Droga rozwoju pojęć ku myśleniu II dr Genowefa Janczewska- Korczagin www.wiktor.horyzont.net.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Podstawy rozwoju pojęcia I
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Zjawisko fotoelektryczne
Ocenianie i jego wpływ na efekty kształcenia
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
M. Skotnicki Środowisko a rozwój społeczno-gospodarczy Grzegorz Łach, Aleksander Tittenbrun, Wojciech P. Wilczewski.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
ROZWIĄZANIE 3 ZAGADKI KONKURSU „NIE TAKA MATMA STRASZNA”
Zadania na dowodzenie w gimnazjum
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10 W ZGIERZU. W realizacji akcji brały udział wszystkie cztery grupy naszej placówki. Temat akcji nawiązywał do tematu rocznego.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
dla klas gimnazjalnych
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Nauczanie i rozwój wg Wygotskiego
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Warstwowe sieci jednokierunkowe – perceptrony wielowarstwowe
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Analiza dynamiki „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Relacje między pojęciami naukowymi a życiowymi. dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Opracowała: Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Relacje między pojęciami dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Praca nad nowym pojęciem naukowym dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Jak dziecko przyswaja? dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu III dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Kryzys dorastania w obszarze myślenia pojęciowego dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Specyfika nauczania i rozwoju
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Metodyka rozwoju pojęć i ich natura psychologiczna.
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu I
Jak zrozumieć pojęcie kompetencje? dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Praca nad nowym pojęciem naukowym
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
Co wynika z wcześniejszych badań wyjaśnienie dodatkowe do III
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
SIŁA JAKO PRZYCZYNA ZMIAN RUCHU
Eksperymentujemy i odkrywamy – radość wielką z tego mamy.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Sterowanie procesami ciągłymi
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

Droga rozwoju pojęć ku myśleniu II dr Genowefa Janczewska- Korczagin

Uświadomienie sobie systemu Dziesiątkowego, kształcenia wspólnego pojęcia o systemach zliczania. I dlatego przejście do drugiego systemu jest prostym wskaźnikiem uogólnienia systemu dziesiątkowego.

Jak to robi dziecko Dziecko przeprowadza z systemu dziesiątkowego, doprowadzając, tłumaczy z systemu dziesiątkowego w system piątkowy inaczej do wzoru- i inaczej tłumaczy po nim. I tym sposobem badanie zawsze pokazuje istnienie łączności, więzi wyższego uogólnienia z niższym i poprzez nie-uogólnienie- z przedmiotem.

A badanie Realnych, życiowych pojęć, doprowadziło Wygotskiego, do poszukiwania ostatniego ogniwa całego łańcucha interesujących nas relacji przejścia od jednego stopnia do drugiego.

Przejście od Wczesnego dzieciństwa do wieku przedszkolnego, jest rezultatem więzi, łączności, między kompleksami i synkretem i o łączności przedpojęć z pojęciami przy przejściu od ucznia wczesnych klas szkolnych do adolescenta- to uczeń podrastający.

Ale badanie Naukowych i życiowych pojęć odkrywa niewystarczające ogniwo środkowe. I to ono- to ogniwo pozwala wyjaśnić tą samą zależność przy przejściu od ogólnych przedstawień przedszkolaka do przedpojęć ucznia.

Indywidualna dynamika rozwoju To problem łączności i przejścia między poszczególnymi stopniami rozwoju pojęcia; To indywidualna dynamika ruchu rozwijających się pojęć. Ale wcześniej nie można było niestety tego wyjaśnić.

Ale badanie realnych pojęć dziecka Dało możliwość wyjaśnienia nie tylko ruchu między stopniami ale i wewnątrz stopni; bazujące na przejściach wewnątrz danego stopnia uogólnienia, np.; przy przejściach od jednego typu kompleksowych uogólnień, do innego-wyższego rodzaju.

Zasada Uogólniania uogólnień pozostaje w mocy, jest aktualna i w obszarze jednego stopnia i przy przejściach wewnątrz jednego stopnia na wyższym etapie.

Czym różni się Czym się wyróżnia pojęcie np. arytmetyczne dorastającego (adolescenta), który opanował algebrę, od pojęcia ucznia wczesnych klas?

Z badania wynika Że tym co stoi za pojęciem algebraicznym podawane jest jako przypadek indywidualny bardziej ogólnego pojęcia, tym, że operacja z nim jest bardziej swobodna, ponieważ idzie od wzoru wspólnego, dlatego, że on jest niezależny od definiowanego, określonego wyrażenia arytmetycznego.

U ucznia To arytmetyczne pojęcie jest stopniem, etapem zamykającym. Za nim już nic nie stoi, nic nie ma. Dlatego ruch w planie tych pojęć w całości związany jest warunkami arytmetycznej sytuacji, uczeń młodszych klas nie może stanąć nad tą sytuacją, dorastający już może. A tą możliwość zapewnia mu wyżej stojące pojęcie algebraiczne.

Z badań Wygotskiego wynika też Że dziecko wcześniej nauczy się działać w planie systemu dziesiątkowego, niż go sobie uświadamia, zgodnie z tym, dziecko nie opanowało systemu dziesiątkowego ale jest z nim związane. Zachowuje bardziej bliskie relacje z przedmiotem do poprzedniego etapu. System nie przebudowuje tak ostro relacji wspólnych.

Przy przejściu Ze stopnia na stopień obserwowany jest skok i ostra przebudowa relacji pojęcia w stosunku do przedmiotu i relacji wspólnoty między pojęciami.

Aby to zrozumieć Należy dokonać przeglądu problematyki w odniesieniu do tego: jak dokonuje się samo przejście od jednego stopnia w rozwoju znaczenia do drugiego?.