6. Być może kompetencje te odpowiadałyby opisowi poziomu 5., który posiada mniej wymagające deskryptory i dyplom tego poziomu mógłby być „wyjściem awaryjnym” dla wielu słuchaczy i uczelni. Pozwalałby zachować uczelniom rzetelność postępowania, zaś słuchaczom, którzy nie mogliby sprostać wymaganiom właściwym dla dyplomu licencjata lub inżyniera, otwierałby możliwość dostosowania się do wymagań niższego poziomu, skrócenia czasu studiowania i uzyskania świadectwa szkoły wyższej. Z zachowaniem możliwości kontynuacji edukacji w przyszłości. Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 6 Korzyści dla uczelni

Zapewnienie jakości na studiach 5 poziomu i wyższych Zakładając utrzymanie, a w warunkach niżu demograficznego – możliwe dalsze zwiększanie współczynnika skolaryzacji, utworzenie studiów prowadzących do uzyskania kwalifikacji „ulokowanych” na 5. poziomie PRK wydaje się zatem jedynym możliwym sposobem przywrócenia odpowiedniej jakości dyplomom ukończenia studiów pierwszego stopnia, a w ślad za tym także - studiów drugiego stopnia. Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 7 Korzyści dla uczelni

Zapewnienie jakości na studiach 5 poziomu i wyższych (…) dziś wiele uczelni oferuje kursy dostosowujące absolwentów szkół średnich do studiów 6. poziomu. Dotyczy to zwłaszcza wiedzy z przedmiotów ścisłych i kompetencji językowych. Być może otwarcie poziomu 5. złagodziłoby ten problem – mechanizmy dostosowawcze mogłyby być ulokowane w jego obrębie. Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 8 Korzyści dla uczelni

Zapewnienie jakości na studiach 5 poziomu i wyższych (…)w warunkach niżu demograficznego wiele uczelni/wydziałów pragnących utrzymać dzisiejszy poziom rekrutacji, będzie musiało przyjmować coraz większą liczbę niedostatecznie przygotowanych kandydatów, którzy będą mieli ogromne trudności z ukończeniem studiów 6. poziomu. Otwarcie kształcenia na poziomie 5. miałoby i w tych okolicznościach szczególnie dobre skutki, ponieważ ta młodzież, która nie jest w stanie sprostać wymaganiom wejścia na studia licencjackie, czy inżynierskie, miałaby możliwość wzmocnienia, zwiększenia swojej wiedzy i umiejętności, a jednocześnie przygotowania się do kontynuowania studiów już na wyższym poziomie. Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 9 Korzyści dla uczelni

WIEDZA ZNA I ROZUMIE: wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi z zakresu podstawowej wiedzy ogólnej tworzącej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu kształcenia podstawowe ekonomiczne, prawne i inne istotne skutki różnych rodzajów działań zawodowych typowych dla kwalifikacji odpowiadającej programowi kształcenia Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 10 Charakterystyki poziomu 5. typowe dla szkolnictwa wyższego

UMIEJĘTNOŚCI POTRAFI: wykorzystywać posiadaną wiedzę – rozwiązywać niezbyt złożone i nietypowe problemy i wykonywać zadania w zmiennych przewidywalnych warunkach poprzez: o właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących o dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) komunikować się z otoczeniem – odbierać niezbyt złożone wypowiedzi, tworzyć niezbyt proste wypowiedzi z użyciem specjalistycznej terminologii przedstawiać i uzasadniać własne stanowisko posługiwać się językiem obcym na poziomie B1+ (podstawowe słowa i zwroty używane w środowisku związanym z daną dziedziną) organizować swoją pracę – indywidualnie oraz w zespole oceniać posiadaną wiedzę, samodzielnie planować własne uczenie się Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 11 Charakterystyki poziomu 5. typowe dla szkolnictwa wyższego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE JEST GOTÓW DO: krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł wypełniania zobowiązań społecznych uczestniczenia w działaniach na rzecz interesu publicznego działania w sposób przedsiębiorczy odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 12 Charakterystyki poziomu 5. typowe dla szkolnictwa wyższego

1.Ewa Chmielecka, prezentacja przygotowana na konferencję „Co nowego w Procesie Bolońskim?”, Warszawa, 17 maja 2016 r., SGH; 2.Fundacja Rektorów Polskich, publikacje: „Poziom 5 – brakujące ogniwo?” – cytaty zaznaczone kursywą „Poziom 5 – brakujące ogniwo? Przykłady programów kształcenia”. Otwarcie dyskusji nad 5 poziomem PRK 13 Korzystałam z:

Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia Prof. dr hab. Paweł Stępień, Tel Biuro ds. Jakości Kształcenia Kierownik: mgr Agata Wroczyńska mgr Katarzyna Wileńska Tel. (022) , (022) , Fax (022) Siedziba: ul. Karowa 18, p. 203