Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień
Cyberprzestrzeń wywoła większa rewolucję społeczną niż wszystkie dotychczasowe wynalazki CYBERPRZESTRZEŃ: - Zmienia pojęcie czasu - Zmienia pojęcie przestrzeni - Zmienia pojęcie dostępności wiedzy
Edukacja dorosłych a edukacja dzieci MY : 8+4+4= 16 DZIECI : 0/ = 17/18
Cechy Digital Native Wielostronna (ale nie wszechstronna) wiedza Zdolność do szybkich reakcji - błyskotliwość Niższa wrażliwość na zło, krzywdę, niestosowne zachowania, łamanie norm kulturowych Niższe poczucie więzi kulturowej „Przestawienie” czasowe – wieczorno-nocny tryb życia Preferowanie kontaktu cyberprzestrzennego Zaburzenia relacji interpersonalnych Przyspieszone „dorastanie”
Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów Multimedia: - Ogromna ilość informacji – często przekraczająca zdolności poznawcze dziecka; - Informacje, do których dziecko nie jest przygotowane emocjonalnie - Informacje, do których dziecko nie jest przygotowane merytorycznie - Informacje szybkie - Informacje skrótowe
Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów Dziecko a nowe informacje Kategoria powtarzalności a kategoria prawdziwości
Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów 0-3 lata 1. Brak skryptów poznawczych 2. Nieukształtowane poziomy i zakresy wiedzy 3. Brak kategoryzacji dobre – złe 4. Ogromna chłonność Sugestia: zminimalizować kontakt dziecka z multimediami
Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów 4-6 lat 1. Kształtowanie się skryptów poznawczych 2. Uczenie się w kategoriach dobre-złe, pożyteczne (dla mnie) – niepożyteczne 3. Rosnąca chłonność Sugestia: kontakt z telewizją modelowany, co do treści i czasu – 30 min – 1 godz. dziennie. Pierwsze kontakty z komputerem w 6 roku życia – zawsze pod kontrolą rodzica
Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów 7-10 lat 1. Szybki rozwój wiedzy, poszerzanie skryptów poznawczych 2. Samodzielne wchodzenie w obszary wiedzy Sugestia: kontakt z telewizją modelowany co do treści i czasu – do 1 godz. dziennie. Pierwsze samodzielne kontakty z komputerem i Internetem w 7- 8 roku życia. Pełna weryfikacja przestrzeni poznawczych w SIECI; filtry rodzicielskie. Przemienność kontaktu z komputerem i Internetem (co drugi dzień, do 1 godziny dziennie)
Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów lat 1. okres przedadolescencyjny – przyspieszenie rozwoju 2.Zwiększone zapotrzebowanie na informacje Sugestia: kontakt z telewizją modelowany – dziecko to nie dorosły Kontakt z komputerem i Internetem do 2 godzin dziennie. 1 dzień w tygodniu bez SIECI. Kontrola gier komputerowych – minimalizowanie agresji. Analiza przebywania w SIECI (gry sieciowe, własne blogi, zamieszczanie informacji, handel, piractwo) Kontrakt Internetowo-komputerowy.
Problem SIECI Dzieci stają się dorosłymi