Dobre rady na odpady Projekt realizowany przez uczniów klasy III a Szkoły Podstawowej nr1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu w ramach programu „Szkoła Myślenia” 2009/2010
Uczestnicy projektu Uczniowie klasy III a realizowali projekt DOBRE RADY NA ODPADY w roku szkolnym 2009/2010.
Cele projektu kształtowanie postaw proekologicznych w środowisku lokalnym wdrażanie uczniów do segregacji odpadów w szkole i w domu podejmowanie działań proekologicznych korzystanie z różnych źródeł wiedzy tworzenie przedmiotów do zabawy i nauki, czyli wdrażanie uczniów do wykorzystywania surowców wtórnych doskonalenie umiejętności współpracy w grupie prezentacja publiczna wyników pracy nad projektem
Źródła informacji Internet słowniki encyklopedie publikacje prasowe eksperci
Zespoły zadaniowe: I zespół (Ala, Paulina, Kinga) Opracowanie regulaminów konkursowych. Wykonanie plakatów zachęcających do udziału w konkursach II zespół (Hubert,Daniel, Konrad ) Pozyskanie nagród dla laureatów konkursów. Konkurs na plakat zachęcający do segregacji odpadów. Opracowanie ekologicznej zgaduj-zgaduli
Zespoły zadaniowe: III zespół (Ola,Natalia,Krzyś ) Konkurs dla kl. I-III na rymowankę ekologiczną. Przygotowanie ulotek dotyczących segregacji odpadów. Wykonanie zabawek z surowców wtórnych : ekotelefon
Zespoły zadaniowe: IV zespół ( Justyna, Wiktoria,Karolina ) Opracowanie i przygotowanie kart: analizy odpadów w domu i oceny zaśmiecenia szkoły. Wyszukanie informacji w internecie dotyczących segregacji odpadów. V zespół ( Alek,Przemek, Marcin ) Zorganizowanie wystawy plakatów i rymowanek. Prezentacja na Szkolnym Festiwalu Nauki
Rezultaty pracy
Uczniowie z chęcią podejmowali się realizacji kolejnych zadań. Zaskoczyli mnie dojrzałością podczas oceny pracy zesołowej. Przestrzegali terminów wykonania zadań i zasad współpracy w grupie. Zadania, których realizacja szła najlepiej : Konkurs na plakat i rymowankę. Opracowanie regulaminów konkursowych i kart analiz Przygotowanie ulotki dotyczącej segregacji odpadów Wykonanie zabawek z surowców wtórnych
Prezentacja Publiczna prezentacja projektu w formie Szkolnego Festiwalu Nauki odbyła się r. w naszej sali lekcyjnej. Uczestnikami byli uczniowie klasy III b i III a. Hubert i Klaudia przywitali gości oraz odczytali ogólne informacje o projekcie. Zaprezentowaliśmy efekty naszej pracy w następującej kolejności: wystawa prac plastycznych na temat ochrony środowiska nagrodzenie laureatów karty oceny zaśmiecenia szkoły i analizy odpadów w domu opracowane przez uczestników projektu prezentacja ekologicznej ulotki, czyli zobowiązania ekologicznego podpisanego przez wszystkich uczestników projektu złożenie ślubowania ekologicznego rymowanki ekologiczne zgaduj-zgadula Po przedstawieniu prezentacji i udzieleniu odpowiedzi na pytania, poprosiliśmy uczniów, aby na kartkach ocenili nasz projekt w skali 1pkt – 6pkt. Wyniki były pomyślne, prezentacja spodobała się. Po zakończeniu prezentacji wywiesiliśmy tablicę na korytarzu szkolnym w widocznym miejscu, aby uczniowie klas IV-VI mogli ją również obejrzeć.
Prezentacja Zadania dla uczestników prezentacji/ karta pracy/: 1. SOS dla parku !-narysuj znaki, które mówią o tym jak chronić park. 2. Wymyśl hasła o ochronie przyrody. 3. Jak segregować odpady? Wymień przynajmniej 3 sposoby. 4. Zaobserwuj środowisko wokół twojej szkoły, domu i placu zabaw. Znajdź podobieństwa i różnice. Które środowisko jest przyjazne tobie?