Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Odbywanie stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kwalifikacje nauczycieli w roku 2006
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Awans zawodowy nauczycieli -kilka uwag
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Integracja w kształceniu zawodowym
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
Organizacji i Pragmatyki
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
W przypadku zaistnienia przesłanek z art. 20 ust
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Awans zawodowy nauczycieli
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Język obcy w przedszkolu
Co dalej…..
Formalnoprawne podstawy rozwoju placówek oświatowych i obszary podnoszenia jakości pracy 24 września 2015 r.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Kuratorium Oświaty w Opolu.
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Zmiany w zakresie awansu zawodowego w 2018 r.
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Awans zawodowy nauczycieli
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli

Wniosek o nadanie stopnia awansu może złożyć tylko czynny nauczyciel. Nauczyciel, który zakończył staż wcześniej niż w roku szkolnym, w którym składa wniosek o nadanie kolejnego stopnia awansu zawodowego, jest obowiązany dołączyć aktualne zaświadczenie o zatrudnieniu.

Każdy nauczyciel ubiegający się o nadanie kolejnego stopnia awansu zawodowego musi posiadać odpowiednie przygotowanie pedagogiczne. Jeżeli z treści dyplomu (lub suplementu do dyplomu) nie wynika, że wnioskodawca ukończył studia wyższe w specjalności nauczycielskiej do wniosku należy dołączyć kopię dokumentu potwierdzającego uzyskanie przygotowania pedagogicznego.

W przypadku nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu, w treści zaświadczenia należy wskazać, w jakiej branży (zawodzie) np. rolnicze, gastronomiczne, mechaniczne, ekonomiczne).

Nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów. W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne oraz nauczycieli „wspomagających” w treści zaświadczenia należy wskazać niepełnosprawność uczniów, dla których te zajęcia są prowadzone.

Art. 9d ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2014 r. poz. 191 z późn. zm.) Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w okresie 3 lat od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. W przypadku niedotrzymania terminów złożenia wniosków nauczyciele ci obowiązani są do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.

Kwalifikacje nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne i nauczycieli „wspomagających”

§ 14 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2015 r. poz. 1264)

1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela [w szkołach i placówkach] dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym […] z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi […] a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiada osoba, która: 1) ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub 2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2−5, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub 3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.

Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach i placówkach prowadzących kształcących dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami innymi niż z upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim (ust. 2) posiada osoba, która ukończyła: 1)studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub 2)zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub 3)studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.

Gałęzie pedagogiki specjalnej w zależności od niepełnosprawności uczniów: oligofrenopedagogika – rewalidacja osób upośledzonych umysłowo, tyflopedagogika – rewalidacja osób niewidomych i słabowidzących, surdopedagogika – rewalidacja osób niesłyszących lub słabosłyszących, pedagogika lecznicza (lub terapeutyczna) – rewalidacja osób niepełnosprawnych ruchowo oraz przewlekle chorych, pedagogika resocjalizacyjna – rewalidacja osób niedostosowanych społecznie, „Rewalidacja i edukacja osób z autyzmem” lub „Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera” lub „Edukacja i wspomaganie dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera” itp.

Nie istnieje jedna pedagogika specjalna, która uprawniałaby nauczyciela do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych niezależnie od niepełnosprawności dziecka.

Terapia pedagogiczna a pedagogika specjalna Jak wynika z treści programu ramowego kursu kwalifikacyjnego z zakresu terapii pedagogicznej – kurs był przeznaczony dla kwalifikowanych nauczycieli nauczania początkowego, pedagogów i psychologów szkolnych oraz pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych zainteresowanych problematyką trudności w uczeniu szkolnym dzieci w klasach I-III. Absolwenci kursu otrzymują prawo do prowadzenia zespołów korekcyjno-kompensacyjnych, klas wyrównawczych i terapeutycznych dla dzieci w młodszym wieku szkolnym.

„Uznawanie” kwalifikacji nauczycieli

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji… § 28. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którym na podstawie dotychczasowych przepisów uznano ukończony kierunek (specjalność) studiów za zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki.

§ 2 ust. pkt 2, § 2 ust. 2, § 3 pkt 2 lit b Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela posiada osoba, która ukończyła studia wyższe na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.

Wyrażanie zgody na zatrudnienie nauczyciela – podstawowe elementy wniosku

Art. 10 ust. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2014 r. poz. 191 z późn. zm.) stanowi, że w przypadku, zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela (ust. 7), jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia osoby posiadającej wymagane kwalifikacje, można za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny zatrudnić nauczyciela, który nie spełnia warunku wymienionego w ust. 5 pkt 5 [nie posiada kwalifikacji wymaganych do zajmowania danego stanowiska].

Obowiązujące przepisy prawa oświatowego nie przewidują możliwości wyrażania zgody (przez jakikolwiek organ administracji publicznej) na prowadzenie przez nauczyciela (przydzielenie w ramach istniejącego stosunku pracy) jakichkolwiek zajęć bez wymaganych kwalifikacji.