E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkolenie Rady Pedagogicznej Opracowa ł a: Agnieszka Gawli ń ska.
Advertisements

Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
Ul. Lermontowa Łódź
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
DIAGNOZA PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Nasze przedszkole stwarza warunki do indywidualizacji pracy z dziećmi w zależności od ich potrzeb i możliwości, czemu służą zajęcia dodatkowe wspierające.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
MODUŁ 4 TEMAT 2 POZIOM 2 Reagowanie na zmianę. CELE SZKOLENIA: Poznasz różnicę pomiędzy nastawieniem, gdy jesteś „w” lub „poza pudełkiem”, Zrozumiesz,
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Kodeks 2.0. Szkoła Podstawowa nr 52 im. Marii Dąbrowskiej w Krakowie.
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Bada Bada Program wczesnego wykrywania autyzmu, badanie przesiewowe. Punkt Konsultacyjny Dla Osób Autystycznych i ich Rodzin. Skarżysko Kamienna Kwiecień.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie dziecka. Aktywność fizyczna wpływa na:  Sferę emocjonalną  Sferę intelektualną  Sferę społeczną.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
DEPRESJA.
Rola książki w życiu człowieka
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
Pharmanex® Bone Formula
Czym jest integracja sensoryczna?
Co każdy Rodzic wiedzieć powinien czyli
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Podstawa programowa WF założenia
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Trening Funkcjonalno-siatkarski
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
6-LATEK W SZKOLE.
Przedszkole Promujące Zdrowie
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
STRES PRZEDEGZAMINACYJNY
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
1. Narodziny i okres okołoporodowy:
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa

Czym jest integracja sensoryczna? Dzięki integracji sensorycznej dzieci i dorośli mogą efektywnie i adekwatnie reagować na wymogi otoczenia. Wszelkie informacje, które do nas docierają są interpretowane i przetwarzane przez mózg i na ich podstawie pojawia się reakcja adaptacyjna. Brak zaburzeń w tej przestrzeni umożliwia nam na odpowiednie reakcje, zarówno jeżeli chodzi o proces myślowy, jak i fizyczne reakcje. Wrażenia napływają przez receptory do mózgu Następuje ich segregacja i integracja z wcześniejszymi doświadczeniami Mózg tworzy reakcję adaptacyjną

Stadia integracji sensorycznej Integracja sensoryczna rozwija się już w życiu płodowym. Do 7 roku życia dzieci przechodzą przez następujące stadia: Stadium 1: zdolność do przetwarzania pojedynczych bodźców, nawiązywanie więzi z opiekunem, rozwój napięcia mięśniowego i ruchu gałek ocznych, integracja odruchów Stadium 2: rozwój reakcji dowolnych i rozwój schematu ciała, rozwój dużej motoryki i planowania ruchu, kształtowanie się stabilnej postawy, kształtowanie się podstaw percepcji słuchowej, wzrokowej, rozwój koordynacji ciała Stadium 3: rozwój ruchów dowolnych i bardziej precyzyjnych (ręki, aparatu mowy), kształtowanie się koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwój współdziałanie zmysłów Stadium 4: specjalizacja mózgowa (dominacja stronna ciała),rozwój zdolności do: czytania, pisania, liczenia, koncentracji uwagi, kontroli emocjonalnej, samoakceptacji

Założenia teorii integracji sensorycznej Do systemów sensorycznych zaliczamy system przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy. W okresie prenatalnym rozpoczynają swoją pracę. Ich prawidłowe funkcjonowanie wpływa na pracę pozostałych zmysłów, przyczynia się do rozwoju napięcia mięśniowego, koordynacji ruchowej, reakcji równoważnych, ruchów oczu, świadomości ciała.

1. Mózg jest zdolny do zmian i modyfikacji. Ta jego cecha umożliwia pracę nad zaburzeniami integracji sensorycznej przy odpowiednim zaplanowaniu dostarczanych bodźców. Plastyczność neuronalna zależy od zaangażowania dziecka w zadania, różnorodności środowiska, w którym przebiega rozwój i terapii oraz od tzw. krytycznych okresów rozwojowych.

2. Sekwencyjny rozwój procesów integracji sensorycznej. Nowe umiejętności budowane są na podstawie starych skryptów ruchowych czy myślowych.

3. Integralność systemu nerwowego Istnieją wzajemne zależności pomiędzy różnymi strukturami mózgu. Prawidłowe funkcjonowanie zależy od integralnej pracy całego systemu.

4. Reakcje adaptacyjne Pojawiają się w wyniku procesów integracji sensorycznej, ale też są początkiem co raz to bardziej zaawansowanej struktury tej integracji.

5. Każde dziecko ma w sobie wewnętrzny pęd do rozwoju Dziecko SAMO potrafi dostarczyć sobie bodźce, które są potrzebne do jego rozwoju.

Co może mnie zaniepokoić? wzmożona lub obniżona wrażliwością na bodźce, niewłaściwy poziom uwagi, obniżony poziom koordynacji ruchowej, opóźniony rozwój mowy, nieprawidłowy poziom aktywności ruchowej, trudności w zachowaniu.

Wskazówki do pracy z dziećmi, u których podejrzewa się zaburzenia integracji sensorycznej DZIECI MAŁE: potrzebują dużo kontaktu fizycznego: głaskania, przytulania, potrzebują różnych doświadczeń zmysłowych, dobrze reagują na zabawy muzyczne, szczególnie te z użyciem naturalnych instrumentów (garnki, butelki, talerze itd.), potrzebują doświadczenia róznych dźwięków, należy im pozwolić na swobodny ruch i trening mięśniowy (ułóż dziecko na bezpiecznym podłożu i pozwól mu samodzielnie się poruszać, przekręcać, przesuwać, dźwigać). muszą mieć zaspokojone podstawowe potrzeby fizjologiczne i psychiczne (jedzenie, ciepło, czysta pielucha, bezpieczeństwo).

Wskazówki do pracy z dziećmi, u których podejrzewa się zaburzenia integracji sensorycznej W przypadku dzieci starszych należy pamiętać o: dużej ilości ruchu: uprawianiu sportów, ciekawych zajęciach fizycznych, ograniczeniu zajęć statycznych (przesiadywanie przez komputerem, telewizorem), właściwym odżywianiu się.

Skąd czerpać informacje? ock&str=podstrona_terapia ock&str=podstrona_terapia biuletyn-artykuly&id=49fadb0d_3bc biuletyn-artykuly&id=49fadb0d_3bc hp?k=39 hp?k=39 ock&str=podstrona_objawy ock&str=podstrona_objawy