Przestrzeń miejska jako krajobraz Obraz tworzony przez ludzi Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, 09.09.2016 rok Natalia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Brama Miasta Konferencja Prasowa, 11 marca 2013.
Advertisements

Nowe zarządzenia dla poprawy estetyki miasta Gdańsk, 19 października 2012r.
ZAMOJSKI ZESPÓŁ STAROMIEJSKI – RYNEK WODNY
Bilbordy Pomysł na reklamę.
Łuków -20 lat wspólnie Zmiany w Łukowie na przestrzeni ostatnich 20-stu lat 1 LO im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Co to jest architektura?
Kotlina Dobrego Światła i Smaku. Cel projektu Promocja najnowocześniejszych metod oświetlania środowiska człowieka, Promocja Polskiej kuchni i zdrowego.
Poradnik Przedsiębiorcy Przy wchodzeniu na rynek pierwszym krokiem jest stworzenie nazwy i logo firmy które będzie ją najpierw wyróżniało a później promowało.
Pan Dariusz Śmiechowski
LOTNISKO I TERENY OKOŁOLOTNISKOWE - Nowe Miasto n/Pilicą
Największe miasta POLSKI.
Prezentacja miast i form promocji. Spis treści Prezentacja miast: – Sopot – Wrocław – Kraków – Zakopane – Warszawa Formy promocji: – Formy Standardowe.
PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA GORLICE na lata
Obiekty UNESCO Kraków (Stare miasto).
Magdalena Florek Warszawa
PORADNIK KSZTAŁTOWANIA
POJEZIERZE STAROGARDZKIE - KOCIEWIE
Dobre praktyki we wdrażaniu funduszy strukturalnych Województwo świętokrzyskie.
Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego
Auschwitz - Birkenau.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Technik Organizacji Reklamy
OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA
KRAJOBRAZY ZURBANIZOWANE - OKOLICE STAROGARDU GDAŃSKIEGO
STREFY RUCHU USPOKOJONEGO I PIESZEGO W ŚRÓDMIEŚCIU KRAKOWA Andrzej RUDNICKI (Politechnika Krakowska) Andrzej KOLLBEK (GDDKiA.
Zabytki w Niemczech.
Przestrzeń życia Polaków - założenia i struktura raportu
Społeczna Ochrona Przyrody
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
Doświadczenia samorządu województwa kujawsko-pomorskiego w kształtowaniu krajobrazu Mariusz Leszczyński Toruń, 12 sierpnia 2014 r.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
RELACJE I WZAJEMNE UWARUNKOWANIA ELEMENTÓW KOMPOZYCJI
Projekt Comenius Regio
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
Podstawy prawne i dylematy..  Dobro wyczerpywalne;  Jej zagospodarowniae wpływa na ekosystemy;  Wymiar społeczno – kulturowy;  Cel zagospodarowania.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
UNESCO Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury. Jej celem jest m.in. wspieranie współpracy międzynarodowej w dziedzinie kultury,
Warszawa jest stolicą Polski.
WZGÓRZE ZAMKOWE W DZIERZGONIU
Dwudziestolecie Wolnych Wyborów Samorządowych Przed i Po 8 LO w Lublinie Dwudziestolecie Wolnych Wyborów Samorządowych Przed i Po 8 LO w Lublinie.
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Plac Długosza.
Prawne regulacje dotyczące zabytkowych cmentarzy
Kształtowanie Przestrzeni Publicznej a Rozwój Miast w Zaawansowanym Okresie Transformacji Gospodarczej Akademia Górniczo -Hutnicza w Krakowie 25 maja 2012.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
22-23 CZERWCA W programie wycieczki między innymi:
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
MOŻLIWOŚCI ZABUDOWY Urząd Miasta Poznania Wydział Urbanistyki i Architektury Prezentacja dotyczy możliwości zabudowy w przypadku braku M.P.Z.P - sąsiedztwo,
Program Rewitalizacji Księżego Młyna „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i Łodzi” Łódź, 23 czerwca 2014 r.
„ Toruń otwarty dla wszystkich – KLUCZ do mojego Miasta ” 22 października 2009 r.
Open space 1 Open space Zespół: Piotr Jaworski, Bartłomiej Kołodziejski,Piotr Kopyra, Paweł Podgórski, Radosław Matrzak, Michał Pindor.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Teresa Białecka – Krawczyk Dyrektor Biura Rozwoju Przedsiębiorczości i Miejsc Pracy UMŁ Sztab Piotrkowska Łódź, r. SPOSÓB ZARZADZANIA ULICĄ PIOTRKOWSKĄ.
Warszawa Najwyższe budynki w Warszawie Zabytki  Historyczne centrum Warszawy zostało w 1980 wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Do rejestru.
Lokalizacja inwestycji: Cele projektu: Budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego Inwestycja przeznaczona jest pod funkcje muzealno-wystawowe,
Dr inż. arch. Tomasz Grzegorz Ołdytowski
KONFERENCJA INFORMACYJNA USTAWA KRAJOBRAZOWA PIERWSZE DOŚWIADCZENIA, PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ Ciechanów, 9 września 2016 r.
Ustawa krajobrazowa nowe zadania samorządu województwa Monika Brzeszkiewicz-Kowalska Dyrektor Oddziału Terenowego w Ciechanowie Mazowieckiego Biura Planowania.
Trakt wielu kultur pomnik historii
WNIOSKI KONSERWATORSKIE
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROJEKTOWANIE KONSERWATORSKIE - REWALORYZACJA KRAJOBRAZU KULTUROWEGO
Aleksejenko Weronika 10-B
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY MIASTA GDAŃSKA
Zapis prezentacji:

Przestrzeń miejska jako krajobraz Obraz tworzony przez ludzi Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok Natalia Zborowska Architekt krajobrazu Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego

Siegfried Kracauer ( ) - opisując przedmodernistyczny Berlin – „Pejzaż miasta (cityscape) ma wszystkie istotne cechy krajobrazu. Jest w tak niewielkim stopniu zaprojektowany jak natura i jest jak krajobraz, który artykułuje się w sposób nieświadomy”. Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok Miasto jako krajobraz Kevin Lynch ( ) - opisując obraz miasta – „Mamy możliwość formowania naszego nowego, miejskiego świata, jako obrazowego pejzażu: uchwytnego, spójnego, klarownego. Do tego potrzebna będzie nowa postawa mieszkańców miast (…)”. Janusz Bogdanowski ( )- opisując problem miasta współczesnego – „Miasta współczesne z reguły (prócz niewielu jak: Nowa Huta, Nowe Tychy) nie tworzą dające się wyraźnie wyodrębnić całości (…) Krajobraz miasta współczesnego, stanowiący wyraz ogromnej złożoności strukturalnej, jest z reguły wynikiem przypadkowego zestawienia nowych osiedli, zespołów lub nawet pojedynczych obiektów”. Czym jest „krajobraz” „Krajobraz jest wyrazem kultury społeczności, jest mieniem narodowym, jest też wychowawczym ugorem, którego uprawa decyduje o przyszłej roli narodu” Zygmunt Novák

Teoria - Podział krajobrazu miasta Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok *J. Bogdanowski, Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1976 „PŁASZCZYZNA” (A) – pozioma stanowiąca podłogę wnętrz; „ŚCIANY” (B) - wydzielające wnętrze z otoczenia i odcinające je całkowicie lub częściowo czy też pozornie od wnętrz sąsiednich; 1. Podział – miasto jako krajobraz wnętrz architektonicznych - teoria wnętrz – Janusz Bogdanowski* „SKLEPIENIE” (C) - zamykające wnętrze od góry; Zabytek / Nowoczesność Zamknięte/ /Otwarte Chaos / Ład „BRYŁA WOLNOSTOJĄCA” (D) - wszystkie formy przestrzenne znajdujące się we wnętrzu (np. drzewo, mała architektura miejska, reklama) ;

Teoria - Podział krajobrazu miasta Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok *K. Lynch, Obraz miasta, Wydawnictwo Archivolta, Kraków 2011 DROGA – kanał wzdłuż którego porusza się obserwator miasta; KRAWĘDZIE – granice (bariery możliwe lub nie do przejścia) w przestrzeni ; 2. Podział – miasto jako obraz – Kevin Lynch* REJONY – wnętrza w przestrzeni (do których obserwator „wchodzi”); Tożsamość StrukturaZnaczenie WĘZŁY – strategiczne miejsca (skrzyżowanie np. dróg); PUNKTY – charakterystyczne elementy (nie musi stanowić dominanty w krajobrazie);

I PLAN przedpole II PLAN ( panorama starego miasta) III PLAN dominanta Panorama miasta widoczna z Kopca Kościuszki w Krakowie Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok Teoria - Panorama krajobrazu miasta subdominanta akcenty widok

przyzwolenie władz i społeczeństwa + niska świadomość z zakresu ochrony wizualnej w krajobrazie brak zapisów dotyczących reklam w miejscowych planach (format / kolorystyka/ LOKALIZACJA) źle rozumiany marketing chęć zysku – dodatkowy zarobek dla właścicieli budynków „KRAJOBRAZ REKLAMOWY” Centrum Warszawy – stolica Państwa? Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok Rzeczywistość - Chaos reklamowy – skąd to się wzięło?

Dlatego jest tak... Radom. Aleksander Sawicki, szef Społecznego Komitetu Ratowania Zabytków Radomia. Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok „ W centrum Radomia na co trzecim obiekcie wpisanym do rejestru zabytków stwierdziliśmy naruszenie przepisów. Na ich ścianach frontowych i balustradach były umieszczone różnego rodzaju reklamy, tablice oraz napisy o dowolnej wielkości i kolorystyce” Znikoma ochrona wartości kulturowych Brak ochrony zabytkowych obiektów.

…albo tak… Kraków Kraków. Źródło - Internet Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok „Jest wzniesienie z którego widać całą panoramę starego miasta. Niestety widok zasłania bilbord z reklamą chińskiego telefonu z hasłem: „ZOBACZ KAŻDY SZCZEGÓŁ” - w tych okolicznościach brzmi jak złośliwa ironia.” Zła lokalizacja oraz niska świadomość z zakresu ochrony wizualnej Brak analizy widokowej – zanieczyszczenie panoramy miasta

Kiedy akcent staje się dominantą… parę słów o największym „słupie reklamowym” …albo tak… Kraków Kraków. fot. Paweł Krzan Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok Słynny krakowski „Szkieletor” podobnie jak Hotel Forum są wykorzystywane jako wielkie płaszczyzny reklamowe dominujące w przestrzeni miasta. Myślenie pojedynczym elementem, a nie jako całość przestrzeni.

…albo tak… Kraków Wjazd do Krakowa, ul. Zakopiańska, lipiec 2014 rok Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok Wyniki ankiety związanej z tzw. „Ustawą krajobrazową” pokazały, że mieszkańcom Krakowa najbardziej „przeszkadza” stan ulic wjazdowych do miasta – ul. Zakopiańskiej i al. 29 Listopada tzw. „Warszawska”. Droga jako ciąg widokowy. Tylko gdzie ten widok? …jest jeszcze tzw. kożuchowy wjazd do Zakopanego… z widokiem na Tatry?

Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok Mieszkańca WładzTurysty Agencji reklamowej Dewelopera Architekta krajobrazu grafika: Natalia Zborowska Dlaczego tak się dzieje? Konflikt interesów – punkt widzenia … 48 ha trawy w centrum miasta!!! Tyle zmarnowanej przestrzeni. Każdy będzie chciał kupić apartament z widokiem. Największych w Europie łąk w centrum miasta! Symbol ducha miejsca. Genialna płaszczyzna widokowa. Hmm biegacze!? Trzeba stworzyć bilbordy ultra lekkich butów dla biegaczy. Miejsce z historią! wypas bydła! pierwszy w historii miasta start samolotu. Przestrzeń dla miasta – festiwale – To tu postawimy ołtarz papieski! Teren przyjazny biegaczom, rolkarzom, właścicielom psów.

W Polsce istnieje 26 parków kulturowych - Park Kulturowy Stare Miasto w Krakowie został utworzony w 2010 roku. Jedna z czterech form ochrony zabytków w Polsce określonych w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; CELE: ochrona, zachowanie, ekspozycja cennego historycznego układu urbanistycznego, ochrona osi, ciągów, punktów widokowych, ochrona krajobrazu kulturowego, ochrona linii zabudowy, historycznej formy i ducha miejsca. Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok POPRZEZ przeciwdziałanie nadmiernej rozbudowie działalności handlowej i usługowej oraz ingerującej w formę architektoniczną obiektów zabytkowych bądź zakłócającej ich ekspozycję. OCZYSZCZENIE PRZESTRZENI – STWORZENIE „KATALOGU” DOPUSZCZALNYCH FORM – WYEKSPONOWANIE WARTOŚCI 1915 rok 2005 rok DOBRE PRAKTYKI Ochrona przestrzeni miejskiej - czyli parę słów o Parku Kulturowym Starego Miasta

Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok DOBRE PRAKTYKI Ochrona przestrzeni miejskiej - czyli parę słów o Parku Kulturowym Starego Miasta Widok w stronę Kościoła Mariackiego i Rynku. Fot. N. Zborowska 2016 rok Widok w stronę Bramy Floriańskiej. Fot. N. Zborowska 2016 rok OCZYSZCZENIE PRZESTRZENI – STWORZENIE „KATALOGU” DOPUSZCZALNYCH FORM – WYEKSPONOWANIE WARTOŚCI

Wnioski i rekomendacje dotyczące kształtowania i ochrony krajobrazu miast: Tworzenie odpowiedzialnych i świadomych planów miejscowych; Podział przestrzeni miasta na strefy: historyczna / przemysłowa / mieszkaniowa …oraz dobór form ochrony ładu przestrzennego – czyli walka ze „znijaczeniem” przestrzeni; Wprowadzenie i przestrzeganie zapisów dotyczących analiz widokowych – płaszczyzna / ciąg widokowy / dominanta / akcent (pozytywny / negatywny); Podnoszenie świadomości mieszkańców (konsultacje społeczne) - wspólne budowanie „naszej” przestrzeni; Dla najcenniejszych obszarów miasta tworzenie stref ochronnych – park kulturowy; Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok Myślenie za pomocą FORMY / KOLORU / ZNACZENIA, a nie samego „przekazu informacji”;

Dziękuje za uwagę Reklama w krajobrazie miejskim - miasta szukają rozwiązań. Ciechanów, rok Myśl całościowo na temat krajobrazu, a nie tylko w kontekście pojedynczego elementu.