Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Zagadnienia Nazwy sklepów, lokali usługowych oraz produktów.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Czasowniki modalne w czasie przeszłym Imperfekt.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Szyk wyrazów w zdaniu Zdania proste oznajmujące oraz zdania pytające
Czasowniki modalne w Imperfekcie Szyk zdań złożonych podrzędnie.
Czasowniki modalne Biernik - Ruch Celownik - Spoczynek
Ubrania – Budowa zdań Biernik rzeczowników i zaimków osobowych Odmiana czasowników.
Massenmedien. I. Przyjrzyj się zdjęciom i przyporządkuj przedmiotom ich nazwy. die Zeitung der Fernseher die Zeitschrift der Computer das Radio die DVD.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Zu Hause muss ich aufräumen
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
O MNIE MOJE HOBBY MOJE MARZENIA MOJA ULUBIONA KSIĄŻKA MOJA ULUBIONA GRA POLECANE STRONY INTERNETOWE MOJA PIERWSZA STRONA INTERNETOWA.
Freizeit Schwimmst du gern?. I. Dopasuj obrazek do wyrażeń, jak w przykładzie. A B C D E FG H I J K L M.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
DER FROUMSEINTRAG VON LISA. Ich bin Lisa und schreibe allen, die einen Hund haben möchten und nicht wissen, wie sie darüber mit den Eltern sprechen sollten.
Jak sobie z nim radzić ?.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Meine Wohnung Hier fühle ich mich wohl!. I. Podaj nazwy urządzeń (pamiętaj o rodzajnikach).
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
 Wykonali: -Magdalena Koniarek -Adrian Fiba Zaimki osobowe w trzecim przypadku.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Umwelt Der Wetterbericht. I. Podpisy nie pasują do obrazków. Uporządkuj je. Es gibt Nebel. Es regnet. Die Sonne scheint. Es gibt Gewitter. Es ist leicht.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Lokata terminowa : jej posiadacz w zamian za wyższe oprocentowanie, zobowiązuje się nie podejmować środków z rachunku lokaty, przez czas określony w umowie.
STEREOTYP NIEMCA W POLSCE. Co to jest : Są to „obrazy w głowach” wpływające na nasze myślenie, postępowanie i zachowanie.
Co to Internet? Internet (skrótowiec od ang. inter-network, dosłownie "między- sieć") – ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Hiszpania - Gran Canaria – Taurito r.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Rola książki w życiu człowieka
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
Internet to nie tylko gry
Monika Siembida, ILE CZY ILU? O TO JEST PYTANIE! Monika Siembida,
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Należymy do szkolnego radiowęzła ZSZ nr4 w Opolu od kiedy tylko przyszliśmy do tej szkoły zajmujemy się tym ponieważ nie tylko kochamy muzykę, ale także.
1. Zu Hause 1.1 Immobilien 1.2 Wohnräume 1.3 Grammatik
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
„Na wyżynach myślenia”
Hiszpańskie natchnienia
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
INSTRUKCJA.
SLIGO MINI PRZEWODNIK.
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
Implementacja rekurencji w języku Haskell
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Instrukcja.
Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego
Prezentacja przygotowana na zajęcia z dziećmi w ramach
Zawsze słyszymy o „zasadach” ze strony kobiet
Zapis prezentacji:

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu mogą być wykorzystywane przez jego Użytkowników wyłącznie w zakresie własnego użytku osobistego oraz do użytku w szkołach podczas zajęć dydaktycznych. Kopiowanie, wprowadzanie zmian, przesyłanie, publiczne odtwarzanie i wszelkie wykorzystywanie tych treści do celów komercyjnych jest niedozwolone. Plik można dowolnie modernizować na potrzeby własne oraz do wykorzystania w szkołach podczas zajęć dydaktycznych.

Fragensätze Zdania pytające Arkadiusz Więzowski

- poznamy niemieckie zaimki pytające - poznamy kilka rodzajów zdań pytających - nauczymy się prawidłowo budować pytania w języku niemieckim - zadanie pytania w języku niemieckim nie będzie dla nas problemem! Zaczynamy! Dzięki dzisiejszej lekcji:

Co powinniśmy wiedzieć o zdaniach pytających w języku niemieckim? Naturalną rzeczą jest, że jeśli czegoś nie wiemy, coś jest nam nieznane, musimy (chcemy) o to zapytać. Zapytać możemy całym zdaniem lub tylko jedną określoną częścią zdania (np. Jak?). Dlatego w języku niemieckim rozróżniamy dwa rodzaje zdań pytających. Są to: - Entscheidungsfrage (lub Ja/Nein – Frage) – pytanie o rozstrzygnięcie - Ergänzungsfrage (lub W-Frage) – pytanie o uzupełnienie Na pytanie o rozstrzygnięcie odpowiadamy zazwyczaj tylko „Tak” lub „Nie”, natomiast na pytanie o uzupełnienie odpowiadamy często pełnym zdaniem, jest to pytanie, które ma określony cel i nie wymaga jednoznacznej odpowiedzi odpowiedzi „tak” lub „nie”. Różnicę pomiędzy tymi zdaniami poznamy za chwilę.

Entscheidungsfrage Pytanie o rozstrzygnięcie Jak już wcześniej wspomnieliśmy, pytanie o rozstrzygnięcie, znane również jako „pytanie tak/nie” ma na celu uzyskanie od osoby którą pytamy konkretnej odpowiedzi. („tak” lub „nie”.) Po zadaniu pytania oczekujemy albo potwierdzenia albo zaprzeczenia naszego pytania. Zadając pytanie o rozstrzygnięcie ważne jest, aby czasownik stał zawsze na pierwszym miejscu a podmiot na drugim! Oto kilka przykładów: Liest du Bücher? - Czytasz książki?Ja, ich lese Bücher. - Tak, czytam książki. Macht er Einkäufe? - Czy on robi zakupy?Nein, er ist in der Arbeit. - Nie, on jest w pracy. Liebst du Martin? - Kochasz Marcina?Ja, ich liebe ihn. - Tak, kocham go. Macht ihr Party? - Robicie imprezę?Nein, wir hören Musik. - Nie, my słuchamy muzyki.

Ja / Nein Fragen – Beispiele Pytania tak / nie - przykłady Bist du verheiratet? - Jesteś żonaty? Nein, ich bin ledig. - Nie, jestem wolny. Gehst du in die Schule? - Idziesz do szkoły? Ja, ich gehe in die Schule. - Tak, idę do szkoły. Kocht ihr Tomatensuppe? - Gotujecie zupę pomidorową? Nein, wir kochen Brühe. - Nie, my gotujemy rosół. Arbeiten Sie noch? - Pracuje Pani jeszcze? Ja, ich arbeite noch. - Tak, jeszcze pracuję. Tanzt er gut? - Czy on dobrze tańczy? Nein, er tanzt miserabel. - Nie, on tańczy kiepsko. Fahrt ihr nach Berlin? - Jedziecie do Berlina? Ja, wir fahren nach Berlin. - Tak, jedziemy do Berlina. Hast du Zeit? - Masz czas?Nein, ich habe keine Zeit. - Nie, nie mam czasu.

Ja / Nein Fragen – Beispiele Pytania tak / nie - przykłady Gehen wir ins Kino? - Idziemy do kina? Nein, wir gehen ins Restaurant. - Nie, idziemy do restauracji. Kommt ihr heute? - Przyjdziecie dzisiaj? Nein, wir werden morgen. - Nie, będziemy jutro. Trinkst du Milch? - Pijesz mleko? Nein, ich trinke Tee. - Nie, piję herbatę. Magst du Tina? - Lubisz Tinę?Ja, ich mag sie. - Tak, lubię ją. Spielst du Fußball? - Grasz w piłkę nożną? Ja, ich spiele Fußball.- Tak, gram w piłkę nożną. Ist es kalt? - Jest zimno?Nein, es ist warm. - Nie, jest ciepło. Hast du einen Hund? - Masz psa? Nein, ich habe eine Katze. - Nie, mam kota. Bist du zufrieden? - Jesteś zadowolona? Ja, ich bin zufrieden. - Tak, jestem zadowolona. Schreibst du ? - Piszesz maila? Nein, ich schreibe Aufsatz.- Nie, piszę wypracowanie.

Ergänzungsfragen Pytania o uzupełnienie Pytanie o uzupełnienie, znane również jako „W-Frage”, jest pytaniem otwartym, to znaczy, że osoba pytająca chciałaby otrzymać informację o stanie faktycznym danej rzeczy. Pytaniem o uzupełnienie możemy zapytać o drogę, o określone miejsce, o wiek, o czas itd. W tym rodzaju pytań zaimek pytający (tzw. Fragewort) stoi zawsze na pierwszym miejscu! Na miejscu drugim znajduje się czasownik a dopiero na trzecim podmiot! Spójrzmy na przykłady: Wo wohnst du? - Gdzie mieszkasz? In Warschau. - W Warszawie. Was macht er hier? - Co on tu robi?Er arbeitet. - On pracuje. Wie heißt sie? - Jak się ona nazywa?Ania Kowalska. - Ania Kowalska.

Ergänzungsfragen / W-Frage Pytania o uzupełnienie Jak można zauważyć, pytania te są zdaniami pytającymi z zaimkami pytającymi zaczynającymi się na „w”. Stąd też nazwa tego rodzaju pytań - „W-Fragen”. Zaimków pytających jest w języku niemieckim bardzo dużo. Dlatego na początek się z nimi zapoznamy. Oto najczęstsze z nich: wo? – gdzie? wie? – jak? wer? – kto? was? – co? wen? – kogo? woher? – skąd? wohin? – dokąd? wann? – kiedy? wieso? – dlaczego? warum? – dlaczego? wessen? – czyj?, czyja?, czyje? wem? – komu? do kogo? (np. należeć)

W-Frage – Czynność, działanie, stan rzeczy, znaczenie Teraz zapoznamy się z pytaniami z zaimkami pytającymi, których celem jest informacja o czynności, działaniu, znaczeniu, stanie rzeczy. W tym celu używamy przeważnie zaimka pytającego „was” oznaczającego w języku polskim „co”. Was macht er gerade? - Co on właśnie robi? Was hat Tina gemacht? - Co robiła Tina? Was ist mit Martin los? - Co się dzieje z Marcinem? Was ist passiert? - Co się stało? Was ist heute geschehen? - Co się dziś wydarzyło? Was interessiert dich? - Co cię interesuje? Was willst du wissen? - Co chciałbyś wiedzieć? Was bedeutet das? - Co to znaczy?

W-Frage – określenie czasu Zdaniami pytającymi zawierającymi zaimki pytające możemy również zapytać o czas. Możemy zapytać zarówno o czas trwania jakiejś rzeczy jak i o czas zegarowy (godzinę). Służą nam do tego zaimki pytające takie jak: Wann – kiedy Wie lange – jak długo Wie viel Uhr – która godzina Wie oft – jak często Ab wann – od kiedy Seit wann - od kiedy Bis wann – do kiedy Für wie lange – na jak długo Von wann bis wann – od kiedy do kiedy Wie spät – jak późno (która godzina) Um wie viel Uhr – o której godzinie

określenie czasu - przykłady Wann kommt das Taxi? - Kiedy przyjedzie taksówka? Wie lange dauert das Unterricht? - Jak długo trwa lekcja? Wie viel Uhr ist es? - Która jest godzina? Wie oft machst du Einkäufe? - Jak często robisz zakupy? Ab wann sind die Ferien? - Od kiedy są wakacje? Seit wann arbeitest du? - Od kiedy pracujesz? Bis wann sind sie im Urlaub? - Do kiedy oni są na urlopie? Von wann bis wann sind sie in der Schule? - Od kiedy do kiedy jesteście w szkole? Wie spät is es? - która jest godzina? Um wie viel Uhr gehst du schwimmen? - O której godzinie idziesz pływać?

W-Fragen – kierunek, miejsce Teraz zajmiemy się zdaniami pytającymi z zaimkiem pytającym określającym kierunek lub miejsce. Dzięki nim możemy zapytać się o drogę, dowiedzieć się gdzie znajduje się interesujące nas miejsce, rzecz itp. Oto przykłady: Wo ist das Buch? - Gdzie jest książka? Wo ist das Stadtzentrum? - Gdzie jest centrum miasta? Wohin ist Patrik gefahren? - Dokąd (gdzie) pojechał Patryk? Wohin gehen wir heute? - Dokąd (gdzie) dziś idziemy? Woher kommst du? - Skąd pochodzisz? Woher hast du diese Bluse? - Skąd masz tą bluzę?

W-Fragen – powód, przyczyna, cel Dzięki pytaniom z zaimkiem pytającym możemy również poznać powód, przyczynę lub cel danego działania, zachowania się, danego stanu rzeczy. Zapoznajmy się na początek z tymi zaimkami. Warum – dlaczego Weshalb – dlaczego Weswegen – dlaczego Wieso – czemu, dlaczego Wozu – po co, w jakim celu Aus welchem Grund – z jakiego powodu Aus welchem Grund bist du so traurig? Z jakiego powodu jesteś taka smutna?

W-Fragen – powód, przyczyna, cel Przykłady Warum gehst du nicht? - Dlaczego nie idziesz? Weil ich kein Geld habe. - Ponieważ nie mam pieniędzy. Weshalb runzelst du Stirn? - Dlaczego marszczysz czoło? Weil ich mich schlecht fühle. - Ponieważ się źle czuję. Weswegen geht Tina nicht mit? - Dlaczego Tina z nami nie idzie? Wegen starken Kopfschmerzen. - Z powodu silnych bóli głowy. Wieso geht ihr nach Hause? - Dlaczego idziecie do domu? Weil wir schon schlafen möchten. - Ponieważ my chcemy już spać. Aus welchem Grund bist du so müde? - Z jakiego powodu jesteś taki zmęczony? Weil ich die ganze Nacht nicht geschlafen habe. - Ponieważ nie spałem całą noc. Wozu machst du dir Sorgen? - Po co się zamartwiasz? Weil ich sehr liebevoll bin. - Ponieważ jestem bardzo troskliwa.

W-Fragen – zaimki odmienne Niektóre pytania w języku niemieckim można stworzyć używając zaimków które się odmieniają, jak na przykład „welch - jaki, co za”. Poniżej przedstawione zostały przykłady zdań z tym właśnie zaimkiem. Przykłady: Was für ein Auto ist das? - Jaki to jest samochód? Welches Mädchen gefällt dir? - Jaka dziewczyna ci się podoba? An welchem kurs ist Tina interessiert? - Jakim kursem Tina jest zainteresowana? Mit welchem Auto fahren wir nach Berlin? - Kogo autem jedziemy do Berlina? Mit was für einem Auto fahren wir? - Jakim samochodem (marka) jedziemy?

Wie-Fragen zdania z zaimkiem pytającym „wie” - „jak” Następnym zagadnieniem którym się zajmiemy są zdania pytające z zaimkiem pytającym „wie”. Dzięki temu zaimkowi możemy zapytać o miarę, masę, wiek, ilość, jakość i wiele innych. Zanim poznamy przykładowe zdania, zapoznajmy się z najczęściej używanymi pytaniami zawierającymi zaimek „wie”. Oto one: Wie – jak Wie viel – ile (rzeczowniki policzalne) Wie viele – ile (rzeczowniki niepoliczalne) Wie lange – jak długo Wie weit – jak daleko Wie spät – jak późno (godzina) Wie oft – jak często Wie schwer – jak cięzki/a/e Wie tief – jak głęboki/a/e

Wie-Fragen zdania z zaimkiem pytającym „wie” przykłady Wie geht es dir? - Jak się masz? Jak leci? Wie alt bist du? - Ile masz lat? Wie viel kostet die Bluse? - Ile kosztuje bluza? Wie viele Schüler gibt es in der Schule? - Ilu uczniów jest w szkole? Wie weit ist es vom Hauptbahnhof zur Nicolaikirche? Jak daleko jest z dworca głównego do kościoła Świętego Mikołaja? Wie lange dauert die Pause? - Jak długo trwa przerwa? Wie spät ist es? - Która jest godzina? Wie oft gehst du ins Kino? - Jak często chodzisz do kina? Wie schwer sind die Einkäufe? - Jak ciężkie są zakupy? Wie tief ist der Bodensee? - Jak głębokie jest Jezioro Bodeńskie?