Autor: Marcin Kordek.  Zakres finansowania jednostek przez samorządy terytorialne;  Dotacje ze środków skarbu państwa;  Inne źródła pozyskiwania środków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowelizacja rozporządzenia MSWiA dot. świadectw dopuszczenia
Advertisements

SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE
Ochotniczych Straży Pożarnych
Kierowca samochodów ciężarowych.
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 5: Organizacja szkoleń, ćwiczeń oraz zawodów sportowo-pożarniczych OSP i MDP Autor: Robert Łazaj.
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
Powiatowy Magazyn Przeciwpowodziowy i Obrony Cywilnej
SYSTEM RATOWNICTWA MEDYCZNEGO
Podstawowe definicje Inspekcja gotowości operacyjnej – zwana dalej inspekcją, to niezapowiedziana kontrola mająca na celu dokonanie oceny stopnia przygotowania.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP Temat: 2 Zadania i kompetencje komendanta gminnego. Autor: Maciej Schroeder.
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Budowa i wyposażenie motoroweru
Wojewódzki Ośrodek Szkolenia Państwowej Straży Pożarnej Borne Sulinowo
Organizacja ochrony przeciwpożarowej
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Kierowanie działaniami
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Reglamentacja procesu budowy
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zasady Organizacji Szkoleń Członków Ochotniczych Straży Pożarnych Biorących Bezpośredni Udział w Działaniach Ratowniczych Podpisano roku.
Badania lekarskie pracowników
INFORMACJA O STANIE BEZPIECZEŃSTWA W ZAKRESIE OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ Powiatu Białostockiego.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W RZESZOWIE st. bryg. Bogdan Kuliga Podkarpacki Komendant Wojewódzki PSP SYSTEM RATOWNICTWA DROGOWEGO NA.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
W dniu r. o godz do PSK w Ciechanowie wpłynęło zgłoszenie o pożarze w budynku cynkowni na ul Niechodzkiej 13. Podczas prowadzenia prac.
Przekazanie sprzętu pożarniczego W dniu 8 listopada br., w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ciechanowie odbyło się przekazanie samochodów.
Zasady organizacji szkoleń członków Ochotniczych Straży Pożarnych biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych Opracował: kpt. Marek Szalbot.
TEMAT 3: Współdziałanie OSP z organami administracji publicznej i jednostkami PSP autor: Zbigniew Stasiłojć SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP.
TEMAT 1: Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochotniczych Straży Pożarnych oraz ochrony ludności autor: Emil Misiorny SZKOLENIE PODSTAWOWE.
Autorzy: Paweł Wołoszyn Robert Garczewski.  Cel, zasady powoływania i funkcjonowania JOT OSP;  Zadania i zakres działania JOT OSP;  Kategoryzacja JOT.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
SZKOLENIA CZŁONKÓW JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
Zasady organizacji szkoleń członków Ochotniczych Straży Pożarnych biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych Opracował: kpt. Marek Szalbot.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Szkolenie Specjalistyczne Ratownictwa Technicznego dla OSP
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP
Ochotnicza Straż Pożarna (OSP)
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

autor: Marcin Kordek

 Zakres finansowania jednostek przez samorządy terytorialne;  Dotacje ze środków skarbu państwa;  Inne źródła pozyskiwania środków na utrzymanie gotowości bojowej. Czas: 1T

 Głównym organem administracji publicznej sprawującym nadzór nad jednostkami OSP, jak i lokalną ochroną przeciwpożarową jest określona GMINA.  Prawo do kontrolowania OSP (poprzez między innymi inspekcje gotowości bojowej) posiada także właściwa Komenda Powiatowa (Miejska) PSP. 3

 Pierwsze badanie przeprowadzane są przed przystąpieniem członka OSP do działań ratowniczych.  Kolejne badania przeprowadzane są nie rzadziej niż raz na 3 lata.  Ponadto badania przeprowadza się w każdym przypadku czasowej niezdolności z powodu choroby trwającej dłużej niż 30 dni, skutkującej niemożnością udziału w działaniach ratowniczych.  Skierowanie powinno być dostarczone członkowi OSP nie później niż 30 dni przed wyznaczonym terminem kolejnych badań. 4

5

 Do dawania poleceń i sygnałów uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze upoważnia się :  Strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8 ustawy o ochronie przeciwpożarowej – podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem powinny być jednoznaczne i zrozumiałe dla osób, dla których są przeznaczone. 6

 Strażak PSP lub OSP dający polecenia i sygnały w zakresie kierowania ruchem na drodze podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczych powinni być wyposażeni w ubranie specjalne zgodne z wymogami określonymi w przepisach określających strój tych formacji. 7

Strażak kierujący ruchem.  Sprzęt wykorzystywany przy kierowaniu ruchem.

9

 Potwierdzeniem ukończenia szkolenia jest pozytywne zaliczenie testu i egzaminu praktycznego zgodnie z zakresem programu szkolenia. Dokumentem potwierdzającym posiadanie uprawnień do kierowania ruchem drogowym jest zaświadczenie  Organami przeprowadzającymi szkolenie z zakresu kierowania ruchem są : Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego lub właściwa Komenda Powiatowa/Miejska Państwowej Straży Pożarnej  Zaświadczenie zachowuje ważność przez okres 5 lat od daty wydania.  Po upływie okresu kolejne zaświadczenie wydaje się po ponownym odbyciu szkolenia. 10

11

 Wymagania :  1) ukończone 21 lat,  2) posiadane prawo jazdy odpowiedniej do rodzaju pojazdu kategorii,  3) uzyskanie orzeczenia: ▪ a) lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym, ▪ b) psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym,  4) ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi potwierdzone przedstawionym: ▪ a) orzeczeniem lekarskim o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym, ▪ b) orzeczeniem psychologicznym o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym, ▪ c) zaświadczeniem o ukończeniu kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi. Zezwolenie na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi wydaje starosta w drodze decyzji administracyjnej, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, osobie, która spełnia wymagania. 12

 Starosta wydaje zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, określając:  1) zakres zezwolenia odpowiadający rodzajowi ukończonego kursu oraz zakresowi badań lekarskich i psychologicznych,  2) ważność zezwolenia na okres 5 lat, nie dłużej jednak niż na okres wynikający z terminu ważności orzeczenia lekarskiego i psychologicznego.  Ważność zezwolenia jest przedłużana w drodze decyzji administracyjnej, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, na okres 5 lat, nie dłużej jednak niż na okres wynikający z terminu ważności orzeczenia lekarskiego i psychologicznego, po przedstawieniu orzeczenia lekarskiego i orzeczenia psychologicznego wydanych na podstawie określonych przepisami badań. 13

 Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej wyroby służące zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia życia oraz mienia, wprowadzane do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej oraz wykorzystywane przez te jednostki do alarmowania o pożarze lub innym zagrożeniu oraz do prowadzenia działań ratowniczych, a także wyroby stanowiące podręczny sprzęt gaśniczy, mogą być stosowane wyłącznie po uprzednim uzyskaniu dopuszczenia do użytkowania. Dotyczy to m.in. samochodów pożarniczych.  Sprzęt wykorzystywany przy działaniach ratowniczych powinien mieć dopuszczenie wydane przez Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego w Józefowie. 14

 Na terenie powiatu inspekcję ochotniczych straży pożarnych zarządza właściwy komendant powiatowy (miejski) PSP, powołując zarazem zespół inspekcyjny.  W skład zespołu wchodzą oficerowie i aspiranci pełniący służbę w danej komendzie powiatowej (miejskiej) a także strażacy pełniący funkcję koordynatorów medycznych czy też pracownicy komórek ds. technicznych. 15

 Inspekcji podlegają następujące elementy gotowości operacyjnej:  alarmowanie – mające na celu sprawdzenie czasu dysponowania siłami i środkami, liczonego od momentu powiadomienia o zdarzeniu do momentu wyjazdu,  gotowość ratowników – mającą na celu sprawdzenie liczby ratowników oraz ich przygotowanie do prowadzenia działań ratowniczych, wraz z ich wyposażeniem w indywidualne środki ochrony osobistej,  gotowość pojazdów, sprzętu silnikowego i sprzętu ratowniczego – w celu sprawdzenia rzetelności obsługi codziennej, stanu oznakowania operacyjnego oraz przewożonego wyposażenia, a także wymaganych przepisami dokumentów, 16

 gotowość działania urządzeń i systemów łączności – sprawdzenie stanu atestów, dopuszczeń i stanu wyposażenia podmiotu poddanego inspekcji oraz umiejętności jego obsługi i funkcjonowania w czasie działań ratowniczych,  prawidłowość prowadzenia dziennika zajęć szkoleń doskonalących,  uprawnienia w zakresie kwalifikacji ratowniczych i uprawnień do obsługi sprzętu ratowniczego, a także aktualizacji badań lekarskich oraz szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny służby. 17

W ramach inspekcji mogą być przeprowadzone również ćwiczenia ratownicze mające na celu sprawdzenie poziomu przygotowania ratowników i dowódców oraz skontrolowanie sprawności pojazdów i sprzętu wykorzystywanego przy działaniach ratowniczo – gaśniczych.  Z przeprowadzonej inspekcji sporządzony zostaje protokół, który wyszczególnia:  elementy inspekcji,  stwierdzone nieprawidłowości,  wykaz popełnionych błędów,  ocenę końcową inspekcji 18

Strażacy podczas inspekcji.

Standard wyszkolenia jednostki OSP w KSRG ustalono na poziomie co najmniej 12 ratowników (dwie obsady samochodu gaśniczego średniego), przy czym strażacy ratownicy OSP powinni spełniać następujące minimalne kryteria w zakresie przeszkolenia pożarniczego: Szkolenie podstawowe – 12 (cały stan), w tym:  szkolenie naczelników – 2,  szkolenie dowódców – 2,  szkolenie kierowców konserwatorów sprzętu – 3,  szkolenie z zakresu ratownictwa technicznego – 4,  szkolenie z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy – 4 osoby,  szkolenie z zakresu kierowania ruchem drogowym – 4 osoby  szkolenie z zakresu zabezpieczenia lądowania LPR – 4 osoby 20

W przypadku braku osiągnięcia standardu w zakresie przeszkolenia 2 naczelników zamiennie dopuszcza się przeszkolenie 1 naczelnika i 3 dowódców (łączny stan uprawnionych do kierowania działaniami ratowniczymi nie może być mniejszy niż 4). Należy przy tym zaznaczyć, że poszczególni funkcyjni powinni również spełniać inne wymagania określone w odrębnych przepisach np. konserwator sprzętu (kierowca) - prawo jazdy wymaganej kategorii, zaświadczenie do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, stosowne przeszkolenie do obsługi posiadanego specjalistycznego wyposażenia 21

 Przykładowa tabela ewidencyjna wyszkolenia strażaków OSP 22

 Kwestię odpowiedzialności karnej funkcjonariusza publicznego, za nadużycie uprawnień reguluje art. 231 kodeksu karnego. Stosownie do jego treści odpowiedzialności karnej z tego tytułu podlega funkcjonariusz publiczny, który przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego.  Art Nadużycie uprawnień przez funkcjonariusza  § 1. Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.  § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.  § 3. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie i wyrządza istotną szkodę, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. 23

str. 24  Vademecum ochrony przeciwpożarowej w powiecie i gminie. KWPSP i ZW ZOSP RP. Kielce  Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej z późniejszymi zmianami.  Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie przeprowadzania okresowych bezpłatnych badań lekarskich członka ochotniczej straży pożarnej biorącego bezpośredni udział w działaniach ratowniczych  ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 6 lipca 2010 r. w sprawie kierowania ruchem drogowym z późniejszymi zmianami.  Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r o kierujących pojazdami  „Analiza potencjału ratowniczego Ochotniczych Straży Pożarnych włączonych do krajowego systemu ratowniczo- gaśniczego" zatwierdzonym  do realizacji przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w marcu 2011 roku.  Zarządzenie nr 6 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 21 czerwca 2006r. w sprawie sposobu przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.  Zdjęcie nr  Zdjęcie nr 2 anie_ruchem_SLRt.JPG&imgrefurl= %3Darticle%26id%3D35:sprzt-ratowniczy- slrt%26catid%3D9%26Itemid%3D9&h=1728&w=2304&tbnid=PiAYkdEnF4HhFM:&docid=zXJgvrw_R4BXcM&ei=rDvoVvin EsuS6AS_xKLoCw&tbm=isch&ved=0ahUKEwj4rafEkcPLAhVLCZoKHT-iCL04ZBAzCDooNjA2  Zdjęcie nr 3 Archiwum KP PSP Mrągowo