Akademia ETI 2016 LABORATORIUM 2 – OBSŁUGA WYŚWIETLACZA GRAFICZNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
mgr inż. Tadeusz Pietrzak
Advertisements

Monitory i systemy graficzne
Zastosowanie technologii medialnych i internetowych Wygląd witryny krok po kroku Wykład dr in ż. Jacek Wachowicz
Grafika komputerowa Wykład 2 Wykorzystanie podstawowych usług bibliotecznych (API) w operacjach graficznych.
UTK Zestaw I.
Prezentcja Power Pointa na temat obsługi programu Power Point
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk
Programowanie w języku Visual Basic
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Tworzenie nowej biblioteki
Edytor Graficzny Paint
Grafika wektorowa i bitmapa
Menu Tabela program Microsoft Word
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Warsztaty programowania w języku Python
A. Jędryczkowski - marzec 2005 r. ©
Opracowanie: mgr Barbara Benisz
Wprowadzenie do obsługi programu PowerPoint
Opracowanie Dorota Libera
Autor: Justyna Radomska
W jaki sposób użytkownik komunikuje się z komputerem?
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Jak zrobiłem projekt na technikę?.
Edytor tekstu Word.
Tworzenie prezentacji
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Ms Access Formularze i raporty Marzena Nowakowska KIS, WZiMK, PŚk
Przygotowanie elementów grafiki do tworzenia stron WWW
Temat 13: Ramki.
Wzorce slajdów programu microsoft powerpoint
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Animacja na stronie internetowej
Aplikacje internetowe Grafika na stronach WWW ciąg dalszy Atrybuty znacznika body.
EDYTOR GRAFIKI PAINT - podstawy pracy.
MS Office MS PowerPoint 2007
Prezentacje multimedialne
EDYTOR GRAFIKI PAINT - podstawy pracy.
Animacje/rożne orientacje slajdów power point 2013
Paint - rysunki i nie tylko
Podstawowe narzędzia programu Paint
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Informatyka +.
Kolumny, tabulatory, tabele, sortowanie
Formatowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym
Formatowanie dokumentów
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
STM32F429I Discovery WARSZTATY DLA STUDENCKIEGO KOŁA NAUKOWEGO CHIP.
obsługa wyświetlacza graficznego
Formatowanie tekstu Sabina Charasim. Informacje podstawowe HTML posiada bardzo wiele znaczników służących do formatowania tekstu. Jedne używa się bardzo.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
PWM, obsługa wyświetlacza graficznego
Style i szablony w MS Word 2010
Edytor tekstu Word – możliwości graficzne
Excel 2007 dla średniozaawansowanych Zajęcia z Prowadzący: Artur Kołos.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
Grafika komputerowa Wykonał: Grzegorz Małek. Rodzaje grafiki komputerowej: Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy.
Akademia ETI 2016 PREZENTACJA - MIKROKONTROLERY. Czym jest mikrokontroler Mikrokontroler to wyspecjalizowany układ scalony, zawierający jednostkę centralną.
BUDOWA KOMPUTERA I JEGO FUNKCJE
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim
Logo PTMK czyli praktyczne wykorzystanie umiejętności i wiedzy dotyczącej środowiska COREL DRAW.
Mikrokontrolery STMicroelectronics
Najważniejsze informacje dotyczące programu Sway.
Zapis prezentacji:

Akademia ETI 2016 LABORATORIUM 2 – OBSŁUGA WYŚWIETLACZA GRAFICZNEGO

LCD w STM32F429i-Discovery Na płytce znajduje się wyświetlacz graficzny o przekątnej 2.4 cala z panelem dotykowym. Wyświetlacz jest wykonany w technologii TFT, ma rozdzielczość 240x320 pikseli i potrafi wyświetlić kolorów (18-bitowa głębia kolorów). Mikrokontroler STM32F429 posiada LTDC (LCD-TFT Display Controller) – peryferium służące do sprzętowej obsługi wyświetlaczy graficznych. Dzięki niemu nie trzeba pisać lub szukać bibliotek do obsługi kontrolera wbudowanego w wyświetlacz – układ sam się z nim komunikuje za pośrednictwem specjalnego interfejsu. Do korzystania z wyświetlacza graficznego potrzebna jest duża ilość pamięci RAM, gdyż to w niej przechowywany jest tak zwany „frame buffer” – tablica w której znajduje się obraz wysyłany na wyświetlacz. Dlatego wykorzystywana jest dodatkowo zewnętrzna pamięć SDRAM, również znajdująca się na płytce, i to w niej przechowywany jest bufor ramki.

Funkcje obsługi LCD Do kontrolowania wyświetlaczem wykorzystamy biblioteki BSP (Board Support Package) – jest to pochodna bibliotek HAL, przystosowana szczególnie do zestawów uruchomieniowych z serii Eval, Discovery i Nucleo – oznacza to że biblioteka jest napisana specjalnie tylko na jedną płytkę, przez co wszystko od samego początku jest prawidłowo skonfigurowane i trzeba włożyć mniej pracy w przygotowanie płytki do pracy. Na zajęciach wykorzystamy wcześniej przygotowany szablon programu ze względu na to że tworzenie projektu od nowa z użyciem CubeMX jest czasochłonne i wymaga dużo uwagi. Z użyciem funkcji bibliotek BSP można na przykład: zmieniać kolor tła, wyświetlać napisy, zmieniać kolor i rozmiar czcionki, a także rysować podstawowe figury geometryczne – linie, prostokąty, koła, okręgi itp.

Funkcje obsługi LCD c.d. Najważniejsze funkcje biblioteki: BSP_LCD_Clear(LCD_COLOR_WHITE) – wyczyszczenie ramki (zapełnienie jej białym kolorem) BSP_LCD_SetTextColor(LCD_COLOR_BLACK) – zmiana koloru, nie tylko czcionki jak sugeruje nazwa funkcji, ale i kształtów które będą rysowane po jej wykonaniu BSP_LCD_DrawPixel(x, y, kolor) – narysowanie piksela danego koloru w punkcje x, y BSP_LCD_DrawLine(x1, y1, x2, y2) – narysowanie linii od punktu x1, y1 do punktu x2, y2 BSP_LCD_DrawHLine(x, y, długość) – pozioma linia (horizontal) BSP_LCD_DrawVLine(x, y, długość) – pionowa linia (vertical) BSP_LCD_DrawRect(x, y, szerokość, wysokość) – prostokąt, pusty w środku BSP_LCD_FillRect(x, y, szerokość, wysokość) – prostokąt, wypełniony BSP_LCD_DrawCircle(x, y, promień) – okrąg BSP_LCD_FillCircle(x, y, promień) – koło

Wyświetlanie ciągu znaków Poza rysowaniem kształtów na wyświetlaczu można również wyświetlać ciągi znaków – napisy. Jest to bardzo przydatna funkcjonalność, gdyż dzięki niej układ może komunikować się w prosty sposób z użytkownikiem – pisać co ma zrobić lub wyświetlać informacje i dane. Aby wyświetlić dowolny ciąg znaków należy wywołać kolejne funkcje: BSP_LCD_SetFont(&Font20) – ustawienie rozmiaru czcionki, do wyboru 8, 12, 16, 20, 24 BSP_LCD_DisplayStringAt(x, y, (uint8_t*) „tekst", CENTER_MODE) - CENTER_MODE oznacza wyśrodkowanie napisu, można również zastosować LEFT_MODE lub RIGHT_MODE – wyrównanie do lewej lub prawej strony Żeby wyświetlić zmienną należy najpierw dokonać jej konwersji na ciąg znaków (tablicę charów): char bufor[] = {0}; sprintf(bufor, "%d", zmienna); BSP_LCD_DisplayStringAt(x, y, (uint8_t*) bufor, CENTER_MODE);

Zadania do wykonania 1. Wyświetlenie dowolnego napisu 2. Rysowanie kształtów 3. Zmiana napisu zależnie od stanu przycisku 4. Prosta animacja 5. Zatrzymywanie animacji przyciskiem 6. Wyświetlanie zmieniającej się zmiennej 7. Kostka do gry