System diagnostyki pokładowej OBD II/EOBD On Board Diagnostics
Najważniejsze wydarzenia prowadzące do OBD: ✘ wprowadzenie w stanie Kalifornia pierwszych przepisów ograniczających emisję szkodliwych składników spalin przez samochody osobowe ✘ zaostrzenie dopuszczalnych norm emisji przez przepisy nazywane „Clean Air Act” (CAA - przepisy amerykańskie dotyczące ochrony czystości powietrza) ✘ wprowadzenie w USA trójfunkcyjnych konwerterów katalitycznych spalin ✘ wprowadzenie programu oznaczonego skrótem I/M (Inspection and Maintenance - kontrola i utrzymanie)
Podstawowe cechy systemow OBD I: ✘ samochody muszą być wyposażone w układy elektroniczne, które same siebie kontrolują (jest to funkcja tzw. samodiagnozy) ✘ informacja o wystąpieniu usterki, wpływajacej na skład emitowanych spalin, musi być sygnalizowana kontrolką MIL (Malfunction Indicator Lamp) zamontowaną na desce rozdzielczej ✘ usterka musi być zapamiętana w pamięci sterownika, a informacja o niej musi być możliwa do odczytania za pomocą urządzeń zamontowanych w samochodzie (np. odczyt informacji o zarejestrowanej usterce za pośrednictwem tzw. kodów błyskowych)
Najważniejsze nowe możliwości systemu standardu OBD II to: ✘ dodatkowa funkcja sygnalizacyjna kontrolki MIL, przez błyskanie ✘ funkcje i elementy układu sterowania zespołu napędowego są kontrolowane nie tylko pod względem występowania uszkodzenia, ale również – czy zapewniają one utrzymanie emisji szkodliwych składników spalin poniżej wartości dopuszczalnych ✘ oprócz rejestracji kodu usterki w pamięci sterownika są zapisywane również parametry pracy silnika, przy których wystąpiła usterka; są one nazywane „parametrami zamrożonymi” lub „Freeze Frame” ✘ kody usterek, zapisane w pamięci sterownika, mogą być odczytywane z wykorzystaniem testera diagnostycznego, zwanego w skrócie skanerem (Scan-Tool), co zastąpiło odczyt za pośrednictwem kodów błyskowych
W Europie Jeśli natomiast jakiś typ samochodu z silnikiem ZI był już sprzedawany przed 2000 r. (uzyskał wcześniej homologację typu), to fabrycznie nowe samochody tego typu, sprzedawane w 2000 r. nie musiały jeszcze mieć systemu diagnostyki pokładowej standardu EOBD. Musiały w nią jednak być wyposażone samochody tego typu, sprzedawane od 1 stycznia 2001 r.
Trójfunkcyjny konwerter katalityczny: 1 - układ zasilania paliwem 2 - trójfunkcyjny konwerter katalityczny, usuwający ze spalin tlenki azotu (NOX) węglowodory (HC) i tlenek węgla (CO) 3 - sonda lambda 4 - sterownik silnika: Uλ - sygnał sondy lambda tW - czas otwarcia wtryskiwaczy
1 - sterownik układu wtryskowego 2 - sonda lambda przed konwerterem katalitycznym 3 - sonda lambda za konwerterem katalitycznym 4 - konwerter katalityczny