Zdarzenia niepożądane w farmakoterapii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. Centralnej Bazy Świadczeń Opieki Zdrowotnej.
Advertisements

Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik

Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Badanie satysfakcji pacjentów
projekt poprawy jakości 2005
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
10 błędów / wg E. Cochran’a /
WYKLUCZENIE POWIKŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NIEPRAWIDŁOWEGO PRZYGOTOWANIA PACJENTA DO ZNIECZULENIA I ZABIEGU OPERACYJNEGO DOŚWIADCZENIA WŁASNE.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Normy praktyki zawodowej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Harmonizacja produktów leczniczych roślinnych, homeopatycznych i farmakopealnych Warszawa kwiecień 2008 r. 1.
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. koszyka gwarantowanych świadczeń opieki.
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
„Jakość jest tym, czego brak oznacza straty dla wszystkich” Taguchi
KIERUNKOWE ZMIANY LEGISLACYJNE W OCHRONIE ZDROWIA
Zdarzenia niepożądane w praktyce pielęgniarki anestezjologicznej i intensywnej opieki. Szukanie winnych czy rozwiązań? Anna Zdun Warszawa
Usługa medyczna i jej cechy
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Mgr Justyna Hasij Lek. med. Jerzy Madej
Działanie leku: pojęcia, które warto poznać
„HCV można pokonać – program szkoleń dla pracowników medycznych”
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
KONFERENCJA NAUKOWA INTEROPERACYJNOSC I EFEKTYWNOSC PROJEKTÓW e-ZDROWIE z udziałem przedstawicieli projektów regionalnych e-Zdrowie Projekt P1- stan.
Jakość w ochronie zdrowia – EN 15224
DRUKI INFORMACYJNE W PROCESIE HARMONIZACJI Mgr farm., mgr inż. Marta Koziarska Wydział Druków Informacyjnych WARSZAWA 26 kwietnia 2006 r.
Podstawy analizy ryzyka
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Opieka farmaceutyczna
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Metoda czarnych punktów
Dr n. med. Zbigniew Pawłowicz Dyrektor Centrum Onkologii
EUROPEJSKI NUMER ALARMOWY
RECEPTA.
Prawo farmaceutyczne Prawo farmaceutyczne jest nową definicją naukową bowiem nie jest odrębną definicją lecz zbiorem rozproszonych aktów prawnych, z których.
Personel apteczny.
Szybkość załatwiania formalności związanych z przyjęciem do szpitala – rejestracja, długość oczekiwania.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Podsumowanie Konferencji
Znaczenie zasad rozliczeń świadczeń opieki zdrowotnej dla działań MA po wprowadzeniu Szybkiej Ścieżki Onkologicznej Paweł Nawara.
Kwalifikacja chorych do OIT
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Aspekty nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii: Badania dotyczące skuteczności przeprowadzane.
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
Jakość w opiece zdrowotnej Jerzy Hennig
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Zdarzenia niepożądane
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Zdarzenia niepożądane
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
Pielęgniarki a zarządzanie ryzykiem w szpitalu Beata Wieczorek-Wójcik Hospital Management, 21 czerwca 2013r. Warszawa.
Wizyta akredytacyjna listopad 2013r. Małgorzata Tomska r.
Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii w Kluczborku Szpital Vital Medic dr n. med. Ewa Trejnowska Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii Szpital.
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
Co w szkole jeszcze „piszczy”?
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Załączniki do wniosku o płatność
Ubezpieczenia Polisa ubezpieczeniowa nie uchroni od wypadku. Pomoże jednak złagodzić jego skutki finansowe. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują różne rodzaje.
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Sieć szpitali - czy to sukces dla pacjenta
Zapis prezentacji:

Zdarzenia niepożądane w farmakoterapii Gabriela Pierzynowska

Zdarzenia niepożądane Zdarzenie niepożądane to niezamierzone lub nieoczekiwane zdarzenie niezwiązane z naturalnym przebiegiem choroby lub stanem zdrowia pacjenta, które mogło spowodować lub spowodowało szkodę u chorego korzystającego z opieki zdrowotnej. Mogą wystąpić na każdym etapie hospitalizacji tj. od momentu przyjęcia pacjenta do szpitala do chwili jego wypisu

Zdarzenia niepożądane Zdarzenia niepożądane wymagające monitorowania i analizy to: niewłaściwy pacjent ,miejsce, strona operowana, odcewnikowa infekcja łożyska naczyniowego zdarzenia niepożądane związane z przetoczeniem krwi niewłaściwe podanie leku (nie ten lek, dawka, pacjent, czas podania, droga podania) upadki w szpitalu zakrzepica żył głębokich po zabiegu operacyjnym samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala samobójstwa w szpitalu

Ciężkie zdarzenia niepożądane Ciężkie zdarzenie niepożądane, poważne zdarzenie niepożądane – zdarzenie niepożądane, które bez względu na zastosowaną dawkę badanego produktu leczniczego albo badanego produktu leczniczego weterynaryjnego powoduje zgon pacjenta, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji lub jej przedłużenie, trwały lub znaczny uszczerbek na zdrowiu, lub inne działanie produktu leczniczego, które lekarz według swojego stanu wiedzy uzna za ciężkie, lub jest chorobą, wadą wrodzoną lub uszkodzeniem płodu.

Zdarzenie niepożądane a błąd medyczny Są to niezamierzone, niespodziewane wydarzenia w procesach leczniczych (rozpoznawanie, różne metody terapii i rehabilitacji) powodujące przejściową lub trwałą szkodę u pacjenta, lub stanowiące znaczne ryzyko uszkodzenia. Te zdarzenia nie są rezultatem przebiegu choroby, ani nie mają przyczyny w podstawowym stanie zdrowia. Są spowodowane działalnością leczniczą. Zdarzenie niepożądane jakiego można było uniknąć, np. respektując uznane standardy, ale tego nie uczyniono, określa się jako błąd medyczny. Nieomal błąd - zdarzenie, do którego co prawda nie doszło, ale mogło z wysokim prawdopodobieństwem dojść lub zdarzenie do którego doszło, ale nikt na nim nie ucierpiał.

Zdarzenie niepożądane a błąd medyczny Te pojęcia zastąpiły w ostatnich latach, w badaniach nad funkcjonowaniem lecznictwa, w piśmiennictwie fachowym oraz w większości międzynarodowych zaleceń (np. Komisji Europejskiej, Rady Europy i Światowej Organizacji Zdrowia) popularną dawniej nazwę: „błąd sztuki lekarskiej”. Nowelizacja do ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw pacjenta z dnia 28 kwietnia 2011 r. wprowadza termin „zdarzenia medyczne” ograniczając się tylko do głównych kategorii: zakażenie biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia, śmierć. Zarówno ZN, jak i błędy, mają swoje przyczyny. Analiza zdarzeń niepożądanych jest niezbędna do zapobiegania im, ale nie musi być jednoznaczna z poszukiwaniem sprawcy i z definicją winy.

Zdarzenie niepożądane a błąd medyczny

Zdarzenia niepożądane w farmakoterapii W przypadku farmakoterapii stosowanej u pacjentów hospitalizowanych zdarzenie niepożądane najczęściej związane jest z: podaniem niewłaściwego leku, niewłaściwemu pacjentowi, niewłaściwej dawki pomyłką w zakresie drogi podania leku, niewłaściwego sposobu przygotowania leku, niezgodnie z Charakterystyką Produktu Leczniczego istotną przyczyną błędu w farmakoterapii jest także podobieństwo opakowań leków.

Pomyłki wynikające z szaty graficznej opakowań

Pomyłki wynikające z szaty graficznej opakowań

Pomyłki wynikające z szaty graficznej opakowań

Pomyłki wynikające z szaty graficznej opakowań

Pomyłki wynikające z szaty graficznej opakowań

Pomyłki wynikające z szaty graficznej opakowań Zróżnicowany sposób wyrażania dawki leku: mg w 1 ml roztworu lub w zawartości całej ampułki. Przykład: opis ampułki – Gentamycyna 40 mg/1 ml – w przypadku ampułek 1 ml dawka wynosi 40 mg, w przypadku ampułek 2 ml – 80 mg; informacja o objętości roztworu jest podana małymi literami w sposób utrudniający jej zauważenie. Tendencja do eksponowania nazwy firmy kosztem czytelności istotnych informacji o substancji czynnej, jej dawce, stężeniu – ułatwia pomyłkę, utrudnia szukanie w wykazach. Błyszcząca folia opakowań blistrowych z mało kontrastowym nadrukiem małymi literkami utrudnia wybitnie odczytanie informacji. W przypadku licznych leków wyciśnięcie kilku tabletek z blistra uniemożliwia identyfikację leku

Pomyłki wynikające z podobnie brzmiących nazw leków Historia z życia wzięta: Pacjentka po operacji ginekologicznej (usunięcie mięśniaków) została wybudzona ze znieczulenia ogólnego. Anestezjolog zlecił podanie jej naloksonu (Narcan), leku odwracającego depresyjne działanie narkotyku. Zamiast zleconego leku podano jej lek ze strzykawki, na której widniał napis Nimbex, lek zwiotczający. Obie nazwy rozpoczynają się na N, strzykawki były jednakowo oznakowane, obie umieszczono na tej samej tacy, o pomyłkę zatem nietrudno. Pacjentkę reanimowano i żyje. W tym samym szpitalu miało miejsce podobne zdarzenie - także w tym przypadku chora przeżyła pomyłkę. Jednak na bloku operacyjnym nic się nie zmieniło: nadal jednakowo oznakowane strzykawki znajdują się obok siebie.

Pomyłki wynikające z podobnie brzmiących nazw leków Ta autentyczna sytuacja z jednego z polskich szpitali posłużyła jako przykład w kwestionariuszu ankietowym opracowanym przez Towarzystwo Promocji Jakości Opieki Zdrowotnej (TPJ). W odpowiedzi na pytanie: "Jak Ty postąpiłbyś w opisanej powyżej sytuacji„: większość (97 proc. badanych) napisała, że poinformowałaby o niej przełożonego, ale w historię choroby wpisałoby ją już tylko 74 proc. dwóch na trzech badanych zadeklarowało, że poinformuje o zdarzeniu pacjenta. porozmawiać o takim zdarzeniu z kolegami/koleżankami z oddziału jest gotowych 45 proc. badanych, ale co czwarty nie podzieliłby się wiedzą o zdarzeniu medycznym ze swoimi współpracownikami

Prawidłowe przygotowanie i podanie leku Przygotowanie leku do podania pacjentowi musi być zgodne z procedurą obowiązującą w szpitalu, określającą ogólne zasady przygotowania i podania leku ale również zgodne z Kartą Charakterystyki Produktu Leczniczego (CHPL) Karty dostępne są w serwisie Urzędu Rejestracji Produktów leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod linkiem: leki.urpl.gov.pl oraz na stronach producentów leków i różnych aplikacji związanych z farmakoterapią, np. leki-informacjie.pl

Prawidłowe przygotowanie i podanie leku

Prawidłowe przygotowanie i podanie leku Dane dotyczące podania i wykonania leku są ujęte: w pkt 3 - Postać Farmaceutyczna w pkt 4 - Szczegółowe Dane Kliniczne pkt 4.2 – Dawkowanie i sposób podawania pkt 4.3 – Przeciwwskazania pkt 4.4 – Specjalne ostrzeżenia i środki ostrożności dotyczące stosowania w pkt 6 - Dane farmaceutyczne Przykładowe CHPL

Jak zapobiegać zdarzeniom niepożądanym Przyczyny zdarzeń niepożądanych wg ankietowanych pracowników medycznych to: zbytnie obciążenie pracą (83 proc.), brak motywacji (pielęgniarki 55 proc., lekarze 41 proc.), przestarzałe bądź niekompletne procedury (53 proc.), brak szkoleń (39 proc.), brak nawyku zwracania sobie nawzajem uwagi (40 proc.) brak wsparcia ze strony doświadczonych kolegów (40 proc.).

Jak zapobiegać zdarzeniom niepożądanym Szkolenia, szkolenia, szkolenia… Wzajemne przekazywanie sobie informacji. Tworzenie instrukcji do przygotowywania leków wymagających specjalnego traktowania. Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych, analiza i wyciąganie wniosków. Współpraca z Apteką Szpitalną.

Jak zapobiegać zdarzeniom niepożądanym „mylić się jest rzeczą ludzką” Działania zmierzające do redukcji liczby błędów medycznych i zdarzeń niepożądanych muszą być oparte na dokładnej ocenie przyczyn, okoliczności i warunków, w których wystąpiły. Wszystkie zdarzenia niepożądane i powinny być rejestrowane, raportowane i analizowane, a te, które rzadko występują – również na szczeblu krajowym. Ważne jest także tworzenie w placówkach takich warunków i atmosfery, w których osoby zgłaszające niedociągnięcia lub zaniedbania będą miały poczucie zrozumienia i osobistego bezpieczeństwa.

Jak zapobiegać zdarzeniom niepożądanym Potrzebna jest poprawa bezpieczeństwa pacjenta w podmiotach leczniczych będących miejscem zatrudnienia badanych pielęgniarek przez: stworzenie warunków gwarantujących należyte przechowywanie leków oraz wypracowanie mechanizmów kontroli tych warunków; poprawę komunikacji na linii personel zarządzający–pielęgniarki, lekarze–pielęgniarki, lekarze–pacjenci; motywowanie bezpośrednich przełożonych pielęgniarek do zaangażowania się w poprawę organizacji pracy swoich pracowników; dostosowanie obsady pielęgniarskiej do stanu zdrowia i liczby pacjentów, tak aby praca nie musiała odbywać się w „trybie kryzysowym”; utworzenie w szpitalu anonimowego systemu zgłaszania zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo pacjenta (RLS); działania kierownictwa na rzecz zwiększenia liczby personelu pielęgniarskiego uczestniczącego w procesie ciągłego rozwoju zawodowego (CPD)

Jak zapobiegać zdarzeniom niepożądanym Zgłaszanie danych o zdarzeniach ma znaczenie tylko wtedy, jeżeli zdarzenia te stanowią przedmiot analizy, a personel medyczny uczestniczący w zdarzeniu uzyskuje informację zwrotną. System gromadzenia danych nie może służyć identyfikacji i stygmatyzacji osób uczestniczących w zdarzeniu. System raportowania powinien być dobrowolny i poufny, może być systemem niezależnym lub zintegrowanym z systemem rejestracji skarg i wniosków czy roszczeń pacjentów. Należy pamiętać, że celem zgłoszenia nie jest „donos” i wyciąganie konsekwencji personalnych, a ochrona zdrowia pacjenta, personelu i odwiedzających. W naszych czasach każdy pracownik ochrony zdrowia jest na wagę złota, więc nie najlepszym pomysłem są sankcje i kary. Znacznie lepiej jest go odpowiednio szkolić. Jeśli zdarzenie zostało odkryte, należy zrobić wszystko, aby się nie powtórzyło, a więc na przykład zapewnić personelowi dodatkowe kursy, wymienić sprzęt na nowszy itd.

Błądzić jest rzeczą ludzką, ukrywanie błędów jest grzechem ciężkim, ale brak uczenia się na popełnionych błędach jest niewybaczalny - tak o błędach medycznych mówi naczelny lekarz Wielkiej Brytanii i prezydent WHO Alliance for Patient Safety, sir Liam Donaldson. Miejmy nadzieję, że sentencja ta będzie kiedyś i u nas normą.

Dziękuję za uwagę. Gabriela Pierzynowska gpierzynowska@copernicus.gda.pl

Piśmiennictwo Rafał Szpakowski, Patrycja Zając: Bezpieczeństwo pacjenta z perspektywy pielęgniarki Leszek Kryst: Zdarzenia niepożądane i błędy medyczne w opiece zdrowotnej Dawid Łyś: Jak zgłaszać zdarzenia niepożądane Beata Lisowska: Ujawnianie zdarzeń niepożądanych Richard Cranovsky: Zdarzenia niepożądane w lecznictwie