Rynek gazu skroplonego LPG w Polsce w roku 2007 oraz główne problemy branży Andrzej Olechowski POGP Warszawa, 3 czerwca 2008r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
Advertisements

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Zagrożenia dla polskiego handlu
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Sierpień INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Sierpień 2006.
Istota i funkcje podatku
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
1 1 Uregulowania w zakresie podatku akcyzowego Ustawa o podatku akcyzowym – zgodnie z jej art. 25 ust. 1 pkt 1 zwolnienie z akcyzy (całkowite bądź częściowe)
? krajobraz po czy przed burzą Rynek stali Andrzej Ciepiela
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Zarządzanie projektami
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
CZYLI JAK USTALAMY DOCHÓD W PRZEDSIĘBIORSTWIE
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Szara strefa wyrobów tytoniowych w 2012
Zmiany na krajowym rynku detalicznym paliw Jacek Wróblewski POPiHN
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Perspektywy rozwoju rynku OZE
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Polski rynek detaliczny paliw płynnych
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
Transport kolejowy w Polsce W ostatnich latach rośnie ilość towarów przewożonych koleją. Według GUS w roku 2004 koleją przewieziono 282,9 mln ton towarów.
branże, zagrożenia, skala, przeciwdziałanie
Polityka fiskalna państwa
PODATEK VAT W ROLNICTWIE
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Działalność gospodarcza polskich przedsiębiorców w Republice Czeskiej Opole, Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
System podatkowy w UE - program zajęć 2015/2016
1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Kierunki rozwoju spółki
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
Logistyk.
PRZEMYSŁ i HANDEL NAFTOWY w ROKU Podsumowanie informacji o polskim rynku paliw ciekłych w oparciu o dane monitoringu Polskiej Organizacji Przemysłu.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Pomoc publiczna i skutki budżetowe Iwona Chojnowska-Haponik
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Dr.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Wprowadzenie, skutki i egzekucja
Kształtowanie rynku paliw Jacek Wróblewski POPiHN
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
WYNIKI BRANŻOWE.
Wspieranie rozwoju rodzimej mikroprzedsiębiorczości
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Podatki i opłaty lokalne w Częstochowie w 2017r
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Strategia rozwoju TerminalU LNG w Świnoujściu
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Zapis prezentacji:

Rynek gazu skroplonego LPG w Polsce w roku 2007 oraz główne problemy branży Andrzej Olechowski POGP Warszawa, 3 czerwca 2008r

Rynek gazu w 2007r Sprzedaż gazu skroplonego LPG – 2,440 mln ton rynek bez zmian (-0,4%) Autogaz – 1,83 mln ton wzrost o 1,1% 2006/2005 rynek +1%, autogaz +2%; 2005/2004 rynek +16%, autogaz +23%

Główne źródła zaopatrzenia Produkcja krajowa 11% Kierunek północny 15 % Niemcy 9% Czechy 4% Import ze Wschodu 61%

Sektory rynku – sprzedaż 2007

Autogaz (w tys. ton)

Główne problemy branży Zapasy i rezerwy obowiązkowe !!! Podatek akcyzowy ! Kontrola jakości

Zapasy obowiązkowe 31.XIIdnitys. ton producent, importer raportowanie miesięczne do ARM rozliczanie kwartalne do 5 % zagranica LPG/benzyna 95 - pojemność magazynowa +/ ton - I kwartał w 2008 roku wzrost zapasów o 6850 t założenie: 2,5 mln ton rocznie

Zapasy obowiązkowe BRAK ODPOWIEDNIEJ POJEMNOŚCI DLA LPG usługa biletowa /zamiana na benzynę - niewykonalna, brak innych rozwiązań systemowych BRANŻA NIE MA MOŻLIWOŚCI WYPEŁNIENIA NAŁOŻONYCH PRZEZ PAŃSTWO OBOWIĄZKÓW

Zapasy obowiązkowe paliwa – część: zapasy państwowe LPG – obowiązek przerzucono w całości na firmy  duże koszty inwestycji – około 200 mln USD do 2011 /zapłaci klient/  mechanizmy z poprzedniej epoki - a w LPG wolny rynek  segregacja podmiotów gospodarczych  zmienić przepisy – czas dojścia /ilości/,możliwość utrzymywania zapasów poza krajem, w tym np. w ropie naftowej  państwo powinno opracować system umożliwiający realizację swoich uregulowań prawnych.

Struktura ceny autogazu - maj 2008 (cena na stacji 2,17 zł/l) 22 % 39 gr/l 110,1 zł/t 6 gr/l 695 zł/t 39gr/l

Wpływy z akcyzy i opłaty paliwowej od autogazu do budżetu państwa (w mln zł) Źródło: Ministerstwo Finansów

Projekt Ministerstwa Finansów od wzrost akcyzy do 1100zł/tonę, tj. o 58 % Uzasadnienie MF: - wzrost wpływów do budżetu o 700 mln zł - nadal zachowanie proekologiczne charakteru stawki podatku Skutki : - wzrost cen detalicznych autogazu o 28gr/l - skutki inflacyjne: koszty transportu /w tym taxi/ - prognozowany spadek sprzedaży już w upadek wielu firm instalatorskich i małych stacji autogazu

Obciążenia podatkowe - perspektywy Przyszłość rynku silnie związana z polityką fiskalną państwa  autogaz: wymóg UE akcyza 125 euro/t PL – 205Euro/t  cele grzewcze: zalecenie UE – 0  projekt: PL - ca 54 pln/t Wskazane uwzględnianie aspektów ekologicznych i utrzymanie dotychczasowych stawek akcyzy zapisanych w ustawie:  max 700 zł/t na gaz skroplony LPG do napędu samochodów  0 na gaz do celów grzewczych

Akcyza na autogaz w Europie

Apel branży o rozsądek MINISTERSTWO FINANSÓW I MINISTERSTWO GOSPODARKI mają możliwości ograniczenia szarej strefy na rynku i wzrostu wpływów do budżetu. Wzrost stawek podatkowych nie jest jedynym rozwiązaniem Co zamiast nieuzasadnionych i kosztownych społecznie podwyżek? Stały nadzór podatkowy nad wszystkimi składami podatkowymi Ewidencja odbiorców gazu zwolnionego z akcyzy Ewidencja wyjścia gazu z rozlewni Fiskalizacja dystrybutorów paliwowych MIMO BRAKU ZMIAN STAWKI AKCYZY OD 3 LAT RYNEK AUROGAZU JUŻ NIE ROŚNIE SPADA ILOŚĆ MONTAŻY INSTALACJI I ILOŚĆ STACJI

Jakość LPG „ Nie najlepiej wypadła pierwsza kontrola gazu LPG – 7,9 proc. sprawdzonych placówek sprzedawało gaz złej jakości. W 2007 roku po raz pierwszy IH zbadała paliwa w całym łańcuchu dystrybucyjnym „- źródło UOKIK, komunikat prasowy z r. Pilotażowy charakter kontroli 9 województw, od sierpnia 2007r do zbadano 316 stacji - 7,9 proc. gaz niespełniający wymagań jakościowych. kontrola w hurtowniach - zakwestionowano 4 z 14 pobranych próbek z 11 hurtowni; kontrola 12 autocystern pierwsze kontrole jakości autogazu w województwie zachodniopomorskim /Szczecin/.

Jakość LPG Inspekcja Handlowa - brak możliwości kontrolowania towaru w drodze - za wyjątkiem zawiadomienia o podejrzeniu przestępstwa i wymaganej w takiej sytuacji obecności policji. Inspekcja Transportu Drogowego - nie ma możliwości tak prawnych jak i technicznych kontroli przewożonego produktu. Wskazane zwiększenie uprawnień Inspekcji Handlowej oraz Inspekcji Transportu Drogowego Branża oczekuje na reprezentatywne wyniki kontroli. BRAK KONTROLI TO PRZYZWOLENIE NA NIEPRZESTRZEGANIE PRZEPISÓW FIRMY SOLIDNE PONOSZĄ KOSZTY. JAKOŚĆ KOSZTUJE!!!!

Dziękuję za uwagę