Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Jakość, zaufanie, konsekwencja
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Kierowanie twórczością w organizacji
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Jak motywować dziecko do nauki?
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Małgorzata Bogdanowicz
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Jak budować więzi z dziećmi?
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Pozycja lidera – kierowanie
Procesy grupowe A.Kawalec.
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Psychologia w zarządzaniu
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Moja przedsiębiorczość
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
MOTYWACJA.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
w praktyce pedagogicznej
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Pojęcie instytucji społecznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Jak motywować dziecko do nauki ?
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Rodzice nie muszą być samotni
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Arkadiusz Król Grupa II a
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Praca ze stopniami czyli jak stymulować wszechstronny rozwój
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Socjometria bez tajemnic
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Źródła wiedzy o organizacji i zarządzaniu I rok SSE II, I rok SNE II.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
F. W. Taylora E. Mayo H. Fayola M. Webera
Zapis prezentacji:

Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich

Podstawowe pojęcia Teoria X i teoria Y - Douglas Mc Gregor (1960) – dwa przeciwstawne stereotypy pracownika, na których każdy kierownik opiera swoje postępowanie wobec podwładnych. Eksperymenty Eltona Mayo (1924 – 1932)- najważniejsze: Western Electric Company w Hawthorne. Grupa społeczna – dwie lub więcej osób między którymi istnieją bezpośrednie interakcje, wymiana informacji i emocji. Mają wspólny cel, wspólne wartości i normy, strukturę oraz przywódcę. Zespół – Zwarta grupa ludzi, którzy wykonują specyficzne funkcje i są ze sobą związani tak, ze każda osoba potrzebuje innych, aby móc spełnić swoje zadania.

Teoria X 1.Przeciętny człowiek ma wrodzoną niechęć do pracy i będzie jej unikał. 2.Większość ludzi trzeba zmuszać do pracy, kontrolować i grozić karami, aby zmotywować ich do wysiłku koniecznego do osiągnięcia celów organizacji. 3.Ludzie chcą, aby nimi kierowano, unikają odpowiedzialności, mają małe ambicje. Chcą przede wszystkim bezpieczeństwa. Fizyczny i umysłowy wysiłek przy pracy jest czymś równie naturalnym jak zabawa, czy wypoczynek. Człowiek zdolny jest do samokontroli i kierowania sobą, aby osiągnąć cele, które uznał za swoje. Uznanie celów za własne jest funkcją nagród związanych z ich osiąganiem. Przeciętny człowiek uczy się w pewnych warunkach nie tylko akceptować odpowiedzialność, ale i szukać jej, natomiast uchylanie się od odpowiedzialności jest zwykle wynikiem osobistego, negatywnego doświadczenia. Wśród ludzi powszechny jest wysoki poziom wyobraźni, twórczego myślenia i inicjatywy w rozwiązywaniu problemów. Teoria Y

Experyment w Hawthorne – I faza Problemy z wydajnością – nieskuteczność metod klasycznych. – Badania nad wpływem intensywności oświetlenia na wydajność. Wieloetapowe i żmudne badania nad wpływem wielu czynników związanych z warunkami pracy na wydajność Efekt: Antyintuicyjny efekt wydajnościowy. „Uzupełnić logikę wydajności logiką uczuć”

Experyment w Hawthorne – II faza Metoda badań – wywiady (0,5h – 1,5 h). Próba – około osób. Czas trwania – kilka lat. Zasady dla prowadzących wywiady: – Poświeć całą uwagę osobie, z którą prowadzisz wywiad i daj jej to poznać. – Nie mów, lecz słuchaj. – Nigdy nie dyskutuj i nie dawaj rad. – Pamiętaj, że wszystko, co zostało powiedziane musi zostać uznane za tajemnice osobista, której nie wolno rozgłaszać. Wyniki stały się podstawą założeń kierunku HUMAN RELATIONS

Wnioski z II fazy eksperymentu w Hawthorne „The Human problems of an Industruial Civilization” – E. Mayo – Grupy nieformalne i nieformalna organizacja. Normy grupowe Duma i poczucie sensu pracy EFEKT HAWTHORNE W BADANIACH SPOŁECZNYCH W ORGANIZACJACH (NAWET EKSPERYMENTACH) NIE MOŻEMY WYELIMIONOWAĆ WSZYSTKICH CZYNNIKÓW ZAKŁÓCAJĄCYCH. SAM PROCES BADANIA ZNIEKSZTAŁCA WYNIKI.

Podstawowe założenia kierunku Human Relations 1.Źródłem podstawowej motywacji do zachowań w organizacji są potrzeby społeczne, a szczególnie potrzeba przynależności. 2.Rozdrobnienie pracy ograniczyło możliwość zaspokojenia potrzeb społecznych, dlatego ludzie poszukują satysfakcji w ramach stosunków nieformalnych. 3.Człowiek w pracy jest tym bardziej niezawodny i wydajny im wyższe jest jego morale – czyli pozytywny stosunek do organizacji, i im bardziej ma zaspokojone potrzeby społeczne w pracy. 4.Wysokie morale można osiągnąć poprzez stosowanie określonych technik zarządzania, których wspólną cechą jest okazywanie życzliwego zainteresowania sprawami podwładnych. ODKRYCIE PRACOWNIKA, JAKO ISTOTY SPOŁECZNEJ